Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Problemen bij Engelstalig kind op NL school

Hoi,

ik heb al wel het een en ander gelezen hier, maar ben verder helemaal nieuw op het forum. Ik zit met het volgende. Afgelopen najaar zijn wij vanuit Engeland in Nederland komen wonen. Zoon ging hier naar groep 4. Hij verstond al wel Nederlands, maar sprak het niet echt (vooral niet willen).

Het spreken heeft hij snel opgepikt/aangepast. Maar wat lezen en schrijven betreft loop ik bij de school tegen problemen aan. Ze willen dat hij alles vanaf het begin leert, dus hij moet woordjes als kip, pop, pak enzovoort leren. Dit is ver beneden zijn niveau en hij wordt er ook behoorlijk gefrustreerd van.

Letters die in het Engels niet voorkomen (oe, ui, enz) en die in het NL als een andere Engelse letter klinken (bijvoorbeeld de "e", in het Engels schrijf je dat als "a") zijn dingen waar hij moeite mee heeft, maar dat lijkt me vrij normaal na amper een half jaar.

De school is nu al diverse keren met een ander programma aangekomen wat hem beter zou moeten helpen, maar het blijft op kleuterniveau, niet leuk voor een jongen van bijna 9.

Ik kom er ook maar niet achter wat nu precies de standaard is. Er zijn toch zeker wel richtlijnen die scholen moeten volgen wat betreft de aanpak bij anderstalige leerlingen? Ik kan dit echter nergens vinden. Het lijkt wel of de school het ook niet weet en zelf maar wat doet en uitprobeert.

Inmiddels zit ik echter met eeen kind dat van een enthousiaste leergierige jongen in slechts een paar maanden is veranderd in een kind dat niet meer naar school wil.

Komt nog bij dat we ergens tussen dit en volgend najaar weer terugverhuizen, dus ik vind het veel belangrijker dat hij de andere lessen goed mee kan doen en wat dat betreft geen achterstand oploopt (waar het nu wel op begint te lijken). Hij verstaat instructie in het NL prima en kan dit ook allemaal goed doen, alleen hij mist vaak veel van de andere vakken, omdat hij steeds uit de klas gehaald wordt voor de taal.

Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen, misschien een bepaalde website, of iets specifieks om met de school nog weer eens over te praten? Ik heb het al diverse keren zelf geprobeerd maar er verandert helaas niets...

We zitten in noord Nederland, en hebben door diverse omstandigheden niet de optie om voor bijvoorbeeld een internationale school te kiezen. We zijn echt aangewezen op het reguliere NL basisonderwijs.

Alvast bedankt!

Maike


Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

18-05-2017 om 17:05

Weet de school

Weet de school dat je volgend jaar weer teruggaat? Misschien kunnen ze dan wat minder nadruk op de spelling leggen

Websites

Misschien kun je je licht opsteken bij websites die gemaakt zijn voor NT2-onderwijs (Nederlands als tweede taal). Het gaat blijkbaar vooral om spelling. Er is ook een website voor Nederlandse mensen die moeite hebben met speling: www.oefenen.nl. Het basisprogramma is taalklas, maar er staan ook moeilijkere programma's op. Selecteer vooral op spelling.

Tsjor

Maike

Maike

18-05-2017 om 17:26

Bedankt voor jullie reacties

Sfera, ja, dat weten ze... maar de school blijft er stug bij dat hij toch 'op niveau' moet komen. Ik neem aan omdat dit voor hun verplicht is om te doen? Dat kan ik dus ook steeds nergens vinden, wat scholen wettelijk moeten/kunnen/mogen doen in het geval van anderstalige leerlingen.
Ik vraag me dan overigens ook af of ze een kind uit zeg groep 7 ook op kleuterniveau zouden laten beginnen... hmm.

Tsjor, bedankt. Ik zal daar eens gaan kijken! Het gaat inderdaad vooral om de Nederlandse spelling (bijvoorbeeld als hij "fiets' moet spellen, schrijft hij "fets", wel keurig met een f ). Maar als je hem dan vertelt dat het met 'ie' moet, onthoudt hij dat ook.
Lezen gaat ook prima, hij begrijpt het goed, maar de school is niet tevreden over zijn uitspraak. Terwijl ik zoiets heb van 'maar hij begrijpt het'... doe niet zo moeilijk... die uitspraak komt vanzelf op den duur, dat kost gewoon wat tijd.

Klopt hoor

Zo zou ik het ook zien. Lezen ondersteunt ook de spellingsvaardigheden. Kun je voorstellen dat je je kind vroeg brengt en dat je hem dan zelf boekjes op zijn niveau in de klas zelf laat lezen? Ik gaf mijn kinderen zelf uitgezochtte boekjes mee. Het AVI gedoe vonden ze veel te saai, nou ja ik vond het vooral te saai, thuis lazen we al veel verder. Ook tussendoor mogen ze vaak even lezen als hun werk af is.
En dan vraag je een rijtje oefenwoordjes spelling in de week aan de juf om thuis te maken.
Jij kunt zelf het beste bepalen wat je zoon aankan wat betreft lezen. Soms juist liever iets moeilijker dan te makkelijk. Mijn zoon las Harry Potter in klas vier. Als het maar de interesse van je zoon heeft. Misschien eerst een boek dat hij al in het engels gelezen heeft?
En als het niet zon lezer is dan kun je beter een boekje zoeken met nog iets meer plaatjes of prenten zodat hij sneller de bladzijden om kan slaan, dat motiveert ook.
Je kunt ook thuis elke dag lezen, om debeurt een alinea van een hoofdstuk voorlezen bij het slapen gaan. Dan schiet zo'n boek ook lekker op.

Spelling

Mijn dochter maakte nogal wat fouten met spellen, tegen dyslexie aan. Bovendien had ze door stress hiaten in wat ze opgenomen had.
Om die reden hebben we een paar maanden wekelijks een A4 oefenlijstje meegekregen dat we op de computer netjes maakten. Inprenten en goed intypen en dan proberen uit het hoofd te spellen en te benoemen.

Vivianne

Vivianne

18-05-2017 om 18:34

Waarom zit hij in groep 4?

Als hij bijna 9 is, zou hij volgens mij in groep 5 moeten zitten.

Ik ben het heel erg met je eens. Wat een onzin dat ze commentaar hebben op de uitspraak. En waarom instructie op kleuterniveau?
Hij moet niet leren lezen. Hij moet leren spellen.

Scholen in Nederland zijn erg vrij in wat ze aanbieden. De aanpak die jij beschrijft is zeker niet vastgelegd. Daarom kun je die ook niet vinden.
Ik zou eens googelen op onderwijs aan anderstalige leerlingen. Misschien kun je dan een specialist vinden die voor jullie school een advies maakt hoe dit aan te pakken.

MaikeR

MaikeR

18-05-2017 om 18:52 Topicstarter

Bedankt AnneJ

AnneJ,

Mijn mond viel open bij jouw (eerste) reactie! Dat zijn precies de dingen die wij al gedaan hebben, maar we moesten er van de school mee stoppen en thuis werken aan het online programma (1 van de) die ze op school voor hem gebruiken. Dus nu moet hij drie keer per week drie lessen per keer letters van hemdjes aan de waslijn slepen en woorden als pak, kop en kip spellen. Het zit niet alleen hem, maar ook mij tot hier.

Hij houdt van de Geronimo Stilton serie, hij heeft diverse boeken daarvan in het Engels en nu ook in het Nederlands. Die leest hij ook rustig. Maar op school maakt hij kennelijk heel veel fouten.

We zijn al met de website die Tsjor net heeft aangeraden bezig geweest en hij kan al gewoon emails lezen op taalniveau 3 voor volwassenen (nog niet hoger gekeken)... hier en daar een naam of lang woord dat wat meer moeite kost.

Ik zie wel dat hij in feite te snel wil en letters plaatst waar ze niet horen bij het uitspreken (bijvoorbeeld 'goede' ipv 'goed'). Het lijkt alsof hij al denkt te weten wat er volgt, en vult het dan voor zichzelf al in en leest het dan niet meer echt goed. Misschien dat daar de fouten op school ook in zitten. Hij denkt er ook veel te diep over na.

Ik wil in elk geval vragen om een lijstje met spellingswoorden voor de dictees die ze doen. Daar scoort hij ook vrij laag op (schrijven vanuit horen) maar hij krijgt ook nooit een lijstje mee ofzo.
Hij vertelt me net ook dat ze die woorden op school ook niet oefenen. Ze horen bijvoorbeeld het woord 'fiets', en moeten dan als klas 'f-ie-t-s' spellen en het opschrijven. Dat schiet voor mijn gevoel ook niet echt op...

Ik heb inmiddels wel het begin van een nieuw gesprek in mijn hoofd kunnen vormen met dank aan de reacties hier, bedankt daarvoor. Op den duur loop ik er zelf ook in vast, ik heb het ze al zo vaak geprobeerd uit te leggen, ik ben een beetje door mijn ideeen en voorbeelden heen. Die krijg ik nu weer.

MaikeR

MaikeR

18-05-2017 om 19:01 Topicstarter

Vivianne

Vivianne,

Groep 4 is de klas waar hij vergelijkbaar bij ons in zat, dus is hij daar hier weer in geplaatst. Het is een gecombineerde groep 4/5 en er zitten in groep 5 inderdaad kinderen die jonger zijn dan mijn zoon.

"Hij moet niet leren lezen. Hij moet leren spellen". Precies! Misschien dat de school het snapt als ik dat leterlijk zeg (ik heb dit concept wel geprobeerd over te brengen, maar zoals ik net zei, ik loop er inmiddels zelf ook in vast).

Ik ben verbaasd dat er geen landelijke methode is over hoe dit moet worden aangepakt, maar het verklaart wel het een en ander. Bedankt.

PS - in mijn vorige bericht noemde ik de website die Tsjor aangeraden heeft, ik bedoelde daarmee de oefenen.nl site.

MaikeR

MaikeR

18-05-2017 om 19:06 Topicstarter

Overigens...

Overigens hebben we wel de mogelijkheid om binnen de plaats waar we wonen van school te veranderen. Misschien zou dat nog een optie zijn, als dit per school allemaal zo kan verschillen. Alleen zou hij dan voor mijn gevoel zo vaak moeten switchen en dat wil ik hem ook niet meteen aandoen. Hij heeft verder wel leuke klasgenootjes en vriendjes en vriendinnetjes enzo.

Vivianne

Vivianne

18-05-2017 om 19:10

Zorg dat je iemand meeneemt naar het gesprek met school

Iemand die bekend is met het onderwijssysteem in Nederland en jou kan helpen kritische vragen te stellen. Misschien dat school je dan serieuzer neemt.
Of iemand die ervaring heeft met taalonderwijs aan anderstaligen.
Doe desnoods een oproep op dit forum. Of zoek uit in je gemeente of er hulp beschikbaar is, bijvoorbeeld via de vrijwilligerscentrale. Of bij de leerplichtambtenaar bij de gemeente en vraag of die iemand weet om jou te helpen.

Kaplablokje

Kaplablokje

18-05-2017 om 19:21

Hier

In de stad zit een basisschool waar anderstalige kinderen heen gaan. Misschien kun je zoeken op basisschool anderstaligen inclusief de relevante provincie of woonplaats? Zo'n school heeft misschien wel tips voor je.

MaikeR

MaikeR

18-05-2017 om 19:57 Topicstarter

Goede ideeen!

Vivianne en Kaplablokje, bedankt voor de goede ideeen! Ik ga het proberen. Ik ben heel blij met jullie reacties (allemaal). Ik word er zo verdrietig van als ik hem zo sneu zie. Nu heb ik weer hoop op een oplossing.

Inprenten

Je kunt ook duidelijk aangeven dat je zoon niet voldoende profiteert van het inprentmoment in de klas, lees ik uit het voorbeeld in je mail in de klas. Dat gaat te snel voor hem. Het zou handig zijn als de juf voor die les alvast een lijstje mee naar huis geeft. Dan hoort je zoon het in de klas voor de tweede keer en kan hij ook goed meedoen omdat hij dan al meer weet en is het ook meer een motiverend moment in de klas.
Overhoren allemaal prima, maar het goed inprenten vooraf is voor hem een belangrijke voorwaarde om het goed te doen.

MaikeR

MaikeR

18-05-2017 om 20:27 Topicstarter

Geen idee...

... dat dat zo heet, bedankt AnneJ! Wij zijn er aan gewend dat kinderen een lijstje mee naar huis krijgen wekelijks, en de week daarna wordt een selectie uit dat lijstje als 'dictee' afgenomen. Ze hebben dan alle woorden al zelf kunnen oefenen. Dus daar ga ik zeker om vragen.

Ik snap alleen niet hoe NL kinderen dat dan doen, die horen fiets voor de eerste keer en weten dan meteen hoe het geschreven wordt? Vraag is niet flauw bedoeld, ik snap het gewoon niet hoe het hier werkt. (Hoeft niet allemaal uitgelegd hoor, tenzij iemand denkt dat het ons kan helpen. Ik wil niet zoveel tijd van jullie vragen).

Ik ben zelf wel Nederlands, maar ben al zo lang weggeweest dat ik echt geen idee (meer) heb hoe het hier in het onderwijs werkt. Ik heb gelukkig wel als voordeel dat ik goed Nederlands spreek, dus daardoor worden gesprekken wel ietsjes gemakkelijker. Maar voor de rest weet ik net zoveel als de gemiddelde niet-Nederlander...

Andersom

Toen mijn dochter 8 was ( en in groep 5 zat) zijn we naar een Engelstalig land verhuisd. Ze sprak en las geen woord Engels, in Nederland hoorde ze bij de slimste kinderen uit de klas (ze had groep 3 overgeslagen).
Op haar nieuwe, Engelstalige, school kreeg ze ook de meest simpele leesboekjes mee naar huis. En tegelijkertijd ook de set ' nieuwe' spellingwoorden van die week. Die boekjes, daar worstelde ze zich doorheen. Ze had er weinig lol in. Maar juist door de spelling van de week leerde ze snel woorden bij. Ze leerde ze uit haar hoofd, maar ze moest van haar juf ook oefenen hoe je ze in een zin kon gebruiken. Eerst in steenkolen Engels mondeling, maar al heel snel ook in korte geschreven zinnen.

Vooral door actief met de woorden aan de slag te gaan, ging de taalverwerving sneller en kon ze ook sneller leuke boeken lezen. We zijn bijna drie jaar weggeweest uit Nederland en toen we teruggingen naar Nederland was ze op 'near native' niveau in het Engels. Ik denk dat dit vooral kwam door de leerkracht die haar vanaf het begin gestimuleerd heeft om actief met de taal bezig te zijn.

Blijkbaar hebben jullie niet zo'n leerkracht getroffen, maar misschien kun je je zoon helpen door met hem met de spellinglijst aan de slag te gaan. Zijn begrip van Nederlands en van de spellingsregels zal er vast door toenemen.

Vivianne

Vivianne

18-05-2017 om 21:00

Verschil tussen Engels en Nederlands

Op een Engelse scholen worden woorden per stuk aangeleerd, zo veel mogelijk volgens bepaalde woordgroepen, woorden die ongeveer gelijk gespeld worden. Of soms op lettergrepen die ongeveer gelijk gespeld worden.

Nederlands is een taal die redelijk fonetisch geschreven wordt. Dat wil zeggen dat je kunt spellen wat je hoort, hoewel je daar wel wat regels voor nodig hebt. Nederlands is niet 100% fonetisch.
Voor het leren lezen is dit heel handig. Leren lezen is makkelijker voor Nederlanse kinderen dan voor Engelse kinderen. In Engeland beginnen ze veel vroeger met leren lezen maar volgens mij zijn de Nederlandse kinderen rond groep 4/5 op een hoger niveau. (precies weet ik het niet meer).

Geen kind hoort het woord fiets voor het eerst in groep 4. Dat begint al als baby.
Vanaf groep 3 (uiterlijk) krijgt een kind besef van de letters, hoe je een woord kan maken. En ja, dan kan het zijn dat een Nederlands kind in groep 3 al het woord fiets correct spelt. De enige kennis die daarvoor nodig is, is de 'ie' . De rest volgt vanzelf, behalve dan de f. Dat is voor sommige kinderen nog lastig.

Daarom heb je ook iemand nodig die meer weet over taalkunde. Die kan je helpen in deze discussie.

Onderwijs

Net als vroeger zijn er nog steeds kinderen die analfabeet of laaggeletterd van de basisschool komen. Het wordt tegenwoordig alleen beter gemeten.
Hoe je daarmee omgaat is niet eenvoudig en en er zijn vaak toch allerlei soorten methoden in omloop. Vaak zonder dat er systematisch onderzocht wordt wat de reden is, zoals bij dyslexie, andere informatieverwerkingsmanieren, beelddenken of woorddenken, en daar bestaan ook allerlei discussies over.
Vroeger was het al zo, maar dat is nog steeds zo, dat je als ouders veel kunt betekenen om dat te voorkomen, door je eigen ontwikkeling in te brengen of met geld dat van anderen in te kopen.
Zo'n school heeft dan van die dure methodes ingekocht en dan moeten ze er wel gebruik van maken om te kunnen bepalen of het wat is en of ze het blijven gebruiken. Ook al baalt jou kind er van als een stekker omdat het dodelijk saai is. Maar maatwerk is gewoon lastig. En inderdaad de ene leerkracht is wat toegankelijker en flexibeler en vooral deskundiger dan de ander.

MaikeR

MaikeR

18-05-2017 om 21:16 Topicstarter

Fonetisch

Vivianne, ik moest lachen toen je fonetisch noemde. Om het voorbeeld van 'fiets' aan te houden, dat had hij dus als 'fets' gespeld - eigenlijk perfect fonetisch Engels. (Aangezien de 'ie' als de engelse 'e' klinkt, en de hele klas hardop 'f-ie-t-s' had gezegd). En zo waren er op dat lijstje nog meer woorden in fonetisch Engels. Ik was eigenlijk nog best trots op hem ook, hoewel de juf er niet echt de humor van inzag. Helaas.

Ik ga op zoek naar iemand die idd mee kan helpen in de discussie met de school, had het er nog een kort met mijn moeder over en het blijkt dat een van mijn nichtjes is getrouwd met iemand die 'iets in die richting doet' (volgens moeders). Dus wellicht komt er al snel schot in! Nogmaals bedankt.

Karin, ook bedankt voor jouw bericht en je ervaringen. We gaan zeker eens die spellingslijst proberen.

Nog een vraag tot slot - als iemand een goede website weet voor het oefenen met eu, ou, au, oe, ei, ij, ui enz - graag!

Vivianne

Vivianne

18-05-2017 om 21:20

Woordkasteel

Dat is gratis software om te leren spellen, ingedeeld per klas of per spellingsregel. Ik geloof dat je ook verschillende methoden kan vinden.
Er is een leerlingenversie. En een leraarversie. Met de laatste kun je zelf je kind toetsen welke regels al beheerst worden.

Volgens mij heeft je kind een lijstje nodig om de bekende klanken uit het Engels te vertalen in het Nederlands.

Jammer dat hij niet in groep 5 zit. Dat had zomaar veel verschil kunnen maken.
Hoe is het niveau dat hij had eigenlijk bepaald?

Vivianne

Vivianne

18-05-2017 om 21:20

aanvulling woordkasteel

Volgens mij kun je gericht oefenen op bepaalde klanken zoals jij nodig hebt.
Maar dat weet ik niet zeker.

Vivianne

Vivianne

18-05-2017 om 21:23

Bloon

Dit is erg saaie software / website.
Maar hier kun je wel de spelling lijsten vinden van meerdere methodes.

bieb63

bieb63

18-05-2017 om 21:47

anders

Je kind zit in groep 4 in NL. Op een reguliere NL school. Je kind loopt blijkbaar achter in spelling/uitspraak (logisch, heeft niets met intelligentie te maken, maar met het feit dat hij in Engeland is opgegroeid). Daar moet wat mee. Meer en anders dan de NL kinderen in de klas.
Wat is er dan mis mee, om even de 'kinderachtige....' (who cares) basis mee te pakken en er in te stampen, zodat hij daar daarna mee verder kan? Ik snap het punt niet. Hij heeft een, logische, achterstand in de NL taal. Dus even naar het begin, los van de reguliere groep 4 lessen. En als je dat niet bevalt, dan zoek je een goede methode buiten school.

Pien

Pien

18-05-2017 om 21:47

Dubbelklanken

De au, ou, ie, ei, ij, oe, eu en ui worden dubbelklanken genoemd.
Als je googelt op 'werkbladen dubbelklanken', krijg je vele bladen te zien om mee te oefenen.

Voor school heb ik de tip om je zoon de makkelijke woordjes te laten oefenen náást het gewone spellingpakket van groep 4.

Je schrijft dat hij steeds simpele woordjes moet spellen zoals pet en hut. Blijft hij die dan fout schrijven, dat dit steeds opnieuw moet? Maken ze na zo'n oefening of dictee een goede foutenanalyse, waarna alleen nog dat wat fout ging geoefend wordt?

mirreke

mirreke

18-05-2017 om 21:54

hmm of Ambrasoft, ken je dat?

Werkt de school niet zelf ook met Ambrasoft? Wij kregen op de school zelf een licentie om thuis ermee te werken.
Google eens op Ambrasoft. Je kunt er spelling ed mee oefenen, en je kunt je eigen woordpakketten van de school importeren. Het is best een leuk programma wat kinderen helemaal zelfstandig kunnen gebruiken. Jij kunt zelf als ouder kijken wat je kind doet, wat het niveau is en hoe het gaat. Je kunt het ook zelf op het niveau van je kind instellen.

Hier zijn onze kinderen eerst naar DE verhuisd, daar ondergedompeld in de taal. Binnen een half jaar spraken en lazen ze perfect Duits en ging de spelling ook al snel beter. Geen specifiek inhaalprogramma voor gehad of zo, gewoon veel gelezen met ze.
Uiteindelijk is iedereen weer terug naar een Nederlandse school gegaan (we wonen redelijk dichtbij de grens) en dus moest er voor de jongsten weer Nederlandse spelling worden geleerd.
Ook hier, geen extra programma of zo, geen suffe duffe boekjes (onze jongste ging toen naar groep 5), maar veel redelijk extra gewerkt met Ambrasoft. En we kregen extra oefenwerk mee naar huis voor de spellingsregels. En nu spellen ze ook gewoon Nederlands...

Wat ik zou doen: vraag of de school met Ambrasoft werkt en of je daar een licentie voor thuisgebruik kunt krijgen. Als ze moeilijk doen of het duurt te lang: je kunt het programma ook zelf aanschaffen, kost geloof ik 25 euro voor een jaar.
Je kunt dan de woordpakketten van de methode die op jullie school wordt gebruikt, in het programma importeren.
Je kunt dan per spellingregel die de kinderen leren de woordjes oefenen.
Wij hebben dit met onze eennajongste zo gedaan. Hij bleek het meeste moeite met de Nederlandse spelling te hebben. Nog steeds (hij zit inmiddels in 3VWO) gebruikt hij bij hem onbekende woorden fonetisch Duits.
Je kunt je zoon gewoon bij groep drie spelling laten beginnen. In het begin race je daar zo doorheen, maar dan zitten wel de spellingregels vanaf het begin erin.

En zo laat je je zoon het langzaam inhalen. Het gaat makkelijk en snel, op een speelse manier.

By the way: die school weet er niets van af. Ik ben zelf taalkundige. De wijze waarop zij de achterstand van je zoon willen aanpakken werkt volkomen contraproductief, precies zoals jij dat beschrijft. Ik zou zeggen, vooral veel laten lezen, dat werkt het best.
Verder met hem de spelling oefenen. Spreek met school af (laat je anders odnersteunen door een deskundige hierbij) dat ze vooralsnog niet op de spelling letten, maar vooral of hij inhoudelijk meekomt met de vakken. ik zou zeker hem niet uit de klas laten halen voor taal/spellingonderwijs. Je hebt gelijk, dan mist hij ook weer andere ddingen.

Nogmaals, ik zou dit niet aan (deze) school overlaten. Ze hebben er duidelijk geen verstand van.

mirreke

mirreke

18-05-2017 om 21:56

Over woordpakketten

Die kun je op de site van Ambrasoft vinden en importeren. je kunt trouwens ook zelf woordenlijsten samenstellen.

ISK

Normaal gesproken gaan niet-Nederlandstalige kinderen naar een internationale schakelklas. Alleen dan gaat het om kinderen die de Nederlandse taal helemaal niet beheersen, ook luisteren en spreken niet. Dus ik kan me voorstellen dat dat voor je kind geen optie is.
Voor het ISK is wel lesmateriaal beschikbaar, maar nogmaals, dan gaat het ook veel over spreken. Je kunt erop googelen, er is wel informatie over te vinden op internet.
Wat ik weet aan sites voor spelling:
de dubbelklanken zou je kunnen oefenen met www.jekanmewat.nl, maar dan moet je even gaan zoeken: kies 'print de boekjes', kies vervolgens 'naar hoofdmenu' kies dan 'extra'. Daarna kun je kiezen voor 'spelling'.
Een andere website (saai, maar wel met uitleg) is www.jufmelis.nl.
Sommige spellingsproblemen hebben ook te maken met grammatica. Goed of goede bijvoorbeeld. We zeggen: de goede vraag, of een goede vraag; we zeggen ook 'het goede gesprek', maar vervolgens wordt het 'een goed gesprek', omdat 'gesprek' en 'het'-woord is.
Regels voor spelling vind je ook wel op een heel goede website: www.cambiumned.nl (met galgje o.a.), maar dat is vooral voor Nederlandstalige mensen en heeft dus als nadeel dat sommige dingen die wij vanzelfsprekend vinden geen uitleg krijgen.
En dan is er natuurlijk de wrts, wellicht omgekeerd: engelstalige woorden laten vertalen in het Nederlands; of enkelvoud-meervoud, of tegenwoordige tijd-verleden tijd etc.
Er zijn ook wel engelstalige websites te vinden, maar ik weet niet of je zoon dat zoekt. Bijvoorbeeld zoiets: http://www.taalthuis.com/

Veel succes

Tsjor

nicolette

nicolette

18-05-2017 om 23:45

terug naar Nederland

Wij hebben in het buitenland gewoond en de kinderen hebben in een Engelstalige leef- en leeromgeving verkeerd vanaf 1 tot 6 en 3 tot 8 jaar. Toen ze in Nederland terugkwamen moesten ze enorm wennen. De een begon in groep 3 en de ander in groep 5. Nederlandse kinderen gingen anders met elkaar om en ook de school was anders. Bij oudste ging het spellen en lezen eigenlijk wel goed (beheerste het Nederlands al prima toen we naar het buitenland gingen) maar bij jongste niet. Best lastig, de taal. Inderdaad, andere klanken, slecht Nederlands spreken (nu nog zit hij met de/het-woorden te klungelen en onregelmatige werkwoorden), lezen kwam ook nog eens niet op gang. Wij zouden hier definitief blijven, dus hier moest echt wat aan gebeuren. Kind is naar logopedie gegaan. En daar heeft het hard met klanken en letters gewerkt en ook met lezen en spellen. Daar liet kind heel snel verbetering zien. Is dat misschien een idee?

MaikeR

MaikeR

19-05-2017 om 19:20 Topicstarter

Weg

Ik wilde even snel zeggen dat ik hier na het weekend weer even terugkom. We gaan dit weekend wat vrienden opzoeken en ik heb verder geen tijd/internet denk ik om hier te zijn. Leek me wel zo beleefd om niet zomaar een paar dagen te verdwijnen.

MaikeR

MaikeR

20-01-2018 om 23:41 Topicstarter

En toen...

...kon ik het draadje niet terugvinden. Kennelijk steeds fout gezocht, want nu dook hij wel op. Ik ga niet uitgebreid meer op reacties in, heb er wel veel aan gehad, heel erg bedankt allemaal.

Na nog veel meer gedoe hebben we zoon overgeplaatst naar een internationale school. Blijkt dat zijn oude school inderdaad vrij slecht bekend staat. Ja, dat wisten wij natuurlijk ook niet toen we hier kwamen.

Zijn vooruitgang enzovoort is informeel beoordeeld door iemand uit het onderwijs die we via via kennen en die stond helemaal versteld van de negativiteit van zijn oude school. Hij bleek het helemaal zo slecht niet te doen. Op zijn nieuwe school is hij weer helemaal opgebloeid en gaat het allemaal gewoon prima.

Teuntje

Teuntje

21-01-2018 om 08:29

Wat fijn Maike!

Ik heb je draadje gelezen maar had geen tips wegens geen ervaring ermee. Maar ik werd wel erg verdrietig over hoe de school er mee om meende te moeten gaan, wat een starheid en gebrek aan kijken naar het kind. Dat had veel beter moeten kunnen. Jullie troffen een school die een slecht voorbeeld is voor het Nederlandse onderwijs. Gelukkig zit hij nu op een plek waar het wel lukt om het leuk te laten zijn!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.