Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Schemaatje

Schemaatje

11-07-2016 om 13:40

Planning voor thuis (basisschool)

Hallo,

Mijn dochter gaat volgend schooljaar naar groep 8. Dochter heeft dyslexie en gaat in groep 8 op een aantal onderdelen van rekenen en begrijpend lezen (ook) thuis oefenen. Nu is ze wel gewend om thuis het e.e.a te doen en ik heb weleens in een WORD een schema gemaakt voor 1 week. Maar nu zou ik graag een planning willen maken op de computer waar zij ook mee over weg kan als ik nog niet thuis ben en voor haar ook al om te wennen als ze straks naar de middelbare gaat. Ik las laatst ergens iets over Excel en kleurtjes? Heeft iemand tips voor mij. Het lijkt mij ook handig dat ze het kan afvinken als ze klaar is bijvoorbeeld. Ik hoop op inspiratie!

Elke dag

Ik weet niet goed hoe dat toegaat bij die oefeningen voor je kind. Hier was het advies om als je iets goed wil doen, het elke dag te doen van de week, op een vast tijdstip.
Zelf opstarten was hier geen optie, dus was het 'landen' tot ik thuis kwam en we gingen eten en dan na het eten, per direct, starten met het huiswerk.
We hadden een kastje met schoolboeken naast de eettafel.

Triva

Triva

11-07-2016 om 16:16

excel met kleurtjes

Ik weet niet of je mij bedoelt maar mijn zoon werkt inderdaad met een excelschema van de week en kleurtjes maar dat lijkt me niet echt geschikt voor op de basisschool. De kleurtjes stellen het maakwerk, het leerwerk, een toets en nog iets (zelf bedacht door hem) voor en als iets echt af is maakt hij het groen. De vakjes waar de kleurtjes in moeten zijn de vakken. Dus bijv onder elkaar de dagen van de week in een donker kader, voor maandag:

Wiskunde
Nederlands
Economie
Aardrijkskunde
LO
LO

Daaronder dinsdag-vrijdag. Hij kan dit in een lange kolom aan de kant op zijn laptop zetten en daarnaast kijkt hij in een ander scherm Magister of Kurzweil. Hij ziet dan in Magister dat hij voor wiskunde 4-19 moet maken en dan kleurt hij het vakje in Magister blauw (maakwerk). Dan ziet hij dat hij voor Nederlands een toets heeft: dan wordt dat vakje rood en voor Aardrijkskunde heeft hij wat leerwerk maar geen toets: geel. LO blijft vanzelfsprekend kleurloos of hij maakt dat meteen groen (is af).

Hij maakt de week altijd weer helemaal kleurloos op vrijdagmiddag en dan begint hij met invullen in kleurtjes wat hij al heeft staan voor volgende week.

zebra

zebra

11-07-2016 om 16:23

niet op de basisschool

maar op de middelbare school heb ik onze zoon nog een tijdje geholpen met de planning van het huiswerk totdat hij aangaf het verder zelf te kunnen. Dit werd in een schrift gedaan en dan voor elke dag een vak maken van een aantal regels. Aan de hand van magister werd gekeken welk huiswerk er was (maakwerk, leerwerk) en dat werd per dag ingevuld in het schrift. Het leerwerk werd dan verdeeld over een aantal dagen ivm herhalen. Maakwerk werd liefst gelijk ingepland, de uitleg zat dan nog vers in het geheugen.

Taruh

Taruh

11-07-2016 om 16:59

1blik agenda (en triva)

Hij is hier vaker genoemd de 1blik agenda.
Heeft ook een digitale variant.

Zelf geen ervaring mee.
Ik plan samen met dochter wel volgens deze methode in een gewone papieren agenda.

Het werkt zoals Triva het aangeeft met kleuren en per dag plan je dus wat in.

Triva: waarom zou dat op de basisschool niet werken. Hier krijgen ze voor 4 of 5 vakken per week huiswerk mee: leren, maken, opdrachten (werkstuk, spreekbeurt)

Hier ook basisschool

Elke week een opdracht rekenen en een opdracht taal. Daarnaast het voorbereiden van een spreekbeurt of een werkstuk maken.
Ook Engels kwam erbij voor dochter in groep 7. Woordjes leren.

Triva

Triva

11-07-2016 om 17:44

Taruh

'Triva: waarom zou dat op de basisschool niet werken. Hier krijgen ze voor 4 of 5 vakken per week huiswerk mee: leren, maken, opdrachten (werkstuk, spreekbeurt)'

Nee dat hadden ze hier echt niet maar in dat geval kan het ja. Het is alleen zo dat dit systeem werkt omdat ze geen agenda meer gebruiken maar alles via magister. Als je een agenda hebt kun je daar in werken.

Mijntje

Mijntje

11-07-2016 om 17:48

1blik

Mijn zoon kreeg van de nieuwe juf de 1blikagenda geadviseerd, om te leren plannen. Ik heb op youtube een filmpje bekeken en dat zag er wel overzichtelijk uit. Behalve een papieren agenda is er ook een app van. Wij gaan dit schooljaar(groep 8) dit eens uitproberen, het lijkt me een goede methode (geen aandelen )

Schemaatje

Schemaatje

11-07-2016 om 18:30

Fijn!

Al die tips. Hier kan ik zeke wat mee. Die 1blikagenda ga ik zo even googelen. Mmm misschien is dat excell idd. Meer iets voor volgend jaar. Lijkt mij wel een fijn systeem. Ik ga je berichtje i.i.g, bewaren.

AnneJ: ik denk dat het hier ook na het eten wordt. Maar ik wil haar wel meer betrekken bij het plannen voor meer bewustwording en wie weet wil ze wel eens iets doen meteen na school. Zo niet dan is dat ook gen probleem Ik ben ook van plan om een kastje met 6 lades te kopen als ze volgend jaar naar de middelbare gaat. Dat vind ik wel een goede tip. Ik heb al even snel gekeken en ik zag al eentje die precies bij onze dressoir past

Schemaatje

Schemaatje

11-07-2016 om 18:36

Inderdaad

Net even gekeken op de site en het ziet er inderdaad heel handig uit. Ik heb overigens ook geen aandelen. Sterker nog, ik hoor er nu voor het eerst over. Bedankt voor de tips iedereen!!!!

lisbeth

lisbeth

11-07-2016 om 19:08

Schema

Ik heb voor dochter (brugklas) een schema in word gemaakt. 7 kolommen dus voor iedere dag 1 en dan per vak een rij. Per dag staat daarin wat ze voor elk vak moet doen. We werken niet met kleurtjes want dat werkt onrustig voor dochter. Soms wil ik toetsen nog wel eens in het rood aangeven maar niet altijd.

Els

Els

12-07-2016 om 07:58

Zelf

Hier maakt zoon het schema zelf (met mijn hulp - hij gebruikt het alleen in drukke tijden). A4, en met pen en liniaal 7 kolommen (de dagen van de week) en dan horizontaal eerst de overige activiteiten invullen (sporttraining, schooltijden, …) dan de toetsen vak per vak invullen en dan per toets het leren terugplannen, vervolgens op basis van Magister het maak huiswerk invullen (maak huiswerk in principe maken op de dag dat het is opgegeven dus er wordt tijd ingeruimd voor maak huiswerk zonder het vak in te vullen). En dan, met plakband boven zijn bureau gehangen. Niets lekkerders dan doorkrassen als het gedaan is en een prop maken aan het einde van de week! Het laatste schema van het jaar, van de proefwerkweek werd 'ritueel verbrand' in de open haard...

Triva

Triva

12-07-2016 om 10:04

Els

Ik zou in dat geval een schema maken in Excel wat je zo kunt uitprinten ipv met pen en liniaal te beginnen.

Els

Els

12-07-2016 om 10:55

Ja, kan ook

Ja Triva, dat kan ook natuurlijk. Het ligt er maar net aan wat jouw kind aanspreekt. En daar gaat het wat mij betreft om.

Vijftiger

Vijftiger

13-07-2016 om 20:37

Schoolplanner

Mijn dochter werkte met de schoolplanner, vond ze handiger dan 1blik.

Li

Li

14-07-2016 om 13:17

ook geen aandelen

maar wel 1blik, ook voor degenen zonder diagnose, die vinden hem ook fijn. Best duur, maar heel rustig en overzichtelijk.

Schemaatje

Schemaatje

15-07-2016 om 10:33

Bedankt!

Voor alle tips. Ik had nog nooit gehoord van 1blik en schoolplanner (ook nog niet naar de prijzen gekeken wel het filmpje van 1blik gekeken) en ben hier blij mee! Ook met de andere tips. Ik ga nog even kijken of ik het al meteen in groep 8 ga gebruiken of dat ik zelf (met jullie tips) een overzicht maak. Maar voor volgend jaar op de middelbare lijken mij die andere 2 opties wel wat. Ik ga mij daar nog even in verdiepen (kosten etc.). Bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.