Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Pre-schooladvies verwarrend in mijn optiek


Misge

Misge

11-03-2022 om 15:21 Topicstarter

Rosehip schreef op 11-03-2022 om 15:03:

Wat is het probleem? Hij zit in groep 6 en het advies is havo, misschien vwo. Prima toch? Het is een voorlopig advies. Je hoeft nog geen school te kiezen.

Er is geen probleem. Alleen nieuwsgierigheid naar meningen en ervaringen van andere ouders omdat dit nieuw terrein is voor ons.

Misge

Misge

11-03-2022 om 15:22 Topicstarter

Rosehip schreef op 11-03-2022 om 15:04:

[..]

Dat mag ik hopen. Let op dat je geen druk op hem gaat leggen, of jouw zorgen overbrengt. Want die zorgen zijn nergens voor nodig.

Dat zit wel goed. 

Misge

Misge

11-03-2022 om 15:30 Topicstarter

Valeria schreef op 11-03-2022 om 15:17:

[..]

Als hij de voorgaande jaren ook een II voor rekenen had, was dit wel te verwachten.

Als hij eerder wel een I had, zou ik me richten op waarom het nu een II is, niet op het advies. Alleen rekenen en begrijpend lezen tellen mee (op de school van mijn kinderen hebben ze AVI nog nooit getoetst bijvoorbeeld) en met een I en een II zit je tussen havo en vwo in. Daarbij is het misschien wel een lage I en een lage II, en daardoor geen hvao/vwo maar eerder havo.

Pluswerk en projectjes zegt ook niet zoveel. Op de school van mijn kinderen zaten er ook kinderen bij zo'n project die moesten leren samenwerken, niet alleen de pure vwo-adviezen.

Ik heb even zijn eindrapport van groep 5 erbij gepakt en toen had hij een I voor rekenen. 

Ik zie nu inderdaad dat pluswerk en projecten in dit verband weinig zeggen. Het was voor mij verwarrend omdat ze aangaven dat hij meer uitdaging nodig had en makkelijk een deel van de reguliere lessen kan missen.


Misge schreef op 11-03-2022 om 15:18:

[..]

Nou, dat is dus exact zijn achilleshiel. Omdat veel hem makkelijk komt aanwaaien is het 'leren leren' voor hem vooral in de beginjaren een uitdaging geweest. Dat gaat steeds beter gelukkig.

Leren leren hoeft niet voor rekenen dus daar begrijp ik weinig van. En een andere methode voor woordenschat en nog steeds negens halen op de methodetoetsen is ook een vreemd iets. 

En heb je nu werkelijk waar dit advies gekregen en dacht je: ik ga een forum zoeken voor mijn vraag? 

Misge

Misge

11-03-2022 om 15:45 Topicstarter

Kerstin75 schreef op 11-03-2022 om 15:41:


[..]

Leren leren hoeft niet voor rekenen dus daar begrijp ik weinig van. En een andere methode voor woordenschat en nog steeds negens halen op de methodetoetsen is ook een vreemd iets.

En heb je nu werkelijk waar dit advies gekregen en dacht je: ik ga een forum zoeken voor mijn vraag?

Ik denk dat jij niet zo goed begrijpt waar ik het over heb. Dat is niet erg maar daar kun je dan op een normale manier naar vragen. Tevens was dit een reactie op een bericht van iemand anders.

Jouw manier van communiceren is niet constructief. Dat is natuurlijk geheel aan jou maar voor mij stopt de communicatie met jou hier.

Hier op school hadden ze in groep 6 ook al een pre-advies. Maar omdat dat best voorbarig is natuurlijk, was dat of t/m vmbo tl of vanaf vmbo tl. En er waren ook de nodige kinderen, waarbij beide waren aangevinkt.

In groep 7 was het advies tweeledig, bijv. Havo/VWo. En in griep 8 een enkel advies.

Ik snap best dat ze in groep 6 nog voorzichtig zijn met advies geven, er kan nog zoveel gebeuren.

Misge

Misge

11-03-2022 om 15:49 Topicstarter

Zonnebloempje schreef op 11-03-2022 om 15:47:

Hier op school hadden ze in groep 6 ook al een pre-advies. Maar omdat dat best voorbarig is natuurlijk, was dat of t/m vmbo tl of vanaf vmbo tl. En er waren ook de nodige kinderen, waarbij beide waren aangevinkt.

In groep 7 was het advies tweeledig, bijv. Havo/VWo. En in griep 8 een enkel advies.

Ik snap best dat ze in groep 6 nog voorzichtig zijn met advies geven, er kan nog zoveel gebeuren.

Dat schept toch duidelijkheid. Fijn om dit te lezen. 

Het is echt wel iets van de laatste jaren dat veel scholen direct havo adviseren als er een II voor BL of rekenen wordt gehaald. Mijn hoogbegaafde dochter scoorde voor rekenen altijd een B, de rest A, en haar vwo-advies was ook volgens de leerkracht een vanzelfsprekendheid. Toen haar jongere zus het advies kreeg, waren de I en II inmiddels ingevoerd en werd het lijstje heel streng gehanteerd. Zelfs een jongen met een Cito-score boven de 545 kreeg een havo/vwo advies omdat hij wel eens II’en had gescoord. Een slechte zaak.

Wat een idioterie, een pre-advies in groep 6. Natuurlijk is het goed om al een (aller)eerste beeld te hebben van de capaciteiten van je kind, maar laat die focus op het vervolgonderwijs alsjeblieft nog een tijdje los. Ik zou dus ook vooral m’n schouders hierover ophalen, kind motiveren om (net als altijd) zo goed mogelijk z’n best te doen op school en het er verder minstens een halfjaar niet meer over hebben. 

DMT, AVI en woordenschat zijn gegevens die je gebruikt om de score op begrijpend lezen te "verklaren" en een plan te maken hoe je dat gaat verbeteren. Met een I voor begrijpend lezen zijn die scores dus allemaal niet belangrijk. 

Ik denk dat de juf havo heeft gezegd vanwege de II voor rekenen en dat zij de III voor woordenschat niet meeweegt bij een kind wat een I voor begrijpend lezen heeft. 

Rekenen is belangrijk. Bij een II past een havo-advies. I.c.m. met de I voor begrijpend lezen kan dat nog steeds een havo-advies blijven (laagste score telt) of havo/vwo worden; het verschilt erg per school en per regio of er uitgegaan wordt van de laagste score of van de gemiddelde score.

Het is pas groep 6, dus ik zou je focus leggen bij het verbeteren van de resultaten, niet bij het overtuigen van de juf dat vwo beter past. Zelfs al zou je de juf overtuigen, dan denk ik niet dat de juf dat op dit moment gaat toegeven. Als het in potentie een "typisch" vwo kind is, lijkt het me niet goed om 'm te vertellen dat die II voor rekenen wel prima is. Ja, misschien blijven de resultaten gelijk, en misschien dat je daar obv kindkenmerken toch nog een vwo advies kunt uitslepen, maar dat is dat een discussie voor in groep 8, niet voor nu. 

Ik heb aan mijn kinderen gemerkt dat er toch wel spanning rondom het onderwerp VO advies was. Kinderen vergelijken met elkaar, proberen zo hoog mogelijk te scoren. Terwijl het mijns inziens moet gaan om een passend advies, niet per se zo hoog mogelijk. Daarom vraag ik me af hoe wenselijk het is dat hier nu al in groep zes mee begonnen wordt! 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

11-03-2022 om 17:37

syboor schreef op 11-03-2022 om 17:06:


Het is pas groep 6, dus ik zou je focus leggen bij het verbeteren van de resultaten, niet bij het overtuigen van de juf dat vwo beter past. Zelfs al zou je de juf overtuigen, dan denk ik niet dat de juf dat op dit moment gaat toegeven. Als het in potentie een "typisch" vwo kind is, lijkt het me niet goed om 'm te vertellen dat die II voor rekenen wel prima is. Ja, misschien blijven de resultaten gelijk, en misschien dat je daar obv kindkenmerken toch nog een vwo advies kunt uitslepen, maar dat is dat een discussie voor in groep 8, niet voor nu.

Tuurlijk. Bij een kind wat prima scoort en nergens op vastloopt moet de focus liggen bij het verbeteren van zijn resultaten want hij is in potentie een vwo-kind en vertel hem vooral niet dat hij het prima doet met een II voor rekenen.

Wat een idioterie om zoveel druk te leggen op een kind.

Ik begrijp je vraag wel hoor. Er wordt op veel scholen heel schimmig gedaan over adviezen. Wij hadden tot aan groep 8 geen idee dat het om rekenen en begrijpend lezen ging en staarden ons blind op de slechte scores op spelling van ons kind. Datzelfde kind heeft met een III op rekenen en een I op begrijpend lezen fluitend het vwo gedaan (kreeg havo-advies met deze scores waar we supertevreden over waren). Ander kind met alleen maar I-scores en een superhoog iq kreeg een mooi vwo-advies maar gaat dat diploma niet halen. Een havo-diploma blijkt het hoogst haalbare. Dit kind was trouwens op de basisschool nergens voor te motiveren (nu nog steeds niet, daar zit dus het probleem), maar was wel te motiveren voor de cito’s. Want dan ging het erom. Kind deed het juist heel goed onder druk, kon het eindelijk eens laten zien wat het kon. Druk erop en zeggen waar het op staat is dus niet per sé iets wat we krampachtig met z’n allen moeten vermijden. 

MMcGonagall schreef op 11-03-2022 om 16:10:

Het is echt wel iets van de laatste jaren dat veel scholen direct havo adviseren als er een II voor BL of rekenen wordt gehaald. Mijn hoogbegaafde dochter scoorde voor rekenen altijd een B, de rest A, en haar vwo-advies was ook volgens de leerkracht een vanzelfsprekendheid. Toen haar jongere zus het advies kreeg, waren de I en II inmiddels ingevoerd en werd het lijstje heel streng gehanteerd. Zelfs een jongen met een Cito-score boven de 545 kreeg een havo/vwo advies omdat hij wel eens II’en had gescoord. Een slechte zaak.

Die twee zijn dan ook niet precies hetzelfde en daarbij: de leerkracht kijkt ook of het hoge of lage B of II is. 

https://www.edumax.nl/faq/wat-betekenen-de-cito-abcde-niveaus-en-iiiiiiivv/

Een pre-advies, zeker in groep 6, is eigenlijk altijd een gemengd advies. Alle kans dat school verwacht je zoon een (niet-gemengd) vwo-advies te geven in groep 8. Maar het is verstandiger om dat niet nu al te zeggen. Er kan namelijk in 2 jaar een heleboel gebeuren, een advies naar boven bijstellen is gemakkelijker dan naar beneden.

Overigens past een II-score voor rekenen niet per se bij een vwo-advies. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.