Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Overstap VWO+ naar Gymnasium

Mijn dochter zit in de brugklas VWO+ en wil de overstap maken naar het gymnasium. VWO+ is niet wat ze er van verwacht had: veel zelfstandig in projecten werken zonder begeleiding. Voor haar gevoel zijn ze veel tijd kwijt aan nutteloze zaken en krijgt ze daar weinig (feedback) voor terug. Deze geluiden doen eigenlijk al een tijdje de ronde op school.

Het Gymnasium op deze school is eigenlijk een VWO met Latijn en Grieks. Qua niveau zou ze het denk ik moeten kunnen, ze is momenteel per dag nog geen uur kwijt aan haar huiswerk en staat gemiddeld een 7,5. De keuze voor Gymnasium komt voort uit enerzijds cognitief meer uitdaging willen en anderzijds aangestoken door de enthousiaste verhalen van vriendinnen over klassieke vorming. Ze zit nu in de combinatieklas VWO+ en Gymnasium, dus krijgt e.e.a. mee en gedijt daarin zeer goed (goede werkhouding in de klas).

In een gesprek geeft school aan dat de overstap kan (ze zijn blij met meer gymnasiasten) maar dat we ons moeten realiseren dat het een zware dobber kan worden omdat ze in de tweede 3 nieuwe vakken krijgt (Duits, Latijn, Grieks). En bij het niet voldoen aan de overgangsnorm aan het eind van jaar twee, moet je afstromen naar de Havo.

Om een lang verhaal kort te maken, school biedt de mogelijkheid, mijn dochter wil graag, mijn man heeft er vertrouwen in, ik ben de enige met twijfels. Die twijfel zit in de discipline van het huiswerk maken (nu met minimale inspanning goed resultaat) en of de Griekse mythologie etc. iets is wat echt bij haar past.

Wie heeft er ervaring met deze overstap of met het programma in Gymnasium 2. Is dat heel zwaar, welke eigenschappen heb je nodig?

Mobylette

Marie

Marie

26-05-2015 om 10:51

gewoon doen

Laat het haar gewoon proberen.

Wat ik niet begrijp is dat er nu al gedreigd wordt met afsrtromen naar Havo.

Onze dochter is na brugklas VWO ook naar VWO met Grieks en Latijn gegaan en is daar na de derde weer mee gestopt (lag haar toch niet zo) en doorgegaan met "gewoon" VWO. Ze is wel KCV (klassieke culturele vorming) blijven doen en meegeweest naar Rome (was wel de laatste lichting, want nu kun je niet meer zonder Grieks en Latijn KCV doen).

Hadewich

Hadewich

26-05-2015 om 11:42

Nou...

Dat zou toch moeten kunnen? Ze doet al vwo+ en staat er goed voor. Ik snap alleen ook niet dat de school al dreigt met afstromen naar havo. Dat hangt m.i. toch helemaal af van de vakken die niet lukken. Als Grieks en Latijn veel moeite kosten en de andere vakken zijn wel op niveau, dan kun je op de school van mijn kinderen gewoon verder met atheneum. Ligt het probleem juist bij andere vakken, dan wordt het misschien havo.

Yeti

Yeti

26-05-2015 om 12:35

latijn bijspijkeren?

als je dochter in de komende weken/maanden nou vast begint met wat Latijn? Dan is de achterstand in het volgende jaar minder groot. De andere twee vakken, Grieks en Duits, zijn voor de andere gymnasiasten ook nieuw, dus dat kan het probleem dan niet zijn.

mobylette

mobylette

26-05-2015 om 13:25 Topicstarter

Bijspijkeren

Yeti: we hebben met school afgesproken dat als ze de overstap maakt, ze in de vakantie wat boeken over Griekse mythologie moet lezen (krijgt ze van de docent) en het Grieks alfabet moet leren. Verder dan dat is Gym 1 nu ook nog niet. Al haar vriendinnen hebben zich aangemeld om de bijles te verzorgen .
Daarnaast heeft ze de excursie naar Xanten gemist, maar daar kamperen we in de zomervakantie in de omgeving, dus staat al ingepland als activiteit. Aan motivatie vooraf geen gebrek eigenlijk.

Hadewich: ik heb eens gekeken bij de overgangsnormering en je hebt gelijk. Zelfs met 1 of 2 voldoendes en de rest gemiddeld een zes ga je over naar klas 3. Bij meer onvoldoendes (<1 kernvak) zijn de opties naar VWO 3 of Havo 3.

Gek dat als een ander dezelfde vraag zou stellen, ik het antwoord al lang wist, maar dat je bij je eigen kind zo begint te twijfelen.

Marea

Marea

26-05-2015 om 13:41

VWO

Je schrijft: Het Gymnasium op deze school is eigenlijk een VWO met Latijn en Grieks.

Definitie van VWO: gymnasium en atheneum
waarbij de vakken en het niveau van de twee stromingen hetzelfde zijn, BEHALVE dat het gymnasium twee extra vakken heeft: Latijn en Grieks

Dus VWO met Latijn en Grieks kan niet.

Moni

Moni

26-05-2015 om 18:59

Gewoon doen

Zo te lezen hebben ze in de brugklas nog niet zoveel Grieks gehad. Hier was het een half jaar Grieks en een half jaar Latijn.
Net aan oudste gevraagd. Mythologie zijn verhalen die heel veel leerlingen al lang kennen. Gewoon uit interesse. Daar moet je je volgens haal al helemaal niet druk om maken.
Het enige dat praktisch is, is het leren van het alfabet.
Dochter vindt de redenen van jouw dochter heel goed. Zou helemaal goed moeten komen. (dochter zit in 6 gym).

Als Latijn en Grieks niet zouden lukken, kunnen de cijfers van deze vakken weggestreept worden, waarna een leerling meestal wel naar VWO-klas zonder Grieks en Latijn kan. Ik denk dat ze proberen alleen de echt gemotiveerden over te houden met deze dreigementen.

Enne, Marea. Niet zo precies. TS had Atheneum moeten schrijven in plaats van VWO. Maar gelukkig begrijpt iedereen wat ze bedoelt.

Griekse mythen - tips

Kijk samen de gebakken mannetjes - Griekse mythen: http://televisieseries.com/G/gebakkenmannetjes.html
Imme Dros heeft de Griekse mythen heel leesbaar verzameld in een mooi boek: http://www.bol.com/nl/p/griekse-mythen/1001004004797700/

mobylette

mobylette

27-05-2015 om 08:49 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties.

We zijn er uit, ze gaat het gewoon doen. Het is jammer om je later af te vragen of je het niet toch had moeten proberen. En er zijn mogelijkheden genoeg voor als het lastiger blijkt dan verwacht.

Bermbrand, bedankt voor de tips, leuk!

Groet, Mobylette

Vertalingen

Nog een tip voor als ze straks op het gymnasium zit: http://www.latijnengrieks.com

Mussie

Mussie

02-06-2015 om 19:54

Hier

Hier heeft zoon de hele eerste geen Latijn of Grieks gehad. Zat wel in een soort plusklas waarvan de verwachting was dat iedereen door zou stromen naar gymnasium. Inmiddels zit hij in de 4e en het gaat prima, met Latijn dan. De andere vakken heb ik het nu even niet over, grrr. Maar het moet dus makkelijk in te halen zijn, lijkt mij.

Lynn

Lynn

02-06-2015 om 22:23

Goed besluit

Denk ik dan .

Gaat vast lukken.

En inderdaad: beter proberen dan later denken "had ik maar".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.