Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maartje

Maartje

17-03-2015 om 19:16

overstap regulier naar vrije school VO

Voor onze zoon zijn we aan het overwegen een overstap te maken naar de vrije middelbare school. Hij zit nu in HAVO2.
Er start hier volgend jaar een middelbare vrije school. Dit heeft altijd onze voorkeur gehad, maar de andere VS is erg ver weg.

Heeft hier iemand dit wel eens aan de hand gehad?

four

four

17-03-2015 om 19:34

beginnen ze niet alleen met een eerste klas?

Startende VO scholen die ik ken bouwen allemaal van onderop. Dus het eerste jaar alleen een eerste klas.

Maartje

Maartje

17-03-2015 om 19:38

1 en 2

Deze school start met klas 1 en 2.
Mijn zoon blijft zitten.

VS moeder

VS moeder

18-03-2015 om 00:13

Het probleem met een nieuwe school is dat je kind een beetje het proefkonijn is. En speciaal bij vrije scholen doet het ertoe of ze streng in de leer zijn. Nou zal dat bij een middelbare school meestal wel meevallen omdat ze de kinderen toch naar het eindexamen moeten krijgen, maar toch. Het is dus zaak om goed te praten met degenen die de school gaan oprichten en te zien wat hun ideeën zijn over zaken als studiebegeleiding, overgang, leerprogramma's, werken met boeken of niet, zijn er faciliteiten voor zorgleerlingen zoals mogen werken met laptops, etc.

Het belangrijkste verschil met regulier onderwijs zijn de periodes. Elke ochtend wordt 2 uur besteed aan één vak gedurende (meestal) drie weken. Dat brengt een hoop schrijfwerk met zich mee en kan behoorlijk pittig zijn als je dat niet gewend bent. De ene docent verwacht meer zelfstandigheid dan de andere bij dit werk. Het leuke hieraan is de afwisseling: het kan bijvoorbeeld toneel zijn of algebra.

De rest lijkt nogal op een gewone school, maar ik vind de sfeer een stuk vriendelijker. Dat merk je als je in de hal van onze school gaat zitten als hij uitgaat. Luidruchtig maar vriendelijk, noem ik het.

Waarom overweeg je de overstap?

Barvaux

Barvaux

18-03-2015 om 10:41

hmm

Ik ben benieuwd hoe zo'n school tweedeklassers gaat trekken. Waar haal je die zomaar vandaan? Dat wordt dan een veel te kleine school en ik vind een kleine school geen voordeel.

Barvaux

Barvaux

18-03-2015 om 10:42

en daarbij

Waarom zouden ze zittenblijvers gaan aannemen en waarom weet je nu in maart al dat je zoon blijft zitten? Moet hij niet naar 3 mavo?

Maartje

Maartje

18-03-2015 om 11:02

Barveaux

Deze school wordt onderdeel van een groter geheel. Voor de vrije scholen in de buurt was er geen voortgezet onderwijs in de buurt. Dat wordt nu opgezet. Ik vermoed dat de eersteklassers die nu nog anderhalf uur onderweg zijn overstappen naar deze lokatie.
Hier start volgend schooljaar nog een andere middelbare school, eentje van Pierre Bayle. Die beginnen echt met de eerste. Een school zal toch altijd klein moeten beginnen en ik heb niets tegen kleine scholen, als ze onderdeel zijn van iets groots.
Het is fijn dat we hier nu meer keuze krijgen in scholen, maar ik had het fijn gevonden als het een paar jaar eerder was gebeurt.

Zoon blijft zitten, dat weten we al een poosje. Dat heeft allerlei redenen, die ik om niet te herkenbaar te worden niet ga opschrijven.

Ik vraag me gewoon af of het vrije VO in de praktijk veel afwijkt van het reguliere onderwijs.

Maartje

Maartje

18-03-2015 om 11:06

VS moeder

Zoals je in het bericht aan Barveaux kan lezen krijgen we vanaf aankomend jaar ineens meer keuze in het VO-aanbod.
In onze regio is weinig HAVO en VWO. Zoon zit nu op de school waar dit wel wordt aangeboden en die is op redelijke afstand. De school is heus niet slecht, maar als we 2 jaar geleden de keuze hadden gehad die we nu krijgen had hij niet naar deze school gegaan.

Een overstap betekend voor hem een fris begin om allerlei redenen.

VS moeder

VS moeder

18-03-2015 om 11:44

OK...

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn beschrijving. Maar veel hangt af van hoe de oprichters er in staan en of je zoon tegen wat zweverigheid kan op zijn tijd. Mijn kind kreeg er soms de slappe lach van, maar dat negeerden ze gewoon, wat heel verstandig is. Bepaalde leerkrachten waren "zweefteven", met andere liep ze helemaal weg. En je krijgt wel een completere opleiding, vind ik. Het is best goed voor je om ook eens te tekenen of dichten over de leerstof, en daar ook enige begeleiding in te krijgen. Niet alleen ontdek je misschien verborgen talenten, maar wat je leert komt ook op een andere manier binnen dan alleen via het beredeneren. Ook heel belangrijk: ze geven kinderen echt kansen, bijvoorbeeld om op te stromen als ze er wel in geloven maar het volgens de regeltjes net niet mag. Of het toch nog een jaartje te proberen als je slecht presteerde door problemen. De ratings kunnen ze net even wat minder schelen dan reguliere scholen, terwijl ze er toch nog mooi uit komen. Maar ik weet weer niet of dat ook voor alle VS scholen geldt. Onze school is wel wat ongeorganiseerd, al zal dat bij een kleine school wellicht minder problematisch zijn.

Tot zover het verkooppraatje...ik hoop dat je er wat aan hebt.

waldorfmum

waldorfmum

19-03-2015 om 15:39

praktisch verschil

Praktische verschillen tussen regulier en VS is voornamelijk het periodeonderwijs. Dat is echt wennen voor kinderen uit het reguliere onderwijs. Elke dag 3 weken lang 2 uur hetzelfde vak zoals bijvoorbeeld biologie, geschiedenis of periode poezie Nederlands. Dat betekent dat je elke dag huiswerk hebt dat de vorige dag pas is opgegeven. Je kunt dus niet vooruit werken. En elke dag dus je periodeschrift bijhouden. Veel schrijfwerk en tekenen. Die periodeschriften moeten dus n.l. van eigen illustraties voorzien zijn. Heb je een kind dat daar niet van houdt (tekenen) dan zou ik het in deze fase niet meer doen. Houdt hij wel van tekenen en fraai werk afleveren dan dus wel. Ook zijn ze later uit dan regulier onderwijs (kind 11e klas VWO elke dag om half 5) omdat ze meer vakken hebben. Smeden, grimeren, houtbewerken, naaien, toneel etc en zo'n dag heeft maar 24 uur natuurlijk. Maar als het een startende school is dan zullen ze dat periodeonderwijs wel rustig opbouwen omdat iedereen natuurlijk uit het reguliere onderwijs komt. Dat is dan een voordeel. Hier krijgen de kinderen uit het reguliere soms een wegtrekker als ze zien hoe de kinderen die van een lagere Vrije school komen tekenen, zingen en handig zijn met van alles en nog wat. In het begin is dat echt lastig. Maar als je met zn allen "begint" kan het nog heel gezellig zijn lijkt mij. Succes met je beslissing.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.