Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bennikki

Bennikki

07-06-2013 om 12:15

Plan voor schoolzieke zoon (groep 5)

Ik heb echt even advies nodig, en van school krijg ik het niet.
Mijn zoon, vorige week 9 geworden, baalt al van school sinds groep 3. Ik heb al eens eerder over hem geschreven; hij heeft een zeer slechte schrijfmotoriek en het kost hem erg veel moeite om leesbaar te schrijven. Tekenen en knutselen zijn ook niet echt aan hem besteed. Vreemd genoeg kan hij wel prima bouwen met lego, schroefjes indraaien, kraaltjes rijgen enzovoorts.
Hij is zeer gevoelig voor geluid en heeft eigenlijk sowieso een gevoelige inborst, is zeer sociaal en heeft een bijna volwassen humor. Is op school erg braaf en doet zijn best, niemand heeft last van hem. Dus ook de juffen niet, hij maakt een rustige en vrolijke indruk zeggen ze. Prima voor hem, maar als hij thuiskomt begint het verdriet. Hij vindt het op school te druk, te saai, te vermoeiend, te moeilijk. Wil het liefst thuisonderwijs. Heeft wel vriendjes, maar meer omdat het "moet" om goed in de groep te blijven liggen, dan dat hij er echt een klik mee heeft. Kortom, hij weet dat hij naar school moet en er is dan ook geen discussie over, maar hij gaat ongelukkig weg en komt ongelukkig terug en probeert ook regelmatig schoolziekte te veinzen. Huilt vaak als hij tussen de middag weer naar school moet (terwijl hij geen huilebalk is).
Via de huisarts hebben we een orthopedagoog ingeschakeld, die zoon heeft laten testen en wat gesprekken met hem heeft gehad. Hij bleek faalangstig met een enorme verbaal/performaal kloof van 45 punten, verbaal zeer hoogbegaafd, performaal iets boven gemiddeld.
Mooi, dachten wij, daar kunnen ze op school vast iets mee, maar er gebeurd helemaal niets. IB-er heeft voor de zomer geen tijd meer, juf heeft in 25 jaar nog nooit zoiets bij de hand gehad en weet het ook niet. We hebben overigens prima contact met de juf, ze vindt het ook heel sneu allemaal, biedt wat extra werk maarja, het is druk en egr zijn dingen waar hij niet goed in is (schrijven, tafels automatiseren) en die moeten wel verbeteren..
De orthopedagoog is bezig met ondersteuning van de motorische problemen met schrijven maar iedereen heeft het druk en het duurt allemaal erg lang.
We zijn nu al 3 jaar bezig het wat minder vervelend voor zoon te maken, maar het schiet gewoon niet op. Zoon wordt steeds faalangstiger en onzekerder, krijgt steeds meer een hekel aan school.
Wat kan ik van de school vragen, is een ander schooltype misschien aan te raden (hij zit nu regulier), is er misschien herkenning op het forum, hebben jullie tips..
(Ivm de leesbaarheid heb ik het allemaal geprobeerd kort samen te vatten, het kan zijn dat ik belangrijke dingen vergeten ben hierbij)


Bennikki

Toevellig ben ik deze week in een boek begonnen over hoogsensitieve kinderen en zoals jij jouw zoon omschrijft is dat heel herkenbaar als je over hoogsensitiviteit leest. Het is een boek van Elaine Aron en zonder nou een stempel op je zoon te drukken, kun je er wel veel tips uit halen hoe thuis en op school met deze kinderen om te gaan. Nogmaals, ik zeg niet dat je kind hoogsensitief is, maar misschien heb je er wat aan.

Anneke

Anneke

07-06-2013 om 13:49

Herkenbaar

Waarschijnlijk is er niet zo heel veel mis met zijn motoriek (niet supergoed, maar ook niet superslecht). Ik merk dat zoon hier gewoon sneller etc wil kunnen schrijven dan zijn motoriek toelaat. Hij kan wel netjes schrijven maar het kost hem veel moeite en dat duurt hem te lang. Bovendien is het een dingetje wat hem wel moeite kost (net zo als andere kinderen moeite hebben met leren lezen).

Faalangst en moeite hebben met 'moeilijke' dingen zijn zeer herkenbaar. Maar ik ben wel blij met die moeilijke dingen. Alles komt jouw zoon waarschijnlijk aanwaaien. Dan ontwikkel je dus nooit een goede werkhouding. Ik ben heel blij met die dingen die hij niet zo goed kan. Dat is wel leren leren, omgaan met tegenslag wat uiteindelijk leidt tot een betere werkhouding.

Wat doet school aan compacten, verrijken, etc. En doen ze dat op een goed emanier. Hier dachten ze dat ze goed bezig waren maar het bleek toch veel beter te kunnen. Orthopedagoog gaf tips die tot grote veranderingen leidden.

Hier ook op school niets aan de hand en thuis boos, buikpijn, etc. Dat is wel een duidelijk teken dat er iets moet veranderen. Een goede school weet dat kinderen zich vaak thuis uiten.

Hier geen problemen qua vriendjes; dat scheelt heel veel!

En onze orthopedagoog gelooft niet direct in een P/V kloof. Maar ik herken wel de frustratie van een heel mooi plan in je hoofd bedenken en dat niet zo perfect kunnen uitvoeren als je had bedacht.

Ander schooltype is denk ik niet de eerste oplossing. Ga eens met school om tafel over zijn aanbod. Bij mijn zoon was het schrappen van werk onder zijn niveau al een hele verbetering. Dat is aangevuld met steeds beter pluswerk.

Anneke

Anneke

07-06-2013 om 13:51

Aansluitend bij geetje

Ik ben niet zo van het etiketjes plakken. Maar 'hoogsensitief' wordt mijn kind ook wel eens genoemd. Ik herken hem niet in het huilen en gevoelig zijn, maar wel dat hij van alles oppikt. Ook stemmingen, sfeer, etc. Hij vindt het moeilijk om die gevoelens een plaatsje te geven. Wat moet je ermee?

Annet

Annet

07-06-2013 om 14:43

Hier ervaring

Mijn zoon had ongeveer dezelfde verschijnselen in groep 3 waarbij wij langzamerhand gingen denken dat hij depressief was. Hij is toen onderzocht door psychologe waaruit ook een enorme kloof kwam (Vp), een kind dat sociaal-emotioneel voorliep, hoogsensitief.
Op advies van de psychologe heeft school zoon doorgetoetst met de cito's. Hij bleek m.u.v. spelling op ruim groep 5 niveau te functioneren.
Eerste stap was versnellen (groep 4 heeft hij overgeslagen). Dat hielp erg goed voor de sociale aansluiting en dat hielp tijdelijk voor de cognitieve uitdaging. School was niet zo goed in extra werk, compacten, etc. Hij is na afronding groep 5 naar een Leonardoklas gegaan op een andere school. Deze stap is erg goed bevallen. Hij moet werken op school, leert nieuwe dingen en zit sociaal erg goed in zijn vel.
Volgend schooljaar gaat hij naar het VO.

Ik zou vragen of school je zoon kan doortoetsen zodat zijn echte niveau duidelijk is. Dan kan extra werk of vervangend werk daarop aansluiten.
Verder zou ik alvast informeren in je omgeving welke scholen goed zijn in de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Dat hij perfomaal niet hb is, maakt niet uit. De resultaten op het basisonderwijs worden vooral bepaald door het verbale niveau van een kind.
Je zou ook naar een externe plusklas kunnen kijken.

Hier vind je ook tips: www.hb-kind-forum.nl

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-06-2013 om 16:16

Wat dingen

Vervelend als je kind niet lekker in zijn vel zit! Wat dingen die je zou kunnen doen of misschien al gedaan hebt:
Schrijffysio en als dat niet kan aangepast handschrift of werken op een laptop.
Speciale koptelefoon om het ergste geluid buiten te houden.
Opklapbaar schot voor op tafel zodat hij min of meer afgezonderd kan zitten.
Doortoetsen en alleen onderwijzen waar hij op uitvalt.
Doelen van de les uitleggen, sommige dingen zijn heel saai maar wel belangrijk. Kan best zijn dat hij niet het belang van bepaalde handelingen inziet.
Hebben ze iets van sterrenwerk? Wordt hier gebruikt voor slimme kinderen.
Heeft de school smartgames/schaakles/gedifferentieerd werken/kan hij zelf zijn werk indelen?
De dingen die ik noem zijn echt niet heel gek, ik weet van een klas waar eentje op eigen Chromebook zit te werken en dat kind mailt de dictees ed naar de juf. Een ander heeft een (eigen) iPad en is bezig met versnellen. Soms werkt dat kind mee met de rest van de klas, vaak zit ze in haar eigen map. Verder zijn er diverse kinderen met een koptelefoon of een schot op de tafel. Er zijn kinderen die leesoefeningen krijgen op M3 niveau (halverwege groep 3) maar ook kinderen die oefenen op M7. Echt, het kan in het regulier onderwijs. De juf neemt vaak haar eigen iPad mee en dan kunnen de kinderen oefenen met automatiseren. Sommige dingen zoals fysio, koptelefoon en laptop zijn makkelijk te realiseren, voor de rest heb je hulp nodig.
Rosa van der Zanden

cqcq

cqcq

07-06-2013 om 16:39

Dystonie

Voor wat betreft het schrijven vraag ik me af waarom de orthopedagooog dat zou moeten behandelen. Als het echt een motorisch probleem is dan zou ik naar een kinderfysio gaan. Ik zou alleen eerst wel uit willen sluiten of het geen lichamelijk probleem is. Is er bijvoorbeeld al eens gekeken naar handdystonie? (https://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Patienteninformatie/Patienteninformatie/Dystonie.htm)

Verder doen de meeste vakken op de basisschool vooral een beroep op het verbale IQ, alle kans dus dat hij zich dood verveeld op school, doortoetsen door school, of in dit geval wellicht nog beter door iemand buiten school, kan hier inzicht in geven.

De kloof kan trouwens in werkelijkheid ook veel kleiner zijn dan nu gemeten, het performale IQ wordt gedrukt door zijn slechte motoriek. (tenminste ik neem aan dat de WISC III is afgenomen?).

Doet school wel moeite om zijn schrijfwerk te minimaliseren? (bijvoorbeeld door werk voor hem te kopieren, zodat hij alleen antwoorden hoeft op te schrijven).

Dat school geen tijd meer heeft voor de vakantie vind ik trouwens echt een slecht teken. Dit is de tijd voor een goed plan voor volgend schooljaar. Als ze daar pas in augustus mee beginnen is het voor je het weet herfstvakantie voor er echt iets veranderd voor je zoon.

Koolmees

Koolmees

07-06-2013 om 17:02

Motoriek

Bij een mijn kinderen lukte het schrijven niet. Dat bleek niet een probleem, maar een symptoom van een achterblijvende motorische ontwikkeling. Te lage rompspanning.
Als je hem ziet spelen zie je het echt niet. Tot de (cesar in ons geval) therapeute je erop wijst. Zijn motorische ontwikkeling zit op vijf percentiel. En nu zie ik het inmiddels wel, dat mijn zoon veel bewegingen ontwijkt, omdat hij ze niet kan. Dat zijn mond rare bewegingen gaat maken, als hij iets moeilijks met zijn handen gaat doen. Dat hij vaak valt. Dat hij zijn handen verkrampt, als hij probeert te springen op een trampoline. Dat hij niet wil knippen, omdat het echt heel erg moeilijk is voor hem. Dat die klittenband sandalen echt heel moeilijk zijn om aan te trekken voor hem. (laten we over veters knopen maar helemaal zwijgen)

De therapie helpt erg goed. Echt een aanrader. Ook voor zijn zelfbeeld is het heerlijk. Hij gaat er met plezier naar toe. Heeft zelf niet eens door, dat hij er zoveel leert. In zijn beleving is hij iedere week een gezellig half uurtje aan het spelen. Ik zou zeker even door een prof naar zijn totale motoriek laten kijken. Daar zijn gestandaardiseerde tests voor.

Bennikki

Bennikki

07-06-2013 om 23:07

Wow

Wat ben ik blij met jullie op dit forum! Ik kan nu niet uitgebreid reageren maar er zitten een paar fantastische tips bij. Ik ga morgen even uitpluizen en reageren. Heel waardevol voor ons, dit.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

08-06-2013 om 12:41

Vragen

Een v/p kloof van 45 punten is enorm. Als dat al klopt zou het kunnen betekenen dat hij continue overschat wordt. Daar kun je erg ongelukkig van worden, als iedereen steeds er vanuit gaat dat je alles snapt.

Hoe is de verdeling, is performaal ver beneden gemiddeld? Gaan ze verder testen waarom het verschil zo groot is?

Begrijpt hij een opdracht beter als deze verbaal wordt uitgelegd, ipv visueel? Het onderwijs is steeds meer visueel ingesteld, dat levert vaak problemen op voor kinderen zoals jouw zoon.

Heeft hij wel eens moeite om grote hoeveelheden werk te overzien, bijvoorbeeld 2 hele bladzijden met opdrachten die zichtbaar voor hem op tafel liggen? Gaat het beter als hij maar 1 opdracht tegelijk ziet?

Hoogsensitief

Ik herken het beeld van je kind heel goed. Ik heb hier thuis ook een hoogsensitief kind en heel veel zij instromers bij haar op school hebben deze kenmerken enkomenhiervoor speciaal naar de vrije school. Hier bloeien ze van faalangstige ongelukkige kinderen helemaal op. Ik zou je echt willen aanraden om eens een vrije school binnen te gaan. Je zult verrast zijn door de prikkelarme rustige omgeving en de sociale warmte in de klassen. Zeker voor hogerbegaafde kinderen is er veel meer uitdaging dan op eenreguliere school. Houtbewerken, vreemde talen, toneelspelen, koor, en de kinderen werken op eigen niveau. Het is wel deels klassikaal. Dus ja, ik zou wel wisselen en op zoek gaan naar iets wat beter bij hem past. Op elke vrije schoolmag je een week proefdraaien voordat je iets besluit. Succes.

Evanlyn

Evanlyn

08-06-2013 om 23:51

Eefy

Je was me voor. Ik heb ook een gevoelige slimmerik die enorm is opgebloeid op de Vrije School. Het onderwijs moet je natuurlijk wel aanstaan, maar daar kun je je over informeren.

P

P

09-06-2013 om 11:32

Nicky

Er staat dat performaal iets boven gemiddeld is.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

09-06-2013 om 13:26

Dank je p, dat had ik gemist. Dus dan is zijn verbaal iq meer dan 145, dat is extreem hoog.

Wel is het zo dat hoe hoger het iq van het kind is, hoe groter de kans is op een viq/piq kloof. Maar goed, daar heb je natuurlijk geen bal aan

In elk geval zou ik niet te afwachtend zijn met zo'n enorm verschil.

Bennikki

Bennikki

10-06-2013 om 14:08

Uitgebreide reactie

Ok, ik ben er even voor gaan zitten.
Geetje, dat boek van Elaine Aron heb ik idd in mijn boekenkast staan. Het is helaas geen feest van herkenning, hij zit toch beduidend anders in elkaar dan het hoogsensitieve kind dat zij beschrijft.
Anneke, je hebt helemaal gelijk met blij zijn met de dingen die hij niet kan. Hij vindt zelf echter dat hij wel erg veel niet goed kan. Wat dat betreft heeft hij inderdaad moeten leren omgaan met, in zijn ogen, erg veel tegenslag. Dus we zijn in eerste instantie eigenlijk juist op zoek naar iets waar hij erg goed in is om zijn zelfvertrouwen op te krikken. Dat is nog best lastig want de dingen waar hij goed in is zijn vrij abstract- hij is ook goed in dingen waar zijn leeftijdsgenoten geen oog voor hebben. Hij schaamt zich voor zijn teken- en knutselwerk en met sport is hij gewoon gemiddeld.
De school werkt in 3 niveaugroepen en hij zit met alles in de hoogste groep (ook pas nadat ik een paar keer aan de bel heb getrokken, zucht) maar compacten of
verrijken, daar zien ze niet zoveel in geloof ik.

Bennikki

Bennikki

10-06-2013 om 14:20

En verder..

Computer bleef hangen.
Annet, dat klinkt als mijn zoon, hier in de buurt zijn helaas geen Leonardoklassen of scholen. Ik heb ook nog nooit een docent gehoord over doortoetsen, al ben ik dankzij dit forum daarover nu wat meer op de hoogte. Bij de reguliere cito's had zoon altijd jaren voorsprong, maar daar heeft nooit iemand aandacht aan besteedt en is ook iets anders dan doortoetsen als ik het goed begrijp. Ik heb woensdag een gesprek met de juffen en dan ga ik het aankaarten. Op het hb-forum heb ik wel eens gekeken maar dat was voor we wisten dat hij zo'n grote V/p kloof had.
Rosa, hij scoorde bij de fysio 3 punten te 'hoog' (28 ipv 25) om in aanmerking te komen voor fysiotherapie. Ik baalde daarvan want hij hoefde alleen maar in 5 minuten een stukje tekst netjes over te schrijven; als hij zich heel erg concentreert lukt dat net. Als hij echter moet denken en schrijven tegelijkertijd, dan wordt zijn handschrift echt onleesbaar en verkrampt.
Een koptelefoon heeft hij idd maar die helpt hem niet genoeg. Hij zit ook middenin een te klein lokaal in een luidruchtige klas, dus zich afsluiten is lastig. Die klas die jij noemt klinkt fantastisch en het is fijn dat het zo kan. Een schot op tafel zou hij ook fijn vinden, maar zoiets heb ik nog niet gezien hier. Ik ga je omschrijving even uitprinten en nalezen.

Bennikki

Bennikki

10-06-2013 om 14:40

Nog verder..

Ik was bang dat de computer weer zou blijven hangen
Cqcq,
ik heb op jouw suggestie gekeken naar handdystonie. Het zou kunnen, de verkramping herken ik bij zoon, mijn man bij zichzelf ook trouwens en het is erg erfelijk. Verder is dat natuurlijk iets neurologisch dus ik zou het er met mijn huisarts over moeten hebben. En inderdaad, de WISC III is bij hem afgenomen en men zij ook dat de motoriek van invloed was op het performale deel, maar goed, dat is ook precies waar hij op school tegenaan loopt, dus dat klopt in elk geval. Over het geen tijd hebben van de IB-er maak ik me ook wel boos, we hebben nota bene aangegeven op elk tijdstip van iedere dag te kunnen! En dit speelt nu al 3 jaar!
Koolmees, onze zoon heeft een jaar cesartherapie gedaan, na dat jaar was zijn grove motoriek enorm vooruit gegaan (maar die was al ok en we hadden daar niet mee geoefend). Zijn schrijfmotoriek was echter in dat jaar juist slechter geworden. Hij vond het wel heel leuk
Nicky Lohs, je schreef:
"Een v/p kloof van 45 punten is enorm. Als dat al klopt zou het kunnen betekenen dat hij continue overschat wordt. Daar kun je erg ongelukkig van worden, als iedereen steeds er vanuit gaat dat je alles snapt."
Wij hebben juist het gevoel dat hij continue onderschat wordt. Hij snapt juist alles heel erg goed. Hij is zeker wel viueel ingesteld, al is daar wel iets raars mee: hij ziet soms, maar niet altijd, geen details. Dus bijvoorbeeld bij een test waarbij je de ontbrekende onderdelen van een voorwerp moest benoemen, faalde hij enorm. Voor hem is een pistool zonder trekker ook gewoon een pistool, zeg maar.
Eefy en Evanlyn, zoals jullie het omschrijven klinkt de vrije school heel erg fijn maar ik moet eerlijk zeggen dat ik grote moeite heb met de filosofie erachter. Zoon heeft een 10 sessies bij een antroposofische instelling gedaan (goh, wat heb ik eigenlijk al veel gedaan met die arme jongen) en zij sloegen helemaal de plank mis bij hem. Als het echt het beste is voor zoon zou ik het wel doen trouwens, maar het is niet mijn eerste of tweede optie denk ik..
Pfff dank allen voor jullie input, ik ga even de hond uitlaten en nadenken!

Bennikki

Bennikki

10-06-2013 om 14:43

Ooooh!

"En men zij ook" arg, excuses voor de taalfouten mensen, ik kon de tekst tijdens het typen niet goed teruglezen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-06-2013 om 16:38

V/p-kloof

Weet je, ik geloof niet zo in een problematische V/p-kloof. En steeds meer deskundigen ook niet. Lees dit artikel bijvoorbeeld maar eens: http://www.eduratio.be/vpkloof.html
Ik heb er grote moeite mee dat bepaalde problemen van kinderen worden toegedicht aan De Kloof. Alsof het om een vaststaand gegeven gaat, en het IQ/VIQ/PIQ in beton zou zijn gegoten. En inmiddels is toch wel bekend dat IQ-testen allerminst betrouwbaar zijn: ze meten hoe een kind de test heeft gedaan, niet meer en niet minder. Kijk dus uit met conclusies trekken op basis van een test. (een hoge score geeft natuurlijk wel degelijk aan dat je met een slim kind te maken hebt, je kunt een test niet per ongeluk goed doen).
Hier ook een kind met een V/p-kloof van zo'n 40 punten - we hebben dit maar niet aan school verteld. In mijn ervaring worden slimme kinderen in het basisonderwijs stelselmatig onderschat, dus de kans op overschatting lijkt mij nihil...

Tango

Tango

10-06-2013 om 16:40

Fysio

Het lijkt mij dat de fysio geen goede, volledige test heeft gedaan. Zoon van 8 hier loopt ook bij de fysio en zij neemt zeker elk jaar de Movement ABC (ik geloof dat hij zo heet maar weet het niet zeker) af. Hierbij komen grove en fijne motoriek aan de orde. Bij fijne motoriek o.a. muntjes in een spaarpot doen, lijntjes trekken over een smal weggetje etc. Schrijftest heeft ze ook weleens gedaan, maar daarnaast dus altijd meer. Misschien kun je toch nog een andere fysio overwegen of evt. een ergotherapeute die gericht is op schrijven.
Verder zou ik zeker met school in gesprek gaan en duidelijk aangeven hoe ongelukkig hij zich voelt op school. Als ze niet met een voldoende plan komen zou ik een andere school overwegen.
Ik lees niet of hij een hobby of sport doet. Misschien is dat goed i.v.m. zijn weinige zelfvertrouwen. Nu alleen nog iets vinden waar hij goed in is. Zoon hier heeft het ook niet makkelijk op school, w.s. dyslexie dus erg achter met lezen en spelling. Hij zit op voetbal en dat is echt zijn lust en zijn leven en daar is hij ook best goed in. Je merkt dat dat echt belangrijk voor hem is.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

10-06-2013 om 17:21

Benikki, schot

Die schotten kan je duur van berkenhout kopen maar ook eenvoudig maken. De lengte van de tafel en twee keer de breedte. Misschien iets minder dan de hele breedte om geen opgesloten gevoel te krijgen. De boel goed schuren en met een pianoscharnier vastzetten. Je kan ook googlen op concentratiescherm, zie je wat voorbeelden, ik meen dat ze rond de ?80 kosten.

Rosa van der Zanden

Annet

Annet

10-06-2013 om 21:22

Eens met ijsvogeltje

Hier ook die Vp-kloof, nog wat groter dan jouw zoon. Overschatting is niet snel aan de orde, m.u.v. ruimtelijk inzicht (maar dat is dan in een Leoklas, waar de meeste kinderen veel verder zijn dan hij op dit gebied).
Bij ons heeft de uitleg over de kloof (verschil rechter en linkerhersenhelft) goed geholpen bij zoon (toen 6,5 jaar). Hij dacht zelf dat hij heel stom was omdat hij niet kon uitvoeren wat hij bedacht. (zijn hoofd bedacht eigenlijk dingen die te moeilijk uitvoeren waren voor een zesjarige). Inzicht in zijn manier van denken scheelt al heel veel (boek Hoogbegaafd, nou en. Heeft goed werk gedaan bij hem)
Wat hier helpt is braingym (google er maar op). Dat bevordert de samenwerking tussen beide hersenhelften. Het is geen perfomale training maar wel de bevordering van de samenwerking. Als zoon deze oefeningen meerdere dagen niet doet, krijgt hij een heel kort lontje.
Een slechte fijne motoriek kan de WISC beïnvloeden maar dan moet je eerder denken aan zesjarige jongens met een slechte fijne motoriek. De eisen worden niet hoger naarmate ze ouder worden. Het niveau van de motoriek is niet veeleisend of zo.
Als ik lees hoe jouw school hiermee omgaat, zou ik zeker om me heen gaan kijken naar een andere school. Zo wil je toch niet doormodderen. Hoeveel kansen wil je ze geven? Hoeveel kans wil je je zoon geven op een goede leeromgeving.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

12-06-2013 om 09:21

Overschatten

Komt vaak voor bij een v/p kloof omdat een kind dan een hele 'vlotte babbel' kan hebben terwijl hij performaal veel zwakker is. Gelukkig is dat bij jouw zoon niet het geval.

Is het mogelijk om op school te praten over meer uitdaging in z'n werk?

Koolmees

Koolmees

12-06-2013 om 13:19

Of,,,,

Je kind wordt misschien wel allebei. Ondervraagd op cognitief gebied. Op het gebied van begrip, woordenschat en dergelijke. En overvraagd op het gebied van de praktische uitvoering. Het schrijven, knutselen, gym, dingen structureren, hoofd- en bijzaken scheiden, werkhouding.
Zou dat kunnen?
Ik denk dat dan voor veel leerkrachten moeilijk kan zijn, om te begrijpen. De meeste redeneren toch wel vaak van: 'Als je dan zo slim bent dat je .... begrijpt, dan snap je toch ook wel dat....' En dan liggen de verwachtingen al snel helemaal verkeerd.

Fred de Velde

Fred de Velde

13-06-2013 om 14:18

Vlotte babbel

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar de woorden 'vlotte babbel' doen voorkomen of iemand met een laag performaal IQ en een hoog verbaal IQ erg slim lijkt maar het niet is.

Dat is naar mijn idee niet het geval. Als je alleen een hoog verbaal IQ hebt, ben je wel degelijk slim, zei het alleen op schoolse vlakken.

Zie bijvoorbeeld deze site
http://www.eduratio.be/iqtest.html

"Er is een grote correlatie (verband) tussen schoolse prestaties en de vaardigheden die men in de VIQ subtesten meet. Deze correlatie is veel kleiner met het PIQ. Zo is er bijvoorbeeld nauwelijks sprake van enige correlatie (verband) tussen PIQ gemeten met een WPPSI-R test en de prestaties op school in de eerste drie schooljaren (Kaplan 1998), terwijl dergelijke correlatie met VIQ redelijk hoog is.

Dit betekent dat het een vergissing is om te verwachten dat een kind met een TIQ (totaal IQ) van 130, maar met een VIQ van 111 en een PIQ van 145, tot zeer hoge schoolse prestaties zou moeten komen, of dat het nood zou hebben aan verregaande differentiatie, versnelling of een kangoeroeklas. Bij eenzelfde TIQ, maar met een VIQ van 145 en een PIQ van 111 ligt zulks immers veel meer in de lijn der verwachtingen. Alleen afgaan op TIQ (totaal IQ) bij het nemen van belangrijke schoolse beslissingen is dus uit den boze: VIQ geeft op schools vlak een veel betere indicatie. Dit wil niet zeggen dat de vaardigheden gemeten in de performale subtests minder waarde zouden hebben, enkel dat deze vaardigheden -zeker in de basisschool- niet deze zijn die men nodig heeft om hoge prestaties neer te zetten op school. "

Mijn nichtje heeft een verbaal IQ van 138 en een performaal IQ van 90. Ouders vroegen zich jaren af waarom ze zo weinig deed op het vwo. Vervelen werd niet aan gedacht, want met een totaal IQ van 116 ben je toch niet uitzonderlijk intelligent?

Die performale test kan de zaken dus behoorlijk vertekenen..

GS

GS

15-06-2013 om 00:35

Nog een lange weg

te gaan. Hij zit pas in groep 5. Ik zou zeker nog eens een rondje langs de scholen in de buurt maken en wat verder weg. Andere schooltypen toch overwegen. Zeker ook leonardo, omdat ik denk dat hij daar thuishoort. Is er echt geen binnen zeg 30 km afstand? Zijn er geen aparte plusklassen in jouw omgeving?

Ik herken wel veel van wat je schrijft in mijn zoon. Zeker op die leeftijd. Alleen mijn zoon gedroeg zich niet zo netjes op school. Hij weigerde werk en speelde de hele dag met zijn pen. Ook slechte schrijfmotoriek had/heeft hij en last van onrust in de klas. In groep 5 zijn wij van school gewisseld. Van een reguliere school naar Montessori met hb-beleid. Dat hb beleid is dat jaar wegbezuinigd, dus daar hadden we niets aan. Hij kwam wel bij de Hbjuf in de klas, en die heeft hem dus een jaar goed kunnen begeleiden. Faalangst, ja. En dingen gelijk willen kunnen, niet houden van het proces van leren (van niet kunnen en in langzame stappen steeds meer kunnen) dat zijn kenmerken van mijn zoon die hem het meest parten spelen. Herken jij dat ook? Hoe was zijn Verwerkingssnelheid bij de IQtest? Wat zei tester eigenlijk van de V/P kloof?
Wij hadden nl ook een vrij grillige iqtest uitslag en dat duidde volgens tester toch wel op extra problematiek. Na verder onderzoek is uiteindelijk naast hb ook asperger naar voren gekomen. In feite ben ik daar wel blij mee want nu is er extra geld voor individuele begeleiding en is er een handvat om begrip voor hem te kweken (hij kan er niets aan doen, want asperger). Dat geeft wat rust. Met alleen HB verwachten ze toch dat ze EERST het reguliere werk afmaken en dan eventueel EXTRA pluswerk doen. Terwijl het zo niet werkt, in ieder geval niet bij mijn zoon. Hij denkt en leert anders, wil ingewikkelde en nieuwe dingen horen, feitenkennis opdoen. Op de bs worden leuke thema's vaak vrij simpel verwerkt. Bijv op school was het thema ruimtevaart. Op zich een pittig thema, maar hij wist daar al zoveel vanaf (door zijn spreekbeurt over dat onderwerp het jaar daarvoor), dat hij niets nieuws leerde en daar baalde hij stevig van. De verwerkingsopdracht: maak een tekening van een marsmannetje .... tsja, zoon thuis in tranen (en op school tegendraads natuurlijk met een super lelijke tekening): baalde van de shit uitwerking van een zo'n veelbelovend onderwerp. Hij had zo graag nieuwe dingen geleerd en dan een suffe tekenopdracht. BOOORING! Wat zegt hij dan tegen mij? 'Ik ga niet meer zoveel leren hoor, daarvan wordt school alleen maar saaier van.' Hmmm.

Tineke

Tineke

15-06-2013 om 18:25

Voor fred

Fred schrijft: "Misschien begrijp ik je verkeerd, maar de woorden 'vlotte babbel' doen voorkomen of iemand met een laag performaal IQ en een hoog verbaal IQ erg slim lijkt maar het niet is.

Dat is naar mijn idee niet het geval. Als je alleen een hoog verbaal IQ hebt, ben je wel degelijk slim, zei het alleen op schoolse vlakken."
Tsja, ik weet alleen maar dat werkelijk van alles waar kan zijn. Je kan misschien slim zijn met alleen verbaal hoog, maar dat hoeft echt niet.
Situatieschets: meisje, 13 jaar, heeft vlotte babbel (gemiddeld) en een heel erg laag performaal iq. Het gesprek ging als volgt:
"Juf, ik heb zulke leuke schoenen gezien. En ze kosten maar 20 euro"
- Wil je ze gaan kopen?-
"Ja, natuurlijk! Voor zulke leuke schoenen is dat echt spotgoedkoop. En het zijn echte Vans. Voor dit merk is het ver onder de gemiddelde prijs."
- En hoeveel geld heb je dan?-
"Ik heb wel vijf euro juf."
- En kun je daar schoenen van 20 euro van kopen?-
"Echt wel juf, ik zei toch dat ze zo goedkoop waren? "
- Dus met vijf euro kun jij schoenen kopen van 20 euro?-
"Natuurlijk juf. En dan houd ik nog geld over voor een ijsje. Zo goedkoop zijn ze. Ik wil op zaterdag naar de stad gaan. En bij het journaal zei de meteoroloog dat het best warm kan worden"

Annet

Annet

15-06-2013 om 21:41

K. heksenvet

Jouw voorbeeld sluit niet aan bij Fred en de topicstarter. Je schrijft:
"Situatieschets: meisje, 13 jaar, heeft vlotte babbel (gemiddeld) en een heel erg laag performaal iq"
Topicstarter heeft het over een ruim hb verbale score en een grote Vp kloof. Die p is dus ongeveer gemiddeld, de v erg hoog.
Dan krijg je echt geen gesprekken zoals jij schetst, waarbij het kind een gemiddeld V niveau heeft.

Mijn zoon heeft ook een enorme kloof van 49 punten. Hij handhaaft zich uitstekend in een Leonardoklas, inmiddels groep 8. Er zijn geen problemen op gebied van planning en dergelijke. Hij is zelfs praktischer in de uitvoering van projecten en samenwerkingsdingen dan veel van zijn klasgenoten. Zijn enige probleem is zijn zwakke fijne motoriek.

Tineke

Tineke

15-06-2013 om 21:49

Jawel

Ik vond het wel aansluiten, omdat bij dit kind de kloof ongeveer 60 punten is. Gigakloof, waarbij de lage PIQ toch meer gewicht in de schaal legt dan de VIQ.
Oftewel, getalletjes zijn maar getalletjes, en conclusies op basis van alleen de getalletjes zijn nauwelijks te trekken.

Tineke

Tineke

15-06-2013 om 21:56

Aanvulling

Het is logisch dat het meisje uit mijn verhaal op veel lager niveau functioneert dan iemand met gemiddeld PIQ en hoog VIQ. Maar welke van de twee het meest het uiteindelijke niveau bepaalt, dat valt niet op basis van de getalletjes te zeggen. En dat was mijn boodschap.
Mijn zoon had een lage VIQ, en een heel hoge PIQ (ook meer dan 50 punten verschil), en doet nu probleemloos atheneum. Gaat over naar de vierde met allemaal negens. Kan ook dus.

Annet

Annet

15-06-2013 om 23:43

K. heksenvet

Er is onderzoek gedaan naar IQ en schoolresultaten. De algemene conclusie is dat de verbale score bepalend is voor de schoolresultaten. Ik heb geen officieel onderzoek bij de hand maar wat ik heb gelezen daarvan zijn de resultaten overeenkomend.
Dat betekent niet dat er geen individuele verschillen kunnen zijn zoals jouw zoon. Maar jouw zoon bewijst niet dat de conclusie niet correct is.
Het voorbeeld van een meisje met een heel laag perfomaal iq zegt ook niets hierover. Ik kan me voorstellen dat iemand met een gemiddeld verbaal iq (laten we er 110 van maken) en een perfomaal iq van 50, niet als voorbeeld kan functioneren voor iemand met een Vp kloof waarbij de P op minimaal rond de 100 zit.

Wel mooi trouwens dat jouw zoon atheneum kan doen met deze kloof. Tot nu toe hoor ik van kinderen met een Pv kloof vooral problemen in het onderwijs.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.