Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

passend onderwijs havo 4

Ik heb een vraag. Dochter met ass. zit nu in Havo 4 maar trekt de drukte niet, Qua leervermogen is het echt een havo kind. Afstromen naar Mavo is niet de oplossing. Probleem van drukte op school blijft. Heeft iemand ervaring met laatste 2 haar van de Havo (4 en 5) in 3 jaar doen en gespreid examen. Of weet iemand een andere creatieve oplossing.

Hier ook Bloempot

Naast wat andere problemen is dochter ook vastgelopen in 4HAVO. We gaan een MBO opleiding voor haar zoeken. Ze heeft ook veel meer behoefte om praktisch bezig te zijn. En als dat regulier niet lukt weer naar speciaal onderwijs. De drukte is haar ook al lang teveel dus ik houd mijn hart vast. Doordat ze al op speciaal onderwijs zit heeft ze vorig jaar haar HAVO Engels staatsexamen al gehaald. Dit jaar doet ze staatsexamen wiskunde zodat ze met minder problemen op haar 21ste mogelijk kan doorstromen naar het HBO.
Ze heeft nu een dag in de week vrijstelling van school gekregen, ook omdat ze recent pfeiffer heeft doorgemaakt.
Overigens lukte het zoon wel in de bovenbouw van de HAVO omdat hij goed geleerd had ruimte voor zichzelf te nemen. Even weg uit de klas als het te druk werd om te landen. Daar kon hij zelf het initiatief voor nemen. Hij mocht ook even in een rustige ruimte zitten of een gesprekje zoeken met een van de begeleiders op school.

Apart studeren?

Dochter mag en mocht ook een aantal vakken in een rustige ruimte gewoon zelf uit haar boeken werken. Dan meldde ze zich bij de docent die haar aangaf wat te doen en vertrok ze weer. Nu met wiskunde werkt ze gewoon door en zit af en toe in de les bij de wiskunde docent waar ze ook haar eigen tempo aanhoudt.
Misschien is dat voor je dochter ook nog wel een idee. Goed naar haar rooster kijken welke vakken ze zelf zou kunnen doen in een rustige aparte ruimte of zonodig thuis. En dat iedere week, op zondag doen we dat, met haar bespreken, wanneer ze afwijkend van de klas waar gaat zitten met haar werk en wat ze dan gaat doen.

Maar jou idee?

Jou idee, 2 Havo jaren in 3 jaar, klinkt ook wel goed. Waarom zou je daar niet op inzetten? Kijk zelf, met het rooster dat je dochter nu heeft, waar ze bijvoorbeeld vakken wel volgt maar geen huiswerk voor maakt. Probeer dan de talen zoveel mogelijk te spreiden want dat geeft veel huiswerk.
Of, wat dochter hier kon doen, ze heeft haar vrije uren in de bibliotheek gezeten om te lezen en samenvattingen te maken. Met uitzoeken werd ze geholpen door de bibliothecaresse.
Kijk wat de school je dochter daarin zou kunnen bieden?

Maaike

Maaike

06-01-2016 om 17:37

AnneJ

Zit jouw dochter op SO en vindt ze het daar ook te druk? Of begrijp ik het verkeerd?

Bloempot: geen idee of dat mogelijk is. Ik zou erover gaan praten, wie weet kan het. Bij ons in de buurt worden ook 6 jarige Havo opleidingen aangeboden dus waarom niet. Of is Luzac o.i.d. een optie? Moet je veel veel geld meebrengen.

SO inderdaad

Sinds anderhalf jaar is het leerlingenaantal verhoogd van zo'n 8 naar soms 15. En dat in een lokaal dat nog niet lang geleden speciaal gebouwd is voor 10 leerlingen. Daarnaast is er een instroom van niet autistische leerlingen waardoor de zaak onder spanning komt. Slechte zaak maar wat kun je doen?
Het valt me nog mee dat dochter niet totaal uitgevallen is want er zijn inmiddels al een paar heftige incidenten geweest. Dochter is ook gewoon naief en te eerlijk dus zegt gewoon waar het op staat tegen slinkse types die haar daarna gewoon te grazen nemen. Gelukkig reageert de school zeer adekwaat, maar voorkomen kun je het niet. Jammer maar het autismeonderwijs heeft daardoor sterk te lijden.

bloempot01

bloempot01

06-01-2016 om 18:52 Topicstarter

verleden

Ze heeft de eerste twee jaar op een combi speciaal onderwijs/regulier gezeten en daarna teruggestroomd naar gewoon onderwijs. wel een kleine klas. Dus overzichtelijk. Nu naar een bovenbouw school gegaan vanaf augustus. Ze heeft nu half rooster (gaat alleen ochtenden naar school) maar moet wel gewoon dit jaar halen??? om volgend jaar passend onderwijs te krijgen en gespreid examen te mogen doen. Maar het gaat om nu. Te veel prikkels en als je lessen mist moet ze dat zelf thuis bijspijkeren. Nu lukt dat redelijk, maar ze heeft compleet geen bijtrank momenten meer. Omdat ze door de stress toch nog geregeld uitvalt.

bloempot01

bloempot01

06-01-2016 om 18:55 Topicstarter

school

Hoi AnneJ.

we doen al wat je aangeeft. apart studeren, terug trekklas op school, verkort rooster (zie vorig stukje). Ook de week doornemen en plannen.
Maar het zijn eigenlijk lapmiddelen. want verkort naar school betekend niet verminderd toetsen. Dus eigenlijk doet ze het zo slecht nog niet. Maar ze raakt langzaam uitgeput en dan liggen andere problemen op de loer. Zoals sociaal gedrag en Fiepjes (extreme fascinaties).

Gereguleerd uitvallen

Het lijkt me dat ze dan toch mogelijk een paar prioriteiten moet stellen. Niet in alle vakken het einde van het jaar halen kan helpen. En dan nu vast bepalen welke vakken dat zijn.
En misschien ook de woensdagochtend uitvallen. Dochter doet dan ook helemaal niets speciaals want de neiging bestaat dan toch ook weer om op zo'n vrije dag van alles te proppen wat juist weer spanning geeft, als is het soms ook leuk.
Ook geen sociale uitjes.
Dochter zit hier vandaag wat naaiwerkjes te doen, kleding te versieren, net waar ze zin in heeft. In haar kamer en af en toe even samen.

bloempot01

bloempot01

06-01-2016 om 19:10 Topicstarter

zitten blijven

Die optie hebben we ook besproken met school, nog meer verminderd naar school en het jaar spreiden over 2 jaar. Maar daar doen ze een beetje moeilijk over. want dat zou ze een jaar bepaalde vakken niet hebben en dan veranderen de examen eisen blablablabla en dan komt ze in Havo 5 in de knoei zeggen ze. Het is eigenlijk een vicieuze cirkel. Ze zinspelen inderdaad erop dat ze Volwassen onderwijs gaat doen. Maar daar vindt ik haar nog wat jong voor.

Op dagen dat ze thuis is doet ze inderdaad ook niet veel. beetje lezen, tv kijken computerspelletjes en soms naar haar pony. Maar veel leven zit er niet in op die dagen.

Zit jou dochter nu thuis? of doet ze ook half Havo 4?

niet thuis

Dochter gaat 4 dagen in de week naar school. Niet op woensdag dus. Daarnaast slaapt ze bijna dagelijks van 16.00-19.00 uur, soms langer. Omdat ze dan gewoon uitgeput is.
Ze deed vorig jaar al havo4 en is daar blijven zitten. Ze doet dus nu voor de tweede keer havo4. Maar verder geen eisen dan dat ze wiskunde examen doet dit jaar. De rest volgt ze wel voor zover ze geen extra wiskunde uren heeft en doet ook goed mee in de les maar maakt geen huiswerk.

bloempot01

bloempot01

06-01-2016 om 19:22 Topicstarter

doel

begrijp ik het goed.
dat ze voor de tweede keer havo 4 doet op speciaal onderwijs en haar engels examen al binnen heeft en nu voor wiskunde gaat dit schooljaar.
Bij ons zit in de buurt geen speciaal onderwijs voor Havo of je moet de stad uit en dan nog kan je alleen de eerste 3 jaar Havo doen, de rest moet je op VaVo doen.

Elinde

Elinde

06-01-2016 om 19:35

Kan wel

Een klasgenoot van zoon heeft het examen in twee jaar gehaald. Het eerste jaar 3 vakken en het profielwerkstuk, het andere jaar de andere vakken. Ik meen wel dat hij daar vrijstelling voor heeft moeten aanvragen. Het kan dus wel.

Klopt Bloempot

Doorsukkelen, uitvallen, en niets halen is pas onzinnig. Dus je zoekt een oplossing waarbij ze wel wat haalt in een voor haar behapbare situatie. Als ze nu al last van stress heeft moet er dus wat af.
Ik meen me te herinneren dat er inderdaad bij wiskunde iets veranderd is, maar dat is maar een kleine hobbel en goed in te halen als je dat tijdig in de gaten houdt. Die relatief kleine aanpassingen niet maken is pas onzinnig.
Ik zou je dochter overigens ook een keer door de molen halen bij de huisarts als dat niet al duidelijk is op moeheidsfactoren. Hier wist ik dat allemaal wel maar er kwam toch op een gegeven moment de jeugdarts ter sprake, dus heb ik dat bezoekje aan de huisarts toch maar gedaan. Inderdaad pfeiffer. Ook ogen, gehoor en andere zaken houdt ik scherp in de gaten.
Alle beetjes helpen. Dochter heeft ook iets meer medicatie omdat ze weer dingen ging zien die er objectief niet waren en angstiger werd.

Fiorucci

Fiorucci

08-01-2016 om 18:49

Hier

Mijn dochter is ingestort. Ook ass, ook havo. Moest havo 3 dit jaar overdoen, kreeg aangepast rooster. Ze deed alleen profielvakken. Desondanks ging het toch mis, nu is ze thuis. Ze heeft een toelatingsverklaring voor speciaal onderwijs. Ze wil thuis leren...maar ik heb het nog niet voor elkaar gekregen.
Let goed op haar signalen en grijp tijdig in. Want als ze instorten duurt het opkrabbelen knap lang.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.