Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tom

Tom

14-09-2020 om 09:22

Overdracht op schoolplein

Sinds begin dit jaar gaat onze zoon van 4 naar school. We hebben het idee dat de leerkrachten echter niet goed opletten tijdens de overdracht. Het lijkt iedere paar weken wel een keer raak dat er een kindje uit de klas, achterblijft terwijl de leekracht met de klas al naar binnen is of een kind bij het ophalen 'kwijt' is. Zo kwam het voor dat bij het ophalen 1 van de kinderen uit zichzelf al 'naar huis' aan het lopen was. Onlangs rende 1 van de kinderen het schoolplein af, achter haar ouders aan. Die zaten al op de fiets en waren vertrokken. Na een paar minuten werd dochterlief terug gebracht door redelijk verbaasde ouders. Een ander kindje had dit gezien en rende ook vrolijk het schoolplein af, beide niet gezien door de betreffende leerkracht. De moeder van nummer 2 stond even verderop te kletsen en stuurde haar weer vrolijk terug.

De betreffende leerkracht is vaak afgeleid door ouders of andere leerkrachten die iets vragen.

Ik vraag mij nu af hoe normaal dit is en waar de plichten liggen. Voor mijn gevoel is er een overdracht en daarna is het de taak van de leerkracht om de kids in de gaten te houden? Misschien maak ik mij te druk en hoort dit erbij maar het voelt gewoon niet goed. De betreffende ouders lijken zich niet druk te maken... Maar als dit mij zou overkomen dan hadden ik met de betreffende leerkracht toch een heel ander gesprek.
Ben ik nou te fel hier in, maak ik mij te druk of klopt dit gewoon niet?

Met hartelijke groeten
Tom Beuk

Organisatorisch probleem

Er is één medewerker per kleuterklas, en daardoor moet de hele kleuterklas tegelijk naar binnen? Dat lijkt me een organisatorisch probleem.

Het lijkt me helemaal niet goed voor kleuters om - met allemaal andere groepen samen - op het schoolplein te moeten wachten op de hele groep. Dat is voor de kinderen toch chaotisch, overweldigend, en vooral: op die manier is er geen duidelijk afscheidsmoment.

Hier staan 's ochtends de conciërge en de directrice en de onderwijsassistenten op het schoolplein. De onderwijsassistenten brengen de kleuters naar binnen. De leerkrachten zijn al binnen en gaan meteen met de kleuters aan de slag.

Hier heeft

Elke klas een nooddeur die nu gebruikt wordt als ingang. Ze gaan dus niet meer door de gewone gang naar binnen.. De juf staat daar in de deuropening en bij elke plein uitgang staat een extra ondersteuner. Stagiaire,directeur,conciërge etc.

Vroeger

In de Pre-Corona tijd bracht je de kinderen naar de klas en had je ook van die ouders die hun hele weekend bij de juf bespraken waardoor ze werd afgeleid. En glipten er ook kinderen uit de klas om achter hun ouder aan te rennen of omdat ze ook zin hadden om naar huis te gaan. We hadden er bij mijn dochter in de klas een die was er beroemd om. Zijn ouders waren dan al weg. Hoe vaak ik hem niet naar binnen heb gebracht... omdat ik nog wel stond te kletsen. Iets wat je vanuit de school niet kon zien of horen.

De locatie is verandert, het gedrag van kleine en grote mensen niet. Alleen op het schoolplein zijn ze nog wat sneller weg en is er ook voor de juf minder overzicht over wie er al zijn. De kinderen staan niet stil, spelen nog even buiten etc.

Ik zou je bevindingen gewoon in een keurig mailtje naar de school zetten dat dit je zorgen geeft. Niet gelijk hoog van de toren over verantwoordelijk, plichten en schande etc. Maar meer dat het je opvalt en of ze dat mee kunnen nemen in de evaluatie. Voor scholen is dit hele gedoe ook omschakelen en aanpassen. Dit soort signalen vanuit de ouders zijn dan, mits normaal gebracht, een goede aanvulling. De praktijk is toch anders dan de theorie.

Persoonlijk zou ik trouwens zelf pas weggaan als ik zie dat mijn kind binnen is. Dat dan weer wel.

Petra

Petra

14-09-2020 om 12:50

Opstellen

Ik zal wel als ouderwets worden bestempeld, maar wat is er mis met buiten de kinderen in rijen van twee opstellen en als de hele klas er is naar binnen te gaan. Alle ingangen gebruiken en niet alle kleuters bij elkaar, maar bijvoorbeeld groep 8 en 1/2 naast elkaar, dan zie je sneller dat een kleuter in een andere groep staat.

vlinder72

vlinder72

14-09-2020 om 13:36

bij ons op school

Bij ons op school staan de kinderen bij de leerkracht. Pas als zij de ouder of iemand van de BSO zien mag een kind weglopen (ouder kan ook iemand anders zijn maar kind mag er niet zelf vandoor gaan).

na het buiten spelen of overblijven moeten ze in een rij gaan staan. Twee aan twee. De juf telt de kinderen en neemt ze dan mee naar binnen.

Het werkt goed maar ik weet niet wat er gebeurt als er een wegloper tussen zou zitten. Dat is namelijk altijd lastig.

ElenaH

ElenaH

14-09-2020 om 14:01

Praktisch niet haalbaar

Als de leerkracht achter dat ene wegrennende kind aan gaat, staan die andere 28 kinderen uit die klas toch op dat moment 'onbewaakt' op het schoolplein?

Valeria

Valeria

14-09-2020 om 14:21

tja

"De betreffende leerkracht is vaak afgeleid door ouders of andere leerkrachten die iets vragen."

Als de leerkracht alle ouders kortaf zou afpoeieren was het ook weer niet goed.

De meeste kleuters kunnen gewoon naar binnen gaan (en blijven) als dit van ze verwacht wordt. Heeft iemand een kleuter die dat niet kan, dan lijkt het mij de taak van de ouder om bij de deur te gaan staan totdat die door school wordt gesloten. En de kleuter toe te spreken uiteraard.

Als je bang bent dat je kind er vandoor gaat voor of na schooltijd, moet je je kind vertellen dat het niet de bedoeling is. Wat andere kinderen doen heb je toch niet onder controle. En je wil toch ook niet dat de juf de kinderen vastbindt zodat ze niet kunnen ontsnappen als een ouder haar afleidt?

Zonnehoed

Zonnehoed

14-09-2020 om 18:15

Verantwoordelijkheid van de ouders

De juf kan natuurlijk geen 30 kinderen tegelijk in de gaten houden, zeker niet als ouders nog met haar gaan praten over hun eigen bloedje. Dus het lijkt het makkelijkst als alle ouders hun kind in de gaten houden tot het binnen is, en op tijd op het schoolplein staan als de school uit gaat.

Als het jou zou overkomen dat je kind van het schoolplein gaat, ben je dus of te vroeg weg gegaan of te laat aangekomen. Dus daar hoef je dan geen gesprek over aan te gaan met de leerkracht, maar de hand in eigen boezem steken.

Verantwoordelijkheid van de juf

Juf moet kinderen in de gaten houden als de ouders s morgens gedag hebben gezegd is juf verantwoordelijk net zo goed dat juf verantwoordelijk is als kinderen naar huis gaan.

Zou wat zijn als juf niet verantwoordelijk is voor een kleuter!

Inderdaad een vriendelijk mailtje naar juf/directeur dat je je zorgen maakt, dan zullen ze snel genoeg een oplossing bedenken

Valeria

Valeria

15-09-2020 om 07:44

MarSy

Als de ouders gedag hebben gezegd... Bij de school van mijn kind zijn er 10 minuten waarin de deur open staat. OUders mogen nu niet naar binnen dus ik weet niet hoe dat nu zit bij de onderbouw, maar eerder was het dus 10 minuten in- en uitlopen. Als een ouder dus om 8.30 het kind naar binnen stuurt en zelf weggaat, lijkt het mij ondoenlijk om dat kind in de drukte in de klas te houden. De juf staat in de deuropening en begroet de kinderen, maar 1 iemand met een verhaal aan de linkerkant en 3 kleuters die naar binnen gaan aan de rechterkant en een kleuter met plannen glipt er zo weer uit. Even naar de wc, naar de tas, naar vriendje in de gang, naar mama die een broertje in een andere klas aan het brengen is, naar de buitendeur. 10 minuten is het druk op de gang.

Het is geen peuterschool meer waar iedereen op de gang wachtte met kind, gelijk naar binnen ging, en alle ouders tegelijk weer naar buiten.
Ik denk dat de juf verantwoordelijk is als de bel gaat, maar dat is een aanname. Ik zie niet hoe het anders moet: sommige kleuters komen niet eens met ouders, maar met oudere kinderen mee.

Petra

Petra

15-09-2020 om 08:39

Ouders

Misschien moeten de scholen dat geklets van ouders indammen. De juf zit niet te wachten op het verslag van de nacht van zes kleuters iedere ochtend.

Ik ben altijd een voorstander geweest van geen ouders in de klas.

ElenaH

ElenaH

15-09-2020 om 11:16

Petra

'Misschien moeten de scholen dat geklets van ouders indammen. De juf zit niet te wachten op het verslag van de nacht van zes kleuters iedere ochtend.'

Vrijwel elke school start tegenwoordig de ouderavonden met uitleg over de driehoek 'kind - school - ouders', en hoe belangrijk het is dat ze alledrie betrokken zijn. Dan moet je niet raar opkijken als ouders dat serieus nemen.

Valeria

Dat moet toch? Je draagt je kind over aan de juf en dan moet de juf het overnemen, óók als de deur open staat of ze op het schoolplein staat!

Het zou wat zijn zeg, dat je kleuter er vandoor gaat terwijl je als ouder al weg bent.

Valeria

Valeria

15-09-2020 om 12:57

altijd?

Je ziet de juf toch niet altijd? Genoeg kinderen die alleen naar binnen lopen, ook kleuters. Omdat ze zelf vanaf huis/de auto lopen, omdat ze met een grote zus mee zijn, of met de buurvrouw, of omdat de ouder meeloopt naar groep 1 en niet naar groep 2. Ik heb nog nooit iemand haar kind zien overdragen. Wel dat ze mee liepen en hallo zeiden, met of zonder kind in de buurt. Pas na de bel gaat de deur van de klas dicht en wordt er gekeken wie er zijn. De verschillende verwachtingen botsen, denk ik. Je kunt niet én alle kinderen persoonlijk begroeten als ze de klas inkomen, én toezicht houden op het schoolplein op de kinderen die liever tot aan de bel buiten spelen, en toezicht houden op kinderen die tot het hek zijn gebracht, en bij alle uitgangen staan om te controleren of er niemand uit gaat. Zoveel mensen werken daar gewoon niet. Toen mijn oudste 4 was gingen ze nog in de rij als de bel ging en dan per klas naar binnen. Maar op een gegeven moment wilden er ouders ook wel eens in de klas kijken... Het was denk ik ook toen nog de bedoeling dat je als ouder zelf oplette dat je kind niet van het klimrek donderde of wegliep totdat de bel ging.

Bij activiteiten op het schoolplein tot einde schooltijd kregen wij altijd een brief mee waarin expliciet stond dat de ouders bij het einde schooltijd verantwoordelijk waren voor hun kinderen. (Dus dat er niemand dacht, het loopt vast uit, ik kom een half uur later.)

corona-belang

Bij open inloop heb je inderdaad ook kinderen die achter hun ouders aanrennen. Die kinderen hebben behoefte aan een kort en duidelijk afscheid, waarna ze meteen door de juf aan een tafeltje worden gezet. En ja, voor de rest van de inloop moeten die kinderen goed door de juf in de gaten worden gehouden. Als het kind WEET dat de ouders na het afscheid ook echt weg zijn, dan houdt het weglopen meestal snel op. Maar als de ouders buiten het klaslokaal blijven 'hangen' voor het geval dat de juf niet oplet, en het kind ziet dat tijdens een weglooppoging... tja, daar wordt dat wegloopgedrag dus juist door versterkt. Je moet een beetje vertrouwen in de juf en in je kind hebben om dat wegloopgedrag te doorbreken.

Dat alle kleuters op het schoolplein op elkaar moeten wachten, lijkt me qua corona onverantwoord. Dan staan dus die ouders allemaal te dringen om een plekje bij de poort om te kunnen controleren of hun kind niet wegloopt? Kinderen meteen naar binnen is veel veiliger. Veiliger voor de kinderen, want die zullen veel minder geneigd zijn om weg te lopen als ze hun ouders niet meer kunnen zien. En veiliger voor de ouders, want die staan dan niet op een kluitje.

En ja, dat betekent leerkrachten naar binnen, en ondersteuners/directie op het schoolplein om fietsen op slot te zetten en de kinderen naar binnen te begeleiden. Waarbij er voortdurend een medewerker bij de poort moet staan. Maar dat moet sowieso al om te voorkomen dat ouders het schoolplein oplopen.

Valeria

De aansprakelijkheid van scholen en leraren voor schade van hun leerlingen is een zgn. toezichthouderaansprakelijkheid. Op de school (de toezichthouder) rust een verhoogde zorgplicht in verband met de bijzondere relatie tussen school en leerlingen. Wettelijk gezien berust die toezichthoudersaansprakelijkheid zich op de onrechtmatige daad (artikel 6:162 BW)

Nogmaals dit zegt de po raad zelf, zie mijn linkje. School is dus verantwoordelijk, ook in die 10 minuten voor de deur van de klas dicht gaat

Renate

Renate

16-09-2020 om 08:43

Nuance

De link is veel genuanceerder (de sterretjes heb ik geplaatst) :

"Hoe beter de school de medewerkers en *leerlingen* informeert over en houdt aan de wettelijke regels omtrent de veiligheid en de gezondheid in en om school, hoe kleiner de kans dat er schade ontstaat waaruit aansprakelijkheid kan voortvloeien. Bovendien zal, in het geval er schade ontstaat, de kans dat het aansprakelijk stellen van de school of haar medewerkers mogelijk is, kleiner zijn, naarmate de veiligheidsvoorschriften beter in acht zijn genomen. Dan is de kans kleiner dat de onrechtmatig daad toerekenbaar is omdat er aantoonbaar alles aan gedaan is om te voorkomen dat de schade zou ontstaan.

Kortom, het wel of niet aansprakelijk stellen is * sterk afhankelijk van de omstandigheden van het geval en als de school zich aantoonbaar heeft ingespannen om ouders en leerlingen te wijzen op gevaarlijke omstandigheden in en om de school*, is de kans kleiner dat de school op een onrechtmatige daad wordt aangesproken."

Maar verder lijkt het me een kwestie van bij elke ingang van het schoolplein een extra ondersteuner zitten, zoals Lilian al voorstelde. De ene basisschool van een van mijn kinderen werkte al zo, de ander vermoedelijk, iets minder zichtbaar, ook. Beide scholen hadden twee ingangen, dus dat is te overzien. De ene school had veel ondersteuners, bij de andere deden de directeur en de concierge dit.

Ook zullen verreweg de meeste kinderen niet weglopen, het zijn geen dreumesjes of peutertjes meer. Als mijn kind dat wel zou doen, zou ik in eerste instantie met mijn kind praten. Ik neem aan dat de school zijn pappenheimers ook kent in die ene wegloper in de smiezen houdt.

Renate

Renate

16-09-2020 om 08:57

Vertrek van school en buitenspelen

gaat zoals bij vlinder: kinderen mogen pas weg als de ouder is gezien en gaan in de rij naar binnen na het buiten spelen.

Ik vind het niet zo zeer de verantwoordelijkheid van de leerkracht dat een kind in de klas blijft. Een kind kan inderdaad met een legitieme reden de klas uit gaan om spullen te pakken of naar de wc te gaan, zoals Valeria zegt. Wel moet de leerkracht een beetje opletten of een kind ook weer terug komt. Het is de verantwoordelijkheid van de school om te zorgen dat de kinderen op het schoolterrein blijven. Daarvoor is het voldoende als er iemand bij de ingang van het plein staat.

Renate

Renate

16-09-2020 om 09:27

Met Syboor

lijkt het me niet handig om buiten te verzamelen. Gewoon naar binnen. Of als je toch buiten verzamelt, dan moet er iemand bij de ingang van het schoolplein staan. Of geen ouders op het plein. Je kunt niet van een leerkracht verwachten dat hij buiten én een hele klas in de gaten houdt én ouders te woord staat.

Toen ik een keer door een storing met (slechts) twee! jonge kinderen aan het eind van de middag strandde op een station, heb ik ze onmiddellijk een lege wachtruimte in geschoven. Gewoon omdat ik wist dat ik afgeleid ging zijn, omdat ik na moest denken hoe ik ze thuis moest krijgen, omdat het op het station chaotisch zou zijn en omdat het gevaarlijk is op een station rond te rennen - er reden nog wel treinen in andere richtingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.