Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kim2

kim2

23-11-2013 om 20:35

plusleerling=vwo leerling??

In de klas van mijn dochter zitten er 7 leerlingen (van de 30) die compacten en plustaken krijgen zoals Spaans leren. Ik vroeg me af of dit automatisch VWO leerlingen zijn? M.a.w. krijgen alleen toekomstige VWO leerlingen Pluswerk? Hoe is dat geregeld bij jullie??

Alvast veel dank.

weet het niet precies

maar mijn neefje had ook altijd pluswerk en Spaans. Hij kreeg in groep 8 havo advies. Kwam in havo vwo brugklas en zit nu inderdaad in 2 havo.
Hier gold het dus niet.

Bianca

Bianca

23-11-2013 om 21:01

Geen idee

Maar mijn dochter kreeg geen plusklas aangeboden, wel extra taken. Plusklas was extra lessen voor briljante kinderren.
Dochter is nu de beste inhet gymnasium.

Meestal wel

Of de kinderen moeten in de bovenbouw niet meer de bijpassende harde werkhouding hebben zoals de mijne Veel trouwens,7 van de 30 kinderen. Zijn dat gewoon hoog scorende leerlingen of echt kinderen die veel meer uitdaging nodig hebben? Ook gewoon goed scorende kinderen zonder plusklas kunnen een VWO advies krijgen. De briljante kinderen met goede werkhouding uit de plusklas gaan hier naar het Gymnasium. Hebben ze automatisch extra vakken voor de extra uitdaging.

Mijn zoon werd al moe van de woorden "extra,uitdaging, plusklas en briljant".

Knurf

Knurf

23-11-2013 om 22:19

pluswerk wel, compacten niet

Compacten is bij ons voor alle kinderen die goed zijn in rekenen en niet zo veel oefening nodig hebben. Die doorlopen het kien-programma met rekenen. Ook voor taal hanteert de school een soortgelijk programma: kinderen die de dingen sneller door hebben hoeven niet op de klassikale uitleg te wachten, maar mogen meteen zelf aan de slag. Niet alle kien-kinderen zitten bij taal bij de snelle groep (en andersom).

Voor pluswerk moet je meer kunnen dan alleen goed kunnen rekenen of spellen. Meestal alleen maar A's voor je cito's, en dan dus niet alleen voor rekenen (wij hebben bijvoorbeeld ook voor Engels de cito-volgtoets). Maar ook een brede belangstelling, dus duidelijk meer willen weten dan de standaard lesjes. Oh, en een positieve werkhouding helpt ook

Het pluswerk is extra stof, extra uitdaging, en wordt gegeven terwijl de andere kinderen de normale lessen volgen. Van de pluskinderen wordt verwacht dat ze de stof later zelf wel inhalen. Ze geven vaker presentaties, aan elkaar of aan hun eigen klas, over wat ze hebben uitgezocht.

Er doen veel minder kinderen pluswerk dan kien. Bij kien kan dat makkelijk de helft van de kinderen zijn, bij pluswerk meestal maar 1 of 2 per klas, heel soms 3. Maar zeker niet meer (tot nu toe althans).

De pluswerk-kinderen krijgen inderdaad vwo-advies, maar dat zouden ze zonder dat pluswerk, dus op grond van alleen die cito-scores, sowieso krijgen.

Katniss

Katniss

23-11-2013 om 22:38

Pluswerk en plusklas

Hier op school wordt met pluswerk de reguliere verbreding/verdieping (Kien enzo) bedoeld. Compacten staat daar dan volgens mij weer los van, dat is zowel voor kinderen die het snel door hebben en minder oefening nodig, als voor kinderen die langzaam zijn en daardoor nooit hun werk af hebben. Daarnaast is er dan ook nog een plusklas, alleen voor groep 7 en 8, 2 dagdelen per week. Daarvoor moeten de kinderen een toelatingstoets doen, en ze moeten overwegend A's hebben en de tijd kunnen missen uit de klas. De kinderen die ik ken uit de plusklas hebben allemaal vwo-advies gekregen. De kinderen die regulier pluswerk hebben niet allemaal. Daarbij zijn bijv. ook kinderen die heel goed zijn in taal, maar bij wie rekenen de zwakke schakel is. Je wordt helaas beperkt door het vak waar je het slechtst in bent.

Dalarna

Dalarna

24-11-2013 om 09:37

nee

Mijn zoon kreeg ook altijd plustaken vanaf groep 4 en later ook spaans maar kreeg wel een Havo advies (tot verbazing van zowat iedereen die het hoorde). Hij maakte later zijn cito wel op VWO overigens.

Margriet

Margriet

24-11-2013 om 12:05

Uitblinken op de basisschool niet gelijk aan hoog IQ

Op de basisschool kun je ook uitblinken door goede werkhouding en talent voor automatiseren (is grootste deel van de stof). Dit betekent niet per se dat je slim bent. Het niveau van de basisschool is dat van het gemiddelde kind en volgens mij nog iets lager, om zoveel mogelijk kinderen binnen boord te houden. Dat een kind boven dit niveau uitsteekt zegt niet zoveel, ook niet als het het er fors bovenuit komt.
Voor het halen van een VWO examen is veel meer nodig dan slim zijn. Ik las laatst ergens dat minder dan 20% van de hoogbegaafde mensen uiteindelijk een universitaire studie afrond. Ik weet uit mijn eigen middelbare schooltijd (VWO) dat juist een aantal zeer begaafde kinderen het er heel moeilijk hadden en uiteindelijk zijn er van hen ook een aantal uitgevallen.Ik denk dan heel cynisch dat conformisme, een niet te hoog IQ en een consistente constant werkhouding enorm helpt in het voltooien van het VWO en bij het uitblonken op de basisschool; kortom niet te ver boven het maaiveld uitsteken.

Knurf

Knurf

24-11-2013 om 13:59

vwo is niet hetzelfde als universiteit

'Voor het halen van een VWO examen is veel meer nodig dan slim zijn. Ik las laatst ergens dat minder dan 20% van de hoogbegaafde mensen uiteindelijk een universitaire studie afrond.'

Margriet, je haalt dingen door elkaar, denk ik.
Om te beginnen hoef je voor het VWO helemaal niet hoogbegaafd te zijn. Gewoon goed kunnen leren, de interesse in de vakken hebben en wat zitvlees is genoeg.
Ten tweede is VWO niet hetzelfde als de universiteit, en gaan lang niet alle VWO-ers automatisch door naar de universiteit. Er zijn zat VWO-ers die 'gewoon' naar het HBO gaan. Om allerlei redenen. Goed kunnen leren is niet hetzelfde als zelfstandig een studieprogramma kunnen of willen volgen, sommige jongeren willen liever een opleiding met meer sturing. Anderen willen liever een baan met meer praktijk, en niet perse wetenschappelijk bezig zijn. En dan zijn er ook nog VWO-ers die gewoon meteen gaan werken na hun dilomauitreiking.

elke school anders

Volgens mij is het bij elke school anders. Zoon scoort heel goed, bijna alleen maar A's en een enkele B maar komt niet in aanmerking voor het plusgroepje. Daarvoor moet je bij ons overal A+ scoren en zoon heeft 'maar' 1xA+. Dus het is bij ons een heel select clubje.

creabea

creabea

25-11-2013 om 09:34

plusgroepjes

ja, hier ook plusgroepjes (spaans, filosofie), waar je alleen voor in aanmerking komt als je overal A voor staat. Zoon staat overal A of A+ voor, behalve voor spelling. Dus mag hij niet in die plusgroepjes, terwijl hij waarschijnlijk wel hoogbegaafd is. Als uit een test zou blijken dat hij inderdaad hoogbegaafd is, wil school wel wat meer moeite doen. Maar daarvoor moet we zoon eerst laten testen, voor eigen rekening... en dan loopt je kind ook nog met een etiketje. Dus daar hebben we eigenlijk ook geen zin in.

Wendela

Wendela

25-11-2013 om 09:52

Creabea

Dochter is wel getest omdat er problemen waren met weigeren om nog naar school te gaan. Uit die test kwam hoogbegaafd. Volgens school mocht dochter toch niet bij het plusgroepje want ze had een C voor spelling. Voor de rest A + en soms een A. Dochter heel erg gefrustreerd en weigerde weer naar school te gaan want toch maar saai. Toen weer naar de kinderpsycholoog. Door verwezen naar iemand die verstand heeft met Hoogbegaafde kids en die adviseerde toch een dyslexie onderzoek. Daar kwam wel degelijk uit dat dochter dyslexie heeft en dit (nog hoelang) prima weet te compenseren door haar hoge IQ. Dochter krijgt geen rt want dyslexie probleem is niet groot genoeg. Mag niet in het plusgroepje want tja die ene C. Dochter wil zo graag extra uitdaging maar mag dus ook niet. Ze heeft een vriendinnetje in haar groep die meerbegaafd (dus niet hoogbegaafd) maar heel goed kan leren. Dit meisje zit in het plusgroepje maar wil dit niet. Gedwongen dus. Ha, ha ik moet er toch om lachen. De een wil zo graag en mag niet de ander wil niet maar moet. Als ik een wens kon doen dan zou ik wensen dat dochter een gemiddeld IQ had en dat ze gewoon een blij kind was. Nu zit ik met een somber kind die school maar niks vindt want het is allemaal zo saai. Ze heeft maar 1 vriendinnetje in haar groep en de rest negeert haar.

Yura

Yura

25-11-2013 om 10:04

Niet hetzelfde

Hangt misschien ook van de school af hoor. Maar dochter heeft nooit in de plusklas gezeten en ook geen compact programma gekregen voor rekenen, tot haar eigen ergernis. Ik weet ook niet wat daar de criteria voor waren. Ze had zeker voor rekenen altijd hoge A's, ook voor de overige onderdelen A's en spelling een B. Op haar eindcito had ze 547 en een percentielscore van 98 voor rekenen. In de eerste instantie had ze een havo/vwo advies en dat is later bij gesteld naar vwo nav een aantal proefcito's die ze had gemaakt.
Inmiddels zit ze in 3 gymnasium (waar ze tot de betere leerlingen wordt gerekend), van de kinderen die wel pluslessen hadden zit nu 1 op havo, 2 op atheneum, 1 op geen enkele school meer volgens mij (via vwo plus brugklas naar havo naar vmbo-t en uiteindelijk van school gestuurd) en van de 5e weet ik het niet, die is naar een school ver weg gegaan. Het komt haar overigens niet aanwaaien hoor, zoals hierboven in de discussie ook werd op gemerkt. Ze werkt er hard voor, zeker voor de talen, exacte vakken heeft ze minder moeite mee.

Bianca

Bianca

25-11-2013 om 16:22

In ieder geval, hier snap ik niet zoveel van de plusklas

Er staat ook erg weinig info in de schoolgids. Op de site staat niks.
Toen ik er eens naar informeerde toen oudste in groep 7 zat, kreeg ik te horen dat zij er niet voor in aanmerking kwam. Maar ik kreeg niet duidelijk waarom. Het was toen wel net nieuw. Ik hoorde ervan van een andere moeder (dus geen info vanuit school).

Het zou bedoeld zijn voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Nou kind zat thuis te klagen dat het allemaal zo makkelijk was. Dus vandaar dat ik het aan de juf vroeg. Ik was wel verbaasd dat ze er zo vaag over deed.
Had ook erg veel "goedjes" op haar rapport. En de entree toets met een score van 99, en daarmee de beste van de klas.
Maar wat misschien meespeelt en ik achteraf heel erg van baal, is dat dochter erg bescheiden is, en liever niet opvalt. Dus viel ze niet op bij die juf. Dochter maakt ook nooit een probleem, dus de noodzaak om haar iets extra's aan te bieden was er niet.

Nu ik zie hoe makkelijk ze nog steeds alles vindt baal ik ervan dat ik er niet meer achteraan gegaan ben.

Ze is nu een uitblinker in de gymnasium brugklas. Had 550 citoscore.
Oké ze werkt wel goed gedisciplineerd, maar als je ziet wat ze allemaal nog naast school doet aan sport en zo. En huiswerk is vaak al af voor ze thuis is.

Dat zegt nog niet alles, het gaat vast wel uitdagender worden, maar toen ik ontdekte dat ze in eind groep 7 en begin 8 een complete serie stripverhalen tijdens de lessen heeft zitten tekenen ben ik toch gaan afvragen of ze misschien niet iets meer aanbod had kunnen krijgen. Blijkbaar is dit ook vooral voor kinderen die zichzelf melden (of ouders)? En dochter was blij met haar eigen ding. Jammer dat het niet werd opgemerkt door de juf (ze zat notabene tijdens de lessen te tekenen).
Meester in groep 8 is er uiteindelijk wel mee gekomen nar aanleiding van mijn ontdekking, en van hem mocht ze wel plusklas doen, maar dochter maakte inmiddels liever haar strips.
Meester is wel meer werk gaan maken van haar mondigheid. Dat vind ik echt super van hem, want het heeft wel geholpen meer zichtbaar te zijn in de groep.

Van haar klasgenoten die in de plusklas zaten zijn er nu twee bij haar in de klas. Een is VWO gaan doen en een HAVO. Ze zat wel in een zeer goed jaar met 4 kinderen uit een klas in de plusklas. misschien dat het daaraan heeft gelegen??

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-11-2013 om 16:28

Hier

ligt het aan werkhouding of een kind naar een plusklas mag en ook wat het advies voor het VO. Kind wordt ook gevraagt of/wat het wil. Mijn dochter leert makkelijk, gaat volgend jaar naar het VWO en had bij de entree een percentiel van 94. Maar heeft nooit de behoefte gehad om meer te doen dan nodig en is dus ook niet naar een plusklas gegaan.
Een klasgenoot had een percentiel van 98, heeft wel plusklas gedaan maar heeft een havo/vwo-advies gekregen vanwege een waardeloze werkhouding dit laatste jaar.

Eva

Eva

25-11-2013 om 17:25

Wisselend en werkhouding

Dochter heeft nooit in plusklas gezeten (zeker niet alleen maar achten, nl. erg slordig), maar werd in de groep 8 na een NIO op VWO niveau (Cito Entree was ook al op VWO niveau) opeens als "slim" (h)erkend en mocht vanaf februari of zo opeens nog in de plusklas meedoen. Nu probleemloos in 2 gym.

In haar groep echter tenminste eentje die jarenlang plusklas deed maar naar havo/vwo is gegaan en uiteindelijk havo doet.

Voor zoon hebben we jarenlang (regelmatig) moeten strijden om hem in de plusklas te krijgen, want..... wel slim (zeker met rekenen goede cijfers), maar.... slechte werkhouding. Leert echt 10x makkelijker dan zijn zus en heeft JUIST uitdaging nodig (type luie donder), maar om dat bij docenten tussen de oren te krijgen (dus ook steeds om extra werk gevraagd toen hij periode niet in de plusklas mocht). Nu weer wel weer in plusklas en VWO advies van school gekregen (en VWO niveau Cito entree in groep 7).

Veel docenten snappen nog steeds niet dat slimme /luie kinderen extra uitdaging nodig hebben en dat ze dus niet alleen extra uitdaging moeten bieden aan slimme/brave kinderen maar juist aan slimme /luie kinderen. Jammer, als je je er even in verdiept, is het allemaal zo logisch. Echt niet moeilijk te begrijpen.

werkhouding wordt ook wel afgeleerd...

vandaag nog bij de kleuters: mijn jongste zit in groep 1 en wilde bij de spelinloop (mag je als ouders in de klas met je kind spelen) een puzzel doen, eentje van 24 stukjes. Juf bemoeit zich ermee, zegt dat dit wel een heel moeilijke puzzel is voor groep 2. Nu snap ik waarom hij puzzelen thuis tegenwoordig moeilijk vindt...... bedenk wel dat hij al voor z'n derde al zelfstandig puzzels van 150 stukjes kon maken.

Onze kleuter wilde graag naar groep 3, want dan mag hij ook rekenen op school. Feitelijk zit hij al op groep 3 niveau, want hij kan al aardig uit de voeten met plus en min sommetjes en dankzij lego leert hij zichzelf ook tafels (plankje van 4x6 nopjes, je kunt bedenken wat hij daarmee doet. Dat had ik aan juf doorgegeven, en zij zou wel aanwijzen waar de rekenspelletjes lagen. Ik informeerde later eens bij mijn zoontje of hij nog wel eens een rekenspelletje had gedaan op school, maar dat deed hij niet meer, "want je mocht alleen maar kipjes tellen. Helemaal geen sommetjes."

Ik vind het lastig. Oudste was ook voor met rekenen en heeft alleen met rekenen een klas overgeslagen, en er was een handelingsplan, om het rekenwerk uitdagend genoeg te houden. Dit jaar is er nog helemaal geen handelingsplan. Vorig jaar was er wel een handelingsplan waar niet veel van terecht kwam (zoon zou voornamelijk moeilijke sommen maken) want zoon kreeg zijn gewone sommen niet eens af. Heb meerdere keren gesuggereerd dat dat wel zou kunnen komen door verveling, maar nee. Zoon heeft wel eens aangegeven bij de juf dat hij de moeilijke sommen niet snapte, terwijl ik er van overtuigd ben dat hij zulke sommen best kan, met enige instructie. (alsof slimme kinderen geen instructie nodig hebben!)

Maar goed, we overwegen dan ook een andere school, inmiddels. Werkhouding van zoon wordt er niet beter op. Vorig jaar had hij nog moeite om dingen af te krijgen, nu sjeest hij snel door alles heen zodat hij tijd heeft om suske en wiske te lezen, maar heeft hij in praktijk óók niet alles af (gezien de schriftjes die we wel eens mee naar huis krijgen:-/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.