Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
carla

carla

19-03-2016 om 15:10

praktijkexamen vigger

beste allemaal,

Ik wil even iets in de groep gooien zodat mijn dochter straks goed voorbereid de strijd kan aangaan...

Zij is 17 jaar en zit in het eerste jaar voor de opleiding verzorgende ig. Ze loopt op dit moment stage en heeft volgende week haar praktijkexamen.

De afgelopen 8 weken is zij meer gebruikt als goedkope hulpkracht en de klik met haar praktijkbegeleider is er niet. Ze werkt volledig zelfstandig, het gaat super goed volgens de collega's, maar haar praktijkbegeleider heeft altijd wat te mopperen. Helaas is de praktijkbegeleider ook degene die het praktijkexamen gaat afnemen. We zien de bui dus al hangen.

Nu vragen wij ons af of dat zomaar kan. In het examenreglement staat namelijk het volgende: De onafhankelijk beoordelaar (assessor) is tijdens de periode voorafgaand aan het afnemen van de proeve niet betrokken geweest bij de directe begeleiding van de kandidaat.

Een hele lastige situatie dus want als je hiermee voor het examen al komt dan escaleert het natuurlijk helemaal.

Heeft iemand tips hoe hiermee om te gaan?

groetjes,
Carla

Ef

Ef

19-03-2016 om 16:13

Altijd wat ge mopperen

Tja, er bestaan natuurlijk krengen van praktijkbegeleiders, maar wat ze doet is wel haar taak. Niet dat ze altijd maar wat ge mopperen moet hebben, maar wat je dochter doet is wel de valkuil van stagiaires in de zorg. Die gaan enthousiast lekker zelfstandig aan het werk. Collega's vinden dat prima, want een paar extra handen zijn zeer welkom. En natuurlijk is dat niet de bedoeling dat ze als goedkope hulpkracht wordt gebruikt, maar veel stagiaires laten dat maar al te graag gebeuren, krijgen complimentjes van collega's, want het is heerlijk als je een beetje handige stagiaire op de afdeling hebt. Aan de werkbegeleider de taak om in gaten te houden dat ze nog veel moet en kan leren, en zonodig ook bij te sturen en kritisch te zijn.
Bij de proeve heb ik de ervaring dat je een assessor van een andere afdeling kan halen, zo kan je in een huis over en weer elkaars stagiaires en leerlingen beoordelen. Misschien kan ze dat voorstellen aan haar praktijkopleider.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.