Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bassie

Bassie

28-05-2018 om 22:10

Prikkelgevoelig kind in brugklas. Hoe helpen?

Mijn zoon in de brugklas komt steeds vermoeider thuis en krijgt inmiddels ook lichamelijke klachten. We hebben uitgebreid bloedonderzoek laten doen, maar daar kwam niets uit. De huisarts vermoedt dat hij flink overprikkeld raakt op school.

De oorzaak kan op verschillende gebieden liggen, daarvoor moet nog diagnostisch onderzoek gedaan worden. Dat duurt een tijdje. In de tussentijd wil ik hem graag helpen om de komende schoolweken nog een beetje leuk vol te houden.

Hoe raakt een kind het beste en snelste 'ontprikkeld'? Nu gaat hij na school vaak gamen of filmpjes kijken op zijn mobiel. Huiswerk heeft hij vrijwel niet en cijfers zijn goed, dus daar val ik hem al nauwelijks mee lastig (hij vergeet zelf nog steeds in zijn agenda en op magister te kijken, maar dat laat ik maar mooi even zitten).

Ik probeer hem, als ik thuis ben, over te halen om even iets ontspannends te doen na school, bijvoorbeeld even een balletje gooien in ons zwembad(je). Hij voelt zich daarna wel wat uitgeruster. Ik weet echter niet wat minder prikkels voor hem geeft: gamen en filmpjes kijken of met mij iets fysieks doen.

Hij spreekt wel af met vrienden, maar nooit meteen na school en vanaf dinsdagavond is hij eigenlijk al te moe.

rust

BIj overprikkeling is het belangrijk om te 'landen'. Mijn dochter gaat nog steeds even slapen als ze uit school komt. Vroeger op de basisschool gingen ze na school even wat uit de keuken halen en dan alleen op hun kamer, niemand mocht storen, tot het avondeten. En inderdaad iets voor jezelf doen. Filmpje kijken, gamen.

Maar je zoon kan het beste aangeven wat hem ontspant. Het blijft uitproberen.

Hollie

Hollie

28-05-2018 om 22:20

Balletje gooien

Als hij dat wil, prima. Bij mijn dochter hoef ik er niet mee aan te komen, die moet ik met rust laten. En later op de avond wil ze dat balletje dan wel gooien.

Verder kun je hem hier en daar wat thuishouden/ laagdrempelig ziek melden.

Ja of

Afspreken dat hij tot de zomervakantie op woensdag op voorhand thuisblijft zodat het niet zo oploopt. en hij is op dinsdagavond eigenlijk al 'op'. Met de mogelijkheid om thuis huiswerk te maken of een toets van een woensdag op donderdag of vrijdag te doen.
Als er een goede electronische leeromgeving is met een plan en huiswerk kan hij thuis werken. Dat is wat prikkelarmer.

Bregje

Bregje

28-05-2018 om 22:39

mijn dochter

Mijn dochter is nog wat jonger maar is ook vaak overprikkeld, ze geeft zelf aan dat ze dan even alleen wilt zijn. Dan laat ik haar maar. En dat gaat goed. En als het weer gaat dan komt ze er vanzelf weer bij zitten. Meestal gaat ze gewoon naar haar kamer, even spelen.

Gamen en filmpjes

Bedankt voor alle reacties! Daar heb ik wat aan. Nog een vraag: als je overprikkeld bent, geven filmpjes of games dan niet nog veel meer prikkels? En even zwemmen minder? Of dit ik daar fout?

Hollie

Hollie

29-05-2018 om 09:24

Zou je zeggen

Ik kan me voorstellen dat je dat denkt, maar volgens mij werkt het toch niet zo.
De overprikkeling heeft vaak te maken met sociaal gedrag. Gamen in je eentje kan heerlijk zijn dan.

Om de overprikkeling weg te werken is eigen controle sowieso belangrijk. Dus maakt niet zoveel uit wat kind doet, als hij het zelf kiest.

Dus overhalen/stimuleren zou ik niet doen.
Daar moet kind ook weer een reactie op kiezen, kost bakken met energie.
Wat je wel kunt doen is op een ander moment opties aandragen, samen zoeken.
Keuze zou ik wel echt bij kind laten.

Bij gamen kun je in een flow raken, even buiten jezelf treden.
Dat kan natuurlijk ook door hard te rennen oid, het maakt niet uit.
En je hoeft er niet bij na te denken, even niets.

Bassie

Bassie

29-05-2018 om 10:10

Sociaal

Gamen doet hij altijd samen met anderen, hij maakt er een hoop drukte bij en heeft er veel plezier in. Dus dat klinkt heel intensief als ik dat hoor. Lijken mij erg veel prikkels, maar daar vergis ik me dan misschien wel in.

Ik denk dat je gelijk hebt met zelf bepalen en er niet mee bemoeien. Is wel lastig, wil hem graag helpen.

Len

Len

29-05-2018 om 10:21

Mijn zoon

Mijn zoon is pas tien en zit natuurlijk nog niet op de middelbare.
Maar hij heeft wel autisme en is dus ook bekend met overprikkeling op school.
Ook hij komt doodmoe thuis en is vaak aan het begin van de week al klaar met alles.
Wat bij hem het beste werkt is hem gewoon met rust laten.
Hij komt uit school, ik vraag hem hoe zijn dag was en geef hem wat te drinken en vervolgens gaat hij op zijn IPad of laptop gamen.
In eerste instantie vond ik dat eigenlijk niet goed, maar op aanraden van de kinderpsycholoog laten we hem nu gewoon.
Op deze manier kan hij zich afsluiten van zijn omgeving en vind hij rust, zo legde ze mij uit.
Dus nu mag hij gewoon gamen zolang hij er behoefte aan heeft.
Soms gaat hij wel met een vriendje spelen na school en een keer in de week komt er sowieso een vriendje mee naar ons ivm werk van zijn moeder maar die houdt ook veel van gamen dus dat is geen probleem.
Ik zou dus gewoon kijken naar waar je zoon het meeste behoefte aan heeft.
Is dat gamen, laat hem dan lekker gamen, wil hij graag iets met jou doen, dan doe je dat.
Soms is het moeilijk om te bepalen wat het beste is, maar ik denk dat ze dat heel goed zelf aan kunnen geven.
Succes ermee!

Hollie

Hollie

29-05-2018 om 12:03

Wat belangrijk is

is dat hij echt eigen keuzes kan maken mbt zijn vrije tijd. Hoe meer ruimte hij daarvoor heeft hoe groter de kans dat hij precies kiest wat op dat moment goed voor hem is. (hetgeen op langere termijn natuurlijk beschermend is)
Ruimte betekent ook de mate van afwezigheid van externe stemmen hierbij, als hij bijv weet dat jij het eigenlijk geen goed idee vindt kan hem dit weer tegenwerken.

Start brugklas kan sowieso slopend zijn en vooral het vele moeten. Eigen baas over vrije tijd kan dan lucht geven.
Samen wat anders doen is misschien beter op andere momenten.

Pirata

Pirata

29-05-2018 om 14:41

Voldoende slaap

Slaapt hij wel genoeg? Wordt hij in bed niet afgeleid door zijn telefoon?

Bassie

Bassie

29-05-2018 om 17:10

Telefoon

De telefoon mag hij niet mee naar boven als hij gaat slapen. Ik heb het idee dat hij redelijk goed slaapt. Tussen 2030 en 2100 uur gaat het licht uit en het boek weg.

Controle

Ik kan me goed voorstellen dat je dit soort controlemiddelen inzet als het innemen van telefoon en vaste bedtijden en lichtuittijden.
Het kan ook een goede routine vasthouden.
Toch heb ik dat zelf niet gedaan bij mijn kinderen. In de pubertijd willen ze zelf meer controle houden en dat hebben ze ook nodig om daar zelfstandig in te worden. Dus ik kan me voorstellen dat je dit doet, maar als er weerstand tegen komt zou ik met je zoon overleggen wat hem dan redelijk lijkt en tot een echt gezamenlijke afspraak te komen.
En daarvoor de argumenten bespreken om die balans zelf aan te brengen, zonder dat je daar als over over gaat micromanagen.

Bij mijn kinderen is dat goed uitgepakt. Elk kind is anders, maar dit zou mijn overweging zijn. Niet dat hij op vaste tijden door jou in een keurslijf wordt gehouden maar dat hij zelf controle heeft over zijn tijd kan ook verlichting geven.

Pirata

Pirata

29-05-2018 om 17:29

Mooi

Mooi dat hij zijn nachtrust goed "gebruikt". Dat van die telefoon beneden leggen deed ik hier trouwens ook, maar vanaf 14 jaar werd dat niet meer gedaan. Vanaf toen vond ik mijn puber verantwoordelijk genoeg om daar zelf een weg in te leren vinden. Nu zit ie tot 23:00 te gamen trouwens😛 (16 jr).

Misschien helpt het als je zoon af en toe wen kortere dag draait. Het eerste uur afmelden of eerder naar huis bij een minder belangrijk vak.

Bassie

Bassie

29-05-2018 om 17:55

Controle

Telefoon beneden doen beide kinderen uit zichzelf. Maar de bedtijd doordeweeks vind ik wel belangrijk, omdat mijn jongste zoon al heel moe wakker wordt. Het is wel een heel autonoom kind, dus daar worstel ik wel eens mee. Als hij zich goed zou voelen zou ik minder strikt zijn.

Is schoolverzuim geen probleem? Hij is al vrij vaak ziek geweest, dus ik houd hem liever niet thuis. School weet niet van het probleem. Is allemaal nog erg vers. Hij doet het prima qua gedrag en cijfers, dus hij valt niet op.

Hollie

Hollie

29-05-2018 om 20:09

Verzuim

Tsja, is niet verzuimen een probleem, en in hoeverre?
Je zegt dat hij er lichamelijke klachten van ontwikkelt, dat vind ik wel iets dat zo mogelijk voorkomen moet worden.

Bassie

Bassie

29-05-2018 om 21:48

Voorkomen

Zeker, belangrijk om te voorkomen. Het wordt anders alleen maar erger. We hebben al wel wat maatregelen genomen. Minder trainen, vaker met de auto naar school brengen. Maar eigenlijk zou het sporten en het fietsen ontspannend moeten werken. Ik fietste vroeger mijn hoofd leeg in de 10 km naar huis. Maar voor hem is het allemaal teveel. En dus een extra belasting. Die extra belasting hebben we eraf gehaald en de prio ligt bij naar school gaan. Ook omdat hij dat zelf per se wil. Dit lijkt overigens allemaal al wel wat te helpen, maar het is zeker niet voldoende.

Ook hebben we nu de afspraak dat hij pas op zijn vroegst na het avondeten kijkt of hij huiswerk heeft. Dus tussen thuiskomst rond half 3 en het eten om ongeveer half zes kan hij helemaal ongestoord zijn gang gaan. Huiswerk is hooguit een paar minuten leren voor een toets en dat lang niet elke dag. Dat gaat wel goed. Ik was laat thuis vandaag, maar ik zag aan de natte zwembroeken dat hij met mijn man had gezwommen. Zal morgen eens vragen of hem dat goed gedaan had. Vanavond was hij weer erg moe.

Pff, helaas is dit al het tweede kind dat in de problemen komt in de brugklas. De oudste kreeg de diagnose adhd toen hij bijna tegen een burnout aan zat. Maar is weer zo'n ander kind, dat de symptomen ook heel anders waren. Die ontspant juist door beweging. Jongste is er (nog) wel beter aan toe, gelukkig. Scheelt enorm dat hij zo weinig huiswerk heeft.

Sanne

Sanne

04-06-2018 om 00:08

Hier

Mag ze doen wat haar ontspant. En dat is vaak lekker youtube kijken of gamen. Als ik het allemaal teveel binnen vind op den duur (het zijn echt mollen hier in huis) gaan we even een ijsje eten bij de ijsboer.

Als ze echt moe is mag ze zelfs op de bank eten. De draagkracht moet ze inzetten op school, thuis mag ze ontspannen.

Bassie

Bassie

04-06-2018 om 10:32

Tot nu toe

Dank voor de tips! Wat hier tot nu toe helpt: knuffelen met de hond met stip op 1, met een bal spelen in het zwembad, filmpjes kijken en gamen. Verder de weekeinden een beetje rustig houden. Hij komt de weken tot aan de vakantie zo wel door, denk ik. Af en toe thuis houden heb ik in mijn achterhoofd, maar is nog niet nodig geweest. Hij wil dat zelf ook liever niet. En nu maar hopen dat de wachtlijst voor het diagnostisch onderzoek niet zo lang is...

Tango

Tango

04-06-2018 om 11:05

Herkenning

Hier een zoon die ook overprikkeld kan raken. Hij gaat meestal meteen uit school eerst gamen en dan moet je echt niet aankomen met huiswerk maken e.d. Hij vertelt dan ook nog niets over school, dat komt altijd pas later. Dagen die anders lopen, bijvoorbeeld excursies, zijn lastig voor hem.
Zoon heeft op 2 dagen voetbaltraining en op die dagen zit hij ook redelijk lang op school, 1 keer tot het 7e en 1 keer zelfs tot het 8e. Dat is eigenlijk al teveel. Vaak breng ik hem dan naar de training, omdat zelf fietsen teveel gevraagd is. Na de training komt hij wel altijd blij terug.
Zoon spreekt wel af met vrienden meteen uit school, maar dan meestal op vrijdag of op een andere korte dag. De afspraken zijn meestal ook niet zo lang. In de weekenden spreekt hij bij voorkeur niet af. Hij moet dan echt bijkomen.
Gisteren gingen we hier in de buurt kijken bij een obstacle run. Zoon wilde dit zelf, want wilde weten of hij het leuk vond. Halverwege de fietstocht was hij er al klaar mee. Te druk, teveel mensen, teveel geluid. We zijn maar weer snel naar huis gegaan, maar moesten nog door veel meer drukte. Vanochtend had dat blijkbaar toch zijn weerslag, want zoon had buikpijn en was echt heel moe. Hij ligt nu nog te slapen, ik heb hem afgemeld. Ik hoop eigenlijk dat hij vanmiddag nog een paar uurtjes naar school kan, want hij moet een belangrijke opdracht voor ICT doen. We kijken het maar even aan.

Bassie

Bassie

04-06-2018 om 11:53

Tango

Herkenbaar verhaal! Ik lees trouwens vaak in jullie draadje mee. Ik schrijf niet mee omdat het niveau anders ligt, maar verder is het een feest van herkenning voor mij.

Tango

Tango

04-06-2018 om 22:07

Schrijven mag ook hoor OT

Iedereen is welkom in ons draadje. Volgens mij heb je in het begin wel eens meegeschreven, onder een andere naam dan hier.

Bassie

Bassie

04-06-2018 om 22:16

Klopt

Ik gebruik in dit draadje een andere naam, omdat de combinatie van info die ik geef in verschillende draadjes nogal herkenbaar is. Maar ik blijf lekker meelezen hoor, ik geniet van jullie verhalen en hoe goed het gaat en haal er nog wel eens tips uit. De meeste draadjes hier gaan al over vwo(plus)-kinderen, dus ik ga jullie draadje niet 'besmetten'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.