Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ennu

ennu

13-08-2014 om 21:51

overstappen van VMBO gl 1 naar havo 2 ???

onze dochter is vorig jaar gestart op een VMBO school, ze doet daar de gemengde leerweg (tl heeft de school niet)

het gaat prima op school, ze haalt erg hoge cijfers.
bij haar jaargemiddelden is niets onder de acht, vier vakken een gemiddelde boven de negen.

Op de basisschool heeft dochter slecht gepresteerd, die school was niet geschikt voor haar, maar door bepaalde overwegingen toch besloten haar daar te laten.

ze heeft op de basisschool een entreetoets gemaakt op kader/tl niveau en een NIO op VWO niveau.

ons idee was om haar eerst het VMBO te laten doen, en dan door te stromen naar de havo.

Ze zit op een groen VMBO, wat past bij haar interesse in dieren.

Maar nu geeft ze aan dat ze toch liever naar de havo was gegaan. Dat is ook iets wat ze veel hoort van klasgenoten en vriendinnen.

En het is zo dat ze nauwelijks iets doet voor school, haar huiswerk heeft ze over het algemeen op school al klaar, en voor toetsen kijkt ze de stof een beetje door, en dan haalt ze weer een verrassend hoog cijfer. Ze vindt het aanbod op school ook slapjes, en dat er op school veel tijd besteed wordt aan allerlei dingen die niet echt relevant zijn.

Ik wil best voor haar uitzoeken of ze nu naar de havo kan, maar kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er nu een school is die haar in havo 2 wil plaatsen

In haar eerste jaar heeft ze vast te weinig stof gekregen, het was natuurlijk geen brugklas VMBO/havo.

Zijn hier ervaringsdeskundigen, wat denken jullie hiervan?

hartelijke groet,

Ennu

pooh bear

pooh bear

13-08-2014 om 23:22

Te weinig vakken

Mijn dochter doet ook vmbo gl. Maar zij heeft in elk geval minder theoretische vakken dan op de havo. Daardoor zou het een probleem worden. Niet alleen nu maar ik denk ook als ze haar diploma heeft gehaald.
Kan ze niet overstappen op een school die wel tl heeft? Mischien zelfs met een gemengde klas.
Geen idee of ze daar genoeg theorie vakken voor heeft.
Heeft ze veel praktijk vakken?
Maar er zijn hier vast mensen die er meer verstand van hebben.

Annet

Annet

14-08-2014 om 00:00

Opnieuw naar brugklas of naar een mavo/havo 2e klas

Ik weet niet hoeveel vakken je dochter te kort komt.
Je kunt proberen een school te vinden met een havo/mavo 2e klas. In ieder geval zou ik overstappen naar een mavo/vmboT klas van een school die open staan voor het doorstromen naar de Havo. Vanuit gl lijkt me dat een stuk lastiger.

Alternatief zou kunnen zijn opnieuw naar de brugklas maar dan een havo brugklas. Dat kost haar een jaar maar dan zit ze wel beter op haar plek.

Barvaux

Barvaux

14-08-2014 om 00:28

hmm

Op de scholengemeenschap hier (geen gemengd maar dan kader) had ze met de kerst op mavo gezeten en nu na de zomer naar de havo gegaan (ik ken kinderen die dat is gelukt).

Jammer dat je er nu pas, half aug mee begint, maar hier (noorden) zijn de scholen al weer open: bel dus een havo op en ga in gesprek en vergeet vooral die NIO niet mee te nemen!

Barvaux

Barvaux

14-08-2014 om 11:35

Nog iets

Voor zover ik weet is het brugklasjaar toch niet zo heel verschillend van dat van theoretisch? Of heeft ze geen duits/frans?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-08-2014 om 11:59

mijn buurjongen

heeft afgelopen jaar Kader gedaan en wilde overstappen naar TL. Dit is bij hem op school niet mogelijk omdat hij geen frans heeft gehad.
Heel jammer is dat.
Volgens mij ligt het erg aan een school of ze hieraan willen meewerken.

Barvaux

Barvaux

14-08-2014 om 12:41

Dendy

Maar kan hij na kader 2 niet naar mavo 3 want dan kiest hij een profiel zonder Frans.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-08-2014 om 13:42

barveaux

Dat ga ik mijn buuf vertellen. Klinkt heel logisch.
Dank je wel voor die tip.

Barvaux

Barvaux

14-08-2014 om 13:45

tja

Het ligt nog steeds aan de school maar als ze het toestaan bij een bepaald aantal punten heeft je buurjongen in ieder geval een doel dit jaar.

ennu

ennu

25-08-2014 om 22:31

geen duits/frans, Barvaux. iemand nog suggesties???

(we zijn terug van vakantie, daarom duurt het wat lang voor ik reageer)

bedankt voor jullie reacties.

ze heeft inderdaad (Barvaux) in dit eerste jaar geen Duits of Frans gehad, in het tweede jaar begint ze met Duits

Ik vind het nog steeds een moeilijke situatie, maar zal inderdaad maar eens gaan bellen naar scholen hier in de buurt.(scholen starten hier pas 1 september)

Misschien nog iemand hier met ervaring met/ kennis over deze materie???

hartelijke groet

Ennu

je hebt sowieso

wel een probleem als je na vmbo GL door wil naar de havo. Dat kan in principe niet.
Hier op de scholengemeenschap wordt de GL niet meer gegeven.
je doet of Tl of kader.
Als je kind echt havo niveau heeft kan je echt beter naar een andere school gaan en evt dan maar weer in de eerste starten.
Of overstappen naar VMBO TL 2e klas op een andere school om straks in elk geval na het examen naar de havo te kunnen.

pooh bear

pooh bear

26-08-2014 om 01:28

1 september

Ook al beginnen de scholen pas 1 september heb je best kans dat er in de laatste week voor de vakantie al mensen aanwezig zijn. Ik zou gewoon proberen te bellen.
Ik denk wel dat de overstap erg groot is vooral omdat ze een tweede of derde taal mist. Maar als ze eenmaal examen heeft gedaan is het verschil nog groter.

Barvaux

Barvaux

26-08-2014 om 07:33

Duits

Duits mist ze niet want daar beginnen ze meestal in de mavo ook pas in de tweede mee.

Ze mist dus Frans en dat is wel een probleem, dat haal je niet zomaar even in. Ga dus inderdaad vanaf nu rondbellen, vraag wat er mogelijk is op scholen in de buurt maar vraag OOK of ze na de volgende zomer kan instromen waarbij ze dan kiest voor een sector zonder Frans. Zorg dat je op papier krijgt van die mavoscholen wat de eisen zijn, dus hoe hoog op de vakken dan kan jouw dochter dat als doel stellen.

In principe zou ze (dacht ik) op het niveau van mavo les moeten krijgen maar kiest ze een sector met 1 praktijkvak en 5 theorievakken op gemengd. Op de mavo kiezen ze 6 theorievakken maar dat verschil zie je pas in de derde. Wat de overige verschillen zijn (behalve geen Frans) is voor mij ook een raadsel helaas. Vraag dat ook even na op jouw school.

Na gemengd kun je niet naar de havo omdat je dan twee theorievakken mist (vanwege dat ene praktijkvak) en dan moet je naar een MBO4 waarna je eventueel naar de HBO kunt. Omweggetje dus maar veel jaren verlies je niet, hoogstens 1.

ennu

ennu

27-08-2014 om 10:02

na vmbogl naar havo kan toch? barveux

Hoi Barveux

jij schrijft dat leerlingen na gl niet naar de havo zouden kunnen, maar als ik de brochure van de VO raad bekijk, wordt daar toch gesproken over de overgang van VMBO tl/VMBO gl naar havo.

Theoretisch lijkt het mij mogelijk, en daar heb ik eerlijk gezegd ook eigenlijk op gerekend.

Heb jij in de praktijk andere ervaringen?

hartelijke groet
Ennu

Ik ben barveux niet maar

Hier was het niet mogelijk om van gl naar de havo te gaan. Dat was dan ook direct het enige verschil, niveau is hetzelfde.
Onze scholengemeenschap is sinds 2 jaar gestopt met GL. Leverde te weinig voordeel. Leerlingen die GL aankunnen kunnen ook TL doen was de redenering en dan houd je de havoweg open.
En is er meer behoefte aan praktijk dan is kader een prima oplossing, hiermee kan je sowieso naar mbo niveau 3 maar vaak ook naar niveau 4 van het mbo.

Barvaux

Barvaux

27-08-2014 om 17:32

ennu

Welke brochure bekijk je dan?

Als ik er een beetje op google dan lees ik dat het niet kan, zoals ik al zei: je mist twee theorievakken. Veel scholen hebben een speciale mavostroming met leerlingen die naar de havo willen, zij volgen dan al een extra vak en op die groep heb je met gemengd dus echt twee vakken achterstand.

Hier kan het als je een extra vak hebt waarmee je een mavodiploma kan halen plus een praktijkvak. Ik zie gemengd als een manier om alvast meer aan de praktijk te ruiken voor een MBO4 opleiding.

https://www.marnecollege.nl/Portals/0/documenten/vmbo/gemengd_theoretisch_1-4/2013-2014%20Procedure%20vmbo%20TLplus%20naar%204%20havo.pdf

pooh bear

pooh bear

08-09-2014 om 22:15

En?

Heb je school inmiddels gesproken? En heb je wat voor je dochter kunnen regelen?

ennu

ennu

10-09-2014 om 16:24

nog bezig...

hoi Pooh bear en barveaux

nou, ik ben er nog mee bezig.
(schiet allemaal niet zo op, druk op werk)

Ik heb naar de onderwijstelefoon gebeld (0800 5010) en daar vertelde men dat een GL opleiding wel aansluiting geeft op havo, dat had ik ook in diverse brochures gezien

Havo-scholen mogen zelf beslissen, en hebben een hele rij eisen. Maar het kan dus wel.

Ik ga nog contact opnemen met school van dochter (is een VMBO school, niets anders) en daar eens verder vragen.

Ook ga ik de havo's in de buurt vast eens screenen, welke eisen zij stellen

Zelf denk ik dat het goed is voor haar algemene ontwikkeling om eerst dit VMBO af te maken, dat is een school waar ze veel aandacht hebben voor de ontwikkeling van kinderen, en ze leert ook met haar handen werken, vind ik belangrijk,

maar ik ga zeker ook nog met dochter overleggen hoe de eerste twee weken bevallen zijn, en wat zij van het geheel vindt

hartelijke groet
Ennu

Barvaux

Barvaux

10-09-2014 om 20:24

ennu

Maar hoe los je het op dan dat ze twee theorievakken mist? Ze heeft dan inderdaad een praktijkvak gedaan (met haar handen leren werken) maar daarna zal ze op de havo dus toch een aardige achterstand hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.