Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Liz

Liz

12-04-2014 om 23:45

Povo, LOVS en toelating VWO (gelukt!)

Nou, nog even mijn adrenaline kwijt. Vandaag gehoord dat zoon op het gymnasium van scholengemeenschap in de regio Utrecht is aangenomen.

Pff was een spannende tijd.

Hier geldt de POVO-systematiek met (in mijn ogen) veel te strenge LOVS-eisen: voor het VWO voor groep 6-8 op begrijpend lezen en rekenen alleen maar I (A) en "een enkele II (".

Eindcito telt (formeel) niet mee.

Nou is zoon een echte VWO leerling (volgens juf en ons, had ook VWO-advies gekregen), en heeft uiteindelijk op de eindcito ook VWO (545) gescoord (ik vermoed dat de juf dat in de warme overdracht wel vermeld heeft). Maar op zijn LOVS scoorde hij op begrijpend lezen groep 8 wel een I, maar in groep 6 en 7 een V resp. een IV!!

Tjonge jonge. en dan met die strenge POVO-eisen. Belachelijk. Het gaat er toch niet om of kinderen in groep 6 en 7 al VWO-waardig zijn, maar of ze dat eind groep 8 zijn? Het systeem houdt geen rekening met speelse kinderen en laatbloeiers.

In elk geval, hier dus grote opluchting.

Ik denk niet dat elke school zo coulant met slechte LOVS-scores omgaat (zeker niet de lotingscholen/gymnasia in Utrecht), maar ben erg blij dat onze school dat wel heeft gedaan. Toch zou het goed zijn als er meer bezwaar zou komen tegen deze belachelijke eisen, vind ik.

Maar ik weet ook van een kind dat met VWO-advies niet op het VWO aangenomen is maar naar de Havo/VWO-klas moet.

Het idiote is dat in bijv. Amersfoort nu voor toelating tot de gymnasia eindcito 543 gevraagd wordt, maar je in de regio Utrecht met een dergelijk score (of zelfs 550!) en VWO-advies gewoon geweigerd kan worden als je LOVS niet helemaal is wat ze verlangen. Stuitend!

Tot slot: misschien geeft dit bericht hoop aan ouders die kinderen in groep 6 of 7 hebben en denken dat hun kind vanwege die stomme LOVS-eisen (die komend jaar wel overal in Nederland gemeengoed zullen worden) en laag scoren op 1 onderdeel het VWO wel kunnen vergeten. Geef dus niet op. Als je kind in groep 8 wel goed scoort en de juf/meester VWO-advies geeft kan het nog allemaal goed komen. Maar mijn advies is wel: vanaf groep 5 "keihard" gaan oefenen om die Citotoetsen vanaf groep 6 goed te maken. Scheelt een hoop stress.

Amersfoortse moeder

Amersfoortse moeder

13-04-2014 om 17:33

fijn

Fijn Liz!

Je schrijft "Het idiote is dat in bijv. Amersfoort nu voor toelating tot de gymnasia eindcito 543 gevraagd wordt"
Dat klopt bijna helemaal. Die 543 geldt voor het zelfstandig gymnasium. + een havo/vwo-advies van de leerkracht. De scholengemeenschappen hanteren 545 + een vwo-advies. Voor gymnasium en voor de andere VWO-plus-klassen (beta, technasium, tweetalig). Volgens mij is er op geen enkele school loting. Voldoe je aan de eisen, dan word je gewoon aangenomen.

Amersfoortse moeder

Amersfoortse moeder

13-04-2014 om 17:34

maar inderdaad

Maar inderdaad: zoals het in Utrecht gaat, is absurd.

Angela67

Angela67

13-04-2014 om 17:43

stand van zaken in Utrecht op dit moment

http://www.sterkvo.nl/doc/povo/nieuws/Overzicht%20beschikbare%20plekken%202e%20ronde.pdf

maar dit zegt niet veel als je niet weet hoeveel leerlingen er uitgeloot zijn in de eerste ronde . . .

toen vond ik dit overzichtsartikel:

http://duic.nl/nieuws/65460/lotingssysteem-voor-middelbare-scholen-ondanks-ophef-nog-steeds-niet-veranderd/:

"Volgens cijfers van POVO, een organisatie die de overgang van primair naar voortgezet onderwijs bevordert, van 3 april zouden 37 kinderen bij de havo-afdeling op het Gerrit Rietveld College moeten worden uitgeloot, 18 bij de vmbo-school Via Nova College in Leidsche Rijn, 42 kinderen bij de havo-afdeling van het St. Bonifatius College en 34 bij het Stedelijk Gymnasium. De aantallen kunnen nog veranderen vanwege afgewezen leerlingen die alsnog aangemeld worden. Dit moet voor vrijdag 09:30 uur."

Ook de reactie van een lezer onder dit artikel is interessant:
"de scholen met gaten, dus de scholen die het minst gekozen worden en voor veel kinderen echt geen keuze zijn, worden zo “gevuld”. Deze scholen worden op deze wijze niet geprikkeld om zich te verbeteren/aantrekkelijker te maken."

gr Angela

Liz

Gefeliciteerd! Maar denk je niet dat dat vooral komt omdat je goed gekozen hebt en niet voor de meest populaire scholen. Mensen zijn kuddedieren en trekken massaal naar dezelfde scholen met dit soort praktijken als gevolg. Populaire scholen hebben een luxe positie en kunnen eisen stellen, op zich niet zo vreemd.

Overal in het land zie je dat populaire scholen hogere cito scores eisen dan minder geliefde scholen. Sommige ouders willen hun kind per se op het VWO, dat zou in de meeste gevallen ook best lukken als ze niet ook per se dat ene VWO zouden willen.

Anoniem

Anoniem

13-04-2014 om 22:02

Welke school?

Wil je misschien ook zeggen om welke school dit gaat? Wij hebben namelijk binnen 1 of 2 jaar mogelijk een zelfde probleem....

LIz

LIz

13-04-2014 om 22:40

Angela

Interessant die eerste link! Bedankt (niet voor onszelf maar voor iemand anders).

Die tweede link doet het niet meer (?). Heb je de tekst toevallig nog en kan je die gewoon in je posting zetten? Ik neem aan dat het citaat uit die tweede link komt?

Liz

Liz

13-04-2014 om 22:41

Vraag aan anderen

Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd of er meer ouders zijn van wie de kinderen niet geheel aan de strenge POVO-eisen voldoen maar die toch op het gewenste (hoge) niveau zijn aangenomen.

Dus wel het advies op het goede niveau, maar LOVS-scores eigenlijk te laag.

Adrienne

Adrienne

13-04-2014 om 22:53

Angela

Hoi Angela,
Wellicht wil je ook nog reageren in dit draadje?:
http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/mag-dit-zomaar-vo-plaatsingsprocedure-veranderd?page=4
groeten, Adrienne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.