Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder

Moeder

01-07-2016 om 02:56

Pesten

Ja daar gaan we weer , mijn zoon zit in groep 7 en wordt al jaren door dezelfde persoon gepest , daar is op school al het een en ander aan gedaan , ook heb ik geprobeerd om met de ouders van de pester een gesprek aan te gaan , wat overigens niemad in de buurt zou doen , nu heb ik een reactie gekregen via de directeur van de school dat ze geen gesprek willen aangaan , omdat ze vonden dat zodra hun kind buiten aan het spelen was dat het hun verantwoordelijkheid niet meer was wat hij buiten deed , hmm wel vreemd dat die ouders hun honden wel aan de lijn houden buiten , dus daar houd het dan ook op , het komt dus neer op school en mijn zoontje zelf en ik . Prima wij zijn dus niet bang voor zulke lui en dat heb ik ze laten weten ook ,vandaar dat ze dus ook niet in gesprek wilden gaan , maar buiten mij om wel een grote mond hebben tegen jan en alleman .
Nu is er een nieuw kind in de klas gekomen ook een buitenlander , ja dat zeg ik er wel even bij , zodat we weten waarover we praten , dat kind probeert vrienden van mijn zoon af te pakken wat hem overigens voortreffelijk lukt , door zijn intimidaties , en agresief gedrag , overigens moet mijn kind het niet alleen ontgelden , nu is het zo dat mijn zoon adhd heeft en impulsief kan reageren ,wat niet altijd is , ook heeft adhd bepaalde gedrags vertoningen , dat kan ik begrijpen dat anderen kinderen daar irritaties van ondervinden, maar mijn kind is sociaal , lief en niet brutaal. waar ik mij ontzettend aan erger is dat een pester door intimidatie zoveel macht kan krijgen over anderen kinderen , mijn zoon raakt hierdoor in een isolement , en dat is precies waar de pester op uit is , ik begin stilaan te koken van woede wat mijn kind wordt aangedaan , prestaties gaan onmlaag , zelfvertrouwen wordt geschaad , hij voelt zich eenzaam en alleen gelaten door zijn ( vriendjes) zit alleen op een muurtje tijdens de pauze , zijn voorheen vrienden van mijn zoontje , durven uit angst voor de pester
niet voor mijn zoon op te komen , zo waardeloos , maar ben nu op het punt belant dat ik alles uit de kast ga trekken om via instanties dat mijn zoontje toch beter leert om te gaan met conflict situaties zoals een haptonoom o.a , om hem in ieder geval voor te bereiden , dat ook zijn gedrag toch in zoveere het mogenlijk is aan te passen , als dat ik gang is gezet ga ik een andere school zoeken , waar wat minder rand figuren opzitten , en een beter beleid is op school , helaas is het nog steeds zo dat pesters zoveel kunnen aanrichten en er eigenlijk ongestraft mee weg kunnen komen ,en dat de oorzaak toch vaak in de thuis situatie gezocht moet worden f, maar dat lijkt helemaal een onbereikbaar iets. Die ontkennen vaak en vinden zichzelf de onschuld zelve . Ben er Echt helemaal klaar mee .

angel3

angel3

01-07-2016 om 16:36

Van school af!

Als school hierin geen verantwoordelijkheid neemt zou ik wegwezen.

Elfje65

Elfje65

01-07-2016 om 18:26

Eens

Wegwezen daar. Hopelijk heeft hij nog een leuk laatste jaar.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

01-07-2016 om 18:43

Andere school

Ik zou kijken of je nog een andere school kunt vinden. Hier een hele goeie ervaring met het wisselen van school over de helft van groep 7.

wisselen van school zou ik zeggen

maar.... wat het er mee te maken heeft dat kind van buitenlandse afkomst is, ontgaat me even. Nutteloze opmerking.

Sanne

Sanne

01-07-2016 om 23:27

Zodat we weten waar we het over hebben?

Wat doet de afkomst er nou toe?

Caroline

Caroline

03-07-2016 om 21:25

Wat een herkenbaar verhaal...

Beste moeder,

Helaas lees ik zoveel herkenbare dingen. Afschuwelijk als je kind zo wordt gepest! Logisch dat dit je als moeder kokend van woede maakt. Om je zoon te helpen is het echter wel heel belangrijk om rustig te blijven. Kinderen die slachtoffer zijn van pesten zijn juist heel vaak hele lieve en sociale kinderen die het lastig vinden om hun grenzen goed aan te geven en daar maken pestkoppen dankbaar gebruik van. Voor de school is het lastig om het pesten aan te pakken dat buiten school gebeurt, maar als ouders ben je wel degelijk verantwoordelijk voor wat je kind (van deze leeftijd) buiten uitspookt.
Wel is de school nu verplicht om voor ieder kind een veilig sociaal klimaat op school te zorgen en een goed anti-pestbeleid te voeren. Ook zijn er goede anti-pestprogramma's en buitenschoolse trainingen waarin kinderen kunnen leren om op een effectieve manier voor zichzelf op te komen. Veel sterkte en succes!

Wat wilt je zoon?

Je geeft aan je er zo aan te ergeren dat je kookt. Een wissel van school lijkt de enige oplossing. Maar beleeft je zoon het ook zo? Hier kent hij iedereen; kinderen en leerkrachten. Speelkwartier is niet leuk maar de lesuren misschien nog wel.
Op een andere school kan hij weer tegen zaken aanlopen die op zijn huidige school niet leven omdat de meeste kinderen hem nu al 7 jaar kennen. Leerlingen die in hun laatste jaar van school veranderen, hebben het echt niet makkelijk om nieuwe vrienden te maken. Daarnaast gaan ze meestal naar een school uit de buurt wat de sociale ontmoetingen ook niet bevordert. De enige voordeel die ze bereiken is dat ze in de les beter opletten omdat ze niet meer bang hoeven te wezen. Maar gebeurt het pesten ook in de klas?

Ja het is niet leuk na schooltijd niet buiten te kunnen spelen. Maar dat is op te vangen door te gaan sporten en andere kinderen te ontmoeten, in de aanwezgheid van een volwassen begeleider.

Als je zoon aangeeft het nog wel te trekken, wel graag lid wilt worden van een vereniging en verder in de klas geen hinder ondervindt omdat hij steun krijgt van de leerkracht, neem dan nog geen drastisch besluit.

Projecteer jouw gevoel niet op hem. Wanneer de steun van de school wegvalt, is het de hoogste tijd.

Mijn kind hield het een paar jaar vol totdat de steun van school weg viel. Kind kon het volhouden omdat er genoeg andere eenzame kinderen op het schoollein rondliepen die best aardig waren.

mirreke

mirreke

04-07-2016 om 10:58

Schoolwissel

Als je niet wordt gesteund door de school, zou ik deze hele vruchteloze discussie niet aan gaan.

Ook ben jij de ouder. Jij kunt op de lange termijn kijken, dat kan een kind niet. Kinderen kunnen een overstap vaak niet overzien, zijn bang voor het onbekende en willen daarom, als je het vraagt, niet van school wisselen.
Dat is jouw beslissing.

Ik ken meerdere mensen die eind groep 7, begin groep 8 maar zelfs ook eind groep 8 nog zijn gewisseld, omdat kind niet gelukkig was op school.

Fruitella

Fruitella

04-07-2016 om 16:47

Flanagan

Kinderen weten op deze leeftijd nog niet wat ze echt willen. Ze willen vooral dat wat ze al kennen zonder te beseffen dat het ergens anders veel fijner kan zijn. Mijn kind werd ook gepest (en ontwikkelde gaandeweg ook een achterstand op), er was wel meer niet op orde op deze school, en ik heb mijn kinderen naar een andere school gedaan. Wat een verschil! Op deze school heeft hij wel vriendjes en doet hij goed mee met de lesstof. Het is fijn tijdens de les en tijdens de pauze. Zo hoort het ook.

De les kan nog zo leuk gegeven worden, alleen staan in de pauze, of je dan maar aansluiten bij de loners, dat is ontzettend triest. En dat doet ook af aan de les. Gewoon, de heel schoolervaring wordt er minder door. Dat er al kinderen zijn die buitengesloten zijn, alleen al, en dan samen min of meer gedwongen een groepje vormen. Dat moet toch geen reden zijn om te blijven? Ik laat mij maar zo behandelen omdat ik bang voor verandering ben. En dus zit ik het maar uit. Dat is een houding die op latere leeftijd niet zomaar te veranderen is.

Dus ja, als je een kind de keuze voorlegt, zal het kind bijna altijd kiezen voor iets dat het kent uit angst voor het onbekende.

Li

Li

04-07-2016 om 16:51

hier in groep 6 gewisseld

en wat een verademing! Kind was stomverbaasd dat ze direct al vriendinnetjes had, dat was ze niet gewend. En een lieve juf.

Knelpunten in openingsverhaal

Voor mij zijn de emoties die TS als moeder beschrijft ook herkenbaar.
TS beschrijft vooral haar gevoel, haar strijd, haar moeite met een gezin dat ook nog eens zo moeilijk doet dat anderen dat niet eens zouden durven. Ze is gefrustreerd omdat nu nog een buitenlands kind erbijis gekomen wat de probrlemen heeft versterkt. Dat zijn wel haar emoties.
Haar zoon wordt al jaren gepest maar gaat toch naar school. De vraag is dus of de jongen er zelf net zo mee zit als zijn moeder.

Nu kan TS wel op zoek gaan naar een andere school, ze moet wel snel wezen want de zomervakantie begint zo en de scholen zijn dan onbereikbaar, en die andere school moet ook nog voldoen aan de eis; minder randfiguren. Ik vrees dat ze die niet in haar buurt gaat vinden.
Daarnaast heeft de school hen in de afgelopen jaren wel degelijk gesteund. Dat laatste is m.i een belangrijke voorwaarde om te overwegen daar het laatste jaar af te ronden.
Hier op de bs hanteerde een leerkracht te regel; samen voetballen, wie bij de leerkracht klaagde dat het niet mee mocht doen, werd meteen toegelaten tot het spel anders moesten de voetballers de bal inleveren. Er zijn ook andere manieren voor een kind om plezier te maken tijdens speelkwartier. Hier nam kind een waveboard mee zodat het kind zich zelf kon vermaken. Daarnaast kan een leerkracht de situatie in de klas bespreken en aangeven dat hij/ziij extra oplet op pesterijen. Zo kunnen de andere jongens in de klas zich ook veiliger voelen.

Het probleem heeft m.i. niet zo zeer met school te maken maar met pesterijen na schooltijd.
Mischien kan TS beter contact opnemen met een buurtregisseur. Na schooltijd wordt haar zoon het hardst getroffen.
Dan heeft verandering van school geen zin.

Mijn kind wisselde, niet uit vrije wil maar mede als gevolg van verlies van vertrouwen in de leerkracht. Zodoende was de wissel bij voorbaat een verbetering. Hier lag het probleem binnen school. In geval van TS is dat niet duidelijk.

Sorry van lang verhaal.

mirreke

mirreke

05-07-2016 om 09:52

Toch...

Ook als je als ouder je vertrouwen in een school kwijt bent, kan een schoolwissel zinvol zijn. Als je dat gevoel blijft houden, verstoort dat ook je eigen relatie met school. En een school moet je kunnen vertrouwen, omdat deze (zeker de basisschool) zo enorm van belang is voor je kind en voor jou als ouder. Mijn ervaring is dat je als ouder toch veel wilt/moet overleggen met een leerkracht. En veel daarvan is gebaseerd op gevoel. Als je daarbij geen klik hebt met school, kan dat uiterst frustrerend zijn wat vaak negatief uitwerkt op het kind.

Kinderen zijn enorm gevoelig voor wat hun ouders uitstralen. Als jij je niet over je eigen gevoel kunt of wilt heenzetten, vind ik een schoolwissel net zo zinvol. Ik zou wel eerst heel duidelijk overleggen met een eventuele nieuwe school, en voor mezelf ook goed duidelijk zien te krijgen waar de pijnpunten zitten.

Overigens denk ik dat je als ouder niet zomaar je vertrouwen in school kwijtraakt. Je maakt mij niet wijs dat je als ouder zit te balen als je kind prima gaat op school, zowel sociaal als op alle andere vlakken.

Beertje

Beertje

05-07-2016 om 10:27

Misschien

@ Ipacarai en sanne misschien is het kind zelf wel van buitenlandse afkomst.... Waarom meteen een negatieve reactie?

Sanne

Sanne

05-07-2016 om 13:25

Beertje

Ik vroeg wat de afkomst er toe deed. Als ik negatief wil doen zeg ik iets anders.

Trouwens, het lijkt me stug dat het kindje in kwestie en twee andere kindjes buitenlanders zijn. Dan moeten ze echt in het buitenland geboren zijn he? En dat we weten waar we het over hebben? Hoezo? Ik begrijp het gewoon echt niet wat het ter zake doet. Misschien wil mama het vertellen?

Kees

Kees

05-07-2016 om 13:47

ipacarai en Sanne

Nou, afkomst (cultuur) doet er wel degelijk toe!! In sommige culturen is het normaal dat de ouders vernantwoordleijk zijn voor alles wat er zich binnen het huis afspeelt. Daar zijn mama en papa de baas. Zodra het kind buiten de deur stapt is het hun verantwoording niet meer, maar dat van de maatschappij…lees politie e.d.

Dat zijn de bekende bontkraagjes op die hippe scootertjes die blonde meisjes belagen enzo terwijl hun zusjes met hoofddoekjes zich thuis moeten melden!

Het maakt dus wel degelijk uit!! Buiten de deur moet een ander het maar oplossen? Prima!!
Ik zou dat ettertje dus met een paar stevige jongens eens even opwachten en goed te grazen nemen in een donker steegje! Leert hij gelijk dat intimiderende gedrag af!!

Beertje,

Ik vond het ook even verwarrend. De ouders van de pester houden wel hun hond aan de lijn; waarschijnlijk geen buitenlanders want die houden over het algemeen niet zo van huisdieren. Dat de nieuwe jongen ook een buitenlanderwas, deed mij even vermoeden dat het slachtoffer ook van buitenlandse afkomst was. Maar met de opmerking; 'dat zeg ik erbij zodat we weten waarover we praten' , deed mij concluderen dat de twee pesters van buitenlandse afkomst zijn, en de zoon niet.

Maar in totaliteit heeft afkomst geen belang; de school moet rond de schooltijden zorgen voor een gezond leerklimaat en de buurtregisseur kan worden ingeschakeld als er geen bevredigende oplossing wordt bereikt tussen de ouders als het gaat om openbare ruimtes.

Kees,

En wat als de jongen met zijn broers en neven er net zo over denken. Speelt er dan geen vorm van eerwraak?
Dan kan TS beter meteen verhuizen..

mirreke

mirreke

05-07-2016 om 17:46

He ja!

Dat is nog eens een constructieve reactie Kees! We gaan lekker even meppen... Goed plan!

Niet dus...

Maar nou ben ik wel benieuwd naar de topicstartster... Hoe gaat het nu? Heb je al iets besloten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.