Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Passend Onderwijs op de reguliere school nu op NED2

Bij Altijd Wat

wat vond je ervan?

Ik vond het eerlijk gezegd niets. Net toen ik dacht dat het interessant werd, hield het item alweer op. Gemiste kans, het was nu een nietszeggend verhaal.

Leen13

Leen13

30-04-2014 om 22:04 Topicstarter

ja, was wat kort inderdaad

Ik vond het in al zijn eenvoud een duidelijk verhaal. In de huidige overvolle klassen kinderen aanschuiven met een afwijkend profiel is een overbelasting voor de leerkrachten, voor de kinderen, en de ouders. Een lichamelijke handicap of vertraagde leergang is nog wel in te passen tot op zekere hoogte.
De begeleiding van kinderen van wie je aan de buitenkant niet kunt zien hoe het er van binnen uitziet is echter een vak apart. Ondanks bijscholing is dat voor de meeste leerkrachten in de huidige omstandigheden niet mogelijk.
Ook de ouders van reguliere leerlingen maken zich zorgen. Er is ook meer behoefte aan maatwerk in het voortgezet onderwijs, ondanks de enorme inzet die nu al geleverd wordt.
Voor kinderen is het natuurlijk wel fijn om in de buurt naar school te gaan. Maar dan moet er veel meer op school gebeuren dan er nu gedaan wordt.

Hoe het ook kan..

Ik vraag mij af of het financiële gewin door bezuinigingen op lange termijn het wint van de tanende kwaliteit in het reguliere onderwijs. Het kan ook anders.
Toen de kinderen in Amerika op school zaten, was tegenover hun klas een klas voor kinderen met een afwijkend profiel. Door deze integratie binnen het gebouw, werd meer acceptatie bereikt zonder dat dit ten koste ging van de kwaliteit van het reguliere onderwijs. De kinderen in die "profiel" klassen kregen les van gespecialiseerd leerkrachten en speelden met alle kinderen. Plagen werd zwaar aangerekend; op gesprek met de principal en een aantekening in je dossier. Ondanks de aparte klassen, voelden deze kinderen zich minder anders en door met anderen te spelen leerden ze ook hoe kinderen met elkaar omgaan.
Hier in Amsterdam zitten op een SBO zelfs kinderen uit Abcoude, dat is drie kwartier met de bus. Passend onderwijs; aparte klassen met gespecialiseerde leerkrachten binnen de plaatselijke reguliere basisscholen.

Mijntje

Mijntje

01-05-2014 om 13:00

Flanagan

Dat zou wel een goed alternatief zijn. Als ouder wil je ook niet dat je kind geisoleerd zit en gehandicapte kinderen worden meer 'normaal'.
Alleen zit je dan wel met alle logopedistes/ergotherapeuten/ fysiotherapeuten e.d. waarvan het zo fijn zijn dat ze 'ín huis' zijn. En dan wordt het wel weer duur. En alle sbo kinderen in 1 klas, met alle leeftijden. Mmm lijkt me toch praktisch niet handig.

Leen13

Leen13

01-05-2014 om 13:05 Topicstarter

het kan

Mits er genoeg deskundigheid en genoeg 'lucht' is. Sommige kinderen die heel druk zijn kun je niet combineren met sommige kinderen met autisme die snel overprikkeld zijn en zo zijn er nog wel meer lastige combinaties. Dat kan wel mits er genoeg personeel is en genoeg ruimtes. In de film van Louis Theroux zag je een heel groot lokaal met een handvol kinderen die ieder persoonlijk begeleid werden. Dat lijkt me dan nog wel een optie.
In de Nederlandse situatie wordt het een klas met iets minder kinderen, de 8 van de ideale groepsgrootte is op het speciaal onderwijs al bezuinigd naar 10-14 en dat is al nauwelijks te hanteren, en op de basisschool kon dat nog weleens 20 kinderen worden. En dan 1 leerkracht voor de klas.
We hebben hier gewoon geen geld voor over, dat blijft knellen.

Groepsgrootte

Met 5% ADHD, 5%dyslexie en 5% anders heb je op een basisschool met 300 kinderen zo 45 kinderen die "passend" onderwijs kunnen gebruiken. Dat zijn 3x 15 leerlingen. Als er 2 jaargangen in 1 klas gaan, zitten er geen kinderen van 12 jr. bij 7-jarigen. Eigenlijk net als het Jenaplan.
30 leerlingen leidt snel tot overprikkelend, 15 scheelt een boel.
Daarnaast kunnen logopedisten etc, als ambulante hulp langs de scholen gaan, zoals de gemeenten streven naar samenwerking.

Sociale voorzieningen

Wanneer de groep kwetsbare kinderen minder kwalitatief onderwijs ontvangen omdat de werkdruk zo hoog is, werkt dit door op hun kansen op de arbeidsmarkt. Ook al doet de overheid nu zijn best om de nationale schuld onder de 3% te krijgen, straks zal een groep "kwetsbare" schoolverlaters een beroep doen op de sociale voorzieningen als gevolg van het genoten onderwijs in de tijd van bezuinigingen. Dat heet vooruit kijken.

Mijntje

Mijntje

01-05-2014 om 17:18

flanagan

Als het haalbaar is, en een wil, zou ik zeggen; zet dit plan op papier en doe er wat mee. Mij lijkt het ideaal. Het enige lastige zou ik wel het leeftijdsverschil vinden. Als je al die probleemkinderen in 1 klas zet heb je wel 4 jarigen en 12 jarigen bij elkaar, dat is wel een verschil.

Juffie

Juffie

02-05-2014 om 08:13

Geld, beetje ot

De Nederlandse belastingbetaler heeft wel veel geld voor onderwijs over, zelfs tijdens de crisis is meer aan dese sector uitgegeven. Geld is het probleem ook niet, wel het verdwijnen van geld: van al
die extra investeringen is niets in de klas terecht gekomen, sterker nog de meeste docenten zijn harder gaan werken voor hetzelfde geld en de klassen zijn groter geworden. Laten we toch die hele geldverslindende laag van schoolbestuurders wegsnijden en onderwijs weer onder een wethouder laten vallen. In het geval van Passend Onderwijs heb ik hier in de regio het samenwerkingsverband nog niet veel goede zien doen, terwijl er wel met geld gesmeten wordt. De bestuurders hebben geregeld dat ze tot 15 % meer mogen verdienen bijvoorbeeld. Kortom, geld zat om een goede invulling aan Passend Onderwijs te geven, maar zolang de schoolbesturen het voor het zeggen hebben, gaat het echt niet gebeuren.

Je vraagt je inderdaad af waar het geld blijft juffie

Gisteren vertelde mijn vriendin dat haar zoon op zijn cluster 4 vo-school met een rekenmethode werkt waar de bedragen nog in guldens in staan. Okee, hij zit in een klas met maar 10 leerlingen, maar dat schijnt ook het enige te zijn dat beter is dan in een gewone klas. En dat terwijl er voor deze leerlingen 18.000 euro per jaar uitgegeven wordt, t.o.v. 6000 euro voor leerlingen in het regulier onderwijs. De organisatie is een rommeltje, de juf incapabel, die jongen leert cognitief niks en gaat in zijn ontwikkeling (zelfredzaamheid bijvoorbeeld) achteruit.

Een zoon van een andere vriendin is na drie jaar cluster 4 onderwijs achteruit gegaan ten opzichte van het niveau waarop hij binnen kwam. Hij is 12 jaar, heeft een gemiddeld IQ en nauwelijks gedragsproblemen (alleen leerproblemen) en beheers je het niveau van midden groep 4! Wat doen ze met dat geld, waar blijft het?

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.