Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marieke

Marieke

05-10-2014 om 22:51

Overstap naar vwo?

Het tweede middelbare schooljaar is nu een aantal weken bezig en mijn dochter komt met supercijfers thuis: de ene 8 of 9,5 na de andere komt voorbij. Ze is er ongelooflijk blij mee en wij ook. Ze werkt hard, plant goed, houdt nog steeds tijd over voor sport, uitjes met vriendinnen en zo. Aan het einde van de brugklas havo/vwo stond ze een 7 gemiddeld, prima havo-kind, dat vond zij, wij hadden hetzelfde idee en school gaf van harte een havo-advies. Maar nu ik deze cijfers zie, ben ik er niet zo zeker van. Dochter zelf weet het niet zo goed, zulke mooie cijfers blijven niet als ze naar het vwo zou gaan. School zegt: wij vinden het een typisch havo-kind, we vermoeden dat ze in 4/5 vwo gaat struikelen, ze scoort te laag op inzicht. Dat wil ik best geloven, maar ik geloof ook dat mijn dochter een laatbloeier is: haar Cito was vmbo-t, de juf van de basisschool dacht toch meer aan havo en nu dit. Kinderen veranderen nog zo veel, waarom zou dit ook niet kunnen?Ergens heb ik ook het gevoel dat de middelbare school bewust niet inzet op het hoogst haalbare, in verband met de cijfers naar de inspectie van uitstroom, doorstroom en/ of afstroom van leerlingen.
Maar wat is wijs? Kan het trouwens wel, nu nog doorstromen naar vwo? Moet ik meer vertrouwen hebben in school die vindt dat mijn dochter echt op haar plaats is? Of: gaan voor het hoogst haalbare? Met het risico dat ze het niet haalt? En hoe erg is dat? Pff, ik vind het echt lastig, ik wil ook niet die pushende moeder zijn die zo nodig haar dochter koste wat kost, naar het vwo wil laten gaan want dat wil ik zeker niet. Maar als ze het kan, waarom niet?

Evanlyn

Evanlyn

05-10-2014 om 23:10

ook gedaan...

en dochter heeft de stijgende lijn gewoon doorgezet op het VWO. Achten en negens dus, terwijl ze volgens de basisschool een "typische havist" was. Geloof vooral je eigen ogen en oren. En inderdaad is het voor een school niet handig om zo hoog mogelijk in te zetten. Maar voor jouw dochter wel! Als je zelf denkt dat ze een laatbloeier is, moet je je niet laten afpoeieren door enge verhalen over de bovenbouw. Bij mijn dochter moest eerst het kwartje vallen en dat is nu gebeurd. Als zij meteen het juiste advies had gekregen op de basisschool, had niemand later geroepen dat VWO toch we erg hoog gegrepen was en later nog wel moeilijker zou worden. Ze was dan gewoon met de stof meegegroeid en zo is die natuurlijk ook gepland. Ze werkt nu harder, maar beslist niet bovenmatig, en heeft ook nog tijd voor van alles erbuiten.

Evanlyn

Evanlyn

05-10-2014 om 23:12

derde jaar

Onze dochter is trouwens na het tweede jaar overgestapt. Daarna wordt het te moeilijk om de overstap nog te maken.

Niet geschoten.....

is altijd mis. School denkt dat ze vwo 4/5 gaat struikelen, nou en? Er struikelen er dan wel meer, doubleren is dan ook een optie, zoals voor meer leerlingen. Blijkbaar heeft school toch het idee dat ze het de komende jaren prima zou doen op het vwo, dus ik zeg, doen, ze heeft niets te verliezen toch? Ze kan goed plannen, is serieus bezig en haar cijfers zijn hoog genoeg.

Ik denk zeker dat als je dochter het zelf graag wil dat ik zou proberen haar naar het vwo te krijgen.
Opstromen gebeurt hier na het 2e jaar ook nog, het zijn er maar enkelen en de cijfers moeten gemiddeld een 7,5 zijn en de docenten moeten een positief advies geven. Eenmaal op het vwo is een 6 al voldoende om het vwo te doorlopen. Dat hoge gemiddelde, dat nodig is voor opstromen, is voor veel kinderen toch te hoog gegrepen, maar misschien voor jou dochter niet?
Als ze voldoet aan de eisen voor opstromen zou ik er voor gaan.

Karin

Karin

06-10-2014 om 00:00

En ook nog

als zij nu op een school zit waar HAVO en VWO klassen zijn dan zou ze, in het slechtste geval na de tweede altijd nog naar 3 HAVO kunnen? Maar ook: als ze nu lekker gaat (wat wil ze zelf eigenlijk het liefst?) is dat ook hartstikke fijn en kan ze HAVO met een extra vak doen en dan na HAVO door naar VWO (wel met profiel- en vakkeuze rekening mee houden).

Doubleren

Doubleren wordt steeds moeilijker, alleen relatief jonge leerlingen of die met medische problemen een grote periode missen of andere gewichtige redenen, krijgen ruimte om te doubleren. Andere leerlingen staan voor zware gesprekken waarin het afstromen wordt geadviseerd boven doubleren. Het zijn echt andere tijden. Juist door het wegvallen van de ruimte om te doubleren, staat elke leerling die hard moet werken, onder grote druk.

Ook een laatbloeier

Hier ook een laatbloeier of is het een gemotiveerde harde werker die lekker in het velletje zit. Na de tweede opgestroomd. Nog altijd tijd voor sporten en plezier. Maar heeft ook wel eens een feestje afgezegd want het komt niet aanwaaien. Maar als dochter met oude klasgenoten praat, merkt ze dat ze daar niet meer thuis hoort; andere motivatie, andere discussies en beleving.

Evanlyn

Evanlyn

06-10-2014 om 10:03

mijn dochter

had laatst een tussenuur en werd toen door haar oude klas meegesleurd naar hun les. Enorme lol natuurlijk, maar ze merkte toen pas goed dat ze nu toch wel aan dat hogere tempo gewend is, en dat ook wel prettiger vindt.

Linda K

Linda K

06-10-2014 om 12:38

Mening van je dochter

Waar is de mening van je dochter in dezen? Zij is toch degene die het zal moeten doen, niet jij.

Precies

Mijn gedachte: wat wil ze zelf?

Je kan het gesprek en de stap aangaan. Ze kan ook later na 5 Havo de overstap maken. Maar wellicht kiest ze wel voor HBO.

Barvaux

Barvaux

07-10-2014 om 09:21

tja

Vorig jaar stond ze na een jaar een 7 gemiddeld en nu begint ze heel goed. Het kan best zijn dat ze nu makkelijk beginnen en dat het snel zwaarder wordt. Je gaat ook niet zeggen van een kind in brugklas mavo dat het na een paar tienen wel naar de brugklas havo kan.

Ik zou na het eerste rapport, als het zo door gaat, hier een gesprek over aan gaan met de mentor. Vraag of ze nog over kan, wanneer dan en wat de eisen zijn, dan weet je dochter waar ze aan moet voldoen.

Yura

Yura

07-10-2014 om 10:34

Welke eis brugklas?

Ik begrijp niet helemaal waarom ze niet vanuit de havo/vwo brugklas naar 2 vwo gegaan is. Welke eisen stonden daarvoor dan op papier bij jullie school? Bij ons moesten ze gemiddeld een 7 staan en dan werd daar verder ook niet over gediscussieerd, dan ging je gewoon naar atheneum. Ik heb de indruk dat ze bij jullie naast "harde" eisen, namelijk het gemiddelde cijfer, ook "zachte" eisen hebben, zoals de indruk die de docenten hebben. Ik heb aan dat soort eisen echt geen boodschap, dat is zo enorm subjectief. Wat is nou een typisch havo en wat een typisch vwo kind? In mijn ogen is een kind dat op vwo voldoendes haalt een vwo kind. Wat er in 4/5 vwo gebeurt zie je dan wel weer, er kunnen zoveel redenen zijn waarom een kind het dan niet redt, voornamelijk naar mijn idee het overgaan van wekelijks vele toetsen naar toetsperioden, waardoor ze het idee hebben "ach ik heb nog heel lang de tijd, ik ga nu lekker playstationnen", maar dat lijkt me op een havo niet anders. Maar er kan ook van alles gebeuren zoals geen zin meer hebben, foute vrienden krijgen, ouders die gaan scheiden, een ouder die overlijdt, ziek worden etc. Die dingen kunnen op havo ook allemaal gebeuren en dan stranden ze net zo goed. Naar mijn mening kunnen ze beter op een zo hoog mogelijk niveau stranden, dan is het niveau waar ze naar afstromen ook een niveau hoger.

Barvaux

Barvaux

07-10-2014 om 12:15

yura

Hier werkt het met compensatiepunten, niet met een gemiddelde. Elke 6,5 is er 1, elke 7,5 zijn er 2. Je moet er dan minimaal 12 hebben om in aanmerking te komen voor VWO maar je hebt dus ook negatieve compensatiepunten. Ik geloof niet dat je het hier haalt met gemiddeld precies een 7 want elke 7,4 is nog maar één compensatiepunt.

Yura

Yura

07-10-2014 om 12:48

Barvaux

Ik denk dat je het dan zelfs haalt met gemiddeld een 6,5 in sommige gevallen, want volgens mij hebben ze wel een stuk of 12 vakken toch in de brugklas? Afhankelijk van welke vakken wel of niet mee tellen, dus als je 12x een 6,5 hebt heb je je 12 compensatiepunten. Maar het maakt niet zo heel veel uit welk systeem de school hanteert natuurlijk. Ik vroeg me alleen af of er op de school van TO's dochter net als bij jouw kinderen en mijn kinderen harde eisen op papier zijn gezet en of ze daar aan voldeed, maar op grond van "zachte" eisen ("typisch havo-kind") toch op havo is geplaatst of dat ze ook (net) niet aan de cijfereis voldeed.

Marieke

Marieke

08-10-2014 om 09:34

eisen naar 2 vwo

De school van mijn dochter hanteert de volgende eisen om vanuit een havo/vwo brugklas naar het vwo te kunnen: het gemiddelde cijfer is minimaal 7.5 en de vakken Nederlands, Engels, wiskunde (de kernvakken) moeten voldoende zijn, minimaal een zes. Scoor je tussen 7.0 en 7.5 en zijn de drie kernvakken voldoende, dat ben je een bespreekgeval. Scoor je erg hoog maar is een van de drie kernvakken onvoldoende: bespreken en waarschijnlijk een taak mee in de vakantie, na de vakantie toets en die moet je halen. Verder moet rekenen aan het einde van de brugklas 1F zijn.
Haar cijfers: 1 zes en de rest was hoger. Rekenen 1F gehaald in februari, ruim op tijd. Gemiddeld kwam ze niet aan 7.5, ik geloof dat ze 7.1 of zo had en het werd havo.
De cijfers hadden hoger kunnen zijn als ze in de tweede periode geen enorme dip had gehad: het nieuwe van de school was eraf, ze werd wat nonchalant met het leerwerk en het regende onvoldoendes in de proefwerkweek. Ze is zich rot geschrokken en ging als een wiedeweerga aan het werk om de cijfers op te halen, met succes!
Mijn dochter is huiverig om naar het vwo te gaan: kan ik dat wel? Nu heb ik mooie cijfers, maar straks niet meer. Dat zou best kunnen, maar ze kan het allicht proberen en lukt het niet dan kan ze altijd nog terug naar havo. Mijn dochter is wel een streber; waarom zou je een 6 halen als het ook een 7 kan zijn? Juist met die instelling denk ik: ga dan naar het vwo!

Sawo

Sawo

08-10-2014 om 10:57

overgang havo vwo

Ik vind een 7 gemiddeld in de brugklas niet echt hoog, bij onze middelbare school zou je dan ook naar de havo gaan. De meeste vwo leerlingen halen 8 en hoger.

Ik zie nog wel veel kinderen van 5 vwo naar 4 havo gaan wat echt wel zonde is. Dus mocht je dochter toch nog naar het vwo mogen dan zou ik na 3 vwo opnieuw met de docenten gaan praten of ze de bovenbouw ook goed door zou komen. Vaak worden de vakken ineens moeilijker en meer op inzicht in de bovenbouw en gaat de motivatie van de leerlingen omlaag. In de onderbouw is het verschil tussen havo en vwo vaak minder groot. Maar door de opbouw van de examens kan je nog wel van 3 vwo naar 4 havo maar meestal niet meer van 4 vwo naar 5 havo dus houd daar rekening mee.

groet

Saar

Yura

Yura

08-10-2014 om 14:23

Bespreekgeval

Ok ze was dus een bespreekgeval, ja dan gaan inderdaad subjectieve normen als: is het een typisch vwo kind? mee tellen. Als het je lukt om haar nog op het vwo te krijgen en ze wil dat zelf ook dan zou ik het zo snel mogelijk bewerkstelligen, dan kan ze gewoon nog mee met de klas Het is echter inderdaad zoals eerder gezegd nog geen garantie dat ze de eindstreep haalt, maar dat geldt ook voor al die kinderen die dik aan de eisen voldeden.
Saar, ik weet niet of gemiddeld een 7 laag is, dat hangt neem ik aan ook van de zwaarte van de toetsen en de normering af, is het 2 fouten per punt of 3 bijvoorbeeld. Volgens mij maakt elke school zijn eigen toetsen, dus dat is appels met peren vergelijken. Wel strandt er bij ons op school nog een hoog percentage bij de overgang van de 3e naar de 4e inderdaad. Van de 2e naar de 3e bijna niemand, maar van de 3e naar de 4e hebben ze opeens weer hele hoge normen, dan moet je gemiddeld een 6,5 staan. Ik denk inderdaad omdat het nog vrij makkelijk is om van 3 vwo naar 4 havo te gaan, ook velen hebben toen vrijwillig de overstap gemaakt (terwijl ze wel aan de norm voldeden) omdat ze over de 2e verplichte vreemde taal struikelden in hun profielkeuze. Bij zoon bleven van 3 vwo3 klassen nog 2 vwo4 klassen over, ruwweg 1/3 is dus alsnog afgestroomd. Bij dochter het jaar erop was het iets minder dramatisch daar was het 1/4, maar alsnog fors. Bij de overgang van 4 naar 5 bij zoon hebben een stuk of 6 leerlingen uit zijn klas van ca. 30 het niet gered. Maar zie jij echt leerlingen van 5 vwo naar 4 havo gaan? Dat vind ik wel heel erg ver gaan, dan kom je bij 2 jaar jongere kinderen en je zakt nog eens een niveau af. Ik heb dat nog nooit gezien en ik zou daar ook niet mee akkoord gaan als mijn zoon dit jaar (zit nu in 5vwo) zou blijven zitten.

Sawo

Sawo

08-10-2014 om 15:03

Aantal maal yura

Ik heb dit elk jaar weer gezien zelfs met mijn eigen nichtje dat ze na 5vwo naar 4 havo gaan. Soms toch de beste oplossing. Ik ken ook redelijk veel kinderen die 2 keer zakken voor hun eindexamen VWO en dan met lege handen staan.

Groet
Saar

Yura

Yura

08-10-2014 om 16:10

Wow

Daar schrik ik van, ik heb het hier in de omgeving nog nooit gehoord, ook niet van dat 2x zakken trouwens. De meeste scholen voor vwo hier zitten tegen de 100% slaging aan, op onze school vorig jaar zelfs 100% zonder her. Nou vind ik dat niet per se een goed teken hoor, want dat geeft volgens mij alleen maar aan dat ze wel heel snel laten afstromen, zeker als ik op dezelfde school leerlingen hoor die voor havo niet lager dan een 7 hebben gehaald op hun eindlijst. Maar goed dat is een andere discussie.

Barvaux

Barvaux

08-10-2014 om 16:27

yura

Inderdaad Yura, het lijkt er op dat jullie school wel heel makkelijk is in afstromen, vind ik inderdaad een slecht teken. 1/3 of 1/4 is toch erg veel en daarna maar pronken met je 100% (en waarschijnlijk ook goede havocijfers!)...

Maar van VWO5 naar havo4 is gewoon logisch, er worden al zaken afgesloten in havo 4 voor het examen. Het is hetzelfde verhaal als van havo3 naar mavo4 dat is ook vaak onmogelijk.

Sommige scholen doen het natuurlijk wel maar het is toch een lastige stap.

Yura

Yura

08-10-2014 om 19:46

3dubbel doubleren

Nou logisch vind ik het niet hoor. Ik vind het al heel wat om van vwo 4 naar havo 4 te gaan, dat is al dubbelop, je doet het jaar over en het is een niveau lager, dan moet het zo makkelijk zijn dat je wel wat tijd over houdt om zaken in te halen. Maar van vwo 5 naar havo 4, dan verveel je je toch doet, want je was blijkbaar wel in staat om vwo4 te halen, dan moet havo4 toch helemaal makkelijk zijn. Bovendien heb je een voorexamen jaar gedaan, dus zaken als ckv, maatschappelijke stage heb je afgerond. Ik ken 1 meisje dat bij ons van 4vwo naar 5havo is gegaan en moest inderdaad wat inhalen, maar haar laagste eindcijfer was een 6,7, dus zoveel moeite kostte dat blijkbaar niet. Het jaar erna heeft de school de maatschappelijke stage van 5 naar 4 vwo verplaatst, dus nu doen havo en vwo het in hetzelfde jaar, dat moest zij nog in het examenjaar doen. Afgelopen jaar heeft een vriendje van zoon eindexamen vmbo-t gedaan, was van 3 havo naar 4 vmbo gegaan, ook redelijk makkelijk gehaald wat ik begreep.
Volgens mij hangt hier vooral een hoop van de (on)wil van de school af.
Maar om even bij de vraagstelster terug te komen, als jouw dochter ook dit risico loopt bij jullie op school (dat ze van 5 vwo naar 4 havo moet als ze blijft zitten) zou ik haar maar op havo laten en gaan voor hoge cijfers, dan is de route 5 havo - 5 vwo - 6 vwo sneller.

Hier

Gaan leerlingen ook gewoon van vwo 5 naar havo 5 als ze blijven zitten. Dr cijfers worden dan geherwaardeerd naar havo cijfers, meestal 1 punt hoger
Ook van havo 3 naar mavo 4 is heel gewoon. Wel moet je dan wat inhalen in de vakantie, maar dat is prima te doen.
Veel hangt van de wil vd school af.

Marieke

Marieke

10-10-2014 om 11:57

het blijft havo

Gisteren hebben we nog eens met school gesproken. Toen zijn de toetsen, ook die van vorig jaar, erbij gehaald. De toetsen worden gemaakt volgens een bepaald principe; zoveel vragen puur reproduceren, zo veel vragen begrijpen/toepassen en zo veel vragen inzicht. Als het gaat om reproduceren en begrijpen scoort ze goed, op inzicht minder. Dat is de reden dat ze havo-advies heeft gekregen, want inzicht heeft ze nodig op vwo. Verder geeft dochter aan het fijn te hebben in deze klas en is ze bang om op het vwo te struikelen en dan teruggaan naar havo voelt voor haar niet goed.
En met een gerust hart zijn we weer naar huis gegaan; dochter zit op haar plek, niet alleen qua schooltype maar ze zit ook lekker in haar vel, heeft een paar aardige vriendinnen, heeft ook tijd over voor leuke dingen, het gaat dus goed. Wat wil een mens nog meer?

RTTI

Op de school van mijn dochter werken ze ook met RTTI (http://rtti.nl/), dat maakt de resultaten en capaciteiten van de leerling een stuk inzichtelijker dan de cijferlijst alleen.

Fijn dat je dochter en jullie tevreden zijn over de plek waar ze zit.

skik

Marieke

Fijn dat school jullie vraag zo serieus heeft bekeken en eerlijk beoordeeld op je dochter's schoolwerk. Nu kon ze een bewuste, goed doordachte keuze maken. Eind goed, al goed.

Reg

Reg

12-10-2014 om 11:57

hier ook

Dochter ging naar VWO, kon na eerste jaar vwb cijfers naar gymnasium, maar wilde liever op VWO blijven. Daarna werd het lastig voor haar en begon school aan de bel te trekken. Met veel hulp hebben we haar VWO 2 doorgekregen. We zagen haar in VWO 3 struikelen en toen is ze na VWO 3 naar HAVO 4 gegaan. Ze is getest in Amsterdam en bleek, wat school ook al aangaf, bepaalde inzichten te missen. VWO had misschien gekund als ze er keihard voor had gewerkt, maar dan is 6 jaar heel lang. School adviseerde dat het voor haar zelfbeeld ook fijn zou zijn als ze eens hogere cijfers kon halen (dat was uiteraard niet het enige dat ze zeiden). Dochter vond het niet leuk, zag het als falen, maar haalde daarna bijna geen onvoldoendes meer.
Nu zit ze op haar tweede vervolgopleiding, HBO en kan meer dan ze denkt; misschien ook puur omdat ze ouder is en meer inzicht heeft gekregen en meer werkt voor haar toekomst dan dat je dat doet op middelbaar onderwijs.

Linda K

Linda K

12-10-2014 om 13:08

Marieke

Het klinkt als een weloverwogen beslissing, Marieke, fijn!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.