Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mijk

mijk

25-04-2014 om 09:27

Plaatsing VO gelijk met niveau?

Er valt hier net een brief op de mat dat zoon na uitgeloot te zijn op school 2 geplaatst wordt op school 1. Da's fijn maar op welk niveau hij geplaatst wordt horen we pas eind juni? Is dat gebruikelijk? Ik vind het zo'n rare redenering. We hebben hem aangemeld voor vwo +latijn maar in theorie zouden ze hem op havo kunnen plaatsen..... Kans dat dat bij zoon gaat gebeuren is nihil maar ik weet dat zoon er stress over zou hebben.....

Dus ineens heel erg nieuwsgierig of dit nu gebruikelijk is....

Mijk

Lynn

Lynn

26-04-2014 om 00:27

Actie

Mijk, het is (denk ik) niet gebruikelijk. Wij hebben meteen gehoord op welk niveau kind aangenomen is.

Raar dat ze dat in het midden laten.

Ik zou als ik jou was zelf even bellen met de school en vragen naar de coordinator van de brugklas van het niveau van je kind (waar jullie hem voor opgegeven hebben). Dan even vragen of hij op het door jullie gewenste niveau geaccepteeerd is.

Mocht die persoon "ja" zeggen, dan zou ik meteen een heel vriendelijk mailtje sturen dat je blij bent dat hij voor dat niveau is aangenomen (ligt het maar vast).

Als ze het niet zeggen, dan gewoon vragen: wanneer wordt dat bekend? Waar hangt het vanaf?

Waar hangt het bij die VO-school van af? Van eindscito score of van cito volgsysteem? En voldoet hij precies aan de eisen of niet helemaal?

Mocht de coordinator vaag doen en je hebt twijfels, misschien kan je dan nog snel een gesprek aanvragen om uit te leggen waarom je zoon toch echt voor het gymnasium aangenomen zou moeten worden. Alle kleine beetjes kunnen helpen om ze over de streep te trekken. Wij hebben in elk geval (terwijl zoon niet aan de eisen van LOVS voldeed) een gesprek gehad met VO-school en zoon is op gymnasium aangenomen, terwijl er meerdere kinderen niet op VWO-niveau zijn aangenomen ondanks VWO-advies van de basisschool...

Succes.

Karin

Karin

26-04-2014 om 08:44

ervaring

Inmiddels 3 jaar geleden ging het bij mijn zoon ongeveer hetzelfde. bij inschrijving konden we aangeven of hij in een Gymnasium, VWO of VWO/HAVO klas geplaatst 'moest' worden. Dat was de keuze. We kregen bericht dat hij was aangenomen maar (nog) niet in welke klas/niveau. Want wat bleek? Het aantal en niveau van de aangemelde kinderen was zodanig dat er 1,5 gymnasiumklas zou zijn (hoe het zat met VWO/HAVO verdeling weet ik niet). Daarom heeft de school nog eens goed nagedacht over de indeling en heeft ervoor gekozen om de volgende klassen te maken: Gymnasium, Gymnasium/VWO en de rest VWO/HAVO. De 'losse' VWO klas, waar wij onze zoon graag in wilden bestond niet meer. Veel ouders waarvan de kinderen geen gymnasium deden hebben toen verzocht hun kind in de Gymnasium/VWO klas te plaatsen en veel ouders van gymnasium kinderen hebben verzocht hun kind in de Gymnasium klas te plaatsen. Ofwel: het aantal en niveau van de aangemelde kinderen kan aanleiding zijn de klassenindeling aan te passen.

Anoniem

Anoniem

26-04-2014 om 10:38

Hier

Hier in de regio is het juist heel gebruikelijk dat je aanmeldt voor een school en dat de school vervolgens bepaalt op welk niveau het kind geplaatst wordt. Natuurlijk geeft de basisschool wel een advies, maar zekerheid hen je dus niet als je je kind aanmeldt bij een scholengemeenschap.

mijk

mijk

28-04-2014 om 12:00

heb contact gehad

En ze gaan het nog beslissen. "Maar het moet wel heel gek lopen wil dat niet lukken". Maar ik blijf het een rare gang van zaken vinden. Eind juni horen we wat maar als ze van schooladvies afwijken bellen ze eerder...

vriendje van zoon heeft veel hogere cito dan advies en daar is dit dus wel spannend voor...

Andere scholen doen het volgens mij niet zo hier. We zullen wel zien...

Lynn

Lynn

28-04-2014 om 17:46

Schriftelijk bevestigen

Ik zou het gesprek even schriftelijk bevestigen met citaat en al, en ook dat ze gezegd hebben van te oren te bellen.

Dan ligt dat citaat maar vast en hebben ze iets uit te leggen als ze hem toch lager willen plaatsen. En bevestig ook even de naam en datum (vandaag) van het gesprek.

NB. Ik zou toevoegen: mocht u om wat voor reden dan ook overwegen om hem lager te plaatsen dan .... (gewenste en verwachte niveau), dan stellen we het op prijs als u contact met ons opneemt voordat het definitieve besluit wordt genomen. Wij lichten dan nog graag toe waarom wij en school denken dat het goed is als hij op dat niveau geplaatst wordt.

Dan kan je bij twijfel hopelijk nog invloed uitoefenen. Als het besluit genomen is draaien ze dat niet snel meer terug.

dus....

Als de gymnasiumklas en de VWOklas vol zitten kan het zomaar gebeuren dat je kind door school in het HAVO geplaatst wordt?

mijk

mijk

28-04-2014 om 20:30

Blijkbaar!

Als ze afwijken van advies wordt er sowieso gebeld? Maar als ze hem op havo plaats dan kan dat volgens mij zo maar...

Niveau bepaling later.

Je hebt gevraagd om plaatsing in een VWO+Latijn klas en zijn schooladvies was ook VWO en zijn citoscore VWO? Definitieve toezegging van het niveau was hier ook in Juni.

mijk

mijk

29-04-2014 om 12:12

precies

ik maak me ook niet superzorgen maar vind het wel vervelend. Zeker na domper van uitlotingzou ik het graag zeker weten Voorzie ook in de toekomst nog wel wat communicatiedingetjes nu dit zo gaat.....

Staat het nog ergens?

Ik verbaas me nergens meer over, maar toch nog maar even: Staat de aanmeld/toelatingsprocedure van die school ook nog ergens beschreven?
Ik zie dat er procedures zijn waar het 'normaal' is dat de vo school het niveau bepaalt. Hoe kan dat nou normaal zijn dan?

mijk

mijk

29-04-2014 om 22:30

bij de voorwaarden

Verwijzen ze naar voorwaarden plaatsingswijzer daar staat. Volgens mij dat school het laatste woord heeft. Overigens is dit school die erg op zijn donder gehad heeft omdat hette veel kinderen hoger plaatst dan advies. Bezwaarprocesure is er ook niet volgens mij. Maar wij hebben noodactieplan,..

mijk

mijk

27-06-2014 om 14:18

en vandaag dan toch de plaatsingsbrief

Zonder verrassing. Toch wel opgelucht
Volgende week mogen we komen kennismaken!

Mijk

Lynn

Lynn

27-06-2014 om 17:19

Jee

Wat onwijs laat. Ons kind heeft al voorlichtingsavond gehad en heeft kunnen kennismaken met de hele klas.

Maar fijn dat alles goed is gegaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.