Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Overstap HBO -MBO

Mijn zoon doet nu het eerste jaar HBO. En hij weet zeker dat hij deze opleiding niet wil afmaken, het is te theoretisch naar zijn zin. Ook weet hij niet of hij het jaar gaat halen, want er mag geen enkele onvoldoende meer vallen en hij moet nog 7 vakken. Hij heeft zijn oog laten vallen op een MBO opleiding in dezelfde richting.
Nu ben ik benieuwd hoe ze op het MBO omgaan met ex-hbo-ers. Moeten die op hetzelde niveau beginnen als degenen die vers van de middelbare school afkomen, of bestaat er daar ook zoiets als vrijstellingen?


@Emma

@Emma

15-06-2017 om 23:18

MBO

Als het een opleiding is in dezelfde richting zal hij wel wat vrijstellingen krijgen. Hij zou even naar de mbo-decaan kunnen gaan met een uitdraai van zijn behaalde vakken uit het volgsysteem.
Weet je zeker dat hij nog kan inschrijven op het mbo? Hebben ze daar ook niet dat je vóór 1 mei moet zijn ingeschreven? Anders zijn er misschien wel bijzondere omstandigheden voor hem?

Mbomam

Mbomam

16-06-2017 om 09:51

Sorry, erg negatief.

Bedenk dat hij in een klas komt die bedoeld is voor leerlingen die van vmbo kader of T komen. Mijn kind die van havo af kwam viel dit heel erg tegen. De zelfstandigheid werd afgenomen. Alles wat ze beheerste moest toch opnieuw met als gevolg dat ze zich stierlijk verveelde en ernstig toegesproken werd als ze weer eens te ver voor liep. Ander werk of eigen initiatief mocht niet. Bedenk dat het niveau van de docenten lager is. Hele lange dagen en weinig doen. De leerlingen die van het HBO komen zijn bijv. Uitgeloot of volgen die studie om binnen termijn een diploma te hebben i.v.m studieschuld.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-06-2017 om 10:14

Wat mbomam zegt

Het is echt een enorme stap terug over de gehele linie. Ik ken echt niemand die dat heeft volgehouden. Dan kun je beter kiezen voor een deeltijdmbo met een wat ouder publiek en meer motivatie.

V@@s

V@@s

16-06-2017 om 10:32

versnelde opleiding

Even googelen leert dat verschillende MBO's versnelde trajecten aanbieden voor havisten.

Auwereel

Auwereel

16-06-2017 om 11:06 Topicstarter

Daar ben ik inderdaad ook wat bang voor

Ik hoor verhalen van vriendinnen van mijn dochter die van VMBO-t naar MBO4 gaan en zich dood vervelen, met name bij de algemene vakken. En als je dan door de hoge eisen het HBO nèt niet haalt, wat moet je dan?
Hij probeert ook te gaan werken, met daarnaast een avond-MBO+/HBO, maar daar zijn meer sollicitanten dan plekken.
Ik heb hem ook gewezen op enkele deeltijdMBO-opleidingen, maar die staan niet zo goed bekend volgens hem.
Ik weet niet of precies of de opleiding van zijn voorkeur een versnelde route aanbiedt, ik heb hem ook op het hart gedrukt dit met zijn mentor/studie-adviseur te bespreken, maar die hadden geen tijd. Maar de tijd dringt nogal, alhoewel het inschrijven gelukkig niet per sé voor 1 mei hoefde. Dat zou lastig zijn, want pas in juli weet je of je voldoende punten hebt gehaald om door te mogen. Dat is op 1 mei nog niet bekend. En om je alvast in te schrijven omdat het misschien niet gaat lukken, daar zitten andere opleidingen toch ook niet op te wachten, of zie ik dat verkeerd?

Zon

Zon

16-06-2017 om 11:27

echt niet?

Wil hij écht niet of is hij bang dat hij het niet haalt? Als het laatste aan de hand is, kan ik toch gewoon door met zijn studie en de gemiste vakken overdoen. Er zijn zat HBO'ers die er 5 jaar over doen en die struikelen bijna allemaal over enkele vakken in het eerste jaar. Dat is niet het einde van de wereld...

Auwereel

Auwereel

16-06-2017 om 11:36 Topicstarter

De eisen zijn gewoon erg hoog voor het eerste jaar

Je moet 80% van je studiepunten hebben. Als je alles hebt overgedaan wat je mocht overdoen en je komt niet aan die 80% dan mag je weg.
Die 80% norm geldt kennelijk ook voor sommige tentamens. Een uitgebreid tentamen Engels, vertalen, onregelmatige werkwoorden, op hoog niveau en dan moet je 80% goed hebben voor een 6.

Maar ik denk ook wel eens, zou hij de eer liever aan zichzelf houden, iets zoals de vos en de druiven.

Auwereel

Auwereel

16-06-2017 om 12:37 Topicstarter

MBOMam

Ik heb mijn zoon je post laten lezen en van de weeromstuit is hij op zoek gegaan naar een andere HBO opleiding waar je je tot 1 juli kan inschrijven!

Yura

Yura

16-06-2017 om 13:36

Niet halen = weg

In reactie op Zon. Ik neem aan dat het hier gaat over het Bindend Studieadvies (BSA). Dat kennen wij uit onze tijd niet, maar dat betekent dat je het eerste jaar een bepaald aantal punten moet halen om te mogen blijven, anders moet je weg en mag je binnen drie jaar niet terug. Dus als je het niet haalt kun je tegenwoordig niet meer gewoon door met je studie.

Het aantal punten dat je moet halen varieert per instelling. Per jaar kun je 60 halen. Haal je in 1 keer 60, dan heb je je propadeuse binnen. Bij de meeste hogescholen en universiteiten moet je ca. 42/45 punten van de 60 hebben gehaald op het einde van het jaar om te mogen blijven. Sommige zijn echter strenger. Bij de Erasmusuniversiteit moet je in 1 keer al je 60 punten hebben gehaald. Bij de Haagsche Hogeschool is het 50. Soms gelden daarnaast nog aanvullende eisen voor bijvoorbeeld wiskunde. Dat moet je dan sowieso gehaald hebben.

Voor TO, ik denk inderdaad dat het voor je zoon verstandiger is een andere (voor hem makkelijkere) HBO studie te zoeken. Ik hoor alleen maar vmbo-t'ers die op hun sloffen door MBO 4 gaan zonder ooit iets te hoeven doen. Sommige hebben er gewoon een baan naast van 24 uur ofzo. Zij hebben het over het algemeen op het hbo ook een stuk moeilijker dan diegenen die van de havo komen. Vooral het niveau-verschil op het gebied van Nederlands, Engels en wiskunde is heel erg groot.

bieb63

bieb63

16-06-2017 om 13:47

Als hij MBO4 gaat doen (en dat neem ik aan)

zitten daar trouwen ook veel havisten hoor. Voor heel veel havisten is HBO te 'hoog', dus gaan naar MBO4. Ook is lang niet iedereen 16 ofzo, want veel starten 1 of 2 jaar met een andere richting, is dan niet wat ze ervan verwachten, en gaan dan een andere MBO4 opl. doen, maar moeten dan wel starten in klas 1 (ivm de nieuwe vakrichting). M.a.w. het zijn zeker niet allemaal 16 jarigen in klas 1, de helft is 18+ of zelfs 20+.
Vrijstelling van vakken (bijv. NL of ENG voor het 1ste jaar) kan niet. Of kan wel, maar dan krijgt hij geen MBO stufi, omdat hij de minimaal vereiste contacturen moet hebben.

Overigens kun je (heel veel) volwaardige MBO4 opleidingen via het LOI volgen, af te sluiten met een MBO4 diploma van het Ministerie. Geen stufi en OV (want geen ROC). Maar wel compleet met stages, contactmomenten o.a. voor de praktijkvakken.

Auwereel

Auwereel

16-06-2017 om 13:58 Topicstarter

Even correctie

Hij moest 54 van de 60 punten hebben, 90% dus.
Hij heeft zich toch maar net ingeschreven voor de HBO studie bij een andere HBO instelling, waar hij 48 van de 60 punten moet hebben en de eis voor Engels minder streng is.
Ik heb hem ook links van NCOI en LOI toegestuurd, maar hij las erg negatieve reviews, vandaar die MBO4 opleiding.
Zoon is ook erg afgeknapt op de communicatie met de MBO4 opleiding, vertelde hij net. Krijgt-ie papieren binnen, 'laat dit je mentor ondertekenen'. Hoezo zelfstandigheid?

Auwereel

Auwereel

16-06-2017 om 15:43 Topicstarter

Weer correctie

Niet ondertekenen, maar invullen.

yura, moedermop

Yura, misschien ken jij veel vmboT ers die op hun sloffen door mbo4 gaan, maar de meeste niet. Op MBO zijn erg veel verplichte contacturen, meer dan 30 per week is normaal. Met reistijd erbij is er voor de meeste leerlingen echt geen tijd voor 24 uur per week werken.
Ik weet niet wat voor opleidingen jij kent van MBO4, maar mbo verpleegkunde, techniek, hotelschool, laboratoriumonderwijs, zijn pittige opleidingen waar je niet met niks doen doorwaait.
Moedermop: het vrij normaal dat voor een mbo-opleiding info van het VMBOT wil. Want vanaf vmboT MOET je door met een mbo opleiding, je hebt nog geen startkwalificatie. VMBOscholen moeten zorgen voor een doorstroom naar mbo. Bij havisten, die normaal gesproken naar het hbo gaan is de situatie hele anders. Die kunnen ook gewoon stoppen met school.
Mbo is echt heel anders dan hbo. Maar vergeet ook niet dat het een ander niveau is, waar normaal gesproken 15 en 16 jarigen instromen!

Nog erger

Communicatie met de opleiding zal op het MBO een nog groter probleem worden.
Prhyne stelde: 'Ik ken echt niemand die dat heeft volgehouden.' Bij mijn dochter in de klas zit iemand die van het HBO komt. Maar zij haalt nu slechte cijfers, terwijl mijn dochter (VMBO-kader, MBO-3 en nu MBO-4 heel goede cijfers haalt (eindelijk). Laat het dus zeker gepaard gaan met een waarschuwing: denk niet dat het te gemakkelijk is, leun niet achterover, denk niet dat je het wel redt als je de laatste avond begint met studeren.
Wat betreft talen: dochter moet Engels (bijv.) op B2-niveau doen; Nederlands 3F (is havo-niveau). Als Engels een struikelblok is zou ik toch eens kijken naar de eisen die gesteld worden op het HBO in vergelijking met MBO-4.

Tsjor

Auwereel

Auwereel

16-06-2017 om 17:24 Topicstarter

Engels op zijn opleiding nu

Hij doet nu de internationale opleiding en die heeft hoge eisen voor Engels. Maar hij moet nu nagaan wat het niveau is voor Engels oo ern Nederlandstalige opleiding.

Yura

Yura

17-06-2017 om 13:37

Mach

Ik weet het inderdaad natuurlijk niet van alle richtingen. Ik ken er heel veel van Sport en Bewegen en voor hen geldt dit unaniem. Eentje ken ik die financiële administratie heeft gedaan, voor hem gold dit ook, die doet nu bedrijfseconomie op hbo en die moet voor het eerst van zijn leven leren, hij heeft zelfs al die jaren op vmbo-t en mbo nooit een eigen bureau op zijn kamer gehad. Ook nog een met hotelschool, gold het ook voor. Dan nog eentje die meubelmaken doet, en daar ondanks een behoorlijke handicap weinig moeite mee heeft. Verder ken ik er nog een paar, waarvan ik geen idee heb wat ze doen.

yura

Als iemand al zonder leren door het VMBOT gaat zal MBO ook een makkie zijn, waarschijnlijk had hij havo capaciteiten.
Van Sport en Beweging is het bekend dat er erg weinig theorie wordt getoetst. Doorstromen vanaf die opleiding gaat ook niet erg goed.
Ik ken een heleboel mbo-ers. Mn verpleegkundigen, laboratorium, techniek. EN dan wel mensen die ook op vmbot op nu nivo zaten, dus ook op vmboT gewoon moesten studeren. Die moeten op mbo4 ook echt wel wat doen.
Ook de middelbare hotelschool kost hier erg veel tijd, met roosters en verplichte aanwezigheid tot 16 uur of 21 uur 'savonds.
Niet elke mbo-er stroomt vervolgens met gemak door naar hbo.
Hier konden havisten instromen op een versnelde MBO4 hotelschoolopleiding. 2 ip 3 jaar. De helft haakte af in de loop van het jaar, omdat ze het niet voor elkaar kregen om een stagedag, 4 schooldagen waarvan 1 tot 21 uur ivm koken, toetsen leren en verplichte anwezigheid tot een goed einde te brengen en de toetsen te halen. Havisten he, op mbo.
COnclusie is volgens mij dat niet elke havist gelijk is, niet elk mbo gelijk is en niet elke mbo-er gelijk is

bieb63

bieb63

17-06-2017 om 20:17

Precies Mach

Hier is de ervaring dat de mbo4 opleiding, naast alle stages en toetsen en schooldagen, zeeeeer arbeidsintensief was ivm ontzettend veel werkstukken. Mega veel en wbt tijd die je er voor nodig had, eigenlijk niet te doen. Overigens leer je van die werkstukken veel, dus op zich zeker nuttig. Maar al met al bijna niet te doen.

Mbomam

Mbomam

18-06-2017 om 10:30

Pittig

Mijn dochter deed een pittige mbo opleiding, maar kwam met dito profiel van de havo. In haar klas was 1 ex-hbo die net als de vmbo-t gewoon moest werken, maar die was al een tijd uit de schoolbanken. De kaderleerlingen haalden nauwelijks hun studiepunten. Dochter had aan een keertje doorlezen voldoende om de hoogste punten te halen. Zij heeft een groot deel sport en werken op moeten geven vanwege de lange schooldagen, niet vanwege het huiswerk.
Tsjor, het is inderdaad de bedoeling dat eind mbo-4 havo niveau gehaald moet worden voor nederlands 3f, rekenen 3f en engels vanaf komend examenjaar b1of b2, maar daar beginnen ze uiteraard niet. Iemand met een havo-diploma begint opnieuw waar hij eind 3 havo gebleven is. Dochter had ook sterk haar twijfels of dit niveau gehaald zou worden, gezien de moeite die haar klas hiermee had. (Net als een deel van haar docenten trouwens, die geen foutloze mail of toets konden schrijven.)

Triva

Triva

18-06-2017 om 10:53

is ook logisch

'Tsjor, het is inderdaad de bedoeling dat eind mbo-4 havo niveau gehaald moet worden voor nederlands 3f, rekenen 3f en engels vanaf komend examenjaar b1of b2, maar daar beginnen ze uiteraard niet.'

Is ook logisch aangezien zowel havo als mbo4 toegang geeft tot HBO en daar moet je op 4F gaan werken, eigenlijk meteen al in de eerste is de ervaring van mijn zoon.

Mbomam

Mbomam

18-06-2017 om 11:13

Sneu

Beetje ot. Mijn dochter vond het erg sneu dat haar medeleerlingen een vette worst voorgehouden werd betreffende hbo doorstroming in dezelfde richting. Er werd niet benadrukt dat van de examenleerlingen die het zware doorstromingsprogramma hadden gevolgd er slechts 1 was toegelaten.

Overigens was niet alles negatief, ze heeft er fijne vriendschappen aan over gehouden.

Mbomam

Als je na havo naar mbo4 gaat en dan ook nog met een aansluitend profiel is het volstrekt logisch dat je met gemak hoge cijfers haalt! Er stromen daar ook leerlingen binnen die slechts de 3e klas havo hebben gehaald. Jouw dochter heeft 2 klassen havo meer dan die leerlingen.
Mbo 4 is bedoeld voor leerlingen van vmboT of evt kader. Die bepalen dus ook het nivo. Niet mislukte hbo-ers, vwo-ers die niet weten hoe ze moeten studeren of havisten die een liever mbo doen. Natuurlijk zijn al die leerlingen welkom! Maar dat is niet de norm. Ze zullen zich moeten aanpassen aan de leerling en mbbo school zoals die bedoeld is: vmbo-ers die op hun 16e een beroepsopleiding op middenkader niveau gaan doen.

Mbomam

Mbomam

18-06-2017 om 12:53

Mach

En dit was dus ook mijn antwoord op de vraag van TO #3. Er zijn overigens ook havo-ers die vanwege het leenstelsel voor MBO kiezen.

bieb63

bieb63

18-06-2017 om 16:24

Toch Mach

Is er ook nog iets anders: Er wordt veel op een MBO4 verwacht. Vergis je niet. En wellicht is rekenen, NL, Engels voor een havist (te) makkelijk. Maar niet voor iedere havist..... Een havist die niet zo talig is, zal het NL en engels op het MBO4 ook wellicht pittig vinden (én er uiteindelijk beter in worden). Net zoals een slechte reken havist rekenen pittig zal vinden. Daarnaast wordt er veel verwacht wbt het theoretische vak, ook dat is voor een havist niet persé een eitje.
Én, niet iedere havist is een 'studiebol'. En ook niet elke VMBO'T-er is een niet-studiebol. Soms valt het kwartje voor een zgn VMBO'Ter later en gaat na MBO naar HBO. Soms is een havist die met hangen en wurgen z'n diploma haalt het HBO een brug te ver. Of i.i.g. op dat moment.

Bieb63

Ik ben het helemaal met je eens hoor! Mbo4 is niet " te min" voor een havist ofzo. Maar als het goed is hebben de havisten het Nederlands en Engels al lang gehaald.
Het gaat mij er vooral om dat een aantal posts in dit draadje doen alsof het allemaal niets voorstelt op het mbo. En dat bestrijd ik. Het is makkelijk voorbeelden te geven van leerlingen die het allemaal een makkie vonden op het mbo. Zeker als er dan bij wordt gezegd dat het vmbot ook een makkie was en er geen inspanning voor nodig was. Denk dan eerst maar eens goed na waarom zo'n leerling niet de havo zat ipv vmbo.
Mbo kan ook voor havisten een mooie deels praktische opleiding zijn. Als maar niet vergeten wordt dat het gros van de ll gewoon van het vmbot komen en de opleiding dus daar op aan moet sluiten

Auwereel

Auwereel

18-06-2017 om 19:12 Topicstarter

Meer praktisch, maar wel op niveau

Meer praktisch is ook waar mijn zoon naar kijkt, maar hij heeft ook geen zin om op een te laag niveau te beginnen, hij heeft per slot van rekening er ook al een jaar HBO opzitten. De MBO4 ooleiding die hij op het oog had, heeft geen versneld traject. De HBO opleiding waar hij zich heeft ingeschreven heeft meer en eerder stages, dus hoopt hij op die manier op meer praktijk.

Vrijstellingen kan wel

Bij onze opleiding stromen ex hbo studenten in het tweede jaar in en voor Ned, Eng en Re, krijgen ze ook vrijstelling bij bewezen niveau.

Yura

Yura

20-06-2017 om 12:20

Mach

Ok van Sport en Bewegen had ik inderdaad de indruk al. Maar ik ken iemand die daarna HBO Sportmarketing en Management is gaan doen en dat in de nominale tijd gehaald heeft, dat kan dus wel. En zelfs iemand die daarna International Businesses en languages heeft gedaan, een schakelmaster en een master. Maar die zei ook wel dat hij heel veel zelf bij heeft moeten leren. Hij kwam op HBO en sommige dingen werden gewoon bekend verondersteld. Niemand die er op het hbo bij stil staat dat er mensen zijn die niet weten wat het sigma-teken inhoudt bijvoorbeeld, dus dat heeft hij achteraf op gezocht. Even een heel klein voorbeeldje dat me te binnen schiet.
Wat ik ook heel raar vindt is dat je op veel hbo-opleidingen met elke willekeurige mbo-richting terecht kunt, het lijkt me logisch dat die al in dezelfde richting geweest moet zijn dan. En ook niet erg raar dat je het niet redt dan. Dan heb je misschien wat meer moeite met Engels, Nederlands en wiskunde tov een havo-leerlingen, maar dan heb je weer voordeel met boekhouden bijvoorbeeld, waardoor je extra tijd aan je lastige vakken kunt besteden.
En wat betreft dat die jongen die ik als voorbeeld noemde heb je misschien wel gelijk, hoewel de basisschool hem vmbo basis/kader advies gaf. Ouders waren het daar niet mee eens.

braam

braam

20-06-2017 om 15:39

Yura

Sinds een paar jaar zijn er op (sommige?) hbo's wel extra eisen aan mbo diploma's. Dan kun je met sommige richtingen niet rechtstreeks instromen maar moet je een extra toets doen voor bijvoorbeeld wiskunde.
Ik vind het wel heel goed dat de optie van een opleiding in een andere richting er wel is, ik ken best veel mensen die er op het mbo achterkwamen dat dit niet helemaal hun richting is en dus juist wat anders willen studeren op hbo.

Ik ben wel blij dat je vanaf het MBO naar elke willekeurige HBO opleiding door kan stromen. Veel kinderen zijn nog maar 15 als ze een MBO opleiding kiezen. Dus het is wel heel makkelijk om de verkeerde keuze te maken. Gelukkig heb je dan de kans om alsnog in te stromen in een andere HBO opleiding zonder eerst weer een MBO opleiding te moeten doen.
Goede doorstroming tussen opleidingen vind ik erg belangrijk want je wilt de kinderen toch alle kansen geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.