Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Persoonlijke diensten voor zorgbegeleider

Deze week verteld e mijn dochter (16), dat ze de kamer van de zorgleerlingenbegeleider gaat schoonmaken. Ze krijgt daarvoor een pakje chocomel. Dochter heeft werk en geld genoeg, dus ze kan zelf chocomel kopen en anders haal ik het wel voor haar. Ik schrok hiervan. Blijkbaar heeft ze dit al een paar keer gedaan.
De aanleiding zou zijn, dat de zorgleerlingenbegeleider aan 'zijn' groepje meiden in het algemeen had gevraagd wie zijn kamer wilde schoonmaken. Dochter is gelukkig geen zorgleerling, maar stond erbij vanwege een vriendin en zij zei toen, dat zij dat wilde doen. Ze maakt graag schoon, dus ze vond het leuk en zag het probleem niet echt. Het schoonmaken gebeurt blijkbaar tijdens de lessen zorg en welzijn
Ik vind het absurd. Kinderen gaan naar school om les te krijgen. Als ze lessen kunnen missen zouden ze vrij moeten krijgen. Maar vooral: een personeelslid van school mag geen persoonlijke diensten gaan vragen van leerlingen. Vind ik. Ik heb daarom al een mail gestuurd naar de zorgcoördinator en de mentor.

Er zijn steeds vaker zaken op school, waarbij de zorgbegeleider een rol speelt, en waaruit naar mijn idee een absoluut gebrek aan professionaliteit spreekt. Dus ik begin me langzamerhand steeds drukker te maken over dit soort fenomenen.

Wat vinden jullie, mag een personeelslid van school persoonlijke diensten vragen aan leerlingen? Mag ik daar als ouder een grens stellen?

Tsjor

Nee

Een personeelslid mag geen persoonlijke diensten vragen en ja als ouder zou ik daar zeker grenzen aan stellen.

Ik werk op een roc en krijg wel eens een cadeautje vaneen student vanwege luisterend oor als studieloopbaanbegeleider. Met collega's hebben we het daar over, wat neem je aan, wat niet, hoe reageer je? Het zijn altijd kleine cadeautjes uit een goed hart maar toch we willen alle schijn tegen gaan

Aanvullend

Wat ik mij nog kan voorstellen is het volgende: tijdens de praktijklessen zorg en welzijn moet er ook worden schoon gemaakt, om die rede kan ere en kamer worden schoongemaakt. Wij lieten leerlingen ook toiletten schoonmaken.

Het pakje chocomelk vind ik dan raar, dat geeft een verkeerd signaal af

tsjor

tsjor

07-12-2013 om 20:51 Topicstarter

Begeleider

MarSy, het gaat om de begeleider van de zorgleerlingen. Die zit dus niet in de klas tijdens de lessen. Maar hoe het kan da zij dit tijdens de lessen doet snap ik ook niet. Op dit moment zouden de lessen zorg en welzijn gaan over de basisschool.

Het is dus buiten de lessen om georganiseerd, maar gebeurt blijkbaar wel tijdens de les.

Tsjor

Schooltje

Schooltje

07-12-2013 om 22:36

Tsjor

Ik ben het met je eens en er komt nog een belangrijk punt bij: ligt er niet heel veel persoonlijke informatie over zorgleerlingen op die kamer?

Dat klopt echt niet, inderdaad gaan klagen!

Zie kopje

tsjor

tsjor

08-12-2013 om 12:32 Topicstarter

Goed punt

Schooltje, dat neem ik mee als er een reactie op mijn email komt.
Het is al goed om te lezen dat er meer mensen zijn die het raar vinden. Soms denk ik wel, zijn zij nu raar of ben ik raar. En dan heb je voor jezelf alleen het referentiepunt van 'vroeger....'.
Maar inmiddels begin ik de overtuiging op te bouwen dat deze zorgleerlingenbegeleider 'raar' is in die zin dat hij niet professioneel is, maar een soort amateuristische popi-jopi.

Tsjor

tsjor

tsjor

18-12-2013 om 10:27 Topicstarter

Helaas, geen reactie

Op mijn email. Nog maar eens vragen. Tsjor

tsjor

tsjor

20-12-2013 om 11:16 Topicstarter

Wat helderheid

Eerst een vage reactie, ze zou daar over koetjes en kalfjes komen praten en het zou prettig zijn dat ze op die manier even uit de klas kan (klas is psychologisch nogal ingewikkeld, meidenklas VMBO-k).

Bij nader aandringen toch wat meer helderheid: het zou gaan om stofzuigen met een klasgenootje, nadat de werktaak klaar is, en daarna gezellig chocomel drinken.

Ik ben blij dat het met een klasgenootje is, maar ik blijf het vreemd vinden dat leerlingen gevraagd worden om te stofzuigen. Weet niet goed wat ik ervan moet denken.

In elk geval weet de school nu dat ik op mijn dochter let.

Tsjor

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

20-12-2013 om 11:40

op zich

is dat niet raar toch? Ze worden toch opgeleid in de zorkant? Dan hoort een schoonmaaktaak daar prima bij. Dat zou je dan niet extra moeten belonen, dat vind ik dan weer bijzonder

Polletje

Die vraag had ik ook, maar stofzuigen van een ruimte is een specifiek onderdeel, als je bezig met met, volgens Tsjor, basisschool dan hoort schoonmaak/ facilitair daar niet bij.

Ik vind het ook een raar verhaal, vooral die chocomelk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.