Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mirreke

mirreke

05-12-2013 om 10:49

Overblijf. Wat mag je verwachten en wie is eindverantwoordelijke?

Tijdens de overblijf op de basisschool van onze jongste vinden regelmatig dingen plaats die niet door de beugel kunnen.
Als ik (of andere ouders) de school aanspreek, verwijst men door naar de overblijf. In principe correct, want ik heb een contract met de organisatie voor de naschoolse opvang.

Maar dan toch mijn vraag: wie is in principe hiervoor verantwoordelijk? Is dat de uitvoerende organisatie, de school/bestuur, of bv. de burgemeester van de betreffende gemeente. In de wet lees ik (artikel 45 Wet op Primair Onderwijs):

Het bevoegd gezag draagt zorg voor een voorziening voor leerlingen om de middagpauze onder toezicht door te brengen, indien ouders hierom verzoeken. Ingeval de voorziening, bedoeld in de eerste volzin, tot stand komt, draagt het bevoegd gezag er zorg voor dat:
a. er een overblijfaanpak tot stand komt,
b. overleg over de overblijfaanpak tot stand komt met degenen die met het toezicht op de leerlingen worden belast, en met de ouders,
c. het overblijven plaats vindt in een veilige en kindvriendelijke ruimte, en ...
Verder nog wat over de eisen die gesteld worden aan de overblijfkrachten.

Ik lees echter niets over de inhoud/kwaliteit ervan. Kan ik dat scharen onder het idee 'overblijfaanpak'?

Bij ons escaleren vaak dingen, omdat de overblijfkrachten kinderspelletjes te ver door laten gaan, zodat er ruzie komt. Daarna wordt er alleen maar gestraft, wat contraproductief werkt. Ook wordt er niet goed/prettig/verantwoord opgetreden tegen kinderen die bv. adhd of autisme hebben. Ouders willen hier nu over gaan praten, maar mag je dan ook verwachten dat hier iets mee gedaan wordt, of zijn ze alleen maar verantwoordelijk voor het aanbieden van de voorziening, en niet voor hoe die naar de kinderen toe wordt ingevuld?

Altijd lastig die overblijf. Hadden we maar een continurooster...

wizzer

wizzer

05-12-2013 om 11:00

School

School is eindverantwoordelijk voor de tussenschoolse opvang. Ook als ze dat uitbesteden. Inderdaad zoals vermeld in de wet op het primair onderwijs.

Overblijfhulpje

Overblijfhulpje

05-12-2013 om 12:31

Wat je mag verwachten

Is een veilig pedagogisch verantwoorde omgeving. Waarin je kind rustig kan eten en even kan spelen.

Maar dat is de theorie.

Ik ben zelf hulpmoeder bij de overblijf. 1x per week.
En nu ik er aan mee doe snap ik ook hoe lastig dit moment is.
Een aantal kinderen worden zielig gevonden door hun eigen ouders. Dit wordt gecompenseerd met snoep bij de lunch. En daar worden andere kinderen weer jaloers van. Ook kinderen die weigeren te eten en mama die om half een belt of haar kind al iets op heeft. Dat kind eist alle aandacht, en als hij die niet krijgt dan komt mama verhaal halen.

Voornamelijk kinderen in de bovenbouw vinden dat ze niet hoeven luisteren naar de hulpmoeders, en zijn heel brutaal.
Daardoor is het hoofd (een pedagogisch geschoold iemand) super streng. Dat moet ook wel anders loopt het uit de hand.

Dat ze zo brutaal zijn lijkt bijna of ze van huis uit mee krijgen. Ik sprak meerdere keren ouders die die overblijfmoeders maar een stel suffe mutsen vond die alleen staan te kleppen. Meestal weten ze dan niet dat ze het dus ook over mij hebben. En bedankt! Want er is dus bijna geen tijd voor een praatje.

Een keer zei een jochie van 9 tegen me dat hij van zijn moeder niet naar mij hoefde te luisteren en deed pontificaal iets wat ik net stond te verbieden. Toen ik hem naar binnen wilde sturen weigerde hij. En toen ik hem vastpakte bij zijn arm begon hij over dat ik dat niet mocht en dat hij aangifte ging doen.
Toen heb ik maar het hoofd ingeschakeld. Bovendien zei hij een aantal woorden die nogal grof zijn.
Dit is een uiterst geval, maar staat zeker niet op zichzelf.

Buitenspelen is hier erg onduidelijk. Er mag in de pauzes van school veel meer. En door de constructie van het plein zonder hek erom lopen al een half uur voor het einde van de overblijf ook niet overblijvers op het plein.
Dit mag niet, maar gebeurt toch.
Er is een enorme voorraad buitenspeelgoed, maar omdat kinderen het niet opruimen is het altijd binnen no-time incompleet en wordt er weer geklaagd dat er niks te spelen is.
We lopen wel het plein na, maar vinden soms speelgoed in de struiken tja.

Leerkracht moet om 10 min voor tijd meelopen als pleinwacht. Dit gebeurt zelden. En ik vind 10 minuten dus te kort, want de kinderen mogen wel 15 minuten voor de bel het plein op. Dus minimaal 5 minuten geen overzicht meer. En kinderen die niet overblijven luisteren dus helemaal niet naar ons. Hoewel het wel moet.

Ik heb een paar juffen een keer op een onbewaakt moment horen praten over het overblijfteam. Nou we kwamen er niet fraai van af.

Kortom ik zie hier op school een team moeders (en een oma) die echt het beste willen, en we krijgen zelfs cursussen aangeboden, maar het wordt ons aan alle kanten onmogelijk gemaakt om er een 100% fijne overblijf van te maken. We hebben een eigen lokaal, maar die is soms gewoon bezet, zodat we niet eens fatsoenlijk kunnen zitten.

Veel heeft te maken met beeldvorming. En dat komt heel vaak bij ouders en het schoolteam vandaan.
Je kunt nog zo'n razend goed team neerzetten, als ouders thuis hun kind zielig vinden omdat hij moet overblijven en dat het zo rot is, dan gaat zo'n kind al negatief naar binnen.

En toch vind ik het superleuk om te doen. Ik leer er ook veel van als opvoeder.
Het is alleen zo frustrerend dat het om bovengenoemde redenen niet lekker loopt.
We hebben binnenkort weer een overleg (altijd 2x per jaar) met het overblijfteam en de directie van school. En iedere keer worden weer dingen beloofd, maar waarmaken ho maar.

Ik snap dat je misschien niet veel aan mijn verhaal hebt, maar wie weet helpt het om je te realiseren dat het niet makkelijk gemaakt wordt voor de overblijf.

Ik begrijp je verhaal, overblijfhulpje

Allereerst moet je jezelf opwaarderen naar overblijfhulp.
(Hebben ze mij ooit eens heel duidelijk gemaakt, in een sollicitatie had ik staan, ik het bezit van een autootje.
MIS, het is een AUTO, met alles erop en eraan, hoe klein dan ook.)
Zo ben jij overblijfHULP, met alle kwalificaties.
En serieus en met liefde aan het werk.

Ik begrijp alleen niet van de leerkrachten en ouders dat jullie autoriteit zo ernstig ondermijnd wordt.
Dit zou ik zeker op een ouderavond als thema naar voren brengen en ook zeer stellig aan de directie en leerkrachten duidelijk maken.

Tip voor op het schoolplein:
Doe oranje/gele hesjes aan, zodat je duidelijk herkenbaar DE LEIDING bent, die geldt voor ALLE kinderen die daar aanwezig zijn.

mirreke

mirreke

05-12-2013 om 15:34

Ik denk dat bij ons het grootste probleem

de onduidelijkheid is.

De personen over wie de opmerkingen gaan, zijn juist het personeel van de organisatie, niet de overblijfouders/moeders.

Wat hier een vast patroon is: nieuwe overblijfkrachten komen met frisse moed binnen, en willen een leuke aanpak. Vervolgens mag niets. En is iedereen, inclusief kinderen, gefrustreerd.

Maar ik wil dus vooral weten waar je als ouder staat.

Zoals ik het zie: ik betaal voor een voorziening, ben dus klant. Maar wat koop ik precies: alleen de opvangplek en -tijd, of ook een leuke, verantwoorde tijdsbesteding.

Wat mij betreft: de lunchpauze is vrije tijd, waarin een kind kan bijtanken voor de middag. Maar het lijkt soms wel een kazerne, wat betreft regels, en ook het aanblaffen van kinderen (alweer door het personeel, niet door de overblijfouders/moeders). En dus

Maar nu weet ik in ieder geval alvast dat de school eindverantwoordelijk is.

Ik hoop op meer input

mirreke

mirreke

05-12-2013 om 15:39

Overblijfhulpje

ik lees net in jouw bijdrage (overheengelezen toen ik mijn eerste bijdrage schreef), dat je toch een veilige pedagogisch verantwoorde omgeving mag verwachten. Staat dat bij jullie in het contract? Of is dat standaard wat de wet bedoelt?

Als ik jouw verhaal zo lees, lijkt het mij dat bij jullie de onduidelijkheid ook een probleem is. Het lijkt een beetje alsof school de overblijf helemaal loslaat, omdat school dat heeft uitbesteed. Vanuit een school moet (mijns inziens) worden uitgedragen, dat de overblijfperiode bij de hele schooldag hoort. Maar volgens mij ziet een school dat zelf niet zo. En dan krijg je dat kinderen niet willen of hoeven te luisteren van de ouders.

Ook zo bij het toezicht op het plein. Als een school daar rommelig en slordig in wordt, ervaren de kinderen en ouders dat ook zo.

In mijn geval: tijd voor een goed gesprek op school en ook tijd voor een continurooster-lobby.

Dalarna

Dalarna

05-12-2013 om 15:45

overblijftijd is vrije tijd

Tja dat riepen ze hier vroeger ook (lang overblijf gedaan) maar dat is echt onhoudbaar. Dat kan gewoon niet, het is anders dan buitenspelen!
Er moeten regels zijn en het is voor iedereen veel duidelijker dat dat dezelfde regels zijn als bij het gewone buitenspelen of het vrij spelen in de klas.

Ik vind het vreemd dat als een NSO organisatie de overblijf draait dat je dan bij de school zou moeten aankloppen maar dat kan de school je wel vertellen (of je wordt vervolgens van het kastje naar de muur gestuurd).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-12-2013 om 16:20

Overblijf is vrije tijd

Die uitdrukking heb ik toen ik overblijfkracht was heel veel gehoord. Voornamelijk van kinderen die dit van hun ouders meekregen.
Het grootste probleem was bij ons ook het gezag van de overblijfkrachten wat door ouders werd ondermijnt.
Ik heb het lang gedaan, het werd ook erg leuk betaald. Maar ik ben blij dat ik ermee ben gestopt. Want je zit in een hele lullige positie waar je maar door weinig mensen voor wordt gewaardeert.

Overblijfhulp

Overblijfhulp

05-12-2013 om 16:33

Gesprekken met school

Hebben tot nu toe weinig uitgemaakt.
Maar ja dan hebben we een goed gesprek met de directeur en de adjunct. Maar niemand van het team. Terwijl deze voor de klas staan en eventuele problemen verder zouden moeten afhandelen.
Ik heb wel eens in de groep gegooid om een overleg met meesters en juffen te doen. Maar dat kan niet, want die hebben het al zo druk.

Bij ernstige misdragingen volgt na de bel een overdracht naar de leerkracht toe.
En die doet er niks mee. Dus een kind wat mij net voor rotte vis (en veel erger) heeft uitgemaakt krijgt daar uiteindelijk geen straf voor.

Een ouder(informatie-) avond is leuk. Maar hier wordt er dan altijd apart een overblijf hoekje ingericht en geen kip komt.

De school ziet het in de praktijk inderdaad als "niet hun probleem"

Dat veilig en pedagogisch verantwoorde omgeving staat in de schoolgids bij het kopje TSO (Tussenschoolse opvang).

continurooster is ook een droom van mij. liefst wel met een overblijfteam.
Het zat er aan te komen toen onze kinderen nog niet op deze school zaten, maar een nieuw bestuur en een nieuw beleid en vrij veel nieuwe teamleden.
Ik geloof dat dit team juist helemaal anti is.

En Jasam; val je nou echt over mijn nickje? Zo zag ik het niet hoor.

Ik vind dat je als ouder wel iets moet kunnen eisen. Maar als je alleen eist (wat ik heb gedaan dus) dan word je echt niet serieus genomen. Want de rest klaagt niet en is dus tevreden....

Dalarna

Dalarna

05-12-2013 om 16:44

tja

Als school het niet als 'hun probleem' ziet moet je direct stoppen met overblijfhulp zijn, dan maak je het namelijk hun probleem.
Echt een school die er zo over denkt is een slechte school, dat is wel duidelijk, we leven niet meer in de jaren 80.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.