Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Oversteek HAVO naar MBO (M. Lavell?)

Zoon gaat wellicht HAVO 4 voor de tweede keer niet halen, dus plan B is van de stelling getrokken, een leuke MBO-opleiding waar hij zin in heeft. Tot zover prima. Nu dringt school ineens (via mentorgesprek en morgen gesprek met decaan) erg aan op een MBO-traject: Laatste half jaar wat vakken laten vallen, en wat extra aandacht geven aan vakken waar hij straks op MBO wat aan heeft. Op zich klinkt dat niet zo gek, maar ik wil zoon niet wat laten rondhangen het laatste half jaar. Wat komt er terecht van extra aandacht geven op de andere vakken? In de lesuren die dan uitvallen? Hoe dan? Of hebben ze hem opgegeven en willen er geen energie insteken? Of (gezien de haast en overredingskracht die gebruikt wordt, word ik achterdochtig) zit er meer achter. Kost een leerling die van school moet vanwege twee keer blijven zitten de school aanzien en/of geld? En betekent een MBO-traject meer voor school dan alleen maar het beste willen voor een kind. Bovendien is het nog niet uitzichtloos, hij kan in theorie nog gewoon over. En hoe zinnig is zo'n MBO-traject? Met overgangsrapport HAVO 3-HAVO 4 had hij die keuze ook al kunnen maken, nu heeft hij er ook nog twee jaar HAVO 4 op zitten. Als je dan nog niet klaar bent voor MBO?

Tango

Tango

07-03-2017 om 18:36

Lijkt mij een vraag voor de mentor.

Ik zou het gewoon vragen in het gesprek. Wat is de bedoeling de volgende periode? Gaan ze toewerken naar MBO of zien ze hem nog wel overgaan? En wat wil je zoon zelf?
Ik begrijp wel dat school dit doet hoor. Als hij nu hij HAVO 4 over doet er weer slecht voor staat moet je toch wel een alternatief zoeken. Of wil je hem 3 keer HAVO 4 laten doen? Dat mag toch niet?
Hoe komt het dat je zoon het nu weer zo moeilijk heeft? Dat lijkt me ook iets om uit te zoeken.
En dat je zoon klaar is voor het MBO, tja dat zal best wel. En natuurlijk had hij eerder al die keuze kunnen maken, maar daar waren jullie toch zelf bij? Het had natuurlijk ook gekund i.p.v. een tweede keer HAVO4.

Silone

Silone

07-03-2017 om 18:55 Topicstarter

Die vragen

hebben we natuurlijk gesteld aan mentor. Die bleef vaag en drong aan op een gesprek met decaan.
Dat alternatief hebben wij zelf al gezocht in de vorm van MBO-opleiding, daar hebben we school niet persé voor nodig. De vraag is wat gaat er de rest van het jaar gebeuren en vooral waarom? Zoon heeft zin in MBO, maar wil geen uitzondering in de klas worden en wil wel proberen HAVO 4 positief af te ronden en adh daarvan te beslissen of dan alsnog het examen in gaat of toch liever naar het MBO gaat.
Mijn vraag staat los van het feit of hij na 3 HAVO naar MBO had moeten gaan.

MoederVan3

MoederVan3

07-03-2017 om 20:35

Gewoon mee laten doen tot het eind

Ik zou hem gewoon mee laten doen tot het eind. Stel dat hij toch niet blijft zitten en wel voor de MBO-route kiest, kan hij altijd nog terug naar de HAVO (via de VAVO-route), scheelt dan toch weer een jaar.
Die leeftijd van 15/16/17 is toch de moeilijke leeftijd, weet ik van mijn jongens, die overigens ook zo hun omwegen hebben genomen. Als ze uiteindelijk toch op hun plek terecht komen is dat niet erg.

bieb63

bieb63

07-03-2017 om 21:11

bijzonder

Maar je (of beter gezegd je zoon) kan er ook zijn voordeel uit halen. Ik neem aan dat het over een MBO4 opleiding gaat. Ik weet niet welke richting? Maar i.i.g. zijn NL en Eng en rekenen daar verplichte en examen vakken, dus daar extra mee aan de slag geeft hem lucht op het MBO om zich extra te kunnen richten op de andere vakken. En wellicht is er nog een ander vak dat op het MBO voor hem belangrijk is (economie?).

De overgang

Toen duidelijk werd dat dochter 4Havo voor de tweede keer niet meer ging halen, bij haar wel duidelijk, is haar vakkenpakket in overleg beperkt. Ze kreeg tijd om naar open dagen te gaan en lessen op het MBO bij te wonen. Ze kreeg tijd en hulp bij het maken van een proefwerkstuk voor toelating. En ze kreeg een stage van 6 weken, een paar dagen per week, in haar richting.
Misschien kan je zoon het wel combineren. En door met 4Havo en orienteren op het MBO. Denk om tijdige inschrijving bij het MBO en de toelatingseisen. Het aanvragen van de prestatiebeurs. Afzeggen kan altijd nog.

Klaar voor MBO.

Dat ligt er maar aan. Het ene mbo is het andere niet. Toelatingseisen, intake gesprekken, proefwerkstuk. En soms is alleen een TL diploma of Havo3 overgangsbewijs niet genoeg. Twee keer H4 doen en het niveau niet redden is geen extra teken dat je "klaar bent voor Mbo 4".
Soms zijn er minimale cijfers nodig voor bijvoorbeeld wiskunde of economie.

Die extra eisen zijn er vooral op Mbo's die erg gewild zijn. Een aanmelding is niet automatisch een toelating.

Als de kans reëel is dat je zoon over gaat naar H5, zou ik hem mee laten doen met de reguliere lessen en inschrijven op mbo naar keuze en afwachten.
De prestatiebeurs enz. kan altijd nog, zelfs met terugwerkende kracht. Is hij überhaupt al 18?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.