Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Senne

Senne

05-07-2017 om 21:56

Overstappen van school aan begin van schooljaar?

Wie weet of je in het begin van het schooljaar nog over kan stappen naar een andere school?

Is dat onaantrekkelijk (financieel?) voor een andere school?

Het gaat om het VO.

Milcham

Milcham

05-07-2017 om 22:12

Wat maakt het uit?

Wat maakt het uit? Als je wil wisselen ga je toch? Teldatum en dus financiering is over het algemeen op 1 oktober.

V@@s

V@@s

05-07-2017 om 22:12

teldatum

is 1 oktober. Dus waar ze dan ingeschreven staat telt voor de financiering.

Senne

Senne

05-07-2017 om 22:20

Dank

Dus dat maakt het makkelijker om nog eind aug of in sept over te stappen?

Nb Niet ideaal, maar misschien een optie.

Weten jullie of scholen dat wel eens doen, dat ze leerlingen na de 1e lesdag nog toelaten op hun school? Is het financiële aspect een aantrekkelijk ding voor scholen? Of anders gezegd: denken jullie dat ze dat in beslissingen om leerlingen aan te nemen mee laten weten, of vinden ze dat irrelevant of een bijzaak?

En vindt een school het (dus) vervelend als een leerling in het begin van het schooljaar de school verlaat?

NB. Het heeft niet met een verhuizing of zo te maken.

Milcham

Milcham

06-07-2017 om 07:16

NIVEA

Niet invullen voor een ander.
Als je wil gaan dan ga je. Er zijn zo veel mutaties in een schooljaar. Er zijn ook kinderen die halverwege het jaar verhuizen of om een andere reden wisselen.
Wat ze hier iet doen is kinderen van elkaar overnemen die al in de zware zorg zitten. Soms geeft een school aan dat ze al of veel leerlingen hebben of veel leerlingen met zorg en dat ze niet kunnen garanderen dat jouw kind voldoende aandacht gaat krijgen. Aan jou is dan de keus. O en als er zo'n 36 in een klas zitten willen ze weleens weigeren op grond van ruimtegebrek. Maar verder niet. Openbare scholen mogen officieel niet weigeren.

Dees

Dees

06-07-2017 om 09:22

nu al

Als je nu al weet dat je wilt overstappen waarom schrijf je je dan nu niet gelijk in voor die andere school?

mirreke

mirreke

06-07-2017 om 11:25

Jazeker

Mijn jongste is vorig jaar overgestapt, zelfs later in het jaar, eind januari. In zijn nieuwe klas zijn heel wat wisselingen geweest sindsdien, twee weken geleden is er zelfs nog een nieuwe leerling bijgekomen, en ook in zijn oude klas op de oude school is nog best wel wat veranderd.

Scholen kijken (hier althans) niet naar die datum. Er wordt op meerdere scholen gewoon regelmatig gewisseld, maar er moet natuurlijk wel plek zijn in de klas.

Triva

Triva

06-07-2017 om 12:57

maar

Het is toch zo dat de peildatum 1 okt is maar dat de school daar pas vólgend jaar geld voor krijgt? De oude school krijgt dus nog geld omdat dit kind daar afgelopen 1 okt zat. Of zit ik nu fout?

V@@s

V@@s

06-07-2017 om 14:58

ja dat klopt

Maar als het kind er na 1 oktober nog steeds zit dan krijgt de oude school dus nòg een jaar geld.

Anoniem

Anoniem

06-07-2017 om 20:18

Volgens mij niet

Primair onderwijs krijgt een groot deel van de bekostiging per schooljaar, vo per kalenderjaar. Die krijgen dus in 2018 bekostiging voor het aantal leerlingen op 1-10-2017.

Overigens zijn er ook scholen die geen voorstander zijn van overstappen gedurende het schooljaar als er geen sprake is van verhuizing en soms zijn er regionale afspraken hierover gemaakt.

Weet niet waarom je vraagt naar overstappen na de start van het schooljaar. Mocht het zijn omdat je denkt dat het nu te kort dag is, voor onze oudste hebben wij de overstap een paar jaar geleden in deze periode geregeld. Eerste week van de zomervakantie contact opgenomen per mail, verhaal uitgelegd, konden laatste week van de zomervakantie een gesprek krijgen en een paar dagen later is oudste daar gestart.

Gewoon proberen

Er zijn soms regionale afspraken hierover, maar daar zullen scholen niet open over zijn denk ik.

Het is vervelend als een leerling de school verlaat want de school zal zijn formatie baseren op het aantal aanmeldingen, niet op de zittende leerlingen op de peildatum. Maar ja, ik zou me er niet door laten weerhouden en het gewoon proberen. Als je nergens wordt toegelaten zou het kunnen zijn dat er onderlinge afspraken zijn en zul je echt een godpede reden mepoeten hebben denk ik.

Tango

Tango

10-07-2017 om 17:11

Al vakantie?

Is het in jullie regio al vakantie? Zo niet dan zou ik er ook voor kiezen het nu nog te doen. Dan kan je kind meteen starten na de zomervakantie. Mocht het geen mogelijkheid meer zijn, dan zou ik zo snel mogelijk na de vakantie contact met de nieuwe school opnemen, misschien zelfs al in de laatste week van de vakantie proberen.
Hier is dochter net nog even overgestapt van school. Ze had examen gedaan, is gezakt en wilde eigenlijk niet op haar oude school blijven. Had daar een beetje een (niet zo positieve) naam opgebouwd en had het er het laatste jaar ook echt niet naar haar zin. Bij ons was het vertrouwen na het laatste gesprek daar ook wel weg. Ze gaat nu op een andere school starten. Is werkelijk 2 dagen voor de zomervakantie begon nog geregeld. De nieuwe school werkte daar ook heel fijn in mee. Het is een heel gedoe, want er wordt nu nog heen en weer gemaild over wat aan te schaffen e.d. maar tot nu toe loopt dat vlekkeloos. Dochter vindt het heel spannend, maar wij hebben het idee dat het een goede zet is geweest.

Bosbes

Bosbes

11-07-2017 om 09:27

hier ook gelukt

Hier is het ook gelukt: twee kinderen overgestapt in de allerlaatste dag/anderhalve dag voordat de zomervakantie begon. Heel aardig van de ontvangende school dat ze op stel en sprong iedereen bij elkaar kregen en ook razendsnel brieven verstuurden etcetera.
Is er een speciale reden dat je tot eind augustus wil wachten?

mirreke

mirreke

11-07-2017 om 17:37

Bosbes!

Wat fijn! (Bosbes, jij hebt toch dat draadje lopen over zittenblijven/afstromen...?)
En voor jouw dochter ook Tango!

Voorbeeld

Op de school van mijn kind is weleens iemand ingestroomd halverwege het jaar, maar toen een vriendin van dochter aan het begin van het jaar weg wilde was dat te veel gedoe. Maar het valt altijd te proberen.

Bosbes

Bosbes

11-07-2017 om 19:59

Ja, Mirreke!

Ja - goed onthouden!
Fijn he?
Ik zal ook even updaten in dat draadje. Ik had zo veel betrokken reacties.

Vogel

Vogel

11-07-2017 om 20:48

Ik kan me niet voorstellen...

... dat een school nee zegt omdat ze er dan niet voor betaald zouden krijgen. Eén leerling kun je heus nog wel kwijt, daar gaan ze toch echt geen nieuwe klas voor starten? En dat merk je in de formatie alleen in cijfers, heus niet in mensen.
Overigens: waarom zou je zo lang wachten? Je wilt je kind (en jezelf) toch niet een hele zomer in onzekerheid laten zitten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.