Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

08-01-2015 om 10:12

Printen voor school

Dinsdag moest mijn zoon een, door de leerkracht gemaakt, uittreksel printen voor biologie van vijf pagina's met plaatjes. Nu is dat in zijn geval al wat vreemd omdat hij een laptop met Kurzweil gebruikt op school en hij dus ook alle tekst leert met de laptop.

Maar goed, ik ben de beroerdste niet (en ik was niet helemaal wakker en moest nog wat anders printen) dus ik probeer het en de printer stopte er halverwege mee. Zwart was op, ik printte natuurlijk niet in kleur. Ik denk nog: ik ga wel over op blauw maar dat kon niet vanwege de plaatjes maar goed, dan had hij in ieder geval tekst. Kleur deed het ook niet.

Ik ben dus twee dagen in mijn hoofd bezig geweest hoe dit op te lossen (dacht dat kleur uitgedroogd was en wilde eigenlijk een laserprinter, zie draadje in Alles Digitaal) maar plots deed alles het weer zojuist.

Ik wil eigenlijk meer een discussie: moet er voor school bij jullie nog vaak iets geprint worden of niet? Houd school er zelf rekening mee (milieu) of geven ze nog steeds allerhande brieven uit? De basisschool waar mijn kinderen vandaan komen bestaat nu 11 jaar en heeft juist vanaf dag één alle communicatie per mail gedaan.

Een ander project van jongste (met blaadjes van bomen inplakken en foto's van stammen) hadden we uitgeprint maar ik had daar toch wel erg moeite mee. Een boekverslag hadden we ook uitgeprint en later (stond niet in de eisen) bleek dat zoon het juist ook moest mailen omdat de leerkracht het door de plagiaatscanner kon halen. Balen!

Wat zijn jullie ervaringen met printen? Moet het ook in kleur? Print school veel?

Argh, die printer

Ja, hier moeten werkstukken, essay's, boekverslagen e.d. allemaal uitgeprint worden, zowel op de basisschool, het voortgezet als op de uni. Ik moet er echt voor zorgen dat papier en inkt op voorraad zijn, want alles moet natuurlijk op het laatste moment uitgeprint worden, bij voorkeur vijf minuten voordat ze de deur uit moeten.

Wat mij opvalt is dat mijn kinderen niet zoveel snappen van printen. Als er niks uit dat apparaat komt als ze op 'print' hebben gedrukt weten ze het allemaal niet meer. Maar dan blijkt dat op hun laptop de verkeerde printer staat geselecteerd, of er moet nog op een knopje worden gedrukt, of iemand heeft bij een vorige sessie tig keer op 'print' gedrukt waardoor er nog enorm veel (overbodige opdrachten) in de wachtrij staan. Geen idee hoe ze dat op moeten lossen. Omdat het altijd zo last minute is komt het er ook niet van om het ze eens goed uit te leggen, daar zouden we eigenlijk eens voor moeten gaan zitten.

skik

School zelf

De scholen zelf printen haast niks meer uit. Vroeger hing mijn prikbord vol met briefjes van school, inmiddels eigenlijk nooit meer, alles gaat digitaal via de nieuwsbrief, mail, Magister of ELO.

skik

Hanne.

Hanne.

08-01-2015 om 10:45

Helaas

Hier (basisschool) wordt helaas ook nog print verwacht. En dan enkelzijdig zodat het 'lekker makkelijk leest'.

School zelf stuurt vrijwel alles via mail (maar dan wel met een antwoordstrookje zodat je het weer uit moet printen )

toevallig gisteren

Dochter had drie opdrachten voor Nederlands via de ELO moeten uploaden en kwam gisteren met de mededeling dat de vierde moest worden geprint, maar dat de eerste drie ook alsnog moesten worden geprint, want dat vond de lerares handiger. Die dame had de eerste drie nog niet nagekeken en wilde van iedereen nu alles geprint en op een bepaalde volgorde in een 23rings mapje. Toe maar! Uiteindelijk was ik meer dan 25 pagina's verder toen alles klaar was.
School zelf doet alles via de mail en de ELO. Steeds vaker alleen via de ELO, ik moest er zelf achter komen hoe laat ik op de ouderavond werd verwacht. (De goede lezer kan mijn wrevel over school vast in mijn tekst ontdekken.)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-01-2015 om 12:29

Hier

Op de basisschool wel, maar dochter zit nu op het VO en daar mag alles per mail worden ingeleverd.

Universiteit

Mijn dochter kreeg laatst een punt aftrek voor een verslag die maar niet op tijd uit de printer wilde rollen. Het verslag was per mail keurig op tijd, maar ja, op papier moet het ook op tijd ingeleverd worden. En toen lukte het inloggen op de printer van de universiteit niet. Dat was toen ook even stevig balen. Eerst werd er nog gezegd dat als je het electronisch op tijd ingelever had, er geen punt werd afgetrokken, maar later bleek de punt toch wel afgetrokken te zijn.
Een andere studente die in de rij stond om het verslag in te leveren die wel op tijd uit de printer was gekomen, heeft ook een punt aftrek gekregen, want het verslag moest om 12:00 uur ingeleverd zijn, dus de deur ging om stipt 12:00 uur dicht, rij of geen rij met studenten die een verslag op tijd moesten inleveren.
En dat terwijl ik vrijwel zeker weet dat al die verslagen waarschijnlijk pas dagen later voor het eerst worden ingezien. Maar ja, deadline is deadline.

bloemetje

bloemetje

08-01-2015 om 13:12

Op VO niet

Mijn kinderen zitten inmiddels op het VO, en daar hoeft vrijwel niets uitgeprint te worden. Het meeste kan gewoon digitaal worden ingeleverd. Toevallig met een van de kinderen vandaag wel een verslag op papier inleveren. Hij was gisteren nog niet klaar en maakt het vandaag op school af. Hij print het ook op school.

Juno

Juno

08-01-2015 om 13:34

Wisselend

Bij mijn zus gaat alles via mijnschoolinfo.nl. Mail van school, mail van de klas. De klassenmail is maximaal 1x per week op last van de directie die vond dat de ouders te veel mail kregen. Bij die klassenmail kan een digitaal antwoordstrookje zitten. Gespreksavond kan je zelf inschrijven, de hele school krijgt tegelijk de ouderavondmail en dan moet je het online regelen.
Bij mijn jongste komt er mail van school, tig mailtjes van de leerkracht met het liefst errata, staat er wat op MaxClass én krijg je natuurlijk ook dingen op papier. Die dus altijd kwijt zijn want ik ga er niet vanuit dat belangrijke dingen enkel op papier komen en er is ondanks de vele mailtjes ook geen aankondiging geweest van een papieren brief. Werkstukken moeten geprint worden in een door de leerkracht bedachte afmeting: het moet in een schriftje geplakt worden en nee, dat is niet een A-4 overdwars. Dat was laatst een punt aftrek. Regelmatig ook werkstukken in kleur, enkelzijdig geprint en ingebonden.
Op het VO alles via Magister, een heel enkele keer moet iets op papier ingeleverd worden. Er wordt aangekondigd wanneer je kan intekenen voor de ouderavond en ook dat gaat verbazingwekkend soepel. Juiste kind selecteren, docent selecteren, gewenst tijdvak aanklikken en klaar. Dag later zie je online waar je wordt verwacht. Verlofaanvraag gaat op papier en een paar keer per jaar een rapport. Verder gelukkig alles digitaal.

Hortensia

Hortensia

08-01-2015 om 14:57

Nu geen probleem, maar vroeger...

Wat printen voor school betreft: dat is momenteel geen probleem, dat gebeurt gewoon op school. Nieuwsbrieven gaan via de mail. Ideaal!

Maar een aantal jaar geleden had ik problemen met mijn printer (er kwam alleen nog maar iets vaags en streperigs uit) en toen er voor school acuut iets thuis uitgeprint moest worden, hebben we daar veel gezeur over gehad. Ik moest maar een nieuwe kopen want die was net ergens afgeprijsd, werd me verteld (ja, doei!). Het was een kwestie van grondig schoonmaken, maar daar ontbrak me op dat moment de tijd voor en dit was een last minute schoolopdracht.

Ik heb aangeboden het op een USBstick, SDkaart of per mail naar school te sturen. Kon niet, mocht niet. Ik heb om een dag extra gevraagd omdat ik dan waarschijnlijk de boel weer schoon had. Kon niet, mocht niet. Ik heb aangeboden zelf met de laptop naar school te komen om daar aan de printer te hangen (wat zou betekenen dat ik dat tijdens mijn eigen werktijd moest doen, maar je hebt wat voor je kinderen over). Kon niet, mocht niet.

Uiteindelijk heb ik het heel hoog gespeeld, een streperig stuk printwerk meegegeven en vervolgens gemaild, met een file van dat werk én een cc naar de directeur, dat het óf dit was, óf nog eens overwegen of de eerdere suggesties van mij alsnog uit te voeren waren, en dat ik verwachtte dat het cijfer van mijn kind hier niet onder zou lijden. Gelukkig kon het toen wel opeens geregeld worden en werd de meegestuurde file alsnog op school uitgeprint.

Ik wil echt wel meedenken met de school, en iets printen vind ik (in alle redelijkheid) ook geen probleem. Maar hier word ik héél dwars van

Ook heeft datzelfde kind later in een andere klas een punt aftrek gekregen omdat zijn spreekbeurt eigenlijk als powerpointpresentatie had moeten worden gedaan. Dit stond niet in de handleiding die elk kind mee naar huis had gekregen, maar werd als vanzelfsprekend beschouwd, werd me verteld.

De leerkracht ging er iets te vanzelfsprekend van uit dat er in elk gezin wel iemand was had die dat kon (op school hadden de leerlingen het niet geleerd). Nou wil ik best toegeven dat ik waarschijnlijk onder een steen leef en ben ik de laatste persoon in de Westerse wereld die (nog steeds!) niet weet hoe ze een Powerpointpresentatie moet maken. Mea maxima culpa. Maar moet mijn kind daar onder lijden?

Ik heb gezegd dat ik het heel flauw vond dat mijn kind een punt aftrek kreeg omdat het uit zo'n prehistorisch gezin kwam. De leraar gaf dat toe, maar hij weigerde toch dat punt weer terug te geven omdat de acht die hij in plaats van een negen had gekregen ook best mooi was, toch?

Dat verhaal van Moedermop vind ik nog veel erger. Wat een ongelooflijke starheid! Ik kan daar zo slecht tegen...

Jaina

Jaina

08-01-2015 om 16:00

Ach

Hier moet ook regelmatig iets geprint worden ingeleverd door de kinderen. Soms levert dat inderdaad last minute paniek op maar dat is dan vooral omdat de kinderen het dus last minute willen printen.
Persoonlijk print ik lange werkstukken liever op mijn werk voor ze want a) mooiere en betere printer en b) gratis maar dan moeten ze die natuurlijk wel van te voren bij mij inleveren.

Thuis werkt onze printer 95% van de tijd prima maar hij zal het inderdaad net een keer niet doen omdat de inkt op is. Dat komt wel eens voor en soms zeggen ze niet op tijd tegen mij dat de inkt op is dus dan is er geen inkt in huis. Daarom zeg ik altijd tegen de kinderen dat ze er voor moeten zorgen dat ze een marge laten wat tijd betreft. We hebben hier in de stad vele copy shops dus als ze er op tijd achter komen dat de printer het niet doet kunnen ze daar gebruik van maken. Bouwen ze geen marge in dan hebben ze pech en zullen zij het uit mogen leggen op school met alle eventuele gevolgen van dien. Dat is dan gewoon een gevalletje van pech hebben. Het is echt gewoon een gevolg van slechte planning.

Basisschool is iets anders. Dan zorg ik er voor dat het op tijd af is en uitgeprint en mocht dat niet lukken dan neem ik de consequenties op me. Dat is theoretisch overigens want op de basisschool waar mijn nichtje op zit hoeven ze zeer zelden iets in te leveren wat geprint is dus dat is wel bij te houden.

Correspondentie van de school gaat grotendeels nog via briefjes mee. Wat ik wel jammer vind want ik heb liever mails. Georganiseerder, minder risico op kwijtraken en milieu vriendelijker.

Maar paniek rond printen en inleveren is bij mijn kinderen toch eigenlijk altijd een gevolg van slechte planning dus ik kan me daar niet druk om maken.

Studenten zijn precies hetzelfde. Ik werk aan een universiteit en op de dag dat essays moeten worden ingeleverd staan er altijd enorme rijen bij het copy centre en bij de printers op de universiteit. Als je zo last minute bent dan heb je inderdaad de kans dat er iets misgaat omdat bijvoorbeeld er een printer stuk is en dus er een lange rij is bij de andere printer. En hier is inleveren voor tijdstip x ook echt inleveren voor tijdstip x. Wil je later inleveren zul je van te voren toestemming moeten vragen aan de docent. Te laat ingeleverde opdrachten worden door de administratie niet geaccepteerd zonder die toestemming dus dan krijg je een 0. Opdrachten moeten sowieso digitaal worden aangeleverd voor plagiaat scanner maar daarnaast ook geprint aangezien de docenten niet de digitale versie krijgen maar alleen de geprinte versie. En natuurlijk zijn er elke keer weer mensen die opdrachten zonder dit van te voren te melden laat proberen in te leveren. Wederom meestal gewoon slechte planning. Dus ik kan me daar verder niet druk om maken.

Moedermop

Tja, daarom zeg altijd tegen mijn kinderenen studenten dat je nooit tot de laatste dag moet wachten. Er kan altijd technische tegenslag zijn.
Waarom nuet om 9 uur inleveren of gewoon eem dag eerder.

Tango

Tango

08-01-2015 om 16:52

En powerpoints?

Hier bij jongste nog niet hoeven printen voor school. Hij hoeft nog geen werkstukken te maken. Oudste moest dat destijds wel op dezelfde basisschool dus ga ervan uit dat hij dat vanaf volgend jaar ook moet, dus ook thuis printen. Wij hebben 1 functionerende printer in huis die helaas niet altijd de juiste kleuren produceert maar school doet het er maar mee.
Dochter zit inmiddels op de middelbare school en daar gaat gelukkig alles via de mail en haar school-Ipad.

Waar ik bij zoon dan wel weer tegenaan liep was een powerpoint maken. Dat moet via Microsoft Office want daar werken ze op school mee. Thuis hebben we welgeteld 1 laptop waar ik dit programma gelukkig op had staan. Daar dus maar de powerpoint mee gemaakt. Maar eigenlijk vind ik dat raar want dit programma kost geld en ander powerpointprogramma's niet. School verwacht dus wel dat je dit programma hebt. Geen idee of de programma's uitwisselbaar zijn, heb het maar niet geprobeerd want vond het ook weer sneu als zoon op school staat met een powerpoint die niet werkt.
Powerpoint maken was toch al een probleem want zoon wist niet eens hoe dit moest, terwijl meester er op school aandacht aan zou besteden.

Op tijd zijn

Natuurlijk, als je op ruim op tijd je werk inlevert krijg je geen punten aftrek. Maar als opdrachten nu ook eens op tijd gegeven worden, dat zou ook flink stress schelen. Maandag de opdracht krijgen waar op vrijdag pas de finesses worden uitgelegd voor een opdracht die je maandag voor 12 uur moet inleveren, dan krijg je wel filevorming en vertraging van bij het printapparaat.
Maar ach, er zijn toch een hoop studenten waarvan je graag alleen de meest gemotiveerde overhoudt.

Printertegoed

Hier heeft dochter op haar schoolpasje printertegoed staan. Aan het begin van het jaar krijgen ze een bepaald bedrag hierop wat uit het schoolgeld komt. Hier kunnen ze op school mee printen. Thuis printen we dus maar zelden iets. Inkt is ook al tijden op. Docenten zijn vaak ook wel tevreden met digitaal ingeleverde opdrachten.

Voor presentaties gebruiken de leerlingen vaak Prezi. Daar kunnen ze samen in werken (online) bij groepsopdrachten. Ideaal.

Hortensia

Hortensia

09-01-2015 om 18:39

Moedermop en Picasso

Picasso, dat is een mooie oplossing!

Moedermop, in het geval van mijn ene kind kwam de opdracht ook heel kort van tevoren. Te kort om mijn printer uitgebreid een onderhoudsbeurt te kunnen geven die toevallig net nodig was.

tja die printer

Gelukkig hoeven we de laatste jaren weinig voor school te printen. Of het kan op school of het mag gewoon via de email.
En verder heeft de hogeschool van zoon een printshop en zijn er met verschillende prijzen printshops in de omgeving.
Ik heb zelf nog een oude bak die ik voor scannen gebruik maar niet meer voor printen. De printerinkt is duurder dan het ding en de inkt voor deze bak kan ik nauwelijks meer vinden. Dan betaal ik liever af en toe als het niet anders kan een tientje voor de printshop.
Ik heb zoon wel even de waarschuwing gegeven dat hij niet op het laatste moment samen met de halve school in de rij moet gaan staan. Dan haal je de deadline voor je werkstuk niet.
Liever ga je dan wat eerder afsluiten of je kiest een andere printshop.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.