Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Laura

Laura

02-11-2015 om 11:41

Overblijven of thuis lunchen

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje en wil graag jullie mening hierover weten.
Mn dochter is 4 jaar en ze komt tussen de middag altijd thuis gezellig eten.
Ze is echter de enige van de klas die NIET overblijft.

Nu vraag ik me eigenlijk af of ik er wel goed aan doe.
Ze mist natuurlijk het uur buiten spelen met de kindjes van haar klas, en ik ben bang dat ze dadelijk beetje buiten de boot valt met vriendjes maken?
Nu is het maar 3x per week dat ze allemaal overblijven. (woemiddag vrij en op vrijdag hebben ze allemaal vrij)

Zelf vindt ze het allemaal prima, als ze een keertje overblijft is het goed en als ze thuis komt eten vindt ze het ook prima.
Ik vind het altijd wel gezellig dat ze thuis komt, maar wil natuurlijk doen wat het beste is voor haar.

groetjesss

Elisabeth

Elisabeth

02-11-2015 om 11:53

toen ze klein waren

vroeg ik elke ochtend, wat wil je vandaag, overblijven of thuis eten. Soms dus thuis en soms overblijf. Je kan ook zeggen je blijft elke dinsdag over. Heb je zelf ook je handen een hele dag vrij en heeft zij een vast groepje om mee te spelen...zoiets

Jamie

Jamie

02-11-2015 om 12:00

elke vrijdag vrij?

Zijn ze echt elke vrijdag vrij?

Laat je dochter gewoon doen wat zij wil. Heen en weer fietsen, snel eten, maar even iets anders doen en weer terug moeten is bij mij nooit gezellig geweest. Ik heb het ook maar een paar maanden hoeven doen, werd er knettergek van.

Noet

Noet

02-11-2015 om 12:05

overblijven

ik liet mijn kind overblijven, dat vond ik voor haar rustiger, maar ze ging dan ook naar de bso. Voor de lunch werden ze opgehaald door de bso om daar op de bso locatie een warme maaltijd te eten.

Als ze niet naar de bso zou gaan zou ik er denk ik toch voor kiezen om haar over te laten blijven, gewoon omdat het rustiger is, dochter heeft schakeltijd en hoeft dan minder te schakelen.

Laura

Laura

02-11-2015 om 12:17

vrijdag hele dag vrij

Ja in groep 1 hebben ze op vrijdag nog de hele dag vrij.
Het is overigens geen gehaast, we wonen tegenover de school en ze hebben een uur pauze.

Mij gaat het er puur om dat het misschien beter is om vriendjes te maken

Katniss

Katniss

02-11-2015 om 12:35

Overblijven

Ik vond het thuis eten vooral veel gedoe. Snel eten en daarna met de rommel blijven zitten. Ik zou dus gewoon kiezen wat de meesten doen.

Niet nodig hoor Laura

Voor een kind van vier jaar is de dag al druk genoeg. Ze zitten de hele tijd tussen andere kinderen. Het is juist fijn als ze even rustig thuis kunnen zijn. Tenzij ze er zelf om gaat vragen zou ik het gewoon zo laten.

creabea

creabea

02-11-2015 om 12:49

probeer het eens uit

als je de keus hebt, kun je eens kijken wat beter bevalt: overblijven of thuis een broodje eten. Misschien is het heel leuk voor je dochter en vind je het zelf wel lekker om een paar dagen tot 3 uur je eigen gang te kunnen gaan, of misschien heb je nog een jonger kind dat zo niet gestoord wordt in het middagdutje.

De overblijf kan heel verschillend van prijs/kwaliteit/sfeer zijn, heb ik gemerkt (we zijn een keer van school veranderd). Mijn kinderen blijven nu 3 dagen in de week over, omdat het niet zo duur is en de kinderen het er heel leuk vinden. Op de dag dat ze niet overblijven is het ook wel meer gehaast, thuis even spelen zit er niet echt in en dat kunnen ze wel op school. Ik zou het niet speciaal doen omdat je kind anders eventueel buiten de groep zou vallen; volgens mij valt dat wel mee.

Laura

Laura

02-11-2015 om 13:04

geen andere kinderen

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Ik heb maar 1 dochtertje en tussen mijn werkzaamheden door heb ik dan zelf ook meteen een uurtje pauze als zij komt eten, haha dus ook wel goed voor mij

Dus jullie denken dat het wel meevalt qua buiten de boot vallen?
Ik bleef zelf altijd over vroeger en had toch in de pauze mn vaste vriendinnetjes, maar bij groep 1 zie ik nog geen vaste vriendjes, ze spelen met iedereen zie ik. Ze is ook pas een paar maanden bezig op school.

Voel me nu zo'n over bezorgde moeder, terwijl ik dat helemaal niet ben eigenlijk. Alleen hier beetje onzeker in omdat ik zelf veel vriendinnen heb en altijd heb gehad, zou ik dat voor haar ook fijn vinden en jammer als de kindjes in de pauze dichter naar mekaar toetrekken en zij er dan nooit is..

Ligt aan je dochter

En hoe goed ze zo'n hele dag op school trekt. Mijn zoon had dat uurtje thuis opladen en ontspannen heel hard nodig om de middag weer door te kunnen komen, die is pas vanaf groep 5 over gaan blijven. Dochter is meer van de sociale contacten, dus die bleef juist graag over.
Ik zou dus kijken naar wat je kind nodig heeft. En inderdaad hoeft het niet of/of te zijn, het kan ook en/en zijn. De ene dag overblijven, de andere dag thuis.

Pien

Pien

02-11-2015 om 13:33

Maar...

Speelt ze dan tijdens de overblijfpauze met andere kinderen dan de rest van de dag? Als de hele klas overblijft, dan spelen die toch met elkaar en is het hooguit zo dat zij er dat uurtje niet bij is? In groep 1/2 wordt over het algemeen twee keer per dag tijdens schooltijd buiten gespeeld, dus is er toch tijd genoeg om vrienden te maken.

Dees

Dees

02-11-2015 om 14:54

thuis

Lekker thuis blijven lunchen! Je dochter haar lessen bestaan nu nog vooral uit spelen met andere kinderen. Een uurtje (waarvan 15 min eten) extra doet daar niets mee, en anders als je toch vlakbij woont laat je haar lekker thuis eten en mag ze daarna buiten spelen als ze dat wilt....je kunt mij niet vertellen dat als je tegenover de school woont dat je dochter dan niet op het schoolplein gaat spelen!

Als ze wat ouder is zal ze het zelf wel aangeven als ze het anders wil.

Moni

Moni

02-11-2015 om 15:24

klasgenootje mee naar huis

Hier vonden ze het altijd geweldig als een vriendje mee kwam om te eten. Pannenkoekje erbij of een knakworst. Nog even spelen en samen terug naar school.
Dat zou je bijvoorbeeld 1x per week kunnen doen.
Is erg goed voor de sociale contacten.

Laura

Laura

02-11-2015 om 15:44

Pien en Dees

Ik weet niet met wie ze onder schooltijd speelt, ze verteld nooit zoveel. Het was "super mega leuk" en dat was het haha.

Ze spelen idd nog veel buiten de pauze in groep 1.

En Dees dat is heel letterlijk, er zit 1 straat tussen de school, dus bijna tegenover

Maak me denk ik te druk, ga haar zelf wel eens vragen wat ze wil de avond ervoor

Krullevaar

Krullevaar

02-11-2015 om 22:39

lekker afwisselen

Ik bleef vroeger maar 1 of 2 dagen in de week over en vond het leuk. Mijn kinderen blijven nu altijd over en vinden het niet leuk, omdat ze ook zien dat sommigen naar huis gaan. Afwisseling lijkt me voor de kinderen het leukst als die mogelijkheid er is.

Krullevaar

Krullevaar

02-11-2015 om 22:42

Dees

"en anders als je toch vlakbij woont laat je haar lekker thuis eten en mag ze daarna buiten spelen als ze dat wilt....je kunt mij niet vertellen dat als je tegenover de school woont dat je dochter dan niet op het schoolplein gaat spelen!"

Dat mag meestal niet hoor. Bij ons mogen niet overblijfkindjes pas 5 of 10 minuten voor de start van school weer op het schoolplein komen. Dat komt omdat de overblijfmedewerkers alleen verantwoordelijk zijn voor overblijfkindjes.

Una

Una

03-11-2015 om 00:51

groep 1

Mijn kind begon destijds meteen na de zomervakantie met groep 1.
Tegen de kerst merkten we dat hij een echt vriendje had (is nog steeds een vriendschap).
Na de kerst kwam er nog een bij (is ook nog steeds een vriend).
Ik vond dat al best snel, voor echte vriendschappen. Bij de creche was dat toch anders, daar speelden ze wel met elkaar en merkten we wel voorkeuren, maar echte vriendschap in groep 1, dat vond ik echt iets nieuws.

Ik denk dat je het vanzelf wel gaat merken aan je dochter, probeer er af en toe over te praten, let goed op, pols.
Misschien dat het de eerste maanden rustiger is om tussendoor thuis te komen en dat je dochter daarna liever op school blijft?

Hier ook een school trouwens waarbij iedereen overblijft. Officieel is het geen continurooster maar de pauze is zo kort dat het moeilijk anders kan. Ook al zou ik tegenover de school wonen (maar dat doe ik niet), dan nog zou ik denk ik niet overblijven geen optie vinden, vanwege het groepsgedoe. Het is voor kinderen niet leuk om buiten de groep te vallen. Maar ik zou ook kijken naar mijn kind (en naar mijzelf, in de praktijk werk ik ook) en het in het eerste jaar uitproberen. Misschien ook met de leerkracht overleggen. Is het wel de bedoeling dat kinderen tussen de middag thuis eten? Ja formeel moeten ze zeggen dat het kan, anders zouden ze geen vergoeding voor de overblijf mogen vragen. Maar vraag er toch eens naar, hoe de leerkracht er over denkt....

Altijd thuis gelunchd

Hier hebben de kinderen altijd thuis gelunchd. Regelmatig ging een klasgenoot mee. Ik heb ze nooit horen zeggen dat ze niet meer thuis wilden lunchen terwijl ze wel 10 min moesten fietsen.
Als het gaat om de sociale contacten; aan samen spelen na schooltijd hebben ze meer.

Als het spelen tijdens overblijf volgens haar klasgenoeten zo leuk was, had je dochter allang geroepen dat ze wilde overblijven.

Het is natuurlijk wel zo wanneer de schoolplein aan de overkant van de straat is, je de kinderen hoort spelen. Wanneer de school net zoals bij Krullevaar en als bij ons het beleid heeft dat niet-overblijvers niet op het plein mogen spelen, je dat jammer vindt voor je kind. De keus is aan haar.
Sommige scholen werken met een strippenkaart..

creabea

creabea

03-11-2015 om 08:56

oja, kinderen die meekomen

dat gebeurt ook nog wel, dat er kinderen meekomen om een broodje te eten. Soms heel gezellig en sommige (heftig smakkende) kinderen heb je liever niet aan tafel

Hier niet overblijven

Mijn kinderen gaan gewoon mee naar huis tussen de middag. Een aantal kinderen blijven wel op school over, maar er zijn er wel meer die niet overblijven.

Ik weet niet wat ik zou doen als ze de enige waren. Je zou eens kunnen vragen wat je kind zelf wilt.

Kinderen die meekomen om hier te eten gebeurd niet vaak. Soms als ze woensdagmiddag vrij zijn.

Jamie

Jamie

03-11-2015 om 10:04

Flanagan

Hoeveel tijd zat er tussen het huis in komen en het huis weer uit gaan voor jouw kinderen tussen de middag?

angel3

angel3

03-11-2015 om 11:38

mwah

Juist bij overblijven gebeuren ook akkefietjes op school dus ach dat sociale daar zou ik het niet voor doen.
Onze kinderen vonden het heel irritant om thuis te eten. Veel te kort en dan hadden ze net gegeten en wilden ze gaan spelen en dan zei ik alweer: hop hop schoenen aan en naar school. Ze hadden echt zoiets van: waar doe ik het voor. Maar goed ik woon ook niet op 1 minuut van school en eer dat ze school uit gewandeld kwamen en het op en neer rijden gaf ons effectief 40 minuten thuis. Echt de moeite niet en dat vonden zij zelf ook.

Jamie,

60 min, dus 40 min eten iets voor hen zelf.
Tafel stond al gedekt en als ik wetelteefjes bakte, speelden ze eerst.
Kinderen vonden het ook fijn omdat ze dan ook naar hun eigen toilet konden gaan.

Doe wat JIJ wilt

Op de basisscholen van mijn kinderen waren helaas geen continuroosters. Ik kreeg er zelf letterlijk het heen en weer van dat gerace tussen de middag. En ik had het idee dat ik de hele dag op de klok liep te kijken. Ik ben zelfs een paar jaar nog overblijfkracht geweest om daar maar vanaf te zijn. Maar het gaat in deze draad om jou en je dochter.

En uit jouw postings haal ik dat je op steenworp afstand van school woont en dat het lunchen met je dochter een gezellige, welkome onderbreking van je werkdag is. Dan is er geen enkele reden om jezelf dat te ontzeggen. Ze zijn groot voordat je het weet (nostalgische snif). En voor haar maakt het voorlopig echt nog niet uit. Integendeel.De overblijf is niet het meest gestructureerde deel van de schooldag, en best hectisch voor vierjarigen.

Ze zit nog acht jaar op die school, die vriendinnetjes komen echt wel. Dat hangt niet van dat uurtje tussen de middag in de zandbak af. Daar zitten kleuters trouwens wel een paar keer per dag in. En bovendien vlinderen kleuters nog heel vaak van de een naar de ander. Door de bank genomen krijgen vriendschappen pas in groep drie of vier een wat bestendiger karakter.

Als je haar wat vaker over een kindje hoort praten, kun je die eens uitnodigen om een broodje mee te eten. Vond ik altijd wel gezellig. Dat valt in overleg met ouders en juf/overblijfkracht wel te regelen.

Laura

Laura

04-11-2015 om 09:54

Zelf gevraagd wat ze wil

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik heb haar maandagavond gevraagd wat ze dinsdag wilde en ze wilde graag overblijven.
DIt hebben we dus ook gedaan en ze vond het leuk en wil donderdag weer.

Ik ga het nu gewoon aan haar vragen wat ze wil en dit doen we dan.
Is mijn eerste kindje op de basisschool, fijn dat je hier afdviezen kan vragen

Jamie we hebben 50 minuten tijd thuis, ik heb de tafel al gedekt als ze thuis komt, ze is een snelle eter dus meestal na een kwartiertje klaar dus hebben we nog een dik half uur over om even te kletsen op de bank of even tv te kijken ter ontspanning

Overblijf en lekker thuis

Hoi Laura,

Wat fijn dat je een middenweg hebt gevonden. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat. Ik lees in je laatste reactie dat je het afwisselt en het ook aan haar vraagt. Ben je al over gegaan naar een vaste dag?

Het thuis samen eten met je kind is zo waardevol. Even samen en even er helemaal tussenuit. Voor je het weet zijn die tijden voorbij. Het is natuurlijk wel fijn te horen dat ze het naar haar zin heeft op de overblijf. Toch is de angst om iets te missen naar mijn idee niet nodig.

Nogmaals, nieuwsgierig hoe het nu gaat en of je een startende moeder zelf een tip kan geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.