Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
verhuismoeder

verhuismoeder

27-01-2015 om 12:58

Overgang Vrije School (BS) naar Dalton (BS)

Heeft een van jullie ervaring met overgang van klas 5/groep 7 van een vrije basisschool naar dalton onderwijs ? is dat een grote overgang ? Bij intake gesprek liet directrice dalton zich ontvallen dat ze eigenlijk wel een achterstand op mn rekenen verwacht.

Ik maak me zorgen maar er is geen vrije school in de nieuwe omgeving. Dochter is 12 en heeft jaar langer gekleuterd dus jaartje extra in groep 7 is geen optie.

bieb63

bieb63

27-01-2015 om 15:47

Het is wel lastig. Maar waar ik me sowieso over verbaas is het feit dat achterstand op rekenen wordt verwacht. Zou best kunnen (geen idee), maar dat is natuurlijk wél erg raar. De kinderen zouden vanaf een Vrije School toch net zo goed moeten kunnen rekenen op het moment dat ze naar het VO gaan als kinderen van andere scholen? Of ben ik nou gek. Denk eens aan de verplichte rekentoets op het VO, of sowieso het niveau dat op een VO (welke richting dan ook) wordt verwacht.
Ik zou mezelf eerder achter de oren krabben en als de wiedeweerga zorgen (met bijles of wat dan ook) dat kind op een acceptabel rekenniveau komt. Niet alleen om op die Daltonschool mee te kunnen, maar vooral omdat het niveau sowieso opgekrikt zou moeten worden (indien inderdaad het niveau niet aansluit op het niveau van andere scholen).

Mieke

Mieke

27-01-2015 om 15:57

wel van gewoon onderwijs naar Montessori

Onze kinderen zijn dit jaar van gewoon klasikaal onderwijs naar een montessori school gegaan. De nieuwe school verwachtte ook allerlei problemen. Niet qua niveau maar wel om zich aan te passen. Onze oudste ging ook naar groep 7 en moest dus wennen aan plannen en zelfstandig werken. Ze hebben nooit iets gewerkt. Zowel mijn zoon als dochter in groep 6 hadden het zo door. Mijn zoon vinden ze nu een voorbeeld leerling voor het montessori onderwijs. Mijn dochter had in het begin moeite met zelfstandig haar werk plannen maar na een paar weken wist ze wat ze moest doen ging het prima.

Mijn kinderen hebben overigens zelf mogen kiezen of ze wilden of niet. Ze hebben 1,5 dag meegedraaid en daarna besloten dat ze naar een andere school wilden gaan.

Wat wil je dochter? En als ze inderdaad een achterstand heeft dan kan ze die toch wel wegwerken?

achterstand

Als daar sprake van zou zijn zou dat bij jullie door de cito scores toch ook bekend moeten zijn. Of doen ze geen cito op de VS?

VS moeder

VS moeder

27-01-2015 om 18:52

hangt ervan af

Elke VS is anders. Mijn kind ging van regulier naar VS en bleek toen juist een achterstand in rekenen te hebben opgedaan op de reguliere school. De VS was al veel verder.

Als je dochter een achterstand in rekenen heeft, moet je dat sowieso bijwerken, of ze nou overstapt of niet.

herkenning

Misschien is het toeval maar dochter van vriendin moest na de overstap vrije school naar openbaar inderdaad een jaar overdoen ivm een rekenachterstand.

verhuismoeder

verhuismoeder

29-01-2015 om 10:23

CITO

Bedankt voor de reacties. het onderwijskundig rapport wordt opgestuurd van VS naar nieuwe school. CITO wordt wel gedaan maar daar horen wij nooit iets over. Inderdaad maar even afwachten of en hoe groot de achterstand is. Misschien valt het mee en anders inderdaad kijken hoe we dat in kunnen lopen.

Egel

Egel

29-01-2015 om 10:35

Uitslagen Cito's

Op de resultaten van de Cito's heb je gewoon recht. Op het onderwijskundig rapport ook.
Ik zou dat allemaal even opvragen en niet zo afwachtend zijn.
Succes met verhuizing en het begeleiden van je kinderen!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-01-2015 om 11:38

Ja idd

Zeker op een "gewone" school doen de cito's er zeker toe, dus ik zou zelf niet voor een verrassing willen komen te staan en die cito's nu al opvragen bij de basisschool.

Cat

Cat

29-01-2015 om 12:00

poeh

Je dochter is 12 en je hebt geen enkel idee van haar cito uitslagen? Heel apart, van jou en van school!
Ik zou daar echt acuut achteraan gaan en aan de slag met ev achterstanden.

verhuismoeder

verhuismoeder

29-01-2015 om 12:35

ik snap

hoe het overkomt maar het ligt echt veel complexer dan ik hier kan uitleggen ivm herkenbaarheid.

maar bedankt voor de reacties. Ik ga er zeker achteraan

creabea

creabea

29-01-2015 om 15:38

vooroordeel?

Is de directeur van de nieuwe school bekend met de vrije school waar je dochter nu naar toe gaat, of is de opmerking over waarschijnlijke achterstanden gebaseerd op vooroordelen tov vrije scholen? In mijn woonplaats is VS ook een tijd terug bestempeld geweest als zwak, maar toch niet het hele vrije school-onderwijs is prut. Ik heb verder het niet zo op de vrije school (mij te zweverig) maar ik hoor er verder wel heel goede verhalen over.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.