Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Blije moeder :-)

Blije moeder :-)

08-02-2016 om 20:24

Prestaties na een jaar doubleren

Even iets leuks delen:
Na een heel moeizaam jaar in groep 4 doet onze zoon nu voor de tweede keer groep 4. En wat zijn we blij met het besluit om hem dat extra jaartje te gunnen: Hij groeit enorm, op sociaal-emotioneel gebied, qua zelfvertrouwen èn cognitief. Vandaag de resultaten van zijn cito's gehad en die logen er niet om: Hij heeft voor alles A of B gescoord, en de woordenschattoets zelfs foutloos gemaakt
Vorig jaar bij dezelfde toetsen (ook januari groep 4) scoorde hij met lezen en woordenschat een B en voor de andere vakken D en E (rekenen E, begrijpend lezen E en spelling D)

Wij zijn erg blij natuurlijk, meer nog omdat hij nu lekker in zn vel zit en graag naar school gaat dan om de resultaten (hoewel dat in zijn geval wel hand in hand gaat). Enige zorg is nu dat deze goede prestaties 'tijdelijk' zijn omdat hij de lesstof voor de tweede keer aangeboden krijgt. Vorig jaar immers ook al een keer. De juf zegt dat dit zijn citoscores wel ietsje kan verbeteren maar niet zo extreem. Zij schat in dat hij deze lijn gaat doorzetten qua prestaties. Ik vind dat nogal wat, om dat zo te stellen. Iemand hier met vergelijkbare ervaringen of kennis hierover?

Blijf hopen

Schoolresultaten worden in hoge mate beïnvloed door positieve verwachtingen, vooral van de leerkracht.
Die invloed is zo groot dat kinderen er beter van kunnen gaan presteren dan op grond van het iq verwacht mag worden.

Blijf dus vooral hopen. En hoop op een net zo positieve leerkracht volgend jaar.

Maaike

Maaike

08-02-2016 om 20:47

mooi

Mooie resultaten. Ik snap dat je daar blij van wordt. Maarre.. hoe kan het dat jullie school nog de oude normering hanteert?

Blije moeder

Blije moeder

08-02-2016 om 20:58

Geen idee

Vraag ik me ook af. Dacht eerlijk gezegd dat deze normering (met letters dus) de nieuwe is. Maar is dus niet zo, blijkbaar. We krijgen er ook een soort grafiekje bij (zoals een groeicurve eruit ziet zeg maar) met bolletjes op de momenten dat er getoetst is en die worden dan met elkaar verbonden. Zie je dus in èèn oogopslag of je kind beter of minder goed gepresteert heeft tov eerdere citotoetsen...

Maaike

Maaike

08-02-2016 om 21:03

Ja die grafieken krijgen we allemaal, bij ons al vanaf groep 1. Maar de nieuwe normering is wel strenger en voor jou is het handig om te weten waar je nou echt aan toe bent. Misschien even aan de juf vragen?

Maar sowieso natuurlijk gewoon blij zijn met de scores.

maria

maria

08-02-2016 om 23:04

daarbij

kun je volgens mij alleen grote lijnen binnen groepen kinderen onderzoeken.
Het zegt allemaal niks over *jouw* kind.
Het is allemaal, wat mij betreft, redelijk onvoorspelbaar.

Cito's zijn ook maar momentopnames, het zegt me niet zoveel, en zeker niet zo precies. Dochter hier bijv presteerde altijd heel wisselend.
Als hij lekker in z'n vel zit dan is dat super en de beste insteek om te presteren lijkt me. Dat én iid dat vertrouwen.

Jamie

Jamie

09-02-2016 om 07:52

tja

Ik zou nog niet al te blij zijn nu en er met de leerkracht over praten of ze er voor willen zorgen dat hij met een voorsprong naar de volgende groep gaat. Ik geloof niet zo in blijven zitten en dat het dan wel goedkomt. De leerkracht laat zo'n kind, zeker met deze cijfers, soms behoorlijk zwemmen. Kind merkt dat het vanzelf goed gaat maar óf dat volgend jaar ook zo is is de vraag. Als het echt om een 'kwartje' ging wat moest vallen of 'een jaartje ouder en wijzer' is het een ander verhaal maar dat zelfvertrouwen is zo weg als het met de herfstvakantie opeens erg tegenvalt.

Dus: overleg dit ook met de leerkracht. Zorg dat hij niet teveel freewheelt nu maar ook uitgedaagd blijft worden zodat het volgend jaar niet tegenvalt.

Zus

Zus

09-02-2016 om 19:20

Vergelijkbare ervaring

Met mijn jongste dochter hebben we iets soortgelijks meegemaakt. Gedoubleerd in groep 6, deels vanwege haar slechte prestaties , maar vooral omdat zij niet thuis voelde in de groep. Ze was de jongste (decemberkind) van het stel en had niet echt aansluiting. Ze kwam zelf met het voorstel om te doubleren overigens. Tweede keer groep 6 ging ook, net als bij je zoon, heel erg goed, voornamelijk rekenen schoot omhoog van een D naar (hoge) A's. Ze voelde zich ook een stuk beter in die klas.
Dat heeft ze vast weten te houden in groep 7 en 8 en had een eindcito van 550. Daarna was het even afwachten of de Amsterdamse scholen haar vwo-advies zouden accepteren met die twee keer groep 6, maar dat bleek geen issue te zijn. Nu doet ze het (zeer) goed in eerste klas gymnasium. Dus ja, het kan goed blijven gaan met je zoon .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.