Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Overgang basisschool naar middelbare school

Hallo iedereen, ik ben pas nieuw op het forum maar er zit mij iets dwars. Zelf ben ik geen ouder, maar een zus. Mijn broertje die zit nu in groep 8 en heeft een Cito-score gehaald van 539 (zelfde als mij trouwens) en dus zou je verwachten dat hij dus naar havo zou mogen gaan, maar dit is niet zo. Hij kreeg het advies vmbo-T en mag van zijn juffrouw niet naar havo, omdat hij dus volgens haar een slechte werkhouding heeft. Zijn vriend heeft trouwens veel lager gescoord en mag wél naar havo. Mijn moeder is dus enorm kwaad hierom, omdat hij dus volgens haar gewoon havo aankan en dit ook heeft bewezen door zijn Cito-toets. Wij zijn ook op gesprek geweest op school en als oplossing wilde ze mijn broertje in een tussenklas plaatsen. Deze zit dus tussen havo en vmbo-T in en wordt op havo-niveau gegeven. Wij stemden hier dan ook natuurlijk mee in! Maar nu krijg ik van haar te horen dat dit niet meer mogelijk zal zijn, omdat de klas dus al vol zit. Dit vind ik zelf belachelijk, omdat zij dit niet eerder had overwogen. Als zij mijn broertje nou eerder in die klas had geplaatst dan was er geen probleem geweest. Het resultaat: hij gaat dus naar vmbo-T. Mijn moeder zelf voelt zich nu enorm gediscrimineerd (wij zijn niet van Nederlandse afkomst, maar zijn wél in Nederland geboren). Zelf heb ik dit op de basisschool ook meegemaakt, alleen ik moest naar havo en ben nu dit jaar cum laude vwo atheneum geslaagd, dus tsja. Ik weet niet of wij hier dus meer aan kunnen doen? Blijkbaar weegt het advies van de docent dus zwaarder dan zijn Cito-score. Mijn moeder vraagt zich dan ook af waarom een Cito-toets dan überhaupt afgenomen wordt, als men uiteindelijk niet naar dit resultaat kijkt. Wij zijn er trouwens zéker van overtuigd dat hij havo aankan. Ik geef dan nu ook toe dat zijn werkhouding zeker niet de beste is (zeker vergeleken met mij vroeger) aangezien hij zijn huiswerk nauwelijks of pas op het allerlaatste moment maakt. Maar er is hier wel wat aan te doen en dat gaan wij nu dan ook hardnekkig inzetten door onder andere zijn iPad in beslag te nemen (hier ligt het probleem grotendeels). Wij zijn bang dat als hij naar vmbo gaat volgend jaar, dat zijn werkhouding en mentaliteit niet zal veranderen en hij dus ook nooit zijn best gaat doen om het uiterste te bereiken als de stof het hem gemakkelijk afgaat (hij zit nu al in een zesjescultuur). Wij denken dat als hij op havo terecht komt dat hij wél zal moeten werken en leren (in ieder geval iets doen, wat hij nu niet doet) en dat dit dus sowieso een positief effect op hem zal hebben. Dus kortom: is hier ook maar iets door ons te doen?

Triva

Triva

24-06-2016 om 13:40

tip

Hebben jullie dezelfde school op het oog als waar jij geslaagd bent? Zoja ga daar praten en vraag of ze hem in een gewone havoklas kunnen plaatsen. Jij had dezelfde CITO dus ik denk dat jullie gewoon een kleine achterstand op taal hadden in groep 8.

Helena

Helena

24-06-2016 om 13:44

oplossing

Als er een plek voor hem is in de vmbo-t/havoklas kan hij daarheen en zelf laten zien dat hij het kan.
Dat jouw moeder vindt dat hij Havo aankan zegt natuurlijk niet zoveel, want jouw moeder maakt hem niet in de klas mee. Dat zijn juf zegt dat hij Havo niet aankan zegt natuurlijk ook niks, want de juf kan niet in de toekomst kijken. Bovendien is het leren op de basisschool zo aders dan op de middelbare school, dat dat ook niet alles zegt.

Of iemand een school aankan, heeft niet alleen met iemands iq of citoscore te maken. Dat zie je aan jou: je citoscore was 539, daarmee word je in Amsterdam niet zomaar op een atheneum toegelaten. En jij hebt gewoon het atheneum afgemaakt, waarschijnlijk omdat je ijverig en leergierig en natuurlijk ook gewoon slim bent.
Zo zitten er op de Havo en zelfs VMBO ook kinderen die misschien op grond van hun iq atheneum zouden kunnen, maar niks uitvoeren en het daarom niet halen.

De schoolvakantie begint bijna, ik neem aan dat de middelbare scholen hun klassen al hebben gevuld, dus ik begrijp niet zo goed waarom je pas op 24-6 met deze vraag komt.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-06-2016 om 13:51

Helena

Dat klinkt nogal veroordelend. Ik begrijp dat wel. Na de cito- uitslag zijn er pogingen op de basisschool gedaan om broertje op de havo te krijgen. Is niet gelukt. Werd eerst een soort vmbo-t/ havo klas als ik het goed begrijp, maar die blijkt nu vol te zitten. Dan ben je zo een paar weken verder.

Een oplossing heb ik niet. Ik vind dat Triva wel een goed advies geeft in #2.

May.St

May.St

24-06-2016 om 14:56 Topicstarter

Bedankt voor jullie hulp

@Helena Ik weet dat ik er inderdaad best laat mee kom. Na de Cito uitslag te hebben gehoord gingen wij er eigenlijk in eerste instantie vanzelf uit dat ie naar havo zal gaan, mede omdat we al weken voor de Cito met de juffrouw hadden besproken hoe het verder zal gaan. Daarbij vroegen we dat als mijn broertje de Cito dan wél goed zou maken of ie dan wel naar havo kan. Het antwoord was: als dat het geval is ja, maar ik weet zeker dat het hem niet zal lukken (heel "motiverend", ik weet het). Weken gingen voorbij, ik was druk met school, werken en mijn examens (drukke periode toen) en mijn moeder én de juffrouw hebben het liefst altijd dat ik d'r bij ben als er een gesprek plaatsvind zodat ze elkaar beter kunnen begrijpen. Ik ben dan ook meteen met mijn moeder een afspraak gaan maken nadat wij hebben gehoord dat ie dus toch naar vmbo-t zou gaan. Toen kwam ze met het advies van een vmbo-havo klas, zoals Wilgenroosje hierboven ook heeft opgemerkt uit mijn verhaal, en ik moest toen wachten tot zij iets kreeg te horen van de middelbare school. Dus het is niet bepaald eventjes snel geregeld...
@Triva Hij gaat dan inderdaad naar dezelfde school als mij, ik zal proberen met de desbetreffende persoon contact op te nemen in de hoop dat er iets aan te doen valt. Maar ik ben bang dat de klas inderdaad gewoon vol zit en er geen ander alternatief voor zal zijn dan dat hij naar vmbo-t moet. Weet er iemand trouwens of de overstap van vmbo naar havo erg lastig zal zijn (voor het kind zelf). Van havo naar vwo was gemakkelijk, omdat men dezelfde vakken kreeg. Maar hoe zit dit op vmbo? Ik heb tot nu toe gehoord dat je dan "alleen maar" Frans erbij zal moeten halen als vak.

May.St

May.St

24-06-2016 om 14:59 Topicstarter

Edit van voorgaande reactie

@Triva Ik las havo-vmbo klas ipv havo. Havo klassen die allemaal vol zitten lijkt me sterk. Of de school hem daadwerkelijk toelaat in deze klassen, dat ga ik inderdaad navragen! Bedankt

Triva

Triva

24-06-2016 om 15:01

may

Na de brugklas kun je prima overstappen naar Havo2 maar ik zou je broertje er op aansporen dat hij zulke hoge cijfers haalt dat hij al met de kerst over mag.

Vaak moet je daarvoor een 8 staan voor de vakken Engels, Wiskunde en Nederlands en hoger dan een 7,5 gemiddeld op de rest van de vakken.

Is er op die school geen aparte havo klas of havo/vwo klas?

Ik zou als ik jou was samen met je broer een afspraak maken op jou/jullie school, nu meteen.

Triva

Triva

24-06-2016 om 15:02

we typen tegelijk

er is dus wel een aparte havoklas? Ja dan moet je dus gewoon de basisschool vergeten en met je broertje een afspraak maken met iemand die jou kent.

Triva

Triva

24-06-2016 om 15:03

oja

Veel basisschoolleerkrachten geven een lager advies als de ouders het Nederlands niet goed machtig zijn dus JIJ bent zijn enige hoop en houvast. Zeg dat je hem helpt met het huiswerk (ook al ben je dat niet eens van plan haha) zo nodig.

May.St

May.St

24-06-2016 om 15:22 Topicstarter

@Triva

Dat laatste merk ik inderdaad, was ook het geval in mijn groep 8 toen der tijds met mij en mijn vrienden die ook niet van Nederlandse afkomst waren. Jammer dat dat zo gaat. Ik ga meteen bellen. Het jammere is wél dat ik niet iedereen ken op mijn huidige school, aangezien wij net zijn verhuisd en ik pas in de vierde op deze schcool kwam te zitten (dus in totaal drie jaar). Ik ken dus de meeste docenten die in de onderbouw zitten helaas niet, maar ik denk dat dat niet heel veel kwaad kan toch?

Triva

Triva

24-06-2016 om 15:34

gewoon

zeggen wie je bent, eventueel zeggen dat ze leerkracht X en Y naar je mogen vragen, vertel wat de situatie is en of ze je kunnen helpen. Nee heb je...

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-06-2016 om 15:41

May

Doe het maar. Kijk of je in contact kunt komen met de onderbouwcoördinator en laat ze desnoods contact opnemen met je mentor. Zoals Triva ook al zegt: je hebt niets te verliezen. Go for it. Succes.

Lente

Lente

24-06-2016 om 15:55

Vraag dit vooral niet aan de juf

Bel rechtstreeks naar jouw school en maak een afspraak daar.
Ga daar samen met je moeder en broertje naar toe en vertel uitgebreid hoe jouw ervaring op school je helpt om je broertje te helpen.

Sanne

Sanne

28-06-2016 om 15:30

Ik vind het heel raar, alleen op basis van werkhouding en sluit me aan bij Lente. Zeg dan wel zelfde school als ik, zelfde als mij klopt niet. Geeft niks, maar gewoon handig om dat daar niet te doen. Succes! Fijn dat hij zo'n grote zus heeft!

May.St

May.St

29-06-2016 om 00:43 Topicstarter

Helaas

Ik ben maandag op gesprek geweest bij de coördinator van de brugklassen. Zij begreep beide kanten (die van mij, maar ook die van de basisschooljuffrouw). Hierbij keek ze naar de behaalde resultaten op school en mijn broertje had dus niet bij ALLE onderdelen minimaal een 2 (ze geven hier op de basisschool scores voor bepaalde onderdelen zoals spelling en rekenen van 1 t/m 6 en voor havo moet je blijkbaar minimaal tweeën staan). De vmbo-t - havo brugklas zou dus wél een goede optie geweest zijn voor mijn broertje, maarja; vol is vol. Ook leuk dat de juffrouw dit niet eerder heeft gemeld, maar oké hier valt niets meer aan te doen. Ze hebben op deze school geen havo brugklas, alleen een havo-vwo klas dus dat is te hoog gegrepen. De enige kans die hij nu dus nog heeft is om het eerste half jaar (tot aan de kerstvakantie) op vmbo-t niveau te laten zien dat hij havo aankan. De richtlijnen wat betreft de te halen cijfers om hiervoor in aanmerking te komen zal ze mij mailen. Wél zal hij dan een extra cursus Frans moeten doen, dus hij krijgt of extra uren en als dat niet uitkomt met de roostermakers, dan zal er een ander vak voor hem uitvallen zodat ie Frans kan krijgen (heel handig geregeld dus allemaal, maar niet heus). Buiten dit, ging het voornamelijk over het feit dat hij ook na het behalen van zijn vmbo-t diploma ook gemakkelijk havo kan gaan doen (dan komt hij in havo4, dus dan doet hij 6(!) jaar voor havo ipv 5). Ook kan hij na het behalen van een mbo-diploma hbo gaan studeren etc. Maar eerlijk gezegd boeide mij dat helemaal niets. Als hij havo niet aankan, dan niet (of hij moet een bepaalde studie willen doen op hbo omdat hij dat later wil worden etc. dan begrijp ik de motivatie enigszins en is het fijn om zo'n mogelijkheid te hebben). Maar het gaat nu ook niet zo zeer om het feit dat hij nu persé van mij en mijn moeder op havo moet zitten, maar juist om zijn Cito-score en het feit dat hij niet eens meer in die vmbo-havo brugklas mag komen terwijl hij daar dus wel in aanmerking voor komt. Hier baal ik dus enorm van. Ik weet dat wij hiermee laat zijn en ik weet ook dat de coördinator daar niets aan kan doen. Maar ik had toch wel wat meer van de basisschooljuffrouw verwacht (alsof zij niet het beste voor wilt hebben met mijn broertje en het haarzelf ook niet boeit of hij op de juiste plek terecht komt). Maar oké, nogmaals hier is dus helaas niets meer aan te doen. Wij zien volgend schooljaar wel hoe het verder zal lopen en hopen dat hij zich op zijn gemak zal gaan voelen op de middelbare school (want ik weet hoe moeilijk het soms kan zijn als dit niet het geval is). Enorm blij zijn we dat hij klaar is met de basisschool.

Ondanks dat het niet gelukt is, wil ik jullie bedanken voor jullie hulp. Dit topic kan dus gesloten worden (of inactief worden gemaakt of iets dergelijks. Ik weet niet precies hoe het hier geregeld is?)

Egel

Egel

29-06-2016 om 13:26

jeetje

Jeetje dat is inderdaad helemaal geen fraai verhaal.
Wat heb je het goed aangepakt en wat heb je goed je best gedaan voor je broertje.
Ik ben het ook helemaal met je eens dat (als je in principe/ waarschijnlijk het niveau hebt) beter op het zo hoogst mogelijke niveau kunt zitten dat je (waarschijnlijk) aankan. Afstromen is makkelijker dan opstromen. En: hoe meer, hoe uitdagender het onderwijs, hoe beter.
Dus dat hele verhaal dat hij ooi, na MBO, best nog HBO kan gaan doen, is 'een doekje voor het bloeden'. Erg fijn dat dat kan, maar het is volgens mij niet de beste route.

Dus nu hoop ik dat jullie hem zodanig kunnen begeleiden het eerste jaar dat hij daarna naar 2 Havo kan. Succes en fijn dat de basisschool nu klaar is!

Puck

Puck

29-06-2016 om 15:14

Hier omgekeerd

Volgens mij is het nu juist de bedoeling de afgelopen jaren dat de cito minder doorslaggevend werd en de mening van de leraar meer belangrijk. In jullie geval pakt het nu dus ongunstig uit maar er zijn ook gevallen waar een kind om wat voor reden slecht scoort op de cito die door het advies van hun basisschool toch op een hoger niveau geplaatst kunnen worden dan wanneer er gekeken word naar cito. Als school aangeeft dat zijn werkhouding niet voldoende is dan zal hij dat zelf moeten bewijzen dat hij het wel kan. Erg jammer dat hij niet in die combi klas kan, maar dan moet hij in de tl-klas helemaal goed kunnen laten zien wat hij kan en wil.

Anna G.

Anna G.

29-06-2016 om 16:19

andere school

Is een andere school nog een optie? Een school met een Havo of Vmbo/Havo brugklas en plek?

Helena

Helena

29-06-2016 om 17:27

helpen

Met zo'n gemotiveerde grote zus gaat het hem vast lukken om hoge cijfers te halen. Omdat de meeste jongetjes niet heel goed in plannen zijn, zou ik als ik jou was inzetten op hem helpen organiseren. In het begin is de stof natuurlijk nog niet zo veel en moeilijk, maar laat hem zo goed leren dat hij heel hoge cijfers haalt. De kans dat hij in 2 Havo terecht komt is dan veel groter, dan wanneer hij zessen haalt.

Een tip is om met hem al voor de les de stof door te lezen. Hij zal dan zien dat hij veel meer van de les oppikt en het leren naderhand veel makkelijker vindt. Veel succes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.