Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

17-12-2014 om 15:19

Praktisch, vo school in een andere stad

Als tweede keuze hebben wij een school in een gemeente naast de onze. Praktisch zou dit betekenen dat dochter van net 11 25 minuten moet fietsen naar het station. Dan 6 minuten trein en 5 minuten lopen. De totale duur valt wel mee. Echter, hoe gaat dit praktisch. Zijn er meer mensen wiens kinderen treinen om naar het vo te gaan. Ik zit aan vertraging te denken, geen treinen. ik heb niemand daar in de buurt wonen die haar kan halen indien nodig. Ik fiets zelf naar mijn werk dus kan haar ook niet zo maar halen als er iets is.
Wie heeft er ervaring.

Barvaux

Barvaux

17-12-2014 om 15:23

tja

Zo vaak komt het nu ook weer niet voor dat treinen helemaal niet rijden en dan worden er bij gewone dingen ook nog bussen in gezet. Als het echt ijzelt rijden er geen bussen, wellicht nog meer treinen? Bij ijzel aan het begin van de middag is hier ook wel eens de hele school rond 12 uur naar huis gestuurd.

Vertraging is natuurlijk al helemaal geen probleem, dat is gewoon lastig, meer niet, kan ook met bussen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-12-2014 om 15:23

ze is niet de enige

Ze is niet de enige (bijna) puber die met het OV reist. Ja, een trein kan vertraging hebben. Dan is het een kwestie van geduldig wachten op de volgende.
En geen treinen? Dat is echt een zeldzaamheid. En als er echt geen treinen zijn, zorgt de vervoerder voor een alternatief. Ik zou mij daar geen zorgen over maken. En in een noodgeval moet ze dan maar een taxi nemen.

lisbeth

lisbeth

17-12-2014 om 15:25

Stomme is

Dat ik altijd heb gedacht geen enkel probleem maar opeens vanochtend: wat als dit, wat als dat. Ze is pas 11.

Linda K

Linda K

17-12-2014 om 15:31

Tja

Ik zou mij meer zorgen maken om die 25 minuten fietsen dan die 6 minuten treinen.

Meestal zijn er genoeg alternatieven voor geen treinen. Een ander vervoermiddel, een stukje omreizen of gewoon maar wachten. In tegenstelling tot wat hierboven geschreven wordt, gebeurt dat hier regelmatig en vervangend vervoer is (zeker in de spits) niet vanzelfsprekend. Meestal is het wel snel weer opgelost, een uurtje later, maar het kan ook langer duren.

Het voornaamste is zorgen voor een opgeladen telefoon zodat jij niet in paniek hoeft te raken als kind later thuiskomt dan gepland.

Annet

Annet

17-12-2014 om 15:33

het is vooral goedkoop

Tot 12 jaar mogen ze binnenkort gratis reizen met de trein.

Mijn zoon heeft ook getreind vanaf dat hij net 10 was, hoewel meestal alleen de terugweg. Het is een kwestie van ervaring opdoen. Van tevoren situaties doorspreken, zoals wat doe je als de trein niet rijdt, wat als je de verkeerde kant op reist, wat als er bussen ingezet zijn, wat als je de trein mist. Hier is dat allemaal voorgekomen.

Ik denk dat de trein niet enger is dan de fiets. Je moet alleen aan het idee wennen.

lisbeth

lisbeth

17-12-2014 om 15:43

Voor mij het verschil

Dochter fietst nu ook, 25 minuten. Behalve dan een platte band kan er weinig gebeuren waardoor ze opeens een uur later op school is. Bij een trein wel. Het vo kan stil liggen. Hoe gaat een vo school daar mee om? Aneere trein nemen gaat niet. Het is de eerste halte na onze stad en er komt maar van 1 kant een trein. Bus kan wel maar die doet er drie kwartier over ofzo. Taxi kan natuurlijk altijd.
Dochter is trouwens vrij inventief. Op zich vertrouw ik haar wel

Linda K

Linda K

17-12-2014 om 15:53

lisbeth

De scholen van mijn kinderen weten wie met de trein reizen, en doen dus niet moeilijk over te laat komen. Bovendien, als ze een groepje kinderen midden in een lesuur de school binnen zien komen, weten ze ook al hoe laat het is.

Als de treinen er echt uit liggen, zal je dochter de bus moeten nemen. Bij mijn oudste was omreizen ook een uur langer. Je dochter zal in dat soort gevallen onderweg de school moeten bellen om aan te geven dat ze later is. Het zal in de brugklas niet snel voorkomen, maar als je dochter maar één uur les heeft en 40 minuten langer moet reizen, zal ze ook moeten bellen om aan te geven dat ze die dag niet komt.

Taxi zou ik niet doen tenzij ze echt iets heel belangrijks zou missen zoals eindexamens, maar voor belangrijke dingen moet je gewoon wat speling inbouwen.

Barvaux

Barvaux

17-12-2014 om 15:56

linda

'Het zal in de brugklas niet snel voorkomen, maar als je dochter maar één uur les heeft en 40 minuten langer moet reizen, zal ze ook moeten bellen om aan te geven dat ze die dag niet komt.'

Mijn zoon vertelde ook wel eens dat kinderen zaten te zeuren als ze alleen maar voor een kerstontbijt hoefden te komen of 1 of 2 uurtjes les. Ik verbaasde mij daar altijd (met hem) over: wat wil je dan liever? Zeven uur les ofzo?

Linda K

Linda K

17-12-2014 om 16:00

Barveaux

Als je één uur les hebt en 40 minuten later bent, kun je met geluk nog 20 minuten van een lesuur meepakken. Dat is wat mij betreft de grens: als je niet (min of meer) op tijd kunt komen voor je enige les. Verder weet je waar je voor kiest, als je zo ver van huis naar school gaat.

Mijn oudste is een keer naar school geweest voor een toets van 50 minuten en is 3 uur bezig geweest om thuis te komen. Hij kwam stuiterend thuis en was alleen maar blij dat na dit hele avontuur het nog vroeg in de middag was.

amk

amk

17-12-2014 om 17:14

Annet

dat vrij reizen onder de 12 is wel alleen onder begeleiding van een volwassene die op het zelfde station instapt en uitstapt.

En in feite kan dat nu ook al als je als ouder een abbo hebt bij ns kun je er gratis een kidsvrij abbo bij nemen.

Pien

Pien

17-12-2014 om 17:39

Zelf

Ik ben zelf als middelbare scholier heel vaak met de trein naar school gegaan. Dat is hier heel normaaI. Ik woon in een plaats zonder VO-school en je kunt naar drie (middelgrote) steden naar het VO. Dat kan allemaal op de fiets (al die steden zijn 10-15 km hier vandaan) en twee daarvan met de trein, eentje met de bus. Toevallig lag mijn VO-school vlakbij het station en heb ik in de wintermaanden altijd getreind. Als er vertraging was, was dat pech en meldde je dat gewoon, we hebben er nooit voor hoeven nablijven. Dit was in de jaren '90 en ik denk dat het nu niet minder of erger is met vertragingen. Als alternatief, als er geen treinen reden (nooit meegemaakt geloof ik) had je geen bus kunnen nemen, want die rijdt niet naar die stad.

Gewoon nemen zoals het komt en met een calamiteit komt hij er vast wel uit. Dat is mij ook altijf gelukt, al kan ik me dus geen echte calamiteiten, behalve vertragingen, herinneren. En bellen als je te laat ging komen? We hadden nog geen mobiel!

four

four

17-12-2014 om 17:50

railrunner

Wat tegenwoordig wel zonder begeleiding mag is reizen op een railrunner.

Katniss

Katniss

17-12-2014 om 17:53

Uur treinen

Een oud-klasgenootje van mijn oudste ging naar een dansschool in Rotterdam. Elke dag twee keer een uur enkele reis treinen, met overstappen. Dat ging ook. Dochter zelf fietst een half uur enkele reis (8,5 km). Ze klaagt nooit maar is in de brugklas wel een keer aangereden door een auto. Maar meestal gaat het gewoon goed.

ja

Ervaring hier, ik heb er pas nog in een ander draadje wat over gezegd. Wacht, ik kopieer het even:

"Ik weet niet precies hoe de reis er bij jullie uit ziet, maar bij mijn oudste zoon gaat het zo: 5 minuten fietsen, 10 minuten met de trein, overstappen op Utrecht Centraal (naar perron helemaal aan andere kant) 20 minuten met de trein en dan nog 15 minuten fietsen.
Hij doet dit sinds de brugklas en toen was hij 11. We zijn 2x meegereisd en verder heeft hij het altijd alleen gedaan. Met de trein reizen betekent nog wel eens gedoe en vertraging, maar ook daar leert een kind snel mee omgaan. En er blijken altijd wel behulpzame mensen te zijn.
1x bijvoorbeeld kwam mijn zoon ziek naar huis. Op Utrecht CS werd hij zo beroerd dat hij moest overgeven. 2 man van de spoorwegpolitie zijn toen met hem meegereisd tot het station in onze woonplaats waar ik hem op stond te wachten.
Maak de reis eens samen met je kinderen, en kijk hoe zij er tegenaan kijken. Als zij het zien zitten, dan komt het echt wel goed.
Zelf vind ik het inmiddels vooral lastig met mentor- of docenten spreekavonden. Dat hele eind op en neer... Maar dat lossen we tegenwoordig meestal gewoon telefonisch op "

En daar kan ik nog aan toevoegen: als de treinen niet rijden, zijn er altijd wel bussen. En ja, ook voor 1 uurtje moet zoon gewoon het hele #$%eind reizen, dat is nou eenmaal de consequentie. Hij heeft op school een zogenaamde 'buspas': Als hij door het OV te laat is, mag hij gewoon naar de les. Maar dat geldt alleen voor het eerste lesuur (logischerwijs). Na 2 en een half jaar zo reizen kan ik zeggen dat het reuze meevalt en eigenlijk bijna altijd gewoon goed gaat.

Barvaux

Barvaux

17-12-2014 om 18:21

Fietstocht?

Kan die 25 min fietsen ook met de bus bij slecht weer want dat zou voor mij van belang zijn.

mama

mama

17-12-2014 om 19:06

lijkt me geen probleem

Wel valt hier geregeld een trein uit.
Mijn dochter op het mbo kan 4 keer per uur naar haar school. Maar toch is er geregeld een probleem. Toevallig vandaag een wisselstoring waardoor op het hele traject van 8 tot 10 geen treinen reden, ze was net op het station. Er werden bussen ingezet, maar dat duurde een uur en toen kwam er 1 bus voor 160 man oid. Want iedereen was bij ons station uit de trein gezet.
Toen is ze maar naar huis gegaan, na een uur wachten op die bus. Via twitter kwam ze erachter dat de trein om half 11 weer ging, 3 lesuren gemist. Maar ze was niet de enige!
Helaas gebeurt het toch best vaak. En als je terug wilt is het nog vervelender

lisbeth

lisbeth

17-12-2014 om 19:06

Barvaux

Ja dat kan. Er rijden stadsbussen

Annet

Annet

17-12-2014 om 19:57

25 minuten fietsen kan prima in de winter

Mijn kinderen fietsen dat allebei. Oudste al 6 jaar. En ze heeft nog nooit de bus genomen. Er waren in die tijd wel enkele dagen dat er veel sneeuwval was. Toen is ze gaan lopen. Van mij mocht ze ook thuisblijven maar samen met vriendinnen lopen bleek heel gezellig.
De bus lijkt me meer passen bij veel langere afstanden.

fietsen

Mijn kinderen van 6 en 7 fietsen al elke dag ruim 30 minuten naar school, en 's middags weer terug. Dat is echt geen probleem. Ik fiets dus de dubbele afstand. Ook geen probleem, maar wel eens jammer van alle tijd die erin gaat zitten... Voor echt noodweer staat er overigens gewoon een auto voor de deur, maar die hebben we tot op heden maar een enkele keer gebruikt.

Kan prima

Zo'n reisje maakt mijn zoon ook sinds zijn 11e. Niet naar school maar naar muziekles in Rotterdam centrum. Fiets, tram, lopen. Nou is hij niet de helderste met dat soort dingen, maar het gaat prima.

Mijn dochter zit op een regioschool waarbij de kinderen van heinde en verre komen. Je kan niet elk ov-wissewasje aanvoeren als geldige te laat reden, maar bij een storing of uitval die op de site van de vervoerder staat krijg je geen aantekening.

skik

Barvaux

Barvaux

17-12-2014 om 21:26

annet

Dacht ik ook... kan prima in de winter... tot zoon zijn pols brak. Vanwege slecht weer is hij drie keer met de bus gegaan. Zeven km wandelen in je eentje door de sneeuw vond ik wat overdreven.

ja nee

iets breken, dat kan natuurlijk niet... Hier had zoon laatst ook een blessure waardoor hij niet kon fietsen. Dat is dan meteen wel heel lastig en onpraktisch allemaal. Dus nee, dat moeten ze gewoon niet doen

Annet

Annet

17-12-2014 om 21:29

Als je een pols of een been breekt, maakt de afstand niet uit

Dan moet je andere oplossingen zoeken. Kan zomaar een bus zijn.

7 km door de sneeuw lopen, zou ik ook niet doen. Oudste vond het gezellig. Jongste heeft nog maar één winter meegemaakt (zonder sneeuw). Ik denk dat hij niet gaat lopen... ;-0

Barvaux

Barvaux

17-12-2014 om 21:36

precies

Daarom vroeg ik of er wel een bus rijdt. Hier vlakbij is een dorp zonder vo maar wel drie dorpen er om heen met. Men kiest dus niet vaak voor het dorp waar je niet rechtstreeks heen kan per bus. Gewoon omdat je wel met bus moet kunnen vind ik.

Hanne.

Hanne.

17-12-2014 om 21:38

traject

Trein is over het algemeen prima te doen, maar op sommige trajecten is er duidelijk vaker sprake van vertraging dan op andere trajecten.

Ik heb de afgelopen weken vaker vertraging gehad dan dat ik optijd was. Vaak maar 5 minuten, maar ook al een paar keer 20-30 minuten. Dat betekent dat ik als ik zeker op tijd wil zijn ik een trein eerder moet nemen.

Geen zorgen

Dochter ging hier met 9 jaar naar de stad op school met de trein. 5 minuten lopen naar station, trein en daarna ruim 10 minuten lopen in de stad.
Geen enkel probleem - af en toe een keer vertraging maar dat is inderdaad een kwestie van geduld hebben. Als het echt lang duurde nam ze in het begin wel eens een milkshake en kon ze wachten in de BurgerKing - vanaf haar 13e was ze sowieso gek op de starbucks dus de enkele keer dat er echt vertraging was, kon ze daar gaan zitten met alle anderen die het zelfde probleem hadden. Alleen maar gezellig.
Ze heeft dit tot haar 17e gedaan en ik kan de keren op mijn hand tellen dat de treinen uitvielen (dan was het soms wat lang wachten op de vervangende bussen maar thuis kwam ze altijd.)

1 keer, toen ze nog op de lagere school zat, is ze bij een enorme storm door de moeder van een klasgenootje meegenomen naar huis tot er weer treinen reden en ik haar met de trein kon oppikken. Ik kan me die dag met een vreselijke storm nog goed herinneren - zij weet het niet eens meer. Dus trauma's heeft ze van OV problemen zeker niet opgelopen. Ze is er erg zelfstandig van geworden en draait haar hand niet om voor een ingewikkelde reis met trein, bus of ....

Succes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.