![Fenix78](https://static.ouders.nl/uploads/identicons/3eea590094cdfeef4aa50f080223115b-50x50.jpg)
Fenix78
14-02-2014 om 16:05
PBS
Op onze school werken ze sinds een paar jaar met Positive Behaviour Support.
Ik ben benieuwd wie deze methode kent, en vooral naar wat je mening er over is.
![Iselo](https://static.ouders.nl/uploads/identicons/418741c006c42e5af701720ed8beabc4-50x50.jpg)
Iselo
15-02-2014 om 12:29
aparte rubriek
Voor dit soort vragen, ook al zijn ze vermomd als een persoonlijke vraag, is de rubriek, oproep voor onderzoek.
Als jij niet zegt wat jij ervan vindt, denk ik dat het een verkapt onderzoek is.
![Leen13](https://static.ouders.nl/uploads/identicons/1a0e529eb1ae46fedf4b5f3fb38d58c5-50x50.jpg)
Leen13
16-02-2014 om 00:35
Ben benieuwd
http://www.artsennet.nl/blogs/artsen-blogs/Ferko-Ory/Blogbericht-Ferko-Ory/141057/Innovatiemoed.htm
Wat je aandacht geeft groeit dus ongeacht de methode van PBS kan het best een hele positieve invloed hebben op de hele school. Dat kun je alleen vooruit niet garanderen.
Zelf heb ik het idee dat ik niet erg geholpen ben met strategien uit de behavioural hoek. Met mijn kinderen is het belangrijk om het wat neutraal en feitelijk te houden. Niet DAT iets positief is maar HOE het positief is benoemen werkt hier.
De methode is hierheen gehaald door oa. Ferkko Ory. Ik deel zijn standpunt over de transitie en de 'stepped diagnosis' niet.
![Fenix78](https://static.ouders.nl/uploads/identicons/3eea590094cdfeef4aa50f080223115b-50x50.jpg)
Fenix78
16-02-2014 om 12:01
AnneJ
Dat ben ik met je eens. Ze hebben voor PBS gekozen, omdat ze voor de positieve insteek willen gaan, i.p.v. zaken vanuit de negatieve kant te benaderen. Zo hopen ze dat het positieve gedrag 'groeit', en het negatieve vanzelf op de achtergrond komt te staan. In de praktijk werkt het gelukkig ook goeddeels zo.
Op zich vind ik het idee 'PBS' prima, denk zelf ook dat kinderen het beter doen op positieve bekrachtiging, dan wanneer ze alleen maar horen wat ze níet goed doen.
Ik heb alleen wel het idee dat sommige leerkrachten enigzins handelingsverlegen zijn wanneer er kinderen in beeld komen met gedrag wat niet genegeerd kán worden. Dan heb ik het over fysiek en verbaal agressief gedrag naar medeleerlingen, maar ook naar docenten. Heb een paar keer wat opgevangen terwijl ik toevallig door de school liep, en wat ik hoorde was niet PBS.
Binnenkort is er weer een info-ochtend over PBS, ik ga dan eens vragen hoe school met dit soort situaties om hoort te gaan in het kader van de positieve bekrachtiging.
Ik ben wel erg benieuwd naar meningen/ervaringen van andere ouders over PBS, zowel positief als negatief. Hoe gaan ze bijvoorbeeld op jullie school om met situaties zoals ik hierboven schetste?
![mirreke](https://static.ouders.nl/uploads/identicons/2902bae10e0e7f978d2780f1aeaa42e0-50x50.jpg)
mirreke
22-02-2016 om 09:46
Inmiddels meer ervaringen met PBS?
Op de VO-school waar mijn jongste heen wil, wordt ook gewerkt met PBS, zie ik net.
Ik lees ook op de site dat schoolwide PBS voorlopig was afgekeurd door de overheid als anti-pestmethode. Dat is echter een artikel van 2014. Zo snel kan ik eigenlijk niet meer info vinden over pbs en ook niet over of het nu wel is goedgekeurd. En wat vinden we er sowieso eigenlijk van?
Ik ben wel benieuwd of er recente ervaringen zijn, en of iemand weet hoe het zit met school wide positive behavior support http://www.swpbs.nl/
![mirreke](https://static.ouders.nl/uploads/identicons/2902bae10e0e7f978d2780f1aeaa42e0-50x50.jpg)
mirreke
22-02-2016 om 09:49
oh wacht
ik zie dat SWPBS inmiddels wel is beoordeeld als kansrijk anti-pestprogramma... Het zou in 2015 worden onderzocht. Weet iemand daar meer over?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.