Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

10-11-2014 om 12:29

Pesten en ik weet van niets

Via de moeder van een klasgenootje hoorde ik dat zij en wat andere ouders naar de leerkracht en directeur zijn gestapt vanwege pesten de klas van mijn dochter (groep 6). Er schijnt een groepje van drie jongens te zijn, 'aangevoerd' door een nieuw jongetje, dat stelselmatig kinderen treitert. Volgens die moeder was mijn dochter ook een van de slachtoffers. Toen ik het er met mijn dochter over had zei ze dat ze ook wel eens gepest werd, geschopt en geduwd, maar dat ze er dan iets van zegt of terug duwt. Verder leek ze er niet erg mee te zitten.
Moet ik hier dan nog iets mee?

Katniss

Katniss

10-11-2014 om 12:30

Dit had eigenlijk in Ouders en school gemoeten

Steun vergaren

Het klinkt raar, maar soms wordt een situatie 'aangedikt' om veel steun te vergaren zodat een directeur sneller handelt. Als je als ouder bij een instantie klaagt, wordt ook vaak gevraagd of nog meer ouders dezelfde klacht hebben. Een individuele melding wordt minder serieus genomen. Hoe groter het aantal hoe ernstiger het probleem. Als je dochter zichzelf goed kan verweren zou ik het even aankijken hoe heet de soep gegeten wordt.

guera

guera

10-11-2014 om 15:08

niet mee eens

Hierboven wordt een kind bejubeld dat een keer een kind meeneemt op klasseronde voor een traktatie en hier sluiten we onze ogen voor?
Ik vind zeker dat je hier iets mee moet.
Ik heb een keer een pestgebeuren op school aangezwengeld ook al ging het niet over mijn kind. Mijn kind kwam er wel mee thuis dat dit aan de hand was op school. Het feit dat je eigen kind al aangeeft af en toe geduwt en gepest te worden is meer dan voldoende om aan te nemen dat hier iets aan de hand is in de klas. Ik zou dit meteen in de kiem willen smoren. In klas van mijn kind was het wel een soort van bekend maar heel veel deden ze er niet mee. Ik heb ouder van betreffende kind wel ingelicht omdat een gepest kind niet heel snel naar buiten treedt. In dit geval dus ook niet. Uiteindelijk bleek er behoorlijk wat aan de hand te zijn. Dus ook al gaat het niet over jou kind. Ik zou zeker bij leerkracht dit aankaarten en zeggen dat dit geen sfeer is waarin je jouw kind wil hebben.

Barvaux

Barvaux

10-11-2014 om 15:18

katniss

Volgens mij gaat jouw dochter redelijk goed om met de jongens en dat zal wel de reden zijn dat zij het niet zo als pesten ziet. Zij kan tegen ze op.

Of je er wat mee moet ligt echt aan de situatie, ik vind niet dat wij dat zo kunnen zeggen van afstand. Echt iets wat je in samenspraak met je dochter moet doen.

Serieus nemen maar het niet aandikken

Je kunt het volgens mij ook serieus nemen en aan de leerkracht vertellen hoe je dochter het ervaart. Ze gaat er blijkbaar goed mee om op dit moment en hopelijk blijft dat zo. Als andere kinderen er wel last van hebben is het heel moeilijk als andere ouders hun ogen er voor sluiten, weet ik uit ervaring. Als ouders voel je je nl zo mogelijk nog wanhopiger dan het kind.
Goed bespreken met je dochter wat er precies gebeurd en open vragen stellen, vragen of er andere kinderen zijn die wel last hebben, werkt mi het beste.
Toen mijn dochter 2 jaar geleden gepest werd was ik erg blij met ouders die het serieus namen. Je nl niet alleen de pester hebben maar het netwerk om de gepeste versterken en de meelopers wijzen op hun gedrag.
Sterkte!

Taktiek

@Guera, ik reageer niet zo zeer op het item pesten maar op de manier waarop die moeder met een paar anderen naar de leerkracht en de directeur zijn gestapt. Dat maakt het voor een directeur lastiger om het 'klein' te houden, zodat men het kind kan corrigeren en bij sturen want de directeur dient ook rekening te houden met die boze ouders. Je ziet het wel vaker op schoolpleinen de kliekjes die een probleem aandikken zodat het echt een probleem wordt.
Heeft iemand een klacht, dan stapt diegene naar de leerkracht of directeur om het te melden en te bespreken zodat het klein blijft en aan gewerkt kan worden. Wie in een groepje naar de directeur gaat, wilt vaak een drastischer oplossing waarbij geen ruimte is voor werken aan het kind, is mijn mening.
Ik ben zelf moeder van een gepest kind toch ik sluit mijn ogen niet voor het effect van kletskliekjes.

Hmmm

In draadjes over pesten lees ik wel eens de mening dat pesten pesten is als bepaald gedrag van anderen door het slachtoffer gevoeld wordt als pesten. Het omgekeerde zou dan net zo goed waar kunnen zijn. Dat jochie doet rot tegen je dochter, maar die geeft hem van repliek, trekt zich er verder niks van aan en lijdt er niet onder.

skik

Half a twin

Half a twin

11-11-2014 om 09:37

Flanagan

Kletskliekjes kunnen een probleem zijn waardoor het gepest groter gemaakt wordt dan het is, zeker. Soms is het nodig medestanders te zoeken om een pestprobleem aan te pakken. Vanaf groep 3 was mijn zoon met regelmaat slachtoffer van 3 vervelende jongens in de klas. Zo erg dat hij bij een therapeut is geweest om te verwerken en sterker te worden. In groep 4 en 5 bleef hetmaar doorgaan en zoon volgde regelmatig weer een paar sessies bij de therapeut en voerden wij als ouders gesprekken op school. Begin groep 6 hebben we een stevig gesprek gehad met de leerkrachten en het leek te helpen, zoon was vrolijk en had volgens de leerkrachten een manier gevonden om met die 3 knullen om te gaan. Ik haalde opgelucht adem, werd dit dan eindelijk een leuk jaar voor mijn zoon?
Vorige week bleek helaas dat het groepje pesters de focus heeft verlegd, in plaats van de niet zo weerbare jongens pakken ze nu meisjes keihard met slaan schoppen enzovoort.
Ik ben blij dat er nu een moeder is opgestaan die met meer moeders het probleem probeert aan te pakken. Tot nu toe had mijn klagen weinig effect. Misschien dat we met een groep meer bereiken.

Katniss ik ken jou IRL in verband met te grote herkenbaarheid heb ik mijn nick gewijzigd. Ik vertel hier over dezelfde groep.

Klassikaal kanjertraining

Ik ben een voorstander van klassikaal kanjertraining, gehele schoolperiode door. Dat zijn de momenten waarin praktijksituaties in de klas besproken kunnen worden en de pesters en meelopers horen wat leerkracht en klasgenoten van het gedrag vinden.
In jou/jullie geval zijn de pestgroep aangesproken maar lijken ze in de tussenliggende jaren te zijn vervallen in hetzelfde gedrag. Daarom is het inroosteren van een wekelijks programma als kanjertraining zo belangrijk. Ik zie het als een vorm naar begeleiding tot een veiliger sfeer. Preventief.

Evanlyn

Evanlyn

11-11-2014 om 10:29

Kanjertraining? kweenie...

Op zich wel goed om structureel aandacht voor sociale vaardigheden te hebben. Maar bij de naam kanjertraining lopen altijd de rillingen over mijn juf, want de juf die daar altijd mee schermde, pestte mijn dochter zelf. Daarbij maakte ze gebruik van de termen die je leert bij die kanjertraining.

Ik denk dat je erg moet oppassen met psychologische programma's in onbevoegde handen. Beter iets wat meer van het boerenverstand uitgaat, denk ik. Wat dan wel zou ik ook niet direct weten. Rots en water misschien? Regenboogtraining?

De leerkracht

Het maakt ook niet uit welk programma. Als het maar frequent klassikaal wordt behandeld. Alleen de leerkracht ( en de directeur) zijn van cruciaal belang voor het succes.

creabea

creabea

11-11-2014 om 11:54

hm...

Ik weet niet. Op de vorige school van mijn kinderen was er ook een anti-pestprogramma, waar heel veel tijd in werd gestoken, zeker wel 1,5 uur per week, vaak nog meer als er een incident was geweest. Het programma was heel dominant aanwezig op school, overal bordjes in de gang, foto's van trotse leerlingen die een bepaalde training in het programma hadden gehad enzo. Maar toch werden op die school sommige kinderen stelselmatig gepest, en ook niet gesteund door leerkrachten. Ik dacht dat het nog meeviel, maar toen mijn kinderen er eenmaal niet meer op zaten hoorde ik van oudste verhalen over behoorlijke misstanden (onze kinderen waren daar niet bij betrokken trouwens) Ook vertrokken er met ons een aantal gezinnen waarvan de kinderen blijkbaar behoorlijk werden gepest (wat werd ontkend door leerkrachten). Volgens mij geldt in dit geval ook weer dat zo'n programma staat of valt met wie er voor de klas staat. Wat ik wel opvallend vond aan het programma was dat er veel met een grote vinger werd gewezen naar kinderen die het 'fout' deden. Zou ook niet mijn manier zijn.

Op de huidige school is er geen pest-protocol (daarmee is de school in overtreding geloof ik), we gaan het zien. Wel komt het voor dat ze de samenstelling van klassen veranderen (na de zomervakantie) als blijkt dat sommige kinderen niet goed gaan met elkaar (dus misschien lossen ze evt. problemen op die manier op) Tot nu toe (ruim een half jaar) nog niks gehoord of gemerkt over pesterijen (ook geen negatieve verhalen over gehoord van ouders/bekenden toen we zochten naar een andere school).

roos

roos

11-11-2014 om 12:18

training

Volgens mij kun je beter de leerkrachten trainen, ze lastig vallen met wekelijkse sessies.
Oh, en de ouders misschien. Ik hoor veel te vaak om me heen: nee, mijn kind mag geen geweld gebruiken, maar wel als het pesten niet stopt. Bij mijn eigen kind was ik inwendig ook blij toen hij fors van zich afbeet een keer. Maar ik heb hem toch echt aangesproken op zijn gedrag.

Evenzo

Evenzo

11-11-2014 om 12:47

en toch

Kind werd halverwege groep 2 tot in groep 4 gepest, geslagen, geschopt etc. Kind lag niet goed in de groep, zat niet lekker in zijn vel en was/is te lief, te zachtaardig. Het heeft een hele tijd geduurd voor ik het doorkreeg. Ben veel gaan praten met school maar school deed niet aan kanjertraining en dergelijke. Uiteindelijk heb ik gedacht dat ik niet opvoed tot agressie maar er is wel een groot verschil tussen beginnen met slaan en je verdedigen. En uiteindelijk ben ik uitgekomen, dit in totale tegenspraak met de opvoeding die ik zelf heb genoten, dat je niet mag beginnen maar je mag je altijd mag verdedigen. Dat hielp ook niet, want kind wilde zo graag rust dat zo'n pestkop geen heist kreeg maar er werd extra aardig tegen gedaan. Zo'n houding kan je niet forceren.

Uiteindelijk van school veranderd, niet enkel hierom, en op deze school wordt het hele jaar door kanjertraining gedaan. Het verschil in sfeer en houding tussen de oude en nieuwe groep is opmerkelijk.
Hoe vind je je nieuwe groep: 'mamma, alle kinderen hier, zijn lief!".

Katniss

Katniss

11-11-2014 om 20:18

Toch wat doen

Na verschillende gesprekken met mijn dochter ben ik erachter dat ze toch wel last heeft van het schoppen. Als ik de verhalen zo hoorde van wat de andere meisjes te verduren hebben, snap ik niet dat dat schijnbaar ongemerkt voor de leerkracht(en) gebeurt.
Ik ben deze week niet meer in de gelegenheid om naar school te gaan, maar ik ga wel de juffen mailen. Zal ik gelijk de directeur cc'en, die is tenslotte ook al op de hoogte?

creabea

creabea

11-11-2014 om 22:43

Katniss

Ja hoor, waarom niet? Als het om meerdere kinderen gaat en als het meer is dan een beetje pesten, dan mag de directeur dat best weten denk ik.

Evenzo

Evenzo

12-11-2014 om 10:00

afhankelijk van de relatie met leerkracht

Een cc naar de directeur kan door de leerkracht worden opgevat als een gebrek aan vertrouwen. Als je geen afspraak hierover hebt met de directeur, als je voor alsnog geen klachten hebt over haar functioneren en als je het alleen af kan met de leerkracht, zou ik de directeur er niet nu al bij betrekken.

Maar na zo'n gesprek wil ik weggaan met het gevoel dat ik alles weet wat er toe doet, waarom het gepest haar niet opvalt en wat het plan wordt in de klas. En dan mag ze best zeggen dat ze fouten heeft gemaakt of dat ze nog geen plan heeft maar er een gaat maken en bij jou daarop terugkomt. Je wilt uiteindelijk horen wat je na dit gesprek mag verwachten vwb het pesten. De leerkracht van mijn kind draaide er omheen, bleef vaag en vond dat mijn kind aangepakt moest worden. Dat bleef zo tot ik uitlegde dat er genoeg wangedrag was om de pester door school te laten verwijderen. Ik eiste dat het zou stoppen. Dat maakte iets meer indruk en daarna pas leek ze het serieuzer op te pakken.

Als het beleid in de klas niet duidelijk genoeg is, stap dan naar de directeur voor een gesprek over het schoolbeleid. Wees daarin open naar de leerkracht (bedankt maar ik heb toch nog wat vragen inzake schoolbeleid die ik de directeur wil stellen).

Nog een ding over een pestprotocol. Voor zo ver ik weet, moeten scholen er een hebben maar ze zijn niet verplicht die te gebruiken. Scholen doen dat liever niet omdat ze dan moeten melden dat er gepest wordt en die meldingen worden in statistieken bijgehouden. Het is dus niet voldoende dat een school zegt dat ze er een heeft! Gebruiken jullie 'm ook? Wanneer was dat en waaraan kan ik dat merken? Mag ik een kopie?

Ik weet niet of het beleid ondertussen veranderd is. Misschien dat je kan informeren bij 0800 5010? Ik heb zelf veel te lang rondgelopen zonder de nodige kennis. Dat zal mij niet nog een keer gebeuren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.