Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Overdrijf ik? vraagje school...

Mijn dochter zit in groep 5. Ze moesten elkaar afgelopen dagen opstekers geven, via een briefje voor de methode vd vreedzame school. Dit is natuurlijk ook voor je zelfvertrouwen. Nu komt mijn dochter teleurgesteld thuis dat bijna iedereen opstekers heeft gehad, sommige wel 5 en zij dus nog helemaal niks van niemand (nog een enkeling ook niet)Ik zit hier nu al de hele tijd over na te denken, je doet iets voor het zelfvertrouwen van een kind en nu haal je gewoon het zelfvertrouwen van een kind naar beneden. Ik twijfel of ik niet overdrijf en het mijn eigen onzekerheid is of dat ik er toch iets van ga zeggen.

gewoon gaan zeggen

er is een cursusje gegeven door mensen die iets bedacht hebben achter hun bureau en dat wordt dan uitgerold. Ik denk dat je het gewoon moet zeggen: het werkt contraproductief, dit is geen goede methode. als het wordt uitgevoerd zoals je het nu beschrijft dan kun je op voorhand voorspellen dat de kinderen onder elkaar gaan tellen hoevele opstekertjes iedereen krijgt en dat daaruit een rangorde komt. Helemaal verkeerd. Vreemd product. Maar de leerkrachten zullen dat uit zichzelf wellicht niet zien, dus die input moet van jou komen.Tsjor

Ibbeltje

Ibbeltje

30-09-2015 om 21:46

Hier was er ook zo iets

Maar gelukkig goed begeleid. De leerkracht had besproken met de kinderen wat er bij deze opdracht niet goed zou kunnen gaan. Kinderen bedachten toen zelf dat het erg zou zijn wanneer een kind geen opstekers zou krijgen. Ze hebben toen zelf in de gaten gehouden dat ieder kind opstekers kreeg.

Je hebt gelijk dat het niet goed is wanneer zo'n opdracht het zelfvertrouwen onderuit haalt. Wat dat betreft is het misschien niet gek om de juf/meester te laten weten wat dit met je dochter doet.

Ibbeltje

Kikki39

Kikki39

30-09-2015 om 21:48 Topicstarter

complimenten

Complimenten geven aan elkaar werkt wel, maar dan moet je als leerkracht wel opletten dat iedereen ze ook krijgt..

Ja, ik zou er iets van zeggen.

Nou, ik ga maar eens opletten. Op de school van mijn kinderen ook vreedzame school, volgens mij komen de opstekers net aan bod, zal eens voorzichtig uitvissen hoe dat dan werkt.
Vind dit inderdaad niet handig. Je kan beter aan ieder kind verplichten een opsteker voor de buurman/vrouw te verzinnen ofzo.
Ik zou er wat van zeggen. Ze hebben hier kennelijk niet over nagedacht. Ik zou het zelf proberen heel vriendelijk te brengen, zo van 'ik begrijp de bedoeling van de methode en misschien hadden jullie hier nog niet aan gedacht maar dochter is nu toch wel verdrietig omdat...'
Die leerkracht van Ibbeltje was of slimmer, of heeft beter opgelet bij de cursus ...

Groeten,

Temet

Emma

Emma

30-09-2015 om 22:12

Allemaal

Bij mijn dochter destijds in groep 7 moesten alle kinderen voor iedereen een opsteker bedenken en noteren. De meester heeft er daarna voor ieder kind een soort poster van gemaakt en die werden meegegeven Bij het afscheid van groep 8. Mooie herinnering! en dochter vindt het nog steeds fijn om naar te kijken.
Zoals het hier gaat, daar mag je best wat van zeggen hoor. Gewoon vanuit je zelf, hoe het bij jou overkomt.

Ely

Ely

30-09-2015 om 22:33

Ik vind niet

Dat je overdrijft. Sterker nog, als mij dit op mijn werk zou overkomen zou ik ook balen en ik schijn al groot en sterk te zijn laat staan als een kind zoiets overkomt.

vlinder72

vlinder72

30-09-2015 om 22:45

net als bij Emma

Volgens mij heet het kind van de dag. Kind krijgt danvan iedereen een compliment. Bij de kleuters moeten ze het zeggen. Dus staan er dingen als je hebt zulke mooie haren. Of 6 keer je bent zo lief.

In de hogere groepen wordt het op een briefje geschreven. Meestal anoniem maar vrienden van mijn zoon hadden hun naam erbij gezet. Er stonden echt aardige en bijzondere dingen bij.

caton

caton

01-10-2015 om 09:07

soms

doen leerkrachten iets vanuit de beste bedoelingen, maar waar dan blijkbaar niet verder over nagedacht is. En soms heb ik ook wel eens het idee dat vooral de leerkrachten die zelf geen kinderen hebben geen benul hebben hoe sommige dingen kunnen overkomen. Voorbeeld is bij mijn dochter in de klas waar iedereen twee namen moest opschrijven van kinderen naast wie ze wilden zitten en 1 naam van iemand waar ze niet naast wilden zitten. Helaas werden deze briefjes hardop besproken in de klas. Jammer voor dochter, haar naam werd alleen genoemd als kind waar je niet naast wil zitten. Toen ik dit besprak met de juf (erg lief, jong, geen kinderen) was ze zich echt van geen kwaad bewust. Na ons gesprekje heeft ze wel beloofd het nooit meer zo te doen.

creabea

creabea

01-10-2015 om 10:49

vreedzame school enzo

de pest met zulke methodes is dat ze staan of vallen met de vaardigheden van de leerkracht die voor de klas staat.

Op de vorige school werkten ze ook met de vreedzame school en ik kan niet zeggen dat ik daar erg enthousiast van werd. Tenminste niet van de uitvoering ervan en de hoeveelheid tijd die er wekelijks uitging naar de lessen. Op mij kwam het over als een heel geforceerde manier leren (opleggen, bij sommige juffen) hoe je respectvol met elkaar omgaat. Brrr. Mijn kind, destijds 5 jaar, merkte eens een keer op bij een ruzietje tussen twee kinderen dat het "belangrijk was dat er bij een conflict een win-winsituatie bereikt wordt, dat is het beste voor béide partijen". Ik weet niet wanneer hij dat had opgepikt, maar hij zei dat hij dat had gehoord bij de vreedzame school. Verder kon mijn kind er niet zo goed tegen dat ze in de klas één-voor-één "goeiemorgen juffrouw X." moesten zeggen tegen de leerkracht en op dezelfde manier op commando iets aardigs moesten zeggen over een willekeurig klasgenootje ('maar ik vind Y. helemaal niet aardig, want die pest Z. altijd!). En verder werden kleine dingetjes erg uitvergroot; kleine ruzietjes/pesterijtjes werden uitgebreid klassikaal besproken, inclusief benoeming van wie dader en wie slachtoffer was, en waarom. Het draait daarbij allemaal om bewustwording bij de kinderen van processen, maar dan vraag ik mij heel erg af of je sommige dingen niet veel erger maakt.
Tegelijkertijd werkt de vreedzame school met zogenaamde 'mediatoren'; kinderen uit de bovenbouw die een training krijgen om ruzies op het schoolplein op te lossen zonder tussenkomst van een juf of meester. Wat natuurlijk niet zo moeten, zagen we gebeuren op de vorige school: de mediatoren waren veelal populaire kinderen die persé onpartijdig waren, of echt kwalijke pesterijen niet in de hand hadden.

Eigenlijk te suf voor woorden dat scholen verplicht worden een dergelijke methode in huis te hebben. De huidige school van mijn kinderen heeft geen officieel protocol en daarmee is de school in overtreding. Tot nu toe is de ervaring van mijn kinderen dat het een erg gezellige prettige school is, waar ik het idee heb dat de leerkrachten optreden met gezond verstand als dat nodig is.

Zwart op wit

De pest met die methode is dat de meningen zwart op wit staan. Dat is heel confronterend.
Ook op de VO werden de klasgenoten verzocht iets over anderen te schrijven. Mijn kind ontving leuke opstekers, (leuk zoals ze tegen mij aan kijken), maar kind las ook minder leuke opstekers aan het adres van enkele anderen die dan echt harder aankomen dan bedoeld.
In belang van de sfeer binnen een klas, vind ik het delen van opstekers niet juist.

Met Sinterklaassurprises is dat ook zo zichtbaar. De minst populaire kinderen moeten het vaak doen met simpele werkjes alsof het standaard als laatste gekozen worden tijdens de gymles niet erg genoeg is.

Volgens mij kan TS dit aankaarten bij de MR dmv een mail. Dat moeten ze dit meenemen in de MR vergaderingen als zijnde een schoolse aangelegenheid. Doorsturen aan een ouderraad heeft m.i. minder gewicht.

Jamie

Jamie

01-10-2015 om 11:35

Flanagan

Er zijn scholen die wel wat aan dat surprisegedoe hebben gedaan. Sommige maken een soort wedstrijd 'Wie maakt de mooiste surprise', of ze krijgen er een cijfer voor of ze stellen minimale eisen aan de surprise. Ik heb meer de ervaring dat het niet de naam op het lootje is wat bepaalt hoe mooi de suprise is maar aan de hoeveelheid knutselervaring en/of de hulp beschikbaar thuis.

vlinder72

vlinder72

01-10-2015 om 11:46

Jamie

Mee eens. Mijn dochter is best populair maar kreeg vorig jaar een flut surprise met een uit de speelgoedkist gegrabbeld stukje speelgoed (inclusief afgekloven dierenpootjes). En dat was nog wel van een vriendin. Ze was er echt een beetje gekwetst over.

Ik heb haar toen inderdaad uitgelegd dat sommige ouders niet helpen en dat sommige kinderen nou eenmaal niet zo goed zelf kunnen knutselen. En dat cadeautje, tja daar kon ik niets van maken. Het is geen armlastig meisje. Dat was gewoon pure gemakzucht en totale onoplettendheid/desinteresse van de ouders.

Ik zou best blij zijn als er geen surprises meer gedaan zouden worden. Ik heb zelf een ongelofelijke hekel aan knutselen en mijn kinderen ook. Het is ieder jaar weer zo'n gedoe om iets fatsoenlijks te maken.

Lusithania

Lusithania

01-10-2015 om 11:50

hier

In groep 7/8 was er de complimentendoos, elke week voor een ander kind.
Mijn dochter kreeg welgeteld drie briefjes, alledrie waren ze nog niet eens complimenteus.
Waardeloos project dus.

Kikki39

Kikki39

01-10-2015 om 12:03 Topicstarter

methode

Zo'n methode is denk ik best goed, maar je moet het dan wel inderdaad goed uitvoeren. Dus inderdaad schrijf voor je buurman een opsteker op.
Die suprices is ook altijd wat inderdaad, sneu voor sommige kinderen. Het is toch niet zo moeilijk om een beetje iets leuks in elkaar te zetten, tegenwoordig kun je allerlei ideeen op het internet vinden.

Jamie

Jamie

01-10-2015 om 14:25

Kikki

Het is vaak ook geen kwestie van niet willen maar niet weten hoe (niet in Nederland opgevoed) of niet in staat zijn tot (andere dingen aan je hoofd). Daarom zijn er ook scholen die de kinderen na schooltijd helpen met surprises mbv ouders.

Houd er gewoon rekening mee dat niet iedere ouder is als jij!

Noet

Noet

01-10-2015 om 15:40

na 4! surprices heb ik het ook wel een beetje gehad met de surprices hoor.
Want niet alleen school doet surprices ook al die leuke clubjes en verenigingen, de bso en dan natuurlijk thuis ook nog.

verplichte opstekers

wat zegt dat nou, helemaal niks!

Heb ook Vreedzame school meegemaakt, het is leuk verzonnen maar curussen zoals deze zijn zo theoretisch. Een uurtje wordt er meegedaan met de les, maar of het sociale klimaat echt verbetert, mwah.

Iemand schreef: 'De huidige school van mijn kinderen heeft geen officieel protocol en daarmee is de school in overtreding. Tot nu toe is de ervaring van mijn kinderen dat het een erg gezellige prettige school is, waar ik het idee heb dat de leerkrachten optreden met gezond verstand als dat nodig is.'
Lijkt mij ook! Mensen met gevoel voor kinderen, realiteitszin, relativeringsvermogen en humor zijn veel belangrijker dan een protocol of cursus!

of het verbetert

Ik heb het laatst gevraagd tijdens een MR vergadering, of de indruk bestond dat het klimaat op school was verbeterd door Vreedzame School. Men had de indruk van wel. Maar goed, na rijp beraad is voor een methode gekozen, er wordt enorm veel tijd en energie in geïnvesteerd - dan wil je ook wel dat het wat oplevert natuurlijk, dus dan wil je inderdaad wel verbeteringen zien ook.

Als ouder kan ik er niks van zeggen. Van mijn kinderen geen klachten of opmerkingen die reden geven tot zorg - niet voor, en niet na invoering van DVS. En zelf ben ik nooit lang genoeg binnen om een beetje een goed idee te krijgen van hoe (on)veilig het schoolklimaat is.

Groeten,

Temet

creabea

creabea

01-10-2015 om 21:04

DVS

grappig, zo'n afkorting. Wat ik later te horen kreeg van de school (toen we er al op zaten) was dat DVS was ingevoerd omdat het schoolklimaat niet veilig was. Veel vechtende kinderen, pesterijen e.d. Het scheen wel erg geholpen te hebben destijds, maar tegen de tijd dat we onze kinderen die school afhaalden was het klimaat weer niet goed: behoorlijk repressief en veel gezeur en betutteling. Niet onveilig, maar wel erg ongezellig. Het kwam meerdere keren per week voor dat alle kinderen moesten nablijven omdat er een 'conflict' moest worden uitgepraat met de hele klas erbij. Verder hebben mijn kinderen nooit ergens last van gehad, maar wij hadden op meerdere vlakken het gevoel dat het zoveel beter en leuker kan op een school.

Maar goed, ik dwaal af

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.