Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kelly

Kelly

15-09-2016 om 15:24

Pfffft, zicht op een andere school

Aangezien mijn oude draadje nog steeds googlebaar is, start ik een nieuw draadje.

Mijn dochter was wegens chronische vermoeidheid gestart op het speciaal onderwijs. Ze wilde graag weer terug naar regulier onderwijs en toen begon het gedonder.

Uiteindelijk is er afgesproken (voor de zomervakantie) dat er na de zomer een gesprek zou plaatsvinden met het samenwerkingsverband.
Vanochtend is dat gesprek geweest en dat was een prettig gesprek. Doelstelling was dan ook naar welke regulier vo school dochter zou kunnen. Voor de vakantie was het vooral afschuiven van verantwoordelijkheid door de school en wij gingen uit van weer zo'n gesprek. Dat was eigenlijk een prettige verrassing.

Mirreke gaf mij (vorige draadje) informatie over de mensen van in1school en daar heb ik zeker ook wat aan gehad. Nog bedankt hiervoor!

Ondertussen zit dochter al bijna twee weken van het nieuwe schooljaar thuis en ook al is er een nieuwe school in zicht, gaat het nog wel twee weken duren voordat ze er naar toe kan.
Gelukkig heeft ze sinds afgelopen maandag wel haar schoolboeken en planners en is daarmee druk aan de gang.

Door het 'geweldige' jaar op die 'geweldige' school krijgt dochter nu therapie. De psycholoog denkt aan een ptss en gaat aan de gang met emdr.
Dat vind ik pas echt triest.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

15-09-2016 om 21:14

erg

Ja, erg is dat, als je kind beschadigd raakt door school. Dat is iets wat moet slijten door langzaam betere ervaringen op te doen.

Mijn zoon is het nu eigenlijk wel kwijt. Hij was toen negen en weet nu (17) heel veel dingen niet meer.

Ik heb op moeten passen dat ik hem niet met mijn frustraties en verdriet in de weg zat. Mijn verwerkingsproces is een ander proces dan dat van hem. Als jij denkt dat dit bij jullie ook speelt, kan het slim zijn om voor jezelf ook gesprekken aan te vragen. Ik heb een aantal gesprekken bij een psycholoog gehad en dat heeft mij toch wel geholpen.

Tegen familie en vrienden aan praten houdt toch een keertje op. Op een gegeven moment gingen ze een beetje scheel kijken als ik er weer over begon. En ik had het echt nodig om te praten. Vandaar.

Wel super dat er nu een uitkomst zal zijn en dat je dochter een nieuwe start kan maken.

Kelly

Kelly

16-09-2016 om 09:33

Pimpelpaars

Als je mijn draadje nog herinnert, heb ik even een tijdelijke nick genomen.

Mijn dochter is 17 en ik hoop dat ze het gaat vergeten maar de hele zomer de dreiging dat ze toch naar die school voor vso terug zou moeten, doet ook niet veel goeds.

Gelukkig was het een goed gesprek gisteren. Wij hadden gedacht dat wij moesten 'vechten' voor een andere school maar de insteek was echt van hoe krijgen wij haar naar een andere school. Je kon ook duidelijk merken dat de teamleider ergens op zijn donder moest hebben gekregen, hand werd nu wel in eigen boezem gestoken in plaats van de schuld bij dochter te leggen.

Nu is het wachten op die andere school.

Herkenning

Ik herken wat pimpelpaars schrijft; gelukkig was kind hier ook in staat om het schoolleven weer op te pakken, juist omdat het verder wilde en weigerde met één been in het verleden te blijven hangen. Ook al is het verleden nog niet zo lang geleden zoals kind van pimpelpaars.

Ik herken ook het gevoel de strijd anders te beleven dan kind doordat de gevoelens van kind zo zijn genegeerd en je dat als ouder door merg en been gaat. Ik herken ook het niet meer te kunnen delen met anderen.
Dat komt ook door het onbegrip voor de vrees voor een terugval, het opdoemen van een onverwachte trauma. Daarom heb ik ook alle briefwisselingen moeten bewaren, zodat kind kan teruglezen hoe het gegaan is als onderdeel van een eventuele verwerking. Manlief adviseerde de tas weg te gooien om het los te laten. Maar omdat het nergens anders terug te lezen valt, en je niet weet of het ooit van pas moet komen, kan het niet weg. Het ligt wel uit het zicht.

Sommige processen hebben een eigen tempo. Ik weet niet wat een psycholoog voor mij zou kunnen betekenen. Die kan wel zeggen dat ik het moet loslaten. Maar het is aan mij in welk tempo. De successen van kind en het zien van de kracht hoe kind het van zich af laat glijden, beïnvloeden mijn tempo.
Zelf heb ik kunnen bijdragen om te bereiken dat kind succes ervaart. Door tijd te steken in de begeleiding van het huiswerk. Meeliften met succes kind.

Je dochter is er nog niet; er is nog geen andere school. Maar je hoeft nu niet meer te vechten met die oude school.
Hopelijk komt er spoedig een definitieve oplossing want op deze leeftijd wil je juist naar een toekomst toewerken.

lisbeth

lisbeth

16-09-2016 om 13:40

herkenning

mijn oudste gaat nu beginnen met therapie. de basisschool is haar heel zwaar gevallen. de vo heeft afgelopen jaar dingen goed opgepakt maar constateerde snel dat er toch nog heel wat overwerkt leed zit. die conclusie hadden wij ook al getrokken. zij gaat nu cognitieve gedragstherapie krijgen en wij een soort van ouderbegeleiding. Ik merk zelf dat ik een soort wantrouwen richting scholen heb, vaak onnodig maar je kind ongelukkig zien raakt je als ouder enorm.

mirreke

mirreke

16-09-2016 om 14:03

Wat fijn, Kelly

Ik hoop dat het allemaal snel gaat plaatsvinden, en dat je dochter echt op haar plekje komt.

Fijn ook, dat in1school jullie heeft kunnen helpen.
Ja, erg he, een kind dat beschadigd wordt door school, een ptss maar liefst... Ik hoop dat je dochter er met EMDR snel van af komt.

Kelly

Kelly

23-09-2016 om 15:18

Pfffttt maar nu van opluchting

Afgelopen woensdag hadden wij een gesprek op de school bovenaan het lijstje. Dat verliep wel goed maar men proefde bij mij wat wantrouwen. Dat klopte want na twee scholen met twee slechte jaren hoop je dat het een keer een fijne school met een fijn jaar wordt.
Wel was er een cluster waar al 'stoelen moesten worden bijgezet' en dat kon een probleem zijn.
Gelukkig was er de ambulant begeleider van het samenwerkingsverband die aangaf dat het vanuit het swv een dringend verzoek was en dat er zwaarwegende redenen zouden moeten zijn om haar te kunnen weigeren.
Gisteren of vandaag zouden wij iets horen en dat duurde dan ook tot na half twee. Maar er is gebeld en ze mag komen. En dochter heeft geen last van de te grote groep want dat gaat om een vak dat ze niet zal volgen.

Maandag een afspraak met de teamleider voor de praktische zaken en dan dinsdag echt beginnen. Dat wordt wel weer super spannend maar ze kan weer naar school.

Over de emdr is dochter tevreden dus dat is ook prettig.

pimpelpaars

pimpelpaars

23-09-2016 om 15:24

vanaf nu

nieuwe start, wind in de rug. dat wens ik jullie toe

@nnemoon

@nnemoon

23-09-2016 om 16:34

fijn jaar

Ik wens haar en jullie een heel fijn schooljaar toe.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

23-09-2016 om 17:40

Fijn

Dat is wel een felicitatie waard. Ik wens jullie een prachtige tijd toe, op deze nieuwe school.

mirreke

mirreke

24-09-2016 om 17:18

Super!

Wat fijn voor je dochter en voor jullie!

Ik hoop dat dit mag uitgroeien tot een mooie succeservaring voor jullie dochter.

Kelly

Kelly

27-09-2016 om 10:12

Vandaag begonnen

Gisteren is ze naar school geweest voor de praktische zaken zoals kluisje, plattegrond, rooster, waar e-bike parkeren en ze heeft ook nog heel even haar nieuwe klas gezien en met de mentor kennisgemaakt. Ook heeft ze een buddy (met het zelfde rooster) die haar de eerste tijd kan begeleiden.

Wel is al duidelijk geworden dat ze al heel erg achterloopt en daar ben ik bang voor aangezien ze (ook in goede doen) niet zo veel energie heeft.

Ik zal het vanmiddag hopelijk wel horen. Ze had er vanochtend in ieder geval wel zin in.

Kelly

Kelly

27-09-2016 om 16:40

Pfftt, leuke dag

Mijn dochter kwam heel blij uit school. Voor sommige vakken loopt ze eigenlijk niet achter omdat ze van het vwo komt. Morgen een nieuwe dag met nieuwe vakken. Een vak als levensbeschouwing heeft ze nog nooit gehad

Ook wel ze mee met de Londenreis in november, het is maar een dag plus twee nachten maar alle vierdejaars gaan en dus zij ook.

Op de groepsapp van de sportclub had iemand al gemeld dat hij haar had gezien vandaag. Dat zal ze vanavond dan nog wel horen tijdens de training.

mirreke

mirreke

27-09-2016 om 19:19

Klinkt goed!!

Fijn zeg. Gewoon, zo moet het gaan, toch? Heerlijk, naar Londen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.