Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

parttime directeur (bo)

De basisschool van onze kinderen krijgt volgend jaar een nieuwe directeur. Nu heb ik de vacature gezien, waarin het gaat om een aanstelling voor 0,6 ft. De huidige directeur is er ook niet (elke week) voltijds, maar die is ook bijna pensioengerechtigd ( en volgens mij hebben oudere werknemers in het onderwijs meer vrije uren).

Zijn er meer scholen waar een directeur in deeltijd werkt? Volgens mij komt 0,6 ft. toch neer op 3 dagen; dat lijkt mij wat weinig, of niet?

Molleke

Molleke

20-12-2013 om 13:43

Misschien

kan jij die andere 2 dagen doen

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

20-12-2013 om 13:43

Hangt van de grootte van de school af. Ik weet een directeur die drie scholen heeft. Weliswaar allemaal hetzelfde bestuur, maar toch. Het enige ogenblik dat het lastig is of zou kunnen zijn, is bij Sinterklaas, kerstdiner en afscheid groep 8.

Vera*

Vera*

20-12-2013 om 13:43

mamahippie

Je hebt besloten om te nokken met deze school. Steek je energie in het uitzoeken van een andere school voor je kinderen in plaats van het je steeds weer opwinden over zaken zoals die op de huidige school gaan.

Druif

Druif

20-12-2013 om 13:54

gaat hier helemaal prima

Het is niet zo'n grote school en het werkt super.

De directeur is er drie dagen, de andere dagen is er een administratief medewerkster. Administratie is een groot gedeelte van de taak die een directeur vaak doet, maar dat is helemaal niet nodig.

Knurf

Knurf

20-12-2013 om 17:26

geen idee eigenlijk

hier is de adjunct-directeur net tot directeur bevorderd, maar ik heb geen idee hoeveel uur ze werkt. Wel weet ik dat er nu dus een nieuwe adjunct-directeur gezocht wordt. Maar ook daar weet ik niet voor hoeveel uur dat is.

Volgens mij mogen wettelijk gezien alle functies parttime vervuld worden. Sommige taken zullen best gedelegeerd kunnen worden. Dus zolang alles redelijk verloopt, vind ik het prima.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-12-2013 om 18:00

Vroeger..

was onze schooldirecteur vooral ook leraar. Hij gaf les aan wat nu groep 8 is. Tegenwoordig is een schooldirecteur een soort manager geloof ik en die kunnen dat vast wel parttime doen.

bibi63

bibi63

20-12-2013 om 23:26

Inderdaad

Een schooldirecteur heeft heeeeeeel veel adm taken. Een adjunct of adm kracht kan dat prima op zich nemen.
Bibi

troelahoep

troelahoep

27-12-2013 om 00:00 Topicstarter

die zijn er niet/nauwelijks

administratieve kracht is er 1 dag in de week, geen adjunct-directeur.

Maar Vera heeft gelijk.... ik moet deze school loslaten....

Sneeuwitje

Sneeuwitje

27-12-2013 om 16:52

Hier ook, directeur heeft 2 scholen hier onder zijn bestuur. 3 dagen bij ons, 2 dagen bij de andere school. Wij zijn net wat groter. Daarnaast is er een adjunct en volgens mij ook nog een administratieve kracht voor een aantl uur.

Groetjes, Sneeuwitje

Dalarna

Dalarna

31-12-2013 om 21:04

Ik zie het probleem niet hoor

Hier een school van ongeveer 500 leerlingen, een directeur die er niet altijd is, iemand voor de administratie en twee mensen die verantwoordelijk zijn voor de twee gebouwen. Wat is het probleem?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-01-2014 om 13:29

Als het goed is

is er wel geregeld wie er tijdens afwezigheid van de directeur op de locatie beslissingen kan nemen/
verantwoordelijk is voor de gang van zaken, als er haast is en/of de directeur is niet bereikbaar. Dat hoeft niet per se een adjunct of plaatsvervangend directeur te zijn, maar kan ook bij afspraak de oudste of meest ervaren docent zijn.
Op de vo school waar mijn man werkt is op de locatie een locatiedirecteur, bij diens afwezigheid een officiële plaatsvervangend locatiedirecteur en als die er ook niet is, is er een lijst die aangeeft in welke volgorde mt-leden en daarna docenten verantwoordelijk zijn.
Maar toegegeven, deze professionaliteit is niet altijd aanwezig op basisscholen. Zou wel moeten overigens.

Aagje

troelahoep

troelahoep

01-01-2014 om 22:33 Topicstarter

in de huidige situatie

is de school telefonisch niet bereikbaar op vrijdag, bijvoorbeeld. Dan is de directeur er niet en ook geen ondersteunend personeel, wat hier toch al schaars is. Alle problemen, kinderen die de klas uit worden gestuurd (en dat zijn er véél) gaan via de directeur. De directeur hier doet álles. Zelfs vuilnis buiten zetten en kopietjes maken. Ik stelde mij zo voor dat de situatie nog meer uit de hand loopt als er twee van de vijf dagen niemand is behalve leerkrachten die voor de klas staan. Waarschijnlijk is de situatie hier gewoon uitzonderlijk en kan het op een 'normale' school dan prima, een parttime directeur.

De twee keer in 4 jaar dat ik een keer een kind heb ziekgemeld per telefoon lukte het niet om dat voor schooltijd gedaan te krijgen. Een keer kreeg ik na meerdere keren bellen eindelijk een willekeurige juf aan de lijn, de andere keer nam om 8.40 een ouder de telefoon op. Iemand zal maar met iets belangrijkers dan een ziekmelding van een leerling bellen.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

02-01-2014 om 10:32

ziekmeldingen

Lukt bij ons wel voor half 9, maar moet iig voor 9 uur gebeuren. Anders gaan ze zelf bellen!Ze zijn heel alert op niet gemelde afwezigheid. Maar, ik krijg dus zeker niet in alle gevallen de directeur aan de lijn, hoor. Eigenlijk altijd een juf of meester die opneemt. Naam kind en klas doorgeven en dan is het in orde. Het is wel bekend op welke dagen de directeur hier is en elders, dus ik zou hem daar ook nog wel kunnen bereiken als het moet, en daarnaast is er een waarnemer. Ik denk dus dat een parttime directeur prima kan, zeker met de krimp op sommige scholen, maar dat het staat of valt met hoe het georganiseerd wordt.

Sneeuwitje

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

02-01-2014 om 11:50

Ziekmelden

Kan ook digitaal. Veel makkelijker!

troelahoep

troelahoep

03-01-2014 om 10:33 Topicstarter

neu, hoeft zeker geen directeur te zijn

....die de telefoon aanneemt. Het lijkt me wel dat er op een school altijd ondersteunend personeel aanwezig moet zijn (iemand die niet voor de klas staat) die dit soort zaken afhandelt. Het kan toch niet zo zijn dat leerkrachten aldoor onderbroken worden in hun werk om de telefoon op te nemen of iemand te woord te staan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-01-2014 om 23:01

Huh

De mevrouw van de administratie/balie is hier degene die de telefoon opneemt en zonodig doorverbind. En die gasten ontvangt, pakjes aanneemt en zelfs een kleuter die verschoont moet worden helpt.
Ik dacht echt dat iedere school wel iemand in zo'n functie in dienst heeft.

Hanne.

Hanne.

04-01-2014 om 09:52

nee hoor

Hier niet hoor. We hebben 8 docenten, 1 dag per week een gymdocent en 1 directeur/IB-er.
Als je belt krijg je dus soms 'een' docent aan de lijn.

Misschien niet ideaal. Maar anders waren het grotere en combinatieklassen geworden. Ook niet ideaal.

amk

amk

04-01-2014 om 10:06

dendy

misschien wel in dienst, maar niet op elke lokatie aanwezig. Wij hebben 1 deeltijd administratieve kracht die voor 4 lokaties het werk doet, de rest wordt op het bestuurskantoor gedaan. Een congierge is hier er al jaren niet meer, dat is een ondehoudsteam van uit de overkoepelende organisatie.

amk

amk

04-01-2014 om 10:07

Hanne

combiklassen zijn niet slecht, alleen anders. Ze zijn hier onderdeel van de onderwijsfilosofie. Ze zijn ook al zo oud als het onderwijsstelsel. Aparte klassen zijn juist de moderniteit.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

04-01-2014 om 11:51

Hier

Vijf combinatieklassen, vijf leerkrachten per dag aanwezig. Soms is de directeur er, soms komt iemand voor de administratie. Vuilnis, wasgoed, kopieren, koffiezetten, keuken schoonmaken, toners vervangen, verwarmingsmonteur bellen, kinderen die door het lint gaan opvangen, EHBO, vieze broeken verschonen of telefoon opnemen doen de leerkachten zelf. Sommige dingen na schooltijd, heel veel noodgedwongen als er een klas met 30+ kinderen zit te wachten.

Hanne.

Hanne.

04-01-2014 om 12:44

amk

Combinatie is inderdaad niet per se slecht. Maar voor mijn kind wel.
Zeker als die combinatieklas ook nog groter is dan de huidige klas.

En er zit m.i. een verschil tussen een combinatieklas die uit nood geboren is(en waar docenten er niet per se achter staan) en een school die bewust daar voor kiest.

troelahoep

troelahoep

04-01-2014 om 22:37 Topicstarter

de reden achter een combiklas maakt zeker uit

Combiklassen op jenaplan/montessori-onderwijs zijn inderdaad anders dan noodzakelijkerwijs gevormde combiklassen. Hier worden de klassen in de loop van de jaren een aantal keer overhoop gegooid omdat het leerlingenaantal afloopt richting groep 8, maar daar steekt geen bepaalde filosofie achter.

Jee Rosa, dat klinkt nog erger dan onze school. (Hier 6 klassen en leerkrachten per dag aanwezig, +een ib-er en rt-er voor een paar uur per week, wat heel luxe schijnt te zijn). Gaat dat wel goed dan? Hier is er wel degelijk een probleem om kinderen die de klas uit worden gestuurd op te vangen, want vaak is er niemand. Er zijn kinderen die structureel weglopen van school. Ik vind het heel triest eigenlijk.

amk

amk

04-01-2014 om 23:15

husselen

is hier jaarlijks het geval, om een homogene groep 8 af te leveren. en ook worden er onderling nog wel groepen uit gewisseld zodat groep 4 rekenen heeft bij juf A, en groep 5 rekenen bij meester B. En na een half jaar wisselt dat om. Zo ook voor taal of techniek.
Er worden geen kinderen de klas uitgestuurd, want op de gang wordt gewoon gewerkt. Dergelijk gedrag is reden voor een kringgesprek.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

04-01-2014 om 23:16

O ja

Er is ook nog een ib-er. Die natuurlijk ook juf is maar zij is wel een aantal uur per week als ib-er aan het werk. De rt-er staat al jaren voor de klas.
Tja, ik denk dat er niet voor niets geklaagd wordt over hoge werkdruk. Op het ogenblik dat 'samen naar school' in werking treedt heb je kinderen in de klas die anders zouden worden doorverwezen. Daar is op zich niets mis mee, maar in het so zijn de klassen maar half zo groot. Je hebt dus grotetere groepen, en kinderen met diverse problematiek waar de juf iets van af moet weten en alle leukigheid moet ook nog gewoon doorgaan. En o ja, ook nog lesgeven.
Hetzelfde is in de zorg: toen mijn moeder van mij beviel mocht ze een week in het ziekenhuis blijven. Mijn vriendin moest na een ks na drie dagen eruit. Dit betekent dat er minder 'gemakkelijke' patienten zijn, die moeten asap naar huis. Dit maakt het werk natuurlijk zwaarder.

klassegrootte

Niet alleen in het reguliere onderwijs maar ook in het speciale onderwijs worden de klassen vergroot. Het is natuurlijk wel een verschil of je van 8/10 naar 14/16 kinderen gaat maar ook daar loopt de druk nu snel op. De ruimtes op de school van dochter zijn ook niet berekend op zoveel tafeltjes en stoeltjes. Laat staan voor zoveel ademende kinderen. Die zijn ooit voor 8 kinderen gebouwd.
Je hoopt elke dag maar dat er een aantal kinderen ziek of afwezig zijn dan pas je tenminste in het lokaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.