Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
08-09-2021 om 21:39
Onze dochter (kleuter) is heel gevoelig voor 2 dingen: keuzes maken en harde geluiden. Bij keuzes moeten maken, vooral onder tijdsdruk (welke kleren doe je aan? Welk snoepje uit de trommel neem je?), slaat ze dicht en wordt ze boos en verdrietig. Dat proberen we te ontwijken door keuzes te vermijden (dus 1 snoepje geven ipv laten kiezen, en 's avonds kleding kiezen als ze tijd heeft ipv 's ochtends onder tijdsdruk) en door geluiden te verminderen, dus volume omlaag, haar ruimte geven om even ergens rustig te gaan zitten als er een drukke situatie is, etc. Dat doen ze ook bij de BSO. Op school heeft ze er ook last van, vooral bij vrij spelen en muziek-dingen.
Omdat ze niet naar school wil omdat ze het te veel vindt hebben we bedacht dat ze misschien haar oordoppen (die ze thuis ook regelmatig gebruikt) ook mee te laten nemen naar school. Zo kan ze tijdens het zelf spelen even afsluiten van de rest van de groep, en hopelijk wat minder moe en boos naar huis komen. Met als resultaat, hopelijk, dat ze met meer plezier naar school gaat. Juf vindt het een goed idee, maar vroeg ook of wij wel overwogen hebben dat ze dan 'gek' is in de klas, en dat dat misschien voor problemen zorgt.
Nu vraag ik me af: ben ik nou gek dat ik dit heel logisch vindt? Als zij een probleem heeft en we het zo beheersbaar maken, dan is dit toch een goede oplossing? Of zie ik niet goed genoeg hoe hard een kleuterklas kan zijn en gaat dit tegen haar werken? Heeft iemand hier ervaring mee?
09-09-2021 om 19:15
Waarom moet peuter zelf kleren kiezen? Is het niet veel makkelijker om zelf wat te kiezen?
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.