Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Pesten op school

Mijn vriendin wordt gepest op school. Het gebeurt online en IRL. We zijn samen naar de mentor geweest en naar de teamleider van de onderbouw. De mentor had er een gesprek over in de klas en de teamleider had een gsprek met mijn vriendin. Ze haalde alleen de pesters erbij en dat was heel naar voor mijn vriendin. Het heeft allemaal niks geholpen en ik pieker er nu soms over want ik zie het allemaal gebeuren en ik kan er niet zo veel aan doen omdat de pesters heel populair zijn. Ik schrijf hier omdat er heel veel ouders hier komen en ik hoop op tips voor mij en mijn vriendin. Alvast bedankt, PuberOnline.

Vertrouwenspersoon

Is er een vertrouwenspersoon op school? Ik zou daar naartoe gaan, ook met het verhaal dat de aanpak van de mentor helemaal niet helpt.
Kan ze foto's maken van pestgedrag, of on-lineberichtjes bewaren?
Durft ze erover te praten met haar ouders? Of jij met jouw ouders?

Tsjor

Yura

Yura

20-01-2015 om 09:40

Wat goed

Wat goed dat je jouw vriendin zo steunt. Het is heel moeilijk om zoiets te doorbreken. Het goede is in deze situatie dat ze tenminste nog iemand heeft, jou. Zijn er meer klasgenoten waarvan je denkt dat ze aan jullie kant staan? Zijn de pesters "populair" omdat velen bang voor ze zijn? Dat ze dan maar doen alsof ze de pesters leuk vinden en mee lachen om iets dat ze eigenlijk niet leuk vinden?
Is het mogelijk om klasgenoten te mobiliseren? Dat ze stelselmatig niet meer lachen of liever nog er iets van zeggen als ze pesten?

mirreke

mirreke

20-01-2015 om 13:11

Bewijzen verzamelen

Wat tsjor ook al zegt: maak screenshots of foto's van het pesten online. Maar geluidsopnames of filmpjes in de klas. Als jouw vriendin dat niet wil of durft, kun jij dat wellicht voor haar doen.

Ga naar samen met de bewijzen naar de vertrouwenspersoon van de school (die moeten ze hebben, of ga anders naar de decanen) en leg uit wat er allemaal al aan gedaan is, en dat dit verkeerd heeft uitgepakt.
Laat je steunen door je ouders, en de hare, als die dat willen en kunnen.

Je kunt tips halen van pestweb.nl en schoolenveiligheid.nl. Verder kun je als het uit de hand loopt eventueel ook contact opnemen met een vertrouwensinspecteur van de onderwijsinspectie: http://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/Vertrouwensinspecteurs Dit kan gewoon door ouders, kinderen maar ook door de school worden gedaan.
Ook als je denkt dat het in dit geval niet van toepassing is kun je toch bellen voor advies.

Een mogelijke oplossing kan zijn: een andere klas. Als het allemaal echt niets helpt kan je vriendin overwegen van school te wisselen. Dit lijkt heftig en oneerlijk, zij kan er immers niets aan doen, maar soms is het wel een oplossing.

Ik vind het erg lief van je dat je je vriendin wilt helpen. Denk je dat het echt niet mogelijk is om er zelf iets tegen te doen, vanwege het feit dat de pesters zo populair zijn? Weten en zien andere docenten het? Kunnen jullie met hen hierover praten? Vergis je niet: pesters zijn zelf vaak juist heel onzeker. Veel kinderen die pesten zijn vroeger zelf gepest. Ik denk inderdaad dat jullie mentor het volledig verkeerd heeft aangepakt door alleen je vriendin met haar pesters te confronteren.

Succes! Pesten is vreselijk, ik hoop echt dat het snel overgaat.

PuberOnline

PuberOnline

20-01-2015 om 20:21 Topicstarter

Heel erg bedankt

Heel erg bedankt voor de goede tips, we gaan erg ons best doen om het te stoppen en zullen ook daarbij naar een vertrouwens persoon toe stappen. We hebben ook screenshots van de pesters online en die gaan we zeker gebruiken. Ik ga ook zeker proberen om de kinderen die niet bij het 'populaire groepje' horen aan mijn vriendins kant te krijgen aangezien zij ook niet zo'n hele grote liefde voor de pesters hebben. Nogmaals bedankt, PuberOnline.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.