Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Julia64

Julia64

15-11-2013 om 11:21

problemen in brugklas (lang)

Hallo allemaal,

ik wilde dit eerst posten in het draadje "hoe gaat het met de brugklassers?" maar omdat het zo'n lang verhaal is, open ik toch maar een nieuw onderwerp.

Zoon (12 jaar, met MAVO/HAVO advies in een Daltonbrugklas) haalt de ene onvoldoende na de andere, of het nu voor wiskunde, muziek of Frans is.
In het begin viel het allemaal nog wel mee; cijfers waren niet denderend, maar ach het schooljaar was nog maar net begonnen, hij moest vast nog wennen aan de nieuwe situatie. Dus zaten we er nog niet al te veel bovenop, alhoewel ik van het begin af aan al een onbestemd gevoel had dat er meer aan de hand was. Bij het helpen met het huiswerk had ik steeds vaker het gevoel dat hij de stof, ongeacht van welk vak, gewoon niet begreep, dat hij geen idee had waar hij mee bezig was en dat geleerde dingen totaal niet bleven hangen.
De mentor maakte zich bij het eerste gesprek nog niet al te veel zorgen (zijn cijfers waren immers nog redelijk), al herkende ze wel dat hij het lastig lijkt te vinden om vragen te stellen; om te laten weten dat hij iets niet begrijpt, niet op orde heeft, en daar hulp bij in te schakelen.Ook vond ze hem soms wat dromerig in de les.
In steekwoorden de dingen die volgens mij aan de hand zijn;
• Heeft moeite om zich (langere tijd) te concentreren
• Heeft geen overzicht
• Kan geen prioriteiten stellen
• "Verdrinkt" in de hoeveelheid informatie
• Begrijpt de stof niet of niet voldoende
• Weet niet waar te beginnen (huiswerk), moeite met organiseren
• Heeft moeite met de Dalton planning
• Heeft moeite met het vragen van hulp
• Kan thuis niet reproduceren wat er van hem verwacht wordt (huiswerk, te beheersen stof)
• Komt soms voor onverwachte verrassingen te staan (SO wat hij niet had verwacht)
• Neemt dingen niet op, het beklijft niet (stampwerk)
• Maakt veel slordigheidsfouten (waarbij slecht handschrift niet meewerkt)

1e rapport is nu alweer enige tijd binnen (dat was inderdaad nog redelijk) maar sinds die tijd worden de cijfers alleen maar slechter en stevenen we alweer af op het kerstrapport. Dat hij naar 2 HAVO gaat heb ik inmiddels al uit mijn hoofd gezet, maar als het op deze manier doorgaat denk ik eerlijk gezegd dat zelfs MAVO te hoog gegrepen is (wat ook nog betekent dat hij van de huidige school af zou moeten). Ik heb zelf het idee dat deze problemen niet opgelost zijn met een lager of ander schooltype; daar gaat hij tegen hetzelfde aanlopen. Wat is nu wijsheid? Laten testen? Zoja, door wie? Huiswerkbegeleiding zou ook nog kunnen, of bijles, maar dat zou hij dan bijna voor alle vakken nodig hebben. Bijna elke kind heeft wel 1 of meerdere vakken waar hij niet goed in is lijkt me, maar bij mijn zoon zou ik niet weten waar je moet beginnen. Ik voel me zo machteloos; iedere dag dat we hiermee verder modderen wordt de achterstand groter en wordt steeds lastiger in te halen.

Verder heeft dit alles zijn weerslag op de situatie thuis. Ik vind het lastig mijn houding te bepalen. In het begin probeerde ik e.e.a .nog te relativeren om de druk niet te groot te maken, maar ik denk nu dat zoon zich er best bewust van mag zijn dat er een probleem is. Ik vind het steeds moeilijker om mijn teleurstelling/bezorgdheid te bedwingen, maar merk dat hij zich daar alleen maar beroerder door gaat voelen ('zie je wel, ik kan het toch niet") en voor je het weet zit je in een negatieve spiraal (zitten we nu eigenlijk al) die de sfeer continu beïnvloedt. Maar met zeggen dat "het allemaal wel goed komt" ben ik nu ook wel klaar. Dat gaat gewoon niet gebeuren. Tot nog toe heeft hij het overigens nog wel naar zijn zin op school; op sociaal gebied is de overgang basisschool-brugklas probleemloos verlopen, hij maakt makkelijk vrienden, sfeer op school is prima, etc.

Ik wil niet overkomen als een moeder die niet wil inzien dat haar kind misschien minder slim is dan ze hoopte. Maar ik kan me niet voorstellen dat een kind met een MAVO/HAVO advies nu al zó aan het afzakken is.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop op herkenning en tips.
Alvast bedankt!

Elk kind leert anders.

Sommigen zien iets en kunnen het direct kopiëren.
Sommigen lezen iets en het blijft gelijk hangen
Sommigen horen iets en het zit erin voor het leven.

Hoe leert jou kind.

Wat zou het mooi zijn dat de lesstof op verschillende manieren kon worden aangeboden.

Met video i.p.v. lezen, of met audio.

Voor speciale leerproblemen zijn er oplossingen, wat jammer nou dat dit niet voor elk kind beschikbaar is.

Er kan nog heel wat verbeterd worden in het onderwijs.

Karmijn

Karmijn

15-11-2013 om 11:51

Zeg niet...

Zeg niet: 'Het komt wel goed.' Maar zeg: 'Het gaat nu niet lekker, je hebt een probleem, we gaan samen zoeken naar een oplossing voor dat probleem.'

Je schrijft over concentratie problemen, moeite met organiseren en zo. Dat zijn aan de ene kant problemen die horen bij een puberend brein, maar ook kenmerken van ADD of ADHD.
Dat zou dan alleen zo zijn, als hij vroeger ook al problemen met zijn concentratie heeft gehad, is het helemaal nieuw, of bestond het op de lagere school ook al in zekere mate? Of slaat deze gedachte helemaal nergens op? Als je met deze gedachte verder wilt, zou ik naar de huisarts gaan en daar doorverwijzing vragen voor onderzoek.

Maar eigenlijk zou ik, als ik jou was, willen weten of er niet iets anders speelt. Ik zou willen weten dat zijn oren en ogen het goed doen, dat hij goed slaapt en goed eet, dat hij geen problemen heeft waar jij niet van weet. Ik denk dan aan pesten, verkeerde vrienden, blowen, winkeldiefstal, misbruik, onverwerkt verdriet, etc. etc.

En het lijkt mij dat een huiswerk klas inderdaad erg kan helpen. Bij ons op school hebben ze een gratis huiswerkklas, dat zou mooi zijn.

pooh bear

pooh bear

15-11-2013 om 13:08

Huiswerkbegeleiding

Je zegt dat huiswerkbegeleiding geen zin heeft omdat het om meerdere vakken gaat. Maar bij huiswerkbegeleiding helpen ze bij alle vakken ook leren ze daar hoe ze het beste kunnen leren voor een toets.
Ik heb geen ervaring maar was toevallig gisteren bij een workshop voor ouders om te helpen met huiswerk bij de studielening. Hier kunnen de kinderen terecht voor huiswerkbegeleiding dit is vaak 3x per week 2,5 uur lang. (Het kan ook vaker). Ik vond het wel erg prijzig.
Hebben ze op school geen mogelijkheid voor extra hulp?

bertje1

bertje1

15-11-2013 om 13:50

basisschool

hoe was het op de basisschool eigenlijk?
hoe ging de overgang van basis naar 1?
hoe is de klas?
is dalton misschien niet zo'n goed idee??

Tango

Tango

15-11-2013 om 15:09

Lastig

Beetje herkenbaar probleem. Wij lopen er hier ook tegenaan. Dochter doet MAVO en waar we dachten dat zij het gemakkelijk aan zou kunnen, valt het toch tegen. Wij vermoeden dat het ook nog wel een kwestie van wennen is, andere vakken, andere manier van vragen stellen. etc.
Bij ons op school wordt er 1 middag in de week huiswerkbegeleiding gegeven. We hebben dochter nog niet aangemeld, volgens de mentor was het nog niet nodig, maar houden het in de gaten.
Bij huiswerkbegeleiding kun je terecht voor alle vakken en het is vooral gericht op plannen en hoe je moet leren. Dat zou dus prima zijn voor jouw zoon.
Mocht dat niet gaan werken dan zou je misschien kunnen laten testen. Mogelijk speelt AD(H)D een rol of een ander probleem. Als hij vanuit de basisschool HAVO-advies heeft gekregen kan het toch niet zomaar zijn dat hij nu zelfs onder het MAVO-nivo zit. Hoe ging het hem op de basisschool af?
Verder schrijf je over Dalton-planning. Geen idee wat dat precies inhoudt, maar zou dat het niet nog ingewikkelder maken voor hem? Of zat hij ook al op een Dalton-basisschool en was hij hier al aan gewend?

Julia64

Julia64

15-11-2013 om 15:10

reactie

Dank voor jullie reacties tot dusver! Ik merk dat het me al oplucht om alles op een rijtje te zetten. Op de basisschool had hij dat dromerige in de klas/snel afgeleid zijn ook al wel. Omdat hij altijd uitviel op spelling hebben we in groep 5 een screening laten doen waaruit bleek dat hij een verhoogd risico had op dyslexie, maar het ging eigenlijk niet slecht genoeg om dat verder uit te zoeken. Het valt me wel op dat hij regelmatig net iets anders leest dan wat er staat, en letters weglaat als hij woorden opschrijft.
@Karmijn; Verder is het een gemakkelijk, gelijkmatig kind, we hebben een stabiele gezinssituatie, en ik heb ook wel het gevoel dat hij -afgezien van de slechte cijfers waar hij ook van baalt - goed in zijn vel zit; gezond, voetbalt veel, af en toe stierlijk vervelend, kortom een "normale" puber met bijbehorend gedrag. Dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de factoren die jij noemt een rol spelen. Aan ADD heb ik ook gedacht. Veel symptomen lijken erop te wijzen.
Geen idee of er huiswerkhulp oid op school mogelijk is. Ik heb al wel gegoogled op particuliere huiswerk- en studie egeleiding maar schrok me inderdaad dood van de tarieven....
@Bertje1; jammergenoeg zit zoon in een drukke, onrustige klas, heb ik begrepen. Dat helpt ook niet, natuurlijk. En inderdaad, ik heb ook al bedacht dat het Daltonsysteem misschien wel niet geschikt voor hem is. Aan de andere kant; op een andere school zal hij toch ook moeten kunnen plannen, huiswerk op tijd af hebben en zal de stof in de lessen toch ook moeten doordringen, lijkt me.

Karmijn

Karmijn

15-11-2013 om 15:15

nog een ding

Vraag aan de docenten of je de toetsen mag inzien. Onze zoon met adhd, heeft altijd veel moeite met schakelen. Met het produceren van zijn kennis, zeg maar. Als hij de manier van vragen stellen een paar keer heeft geoefend, dan kan hij veel beter presteren.

Zo moest hij bij Frans nu ineens de woordjes in de juiste zin plaatsen. Dat betekent dus: weten wat een woord betekent, de zin lezen, en dan kiezen welk woord het beste in deze zin past. Dat is voor hem een enorme moeilijkheid. Het is niet een opdracht voor hem zijn het er drie. Dat gaat beter, als hij het eerst geoefend heeft.

Je zoon heeft dit niveau niet voor niets geadviseerd gekregen. Waarschijnlijk gebaseerd op zijn cito en zijn resultaten op de basisschool. Voor jullie nu de uitdaging om samen met de docenten te achterhalen wat er precies mis ging en wat er nu zo anders is dan de basisschool.

Bij onze zoon zijn ze altijd wel bereid om een kopie van de toets op te sturen of mee te geven. Zodat we samen met hem kunnen kijken waarom hij die 1 voor Frans haalt. (boehoe)

Bianca

Bianca

15-11-2013 om 15:27

Dalton

Ik weet niet precies wat dit inhoudt, maar zou het kunnen dat dit onderwijstype geschikt moet zijn voor je kind? Misschien is dat het niet.
Wat ik weet van dalton is dat je meer zelf moet plannen zonder teveel sturing. En daar lijkt het op vast te lopen.
Zo te horen komt er nogal wat af op je zoon. Die schrik zich ook rot natuurlijk met zoveel werk ineens.
Mijn dochter zit nu ook in de brugklas, en ik ben best wel onder de indruk hoeveel werk ze meekrijgen. Maar ze hebben ook mentorles, waar ze leren dit structureel aan te pakken. Heel goed vind ik dat.

Sterke ermee, het lijkt me best rot.

mijk

mijk

15-11-2013 om 17:08

Voor mijn zoon

Hebben we weliswaar opde basisschool zelf een rter ingeschakeld om te helpen met overzicht en plannen. ij werkt ook met middelbare scholen en kwam met advies waar we ook zelf verder mee konden. Kost ook geld maar het was niet langdurig odig

Regie overnemen

Ik zou beginnen met het zoveel mogelijk overnemen van de regie. Gebruikt zijn school Magister o.i.d.? Dan kijk je daar elke dag op wat het huiswerk is en maak je een overzicht op de kalender van de aankomende toetsen. Vervolgens zie je er op toe dat hij elke dag het juiste werk en al het werk maakt. Verder ga je hem voorafgaand aan elke toets overhoren. Kijk ook 's avonds even mee of hij zijn tas goed inpakt, las je niet de juiste spullen bij je hebt werkt het ook niet goed in de les. Het is nu zorg dat zijn cijfers omhoog gaan. Buiten dat is het wijs om op zoek te gaan naar de oorzaak van zijn problemen. Misschien is het voornamelijk de puberteit of de nieuwigheid van het vo wat hem parten speelt, misschien speelt er iets van adhd.

skik

Marjoleine64

Marjoleine64

17-11-2013 om 20:13

Hebben ze geen Dalton-uur?

De enige Dalton-school die ik ken (van bezoek op open dagen, en via-via) had voor iedere klas iedere dag een Dalton-uur in het rooster staan. Een lesuur halverwege de dag, met je mentor, waar iedereen zelfstandig aan wat dan ook mag werken. Uiteraard werd in het begin hier heel erg gestuurd, en geholpen een planning te maken, wanneer werk je aan welk vak, hoeveel tijd moet je inplannen etc. Hebben ze niet zoiets op jullie school? Er wordt wel een zekere mate van zelfstandigheid verwacht, in die zin dat ze moeten aangeven waar ze hulp nodig hebben.
Wij hebben uiteindelijk niet voor deze school gekozen om andere redenen (zoon wilde toch graag technasium doen) maar het sprak ons wel aan.
Marjoleine

Julia64

Julia64

18-11-2013 om 12:51

(late) reactie

Wederom iedereen hartelijk dank voor alle reacties!

Toetsen meegeven wordt niet gedaan i.v.m. frauderisico, begreep ik. Zoon kan wel te allen tijde met de toets naar de leraar stappen om te kijken wat er mis is gegaan. Dat kan inderdaad bijvoorbeeld tijdens de Daltonuren. Wat mijn zoon denk ik ondere andere nekt is zijn drempel om die hulp te vragen, want dat moet hij natuurlijk wel zelf doen.
Wat skik zei (de regie zoveel mogelijk overnemen); dat is inderdaad een hele goeie. Ik heb gisteren met zoon een planning gemaakt voor deze week, met daarop van dag tot dag aangegeven wat hij moet doen per vak, hoeveel tijd daar ongeveer in gaat zitten en vervolgens gaan we samen doornemen wat hij gedaan heeft en waar de zwakke punten zitten.
Als we verder willen zoeken naar de oorzaak, hoe zou ik dat dan het beste kunnen insteken? Iemand suggereerde via de huisarts, is dat de geëigende weg? Of moet ik een psycholoog/orthopedagoog zoeken...?

Nogmaals dank voor het meedenken, ik ben er echt blij mee,
groeten
Julia

Karmijn

Karmijn

18-11-2013 om 13:29

Huisarts

Als je een beetje een goede band met je huisarts hebt, zou ik daar vragen. Hij kan je dan doorverwijzen naar iemand als een gz-psycholoog, of misschien wel een instelling. De huisarts zou zicht moeten hebben op beroepsbeoefenaren in jullie omgeving waar je goed naar toe zou kunnen gaan.

Katniss

Katniss

18-11-2013 om 13:52

Niet vreemd

Het is helemaal niet vreemd als een kind in de brugklas opstartproblemen heeft, het is ook allemaal zo anders dan op de basisschool en zoveel nieuwe vakken. Mijn dochter is zich helemaal rot geschrokken van de slechte cijfers die ze haalde, en dat had ook gelijk zijn weerslag op hoe ze erin stond ('ik kan het niet'). Omdat ze de basisschool nooit iets heeft hoeven doen, heeft ze echt moeten leren om uittreksels te maken, dingen bij te houden, etc. Na verloop van tijd bleek het nog niet echt veel beter te gaan en toen kwamen we erachter dat ze van de basis gewoon veel miste (had ook drie weken school gemist in november). Wij (ouders en kind) hebben het echt per vak aangepakt, een planning gemaakt voor het huiswerk en een tijdje flink de vinger aan de pols gehouden.

regie overnemen

Heel goed Julia dat je de regie hebt overgenomen. Veel van de dingen die je noemde over je zoon, herken ik van mijn zoon (ook Daltonschool). Niet dat hij gelijk onvoldoendes had, maar hij voldeed ook niet aan de verwachtingen. Ik heb het de eerste weken nog aangezien, maar toen heb ik ook de touwtjes in handen genomen en...nu weer langzaam aan hetlaten vieren. M.n. het plannen hebben we gezamenlijk opgepakt, per dag uitgeschreven wat hij moet doen. Denk je eraan om ook samen te bekijken bij welke daltonuren het voor hem die week zinvol is om aan te schuiven? Wij nemen dat gelijk mee in de weekplanning, afhankelijk welke proefwerken gepland zijn. En we printen dan gelijk alles uit wat de leraren toesturen per mail en via de studiewijzer voor de komende week. Alles bij elkaar zijn we hiermee op de vrijdagmiddag een dik uur (!) mee bezig, maar dat doet hij nu steeds meer zelf. Het enige wat bij ons nog speelt is het leren leren (stampwerk). We hebben het geprobeerd via wrts.nl, maar dat werkt niet bij hem. Op internet ben ik nu bezig met het zoeken naar andere werkwijzen en manieren uit te proberen. Hopelijk werpt dit nu ook zijn vruchten af.
Veel succes ermee, brugklasmoeder zijn is een stevige job!

en nog een tip

schiet me nog een tip te binnen: bespreek hoe hij proefwerken maakt. Ik bedoel daarmee, die van mij klaagde altijd in het begin dat het teveel stof was en dat hij het niet af kreeg. Wat bleek? hij bleef veel te lang hangen bij vragen die hij niet snapte. Gelijk overslaan dus en doorgaan om zo punten te sprokkelen! Sinds deze gouden tip haalde hij gelijk hogere cijfers voor wiskunde.

Julia64

Julia64

18-11-2013 om 14:12

Geetje

"Denk je eraan om ook samen te bekijken bij welke daltonuren het voor hem die week zinvol is om aan te schuiven?". Dat is een goeie, en doen we al sinds een paar weken, nadat zoon het idee had om in 2 Daltonuren naar gym en handvaardigheid te gaan, "want dat was zo gezellig met Pietje en Jantje"..
Allen weer bedankt voor de aanvullende tips en info!

Seroendeng

Seroendeng

20-11-2013 om 00:48

herkenning

Hier veel herkenning bij wat jullie beschrijven. Zoon (12) zit in VWO-brugklas en na een redelijke start begon hij de ene onvoldoende na de andere te scoren. Ook hier een dromertje en een chaoot, die bovendien nogal wat te stellen heeft met een aantal reële zorgen in zijn koppie. Natuurlijk praten we daar ook over hier thuis maar het is een binnenvettertje en een denker. Je moet er de info bijna letterlijk uit peuteren.
Na die eerste (vette) onvoldoendes liet hij het er een beetje bij zitten ook, was ontmoedigd door de resultaten.

Op de basisschool kon hij de stof uitstekend aan. Hij was wel regelmatig dingen kwijt, nu nóg wel eens (al moet ik zeggen dat dat veel beter gaat nu, zijn sleutel en telefoon zijn bv altijd op een vaste plek, dat is al een hele verbetering), of vergeet zijn boeken bijvoorbeeld.

Verder is het ook bij hem deels het puberen, geen zin, lekker hangen, Youtube-filmpjes kijken of xboxen is veel leuker dan huiswerk natuurlijk.
En het 'leren leren', hij heeft nog veel moeite met stampwerk bijvoorbeeld. Woordjes Frans en Latijn zijn erg lastig voor hem en kosten meer tijd dan hem lief is. Bij Frans dan ook nog eens de spelling en uitspraak die zo anders zijn. In NL spelling is hij behoorlijk goed maar oh oh dat Frans. Ik heb hem aangeraden om de instinkers er letterlijk bij te leren (dus: het koekje - le gâteau-met-een-dakje-op-de-a). Ik deed dat vroeger ook en weet sommige dingen nu nóg.

Planning, ook zoiets. Hij bleek in de klas zijn agenda niet standaard op tafel te hebben liggen. Dus op het moment dat de leraar aan het eind van de les huiswerk opgeeft, diept hij zijn agenda op en mist al doende de helft van wat de leraar zegt.
Gelukkig is er Magister, maar soms staat niet alles daarin, en 'het stond niet in Magister' is geen excuus, heeft de school meteen duidelijk gemaakt. Dus wat doe je dan. Bijvoorbeeld een klasgenoot vragen in de pauze, of na school even appen, kwam zoon mee. Heel goed plan.
We vergelijken nu als hij thuiskomt eerst zijn agenda met Magister. Daar ontbrak nogal eens wat in maar langzaam wordt dat beter.
Dan kijken we wat hij gaat doen, in welke volgorde. Voor het eten dit, na het eten dat. Maken en leren wat afwisselen. Dat soort dingen moet hij altijd even meerdere keren gehoord hebben.
En we herinneren hem er bv aan: joh, dit weekend is er een feestje, dus zondag komt er niet veel van leren, doe dus je huiswerk op zaterdag. Of: er moet ook nog een werkstuk af, denk daar ook aan, wanneer ga je daar aan werken.

We overhoren nu consequenter. Hij is er wel achter nu dat je er niet mee bent als je een rij woordjes of een stuk tekst 2x hebt overgelezen. En gaf ook wel toe dat hij er na de eerste weken wat te licht over had gedacht, meer had kunnen doen aan sommige vakken. Geen zin is geen optie, er moet echt wat meer discipline in.
WRTS heeft hij ook mee gewerkt, maar dat kost zo giga veel tijd en echt werken deed het voor hem ook niet.

En durven vragen als je iets niet weet of snapt, dat is ook nog een issue. Daarvoor heb je een leraar voor de klas, maak er gerust gebruik van, zeggen we vaak. Maar dat is best moeilijk voor hem, hij is vrij verlegen en praat vaak heel zachtjes.
Met een mislukte toets naar de leraar stappen en vragen om wat uitleg is trouwens ook een goede tip. Desnoods vragen of dat na de lessen even kan.

Wat iemand hier ook zei over te weinig tijd bij toetsen, dat had onze zoon ook. Inderdaad met hem erover gesproken dat hij eerst kijkt welke opgaven hij wél weet, zodat die in elk geval binnen de tijd af zijn. Zoiets simpels, maar daar komen die prille bruggertjes soms zelf gewoon niet op... hij dacht ook dat dat niet mocht. Tuurlijk wel, als je maar duidelijk op je papier zet met welke opgave je bezig bent.

Het is me ook een giga overgang alles bij elkaar. Van de basisschool (300 ll) waar alles klein en duidelijk was, naar deze enorme school (+/- 1300 ll) waar hij weer de kleinste is, omver wordt gelopen door stoere derdeklassers, de weg moet leren kennen, alle nieuwe vakken en docenten, veel meer huiswerk etc. etc. Er komt erg veel op ze af.
In de klas heeft hij het gelukkig wel naar zijn zin, een hele opluchting want hij heeft ook nog een pestverleden.

De mentor had het ook in de gaten dat het niet lekker liep en afgelopen week heb ik samen met zoon een gesprek op school gehad. Zoon had al een paar gesprekken met de leerlingbegeleider gehad, maar de zorgcoördinator gaat zich er nu ook mee bemoeien en hij gaat gesprekken krijgen met de schoolpsycholoog. Hopelijk kan hij daar zijn zorgen ook deels neerleggen (want dat wil hij thuis niet altijd) en kan zij hem helpen er goed mee om te gaan.
Daarnaast gaat zoon een sovatraining krijgen.

Nouja. Het kerstrapport gaat er niet briljant uitzien, met een 4 voor Frans en een 5 voor aardrijkskunde (dus 3 verliespunten) en totaal gemiddeld een 6. Maar het jaar is nog niet om, er kan nog veel verbeteren en hij heeft nog tijd om punten op te halen. Dat zei de mentor ook.
Met de hulp die er nu komt moet hij een eind kunnen komen. En als dat niet genoeg is, kunnen we altijd nog verder gaan kijken.

Dé opsteker van de afgelopen week was trouwens een 8,3 voor Latijn, ja juist dat moeilijke vak! Hij haalde daarmee zijn punt ineens omhoog naar een dikke voldoende (dit pw telde nl 3x mee). Dat heeft hem echt goed gedaan. En nu gaan we proberen op die weg verder te gaan.

Karmijn

Karmijn

20-11-2013 om 09:16

tijd voor de toets

Dat is hier ook nog wel eens een item. De kinderen klagen dan: ik snapte het heel goed, maar ik had niet genoeg tijd.
Het is heel erg rot voor hen, maar dat heeft toch echt met leren/oefenen te maken. Als je bepaalde wiskunde sommen (bijv, voor natuurkunde en scheikunde geldt dit ook) al vaker zelf hebt gemaakt, krijg je het beter in de vingers. En dan doorloop je de deelstappen efficienter en heb je minder tijd nodig. Als je dus je huiswerk matig maakt omdat je het toch wel snapt(mijn dochter) of als je een lage verwerkingssnelheid hebt (zoals mijn zoon) krijg je niet alles af. Ook al vind je het een 'makkie' en snap je het allemaal perfect.

Ik hoop dan altijd maar, dat ze hetgeen ze wel gedaan krijgen, goed hebben en dat ze zo slim zijn om de sommen die veel tijd kosten, over te slaan en pas op het laatst te doen. Maar soms gaat dan wel mis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.