Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even anders

Even anders

21-11-2016 om 21:40

Privegegevens op digibord

Hallo,

Even kort de situatie van vorig jaar: zoon van twaalf was een half jaar thuiszitter vanwege omstandigheden en heeft een weer naar school traject gehad. Het verslag van het traject mocht van ons, de ouders, niet op school achterblijven omdat het prive gegevens betrof.

De situatie nu: zoon gaat met veel plezier naar school, is van klas gewisseld en zijn zelfvertrouwen is nog steeds groeiende.
Tot vandaag.
Zoon ziet op het digibord bij een van de docenten zijn weer terug naar school verslag staan, iedereen had het kunnen lezen ware het niet dat de docent het snel wegklikte. Maar als zoon het heeft gelezen, kon iedereen het lezen.
Ten eerste wordt zoon hierbij opnieuw geconfronteerd met de problemen van vorig jaar, die hij en wij achter ons willen laten omdat het nu goed gaat.
Ten tweede is dit not done, wat moet een docent met gegevens die bij ons weten niet op school mochten liggen en wat moet dat op het Digibord.

Wij zijn heel boos, we hebben nog niks gedaan maar willen een klacht indienen.
We weten alleen nog niet hoe en waar en vragen eerst hier om raad voordat we vanuit onze emotie het verkeerd aanpakken.
Bedankt alvast.

Even anders

Even anders

22-11-2016 om 08:13

Niemand?

Ik zou graag willen weten wat we het beste kunnen doen.
Voor Het betreffende verslag hadden we ook geen toestemming gegeven dat school dit kreeg maar het ligt er blijkbar toch.

@Emma

@Emma

22-11-2016 om 08:37

Zorgcoördinator

Je zou een gesprek kunnen hebben met de zorgcoördinator van de school. Die is verantwoordelik voor het verspreiden van gevoelige informatie. Hou je bij de feiten (dat wat je zoon gezien heeft en datgene wat er volgens jullie is afgesproken). Vraag vervolgens of jouw feiten kloppen met die van de school. Ga altijd voor het belang van je kind, dat is emotioneel genoeg, benoem dat steeds. Dat die info op het digibord staat is niet oké en dat moeten ze uitleggen.
Ik herken het wel. Er is iets gebeurd met gevoelige informatie waarvan jij dacht dat die veilig was. De school is daar niet zorgvuldig mee omgesprongen. Daar moet je iets van zeggen. Maar je eigen emoties moeten niet de overhand krijgen. Het gaat om je kind, en scholen zijn eerder bereid mee te denken als je het daarop gooit.
Ik heb zelf erg veel moeite moeten doen om gevoelige info uit het leerlingdossier van de basisschool niet door te laten geven naar het VO. Daarna, op het vo, alleen de rt'er en de zorgcoördinator inzage gegeven in het (papieren) onderzoeksverslag door een orthopedagoog. Wat dat allemaal bij je teweeg brengt als ouder is niet mis. Maar dat heb ik elders besproken. Op school gaat het over je kind. Ze vonden mij een zeurmoeder, echt zo'n dyslexiemoder die overal bovenop zit. Maar scholen doen veel verkeerd en ik ben blij dat ik het voor mijn dochter heb opgenomen.
Succes!

Li

Li

22-11-2016 om 08:38

Autoriteit Bescherming Persoonsgegevens

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl

Je kan de school sommeren de inmiddels irrelevant geworden gegevens te verwijderen en melden dat je het anders via de Autoriteit Persoonsgegevens gaat doen. Uiteindelijk kun je zelfs naar de rechter. Je hebt gewoon recht op verwijdering, tenzij zij kunnen bewijzen dat het absoluut vitaal is voor de belangen van je zoon dat het blijft staan (wat natuurlijk niet zo is, integendeel).

Of het altijd handig is je recht te halen is een tweede, natuurlijk.

@Emma

@Emma

22-11-2016 om 08:49

Recht halen

Li
Dat lijkt me een prima actie en het js het eerste wat in je opkomt natuurlijk. Maar zolang je zoon op het vo zit is het niet handig het zo hoog te zoeken. Het gaat in de eerste plaats om het kind en niet om jouw emoties daarbij.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2016 om 09:16

Hoe groot is het zelfvertrouwen van je zoon?

Je zoon komt steeds beter in zijn vel te zitten op school, zeg je. Is zijn zelfvertrouwen inmiddels zo gegroeid dat hij dit zelf met zijn mentor durft te bespreken? Zo nee, dan lijkt het mij de eerste keus voor jullie samen om een afspraak met de mentor te maken, óf een vertrouwenspersoon als de mentor niet als veilig wordt gezien. Je zou om een schriftelijke bevestiging kunnen vragen als de gegevens zijn verwijderd.

Egel

Egel

22-11-2016 om 12:18

wat softe reacties

Helaas weet ik niet hoe je dit aan kunt pakken maar ik vind de reacties wat soft. Natuurlijk is het altijd verstandig de relatie met school goed te houden. Maar daardoor gaan scholen ook zo vaak hun boekje te buiten volgens mij.
De school is gezegd dat zij dit rapport niet (meer) mochten hebben. Dus niet alleen is een docent zo dom geweest dit in te zien terwijl het digibord aanstond (heel dom en heel pijnlijk voor je zoon), het had er überhaupt niet mogen zijn.
Maar zoals wel vaker kun je dat absoluut niet vertrouwen. Ik zou het ook pas (half) vertrouwen als de school je in een hoofdcomputer ter plekke laat zien dat het weggegooid wordt en de prullenbak geleegd. Dan kan het alsnog ergens alvast uitgeprint zijn, of een kopie in een ander mapje zitten dus waarschijnlijk komt het nooit meer goed.
Maar ik vind zoiets wel schandelijk.

clowntje

clowntje

22-11-2016 om 12:24

waarom

Waarom zou een docent dit rapport op het digibord vertonen? Ik kan me dat alleen voorstellen als er meer mensen meegekeken hebben. Want als je alleen bent, dan doe je zoiets toch alleen op je computer/laptop? Hoe was de situatie? Kwam je zoon een lokaal binnen en zat daar de docent alleen met dat rapport op het digibord?

Even anders

Even anders

22-11-2016 om 13:15

Clowntje e.a.

De docent zat op zijn mail en de klas was in het lokaal. Op zijn mail had hij het verslag van zoon staan, op het digibord, een vergissing dus..
Er zijn drie mensen fout, ten eerste de GGZ instelling die zich niet aan de regels houdt door zonder onze toestemming dit rapport aan school te verstrekken.
Ten tweede de zorgcoordinator die dit niet aan de betreffende docent had mogen geven. Ten derde de docent die per ongeluk het digibord laat aan staan.
Wat ik heb gedaan tot nog toe is de docent een vriendelijke doch dringende mail gestuurd hoe dit kan en hoe hij aan dit verslag komt. Ik ben benieuwd wat zijn antwoord is.
Wat we nog meer gaan doen weet ik nog niet, maar dat we het er niet bij laten zitten is duidelijk.
We willen niet dat zoon er last van gaat krijgen, anders had ik hem meteen van school gehaald.
Deze zorgcoordinator is tevens de vertrouwenspersoon op school.
Zoonlief zit inmiddels thuis..
Een fijne situatie dus door een schandalige fout.

Even anders

Even anders

22-11-2016 om 13:18

Ik ga ook eisen dat dat verslag verwijderd wordt, maar wie zegt mij dat het idd niet ergens blijft hangen, digitaal of op papier?
Het feit dat het er niet eens had mogen liggen is al verschrikkelijk.
We gaan ook zeker de GGZ instelling benaderen en daar een klacht neerleggen.

Li

Li

22-11-2016 om 13:29

Even anders

O nee, wat rot dat hij nu ook nog thuis zit! Die brief naar de docent lijkt me een goede eerste stap. Over je vraag: nee, je kan nooit weten of er niet ergens nog een uitdraai in een mapje zit of zo. Maar ze weten dan tenminste dat ze fout zitten en dat ze nooit meer iets hiervan tegen je zoon kunnen gebruiken, omdat ze dan illegaal bezig zijn.

ik probeer mee te denken

geen ervaring met thuiszitten maar puur als buitenstaander.Wel wat ervaring met neuzen allemaal dezelfde kant op proberen te krijgen met kinderen en hun begeleiders. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Je zoon heeft t nu naar zijn zin en hij zit op t VO in de brugklas. Gaat het goed in de klas? Zo ja, dan zou ik proberen om zo rustig mogelijk te reageren, al zijn ze gruwelijk fout! Natuurlijk wel zeggen dat je dit verslag niet meer wil horen/zien OF er handelingen die er naar verwijzen uit wil merken.Dit omdat de kans er is dat er ook al blijft er geen verslag achte,er altijd mensen zijn die het zich zullen herinneren en er over praten. Verder zou ik zoon proberen te overtuigen dat het nu goed gaat. Dit omdat de kans dat er ook al blijft er geen verslag achter en altijd snapt dat jij niet naar school wil naar aanleiding van dit, maar dat juist hij kan laten zien dat t nu lekker loopt en dat hij graag gaat. Om te voorkomen dat het gat van niet gaan groter wordt en de drempel ook. Snap je me?
Al kan ik me zijn gevoelens wel voorstellen, pfff. arm manneke!

hoe is t nu?

Ben je al iets opgeschoten?

Even anders

Even anders

24-11-2016 om 21:58

Lilian

Dank je voor je reactie.
Zoon is wel weer naar school gelukkig, heeft gezegd dat hij er niet meer mee geconfronteerd wil worden, ook niet op school.
Wat ik verder heb gedaan is als eerste de docent mailen die vervolgens zijn excuses heeft aangeboden. De man zag er zelf ook erg mee.
Verder heb ik de ggz instantie gemaild wat mijn bevindingen waren en dat we dit niet accepteren en hierover een klacht gaan indienen.
Vandaag heb ik ook school gemaild, de teamleider en de directie.
Ik ga ook de omderwijs inspectie op de hoogte stellen.
Er zijn grove fouten gemaakt, een verslag waar wij geen toestemming voor hebben gegeven dat school dat zag, ligt op school ter inzage van de docenten en wordt vervolgens per ongeluk op het digibord getoond waarbij onze zoon in de klas zit. De ggz zit fout maar school ook. De docent kon er namelijk zelf bij.
Ik ben benieuwd naar de reacties.

Goed dat hij weer naar school is

Dat digibord snap ik nog steeds niet, da doe je toch alleen als je met meerdere kijkt, ik neem aan dat je zelf op een laptop of zo kijkt. Maar dat terzijde.
Nu afwachten dus op de reacties, houd je ons op de hoogte?

elsje78

elsje78

24-11-2016 om 23:33

Lilian

Dat snap ik helaas wel, ik ben ook docent en als je heel veel met het digibord werkt dan vergeet je soms dat hij aanstaat. En als je dan de mail opent of een leerlingplan dan is dat pijnlijk.

Maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik nog nooit mijn mail geopend heb terwijl per ongeluk het digibord nog aanstond.
Gelukkig staat daar meestal niet veel bijzonders in aan gevoelige informatie, maar soms wel.
Gelukkig heb ik nu een lokaal waar het digibord niet achter mij hangt maar voor mij, zo kijk ik altijd op beide schermen.

En gelukkig zeggen leerlingen ook altijd, mevrouw het digibord is nog aan...

Wat het rapport betreft, dat zou ik inderdaad opnemen met de zorg coordinator, een docent die een nieuwe klas krijgt kan nauwelijks weten dat hij dat rapport niet mag hebben als het gewoon in het systeem staat.
Ik zou met dat rapport persoonlijk niet veel doen, maar het kan goed zijn globaal te weten dat zo'n traject geweest is, puur om te zorgen dat je het welbevinden van de leerling extra in de gaten houdt.

Elsje

Dat is dan dus met elkaar verbonden, je mail en t Digibord ? Dat wist ik niet.

elsje78

elsje78

26-11-2016 om 23:30

Lilian

Een digibord is vooral ook een scherm voor een beamer, en dus zie je dan op het scherm je computerscherm. Ik werk met een methode die ook een digitaal gedeelte heeft, en dan open ik de site op mijn pc en kijken de leerlingen mee op het scherm.

Helaas hangt dat scherm meestal achter het bureau van de docent, zeg maar schuin erachter. En zo gebeurt het, ik open mijn mail wel 30 keer per dag, en vergeet weleens het scherm te bevriezen. (dan blijft het scherm staan zoals hij op dat moment is).

Slordig, ik weet het, maar het gebeurt wel eens.

dc

dc

27-11-2016 om 00:37

makkelijk te voorkomen

Gebruik extended desktop in plaats van een kopie van je desktop. Je kunt daarheen slepen wat je echt wil delen, maar je leerlingen kunnen nooit per ongeluk je mail lezen.

(sorry, ik weet de termen in het nederlands niet, maar op windows kun je het vinden door rechts te klikken op je bureauscherm en dan iets van "output naar" en dan even kijken welke het is.)

elsje78

elsje78

29-11-2016 om 21:03

Nog niet gevonden

Wel geprobeerd, want dat lijkt me wel heel handig.
Voor mijn lokaal nu niet nodig, want ik kijk er direct op, maar juist voor de lokalen waar het scherm achter je hangt.
Bedankt voor de tip!

(Ben er wel weer meer alert op na dit onderwerp)

en nu Even anders?

Ik ben wel benieuwd naar de reactie van GGZ en de opvolging van school. Hoe is het nu?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.