Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bloempot

Bloempot

18-07-2016 om 08:30

Over maar nu

Zoon is toch over naar 3 VWO, uiteindelijk met 1 vijf en de rest voldoendes. Maar van de 5 zessen gaat het om cijfers tussen de 5.5 en de 5.9 (= afgerond een zes) . HIj is niet zo gemotiveerd voor school. De laatste 2 mnd van dit schooljaar heeft hij studiecoaching en huiswerkbegeleiding gehad, maar dat werkte alleen maar demotiverender heb ik het gevoel. Bovendien is het erg duur, dus daar zijn we mee gestopt. HIj heeft nu vakantie, het onderwerp school laten we nu even rusten. Toch zie ik nu al op tegen het volgend schooljaar , met meer inzet zou hij betere cijfers moeten kunnen halen, maar ja hoe kunnen we hem beter motiveren.? Wie heeft er een zelfde ervaring , dus kinderen die op het nippertje over zijn gegaan, hoe doen die het het schooljaar erop? Zoon is 13 en zijn puberteit moet nog echt komen dus ik verwacht dat zijn inzet nog minder wordt. Samen met hem plannen lukt niet , dat geeft alleen maar ruzie. Ik neem me voor om me er niet meer mee te bemoeien , alleen als hij het vraagt maar dat is zo moeilijk...

Ik wil ook de gouden tip!

Voor tips heb je aan mij niets, ik motiveer, mopper en laat weer los, schooljaar in, schooljaar uit.
Huiswerkbegeleiding, hulp aanbieden, betrokken leerkrachten en docenten.Zoon wil wel, maar hij doet weinig. Het schooltraject bestaat uit afstromen, herkansingen en doubleren.
Ik trek door, aan het dode paard
Op zijn 25e zal hij het diploma misschien hebben wat ook op zijn 20e had gekund. Ach, er zijn ergere dingen sus ik hem en mezelf.
Maar ik gun jou de gouden tip en oplossing, misschien kan ik er ook nog wat mee, beter laat dan nooit.

Triva

Triva

18-07-2016 om 09:19

Vraag het hem eens

maar dan een week voor de school weer begint natuurlijk.

Zeg van tevoren dat je wil praten over school, vraag hem hoe hij het afgelopen jaar heeft beleefd, vertel wat het jou heeft gedaan, wat hij het komende jaar wil en hoe, of hij nog huiswerkhulp wil. Vertel dat de kans groot is dat het na vwo3 havo4 wordt en of dat een probleem is etc. Leg uit hoe duur de huiswerkhulp is en dat jullie dat beter kunnen besteden (beloon hem bij hogere cijfers bijv dan is het geld voor HEM).

Daarna: gewoon los laten en rekening houden met havo4, niets mis mee, zeker niet met deze houding en cijfers. Mocht hij toch het licht zien in vwo3: ook prima. Laat maar los zou ik zeggen.

Angela67

Angela67

18-07-2016 om 10:08

4 havo

ik zou inderdaad het gesprek voorzichtig beginnen op de twee na laatste dag van de vakantie onder het genot van een ijsje
Maar ik zou het niet hebben over 4 havo, tegen de tijd dat hij er zelf opkomt dat afstromen een oplossing is is het vroeg genoeg. En als hij het volgend jaar weer kantje boord haalt en overgaat naar 4vwo, prima toch? Uitgangspunt is elk jaar overgaan, tenzij er ernstige dingen gebeuren of aan het licht komen die dat onmogelijk lijken te maken.

ik zou ervanuitgaan dat je elk jaar wel het gevoel zult hebben dat er gesleurd moet worden, maar wel samen of alleen wat kleine stapjes definiëren waardoor je ziet dat het telkens wat beter gaat. Gewoon ter motivatie van hem en jouzelf. Enneh, op de havo is de motivatie waarschijnlijk net zo laag en wil hij ook niet geholpen worden dus dat lost niet het (puber/motivatie)probleem op.

Ik denk dat het niet echt op te lossen is, maar dat het ook niet 'erg' is (behalve dodelijk vermoeiend en een aanslag op je eigen geduld .

gr Angela

Triva

Triva

18-07-2016 om 10:41

niet mee eens

'En als hij het volgend jaar weer kantje boord haalt en overgaat naar 4vwo, prima toch?'

Nee, dat is niet prima want de kans is groot dat als ze daarna het licht niet zien je in de problemen komt. Terug naar havo4 is dan een groot probleem (echt een stap terug) en naar 4 vwo met drie jaar kantje boord overgaan vind ik echt een slechte basis.

Alleen als ik zou zien dat mijn kind het echt beter doet in de vakken die meegaan naar VWO4 vind ik dat een optie. Zoals hier: zes vakken ONDER de zes vind ik daar niet aan voldoen. Je moet dan echt vertrouwen hebben dat je kind opeens wél hard gaat werken en dat zou ik meer hebben als er ook hogere cijfers bij zitten die dus meegaan naar VWO4.

Op de havo hoeft hij waarschijnlijk niet geholpen te worden dus met gelijke motivatie is de kans groter dat hij zonder vertragingen naar het diploma gaat. Voor de duidelijkheid: VWO is prima maar kind moet wel laten zien dat er ergens iets gaat veranderen want als kind niet geholpen wil worden zou ik dit niet nog vier jaar willen aanzien moet ik zeggen.

Angela67

Angela67

18-07-2016 om 10:52

koffiedik

cross that bridge when you get there zou ik zeggen. Als ik nu aan het einde van 2vwo zou gaan praten en met puber ga nadenken over 4 havo dan geef ik het verkeerde signaal af. Dus in mijn hoofd zal ik als volwasssene allemaal scenario's bdenken, ik wil het over het 'hier en nu' kunnen hebben een doel dat voor puberbrein behapbaar is. Voor de ene puber is 4 havo wel een schrikbeeld, voor de ander is het een ideale escape, een ander zegt het helemaal niets. En als ik een niet-pratende puber heb, dan wil ik het concreet en dichtbij houden. Dus: hoe gaat hij dit jaar doorkomen en waar kan ik hem faciliteren?
gr Angela

Li

Li

18-07-2016 om 10:57

hard werken

Je weet nooit wanneer (en òf) je kind het licht ziet. Wij hadden een ongemotiveerd talenmeisje op de HAVO, dat zich opeens ontpopte tot een hardwerkende bèta op het VWO. Ik snap dat nog steeds niet, maar het is zo. De puberteit hoeft dus niet te betekenen dat een kind niet meer werkt.

Wat hier goed werkt (maar daar heb jij helaas weinig invloed op) is licht aan het eind van de tunnel. Dus een omslag van: ik word gedwongen naar school te gaan en behalve het sociale leven zie ik daar het nut niet van in, tot: ik wil dit worden en daarvoor moet ik die opleiding doen.

Zelf ben ik met een kind naar open dagen van vervolgopleidingen gegaan, dat heeft uiteindelijk toch wel geholpen. Vooral de enthousiaste studenten die over hun opleiding vertelden hielpen beter dan een of andere suffe ouder of docent.

Moraal: geef niet te snel op. Je weet nooit wanneer ze het licht zien. Hoe de relatie goed en hou open dagen in de gaten. Volgend jaar is het nieuwe ronde, nieuwe kansen. Maar dat je nagels inmiddels tot op het bot zijn afgekloven snap ik, zelf ben ik er ook nog niet met de jongere lichting.

Overigens zou ik niet te licht over de HAVO denken. Het is een misvatting dat een slinmme VWO'er zonder werken de HAVO kan halen. De gevolgen zie ik overal om mij heen. Het probleem is zijn werkhouding en niet het niveau. Als hij keihard werkte maar het gewoon niet redde, zou de oplossing veel simpeler zijn en dan zou ik daar ook zeker vrede mee hebben.

Paddington

Paddington

18-07-2016 om 11:07

Motivatie

Misschien helpt het als hij een doel voor ogen heeft. Op het gebied van school dus een vak dat hij graag wil leren. Je kunt als ouder zijnde maar zoveel doen. Ze zullen het toch echt zelf moeten gaan doen.
Als hij dan weet waarvoor hij naar school gaat en zijn schoolwerk doet, motiveert het hem misschien wel.

Daarnaast kan teveel druk ook averechts werken. Leg hem de verantwoording in zijn handen. Bij ons werkte het om dat heel duidelijk aan te geven. Wij hebben dus gezegd: wij gaan ervan uit dat jij ervoor zorgt dat jij voor alle vakken op je rapport een voldoende staat. Heb je daarvoor hulp nodig, dan mag je dat altijd vragen en wij zullen je dan helpen waar wij kunnen.

Zelf ben ik van mening dat als de ene manier niet werkt, het tijd wordt voor een volledig andere aanpak. Het is niet makkelijk om het los te laten en de verantwoording bij je kind te leggen. Toch werkt het vaak erg goed. Ze staan tegen een muur aan te duwen en ineens is die muur weg. Het pad naar de wereld is open. Kinderen opvoeden is loslaten en begeleiden naar zelfstandigheid.

Als je kind het echt niet wil, gaat het hem niet worden. Het geeft alleen heel veel frustratie bij jullie als ouders en zoon. In mijn ogen daarom tijd voor een goed gesprek in de laatste week van de vakantie.

vinnie

vinnie

18-07-2016 om 11:13

ik zou

vooral flink vieren dat hij over is.
Fikse portie vertrouwen uitstralen.
Een puber-motivatie is broos, wankel en wisselvallig. En snel stuk gemaakt.
Ik houd me graag vd domme, en zie een hoop ongemotiveerd en negatief gedrag niet. Strategisch er wat neutrale opmerkingen tegenaan gooien, vooral gedoseerd. Opdat puber zelf eigen draai hieraan kan geven.
Ze hebben graag regie.

vinnie

vinnie

18-07-2016 om 11:17

overigens

Ik zou zelf niet snel kiezen voor een Goed Gesprek in deze, maar als, dan zou ik het niet laten zitten tot einde vakantie.
Juist nu alles ventileren wat je kwijt wilt. Dan lekker vakantie, en nieuwe schooljaar juist met schone lei beginnen, vol vertrouwen.
Mijn kinderen zouden zich ook aardig bedonderd voelen als ze opeens nog allerlei onvermoede boodschappen te horen kregen.

Beenthere

Beenthere

18-07-2016 om 11:27

Zie nick

'En als hij het volgend jaar weer kantje boord haalt en overgaat naar 4vwo, prima toch?'

Ook niet mee eens. De cijfers van jouw kind, allemaal krappe zesjes, zijn hele wankele basis voor de bovenbouw waar de keuzevakken moeilijker zijn.

Tot en met vwo 3 kun je de overstap naar havo nog zonder verlies maken. Sommige pubers zijn gewoon niet te motiveren voor vakken die ze niet liggen en die ze niet interesseren. Die motiveer je het beste met het vooruitzicht dat ze snel mogelijk van school af zijn.

Het nare van de term afstromen is dat het een afgang impliceert. Terwijl sommige kinderen ondanks een bovengemiddelde cognitieve intelligentie gewoon beter op hun plaats zijn op de havo.

Ik heb er een geprobeerd door het vwo te sleuren. Dat zette de verhouding behoorlijk onder druk. En uiteindelijk werd het - met twee vingers in de neus -toch de havo, en heeft hij het nu ontzettend naar zijn zin op het hbo, waar hij op zijn sloffen hoge cijfers haalt. Dit gaat om een kind dat op zijn vierde al vlot kon lezen, alleen maar hoge a's haalde zonder ooit een klap uit te voeren en met een dik vwo-advies naar de gymnasiumbrugklas ging.

Toen nr 2 in vwo2 aan het lamballen sloeg, heb ik direct gezegd dat doubleren 3 havo zou betekenen, want dat ik het traject van hartkloppingen bij iedere proefwerkweek niet nog een keer ging doorlopen. Die heeft dit jaar zijn vwo-diploma gehaald zonder vertraging.

Praat met je kind, vraag wat zijn eigen gedachten over de oorzaak van de lagere cijfers zijn (moeilijkheidsgraad stof, te veel afleiding, niet opkunnen brengen vanwege gebrek aan interesse etc).

Maar idd, over een paar weken pas.Fijne vakantie

vinnie

vinnie

18-07-2016 om 11:33

kinderen zijn niet dom

Dat doel, dat mogen ze bij mij zelf bedenken. Ik hoef ze niks voor te houden.
Ik zou ook zeker geen kind door een opleiding heen gaan sleuren.
En als kind zelf zou bedenken af te willen stromen dan sta ik daar best voor open.

Triva

Triva

18-07-2016 om 11:41

wat beenthere zegt

Precies wat 'beenthere' zegt, Angela.

'Als ik nu aan het einde van 2vwo zou gaan praten en met puber ga nadenken over 4 havo dan geef ik het verkeerde signaal af.'

Als je eind aug vraagt of hij over negen maanden (want dan is het al zover) richting Havo4 wil gaan is dat absoluut niet vroeg. Niet elke puber weet dit soort dingen. Verder is havo4 geen straf maar is het dat wel als je dat pas gaat doen als kind al begonnen is met 4VWO. DAN ben je veel te laat om over havo 4 te praten. Of dit kind havo 4 ziet als een straf, als een zegening of wat dan ook maakt mij niet uit. Ik wil gewoon dat kind weet wat ik weet en echt dit zijn geen beste cijfers voor een bovenbouwbasis VWO. Ik weet niet of ik dit kind volgend jaar zo over zou laten gaan met zoveel cijfers onder de zes.

Waarom toch altijd al die moeite voor het VWO hier. Als ik dan al die matige voldoendes dan voorbij zie komen, al dat gehang en gewurg en al dat aansporen en zoals 'beenthere' zegt de stress rond een proefwerkweek. Waarom denken jullie allemaal dat havo zo'n makkie is? Wat als je kind gedwongen op VWO een lichter profiel moet kiezen om VWO te halen en daarna alsnog richting HBO gaat? Beter een cumlaude op de Havo!

Allemaal je eigen keus maar als dit kind er eentje van mij was dan zou die met deze cijfers niet naar VWO4 gaan maar gewoon naar HAVO4 en dat wil ik mijn kind negen maanden ervoor wel gaan vertellen.

Angela67

Angela67

18-07-2016 om 11:43

gaat niet om havo of vwo

er is geen enkele reden om af te stromen, als het gewoon een vwo kind is.
het probleem is dat je met je kind en jezelf een strategie moet vinden om er doorheen te komen. Niveau is the least of the worries.
Dus daarom zeg ik: het gaat niet over afstromen, het gaat over hoe kom je dit jaar door als je school niets vindt/niet weet hoe je moet leren/eindeloos graag andere dingen wil doen etc.
gr Angela

Het idee

Dat een kind beter presteert als het niet weet dat het af gaat stromen? Of een kind dat beter presteert als het weet dat het af gaat stromen of blijven zitten.
Ik zou er toch gewoon realistisch over zijn. En er ook niet zo'n straf van maken. Als je je werk niet doet blijf je zitten. Het gebeurt.
De wereld vergaat niet.

Triva

Triva

18-07-2016 om 11:55

daar gaan we weer

Een VWOkind? Wat is nu toch een VWOkind? Ik denk dat de top 25% van de havisten ook VWOkinderen zijn en dat de onderste 25% van de VWO'ers geen VWO'ers zijn ook al weet ik nog steeds niet wat een VWOkind nu eigenlijk is. Daarbij zijn er échte havisten die zo ontzettend hard werken en gemotiveerd zijn dat ze zonder enige hapering het VWO halen. Ik heb waarschijnlijk een hardwerkende havist of echte VWO'er die het door omstandigheden prima naar zijn zin had op de Havo. Hij heeft een enorme boost aan zelfvertrouwen gekregen en nooit gezeur over cijfers, over wel of niet overgaan, over of hij wel een échte vwo'er zou zijn en wat al dan niet meer.

Belangrijker is in mijn ogen dat een kind zo snel mogelijk gaat doen wat het leuk vindt, dan komt de motivatie vanzelf maar sommige kinderen komen nooit op dat punt en dan is het zaak ze zo snel mogelijk naar een diploma te helpen.

Ik heb dit van dichtbij meegemaakt met een neefje die in havo/vwo brugklas begon en ben blij dat hij het naar zijn zin heeft nu op het MBO. Is gemotiveerd, haalt hoge cijfers en weet waar hij heen wil.

Bloempot

Bloempot

18-07-2016 om 12:20

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties. Doorgaan naar de HAVO is hier al besproken afgelopen jaar en is hier echt geen probleem . Ik heb hem wel gezegd dat hij op de HAVO ook huiswerk heeft en moet leren en dat hij het met deze werkhouding daar ook niet gaat redden. Hij heeft studiecoaching gehad om hem te leren leren, maar het heeft niet zoveel opgeleverd. Ik ben ook realistisch genoeg om te weten dat hij het zo niet redt. Hij is van de HAVO/VWO brugklas naar het VWO gegaan met een 8.5 gemiddeld , maar zo kan het dus gaan.

vinnie

vinnie

18-07-2016 om 12:28

Ach

Afstromen heeft mi alleen maar zin als kind hard werkt maar bepaalde dingen maar moeilijk onder de knie krijgt.
Het helpt niet tegen motivatie problemen.
Ik ben helemaal niet tegen afstromen trouwens.
Wel voor uitstralen naar kind dat deze weg gewoon oke is. School geeft vertrouwen, ik dan als ouder zeker.
En wil kind het anders, ook helemaal prima.
Ik houd niet van fatalisme, dit kind gaat het heus niet *per definitie* zwaar krijgen op vwo. Dit kind haalt ook niet *per definitie* achten op havo.
Dat hangt van zoveel factoren af. Huidige factoren, en die zeggen mi nog weinig over de toekomst ook.

Wie weet, heeft dit kind de voor hem slimste strategie gevonden school voor hem haalbaar en uitdagend te houden, door op de grens te balanceren. Die kinderen heb je ook. Wordt nu wel aan voorbij gegaan, aan die mogelijkheid.

Overigens ben ik dan wel een niet-zo-betrokken-ouder, maar dat is schijn. In de praktijk houd ik op afstand alles in de gaten, zijn gesprekjes allang tussen neus en lippen door gevoerd en heb ik zicht op wat puber drijft. En zou ik denken dat afstromen beter is zou ik daar zeker op aansturen. Op basis van dit summiere verhaal kan ik dat niet zeggen. Cijfers zeggen heus niet alles.

vinnie

vinnie

18-07-2016 om 12:31

Bloempot

Had je laatste bericht nog niet gelezen.
Maar idd dus, cijfers zeggen niet alles.
Blijkbaar had hij in brugklas wel een goede werkhouding, wat is er gebeurd? Wat speelt er?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-07-2016 om 12:59

Niet te ver vooruitkijken

De overstap van 3 vwo naar 4 havo is prima te doen.
Voor nu heeft ie het gered, dus iedereen blij en in september begint het circus opnieuw.

Aan jou om te bepalen hoe je daarmee omgaat. Wel huiswerkbegeleiding of niet? Het hem zelf laten uitzoeken of toch helpen.

Hier ook twee van die types in huis. Middelste stroomt af van vwo naar havo naar vmbo-t. Zwaar onder haar niveau, maar ach motivatie is blijkbaar minstens even belangrijk als aanleg.

Oudste, inderdaad een echte vwo leerling, iq van 140+, weet het ondanks zijn hoge intelligentie ook ieder jaar toch weer spannend te maken. Hij is nu weer met de hakken over de sloot over naar 6 vwo. Dus het kan wel, je complete vwo carriere doorlopen met 2 vijven en 6 6 minnen.

Er zijn scholen waar er in 4 vwo gewerkt kan worden naar een overstap naar 5 havo. Ik zou nu 3 vwo ingaan, daar eens kijken wat er gebeurt en mocht ie over kunnen naar 4 vwo, dan goed navragen wat kan op school. Hier was het onder bepaalde voorwaarden wel mogelijk om van 4 vwo naar 5 havo te gaan. De stap 4 vwo 4 havo is inderdaad een flinke stap terug. Slecht eigenlijk dat dat tegenwoordig zo moet.

Triva

Triva

18-07-2016 om 13:01

Ginny

Daarom moet je gewoon in VWO3 goed opletten en een goede keuze maken voor wat betreft havo4 of vwo4.

Overigens: ' Hij is nu weer met de hakken over de sloot over naar 6 vwo. Dus het kan wel, je complete vwo carriere doorlopen met 2 vijven en 6 6 minnen.' Het diploma is nog niet binnen toch?

Els

Els

18-07-2016 om 13:06

halen= halen

De school stelt de norm vast om over te gaan. En die norm betekent (dus) niet dat als je de norm precies haalt dat je dan eigenlijk niet over zou moeten gaan. Precies genoeg doen is ook een competentie (zij een vriendin tegen mij over mijn zoon). Er is geen enkele reden om alleen 8+ te halen op het VWO en dat heeft ook niets met 'vwo-kind' te maken. Denk van jaar tot jaar. Volgend jaar zie je wel weer verder. Maar ga niet kijken hoe het volgend schooljaar gaat. Sla je slag aan het begin van het jaar! Praat erover maar houd de termijn overzichtelijk en passend bij de leeftijd van je kind. Wat hij later wil worden of wat het betekent om over een jaar af te stromen lijkt voor ons misschien een duidelijk doel maar is dat voor een pubertijd nog helemaal niet. Maak een plan, bijvoorbeeld per 2 weken en motiveer/steun/help/begeleid die periode. Doel: zo hoog mogelijke cijfers halen zodat je na kerst minder hard hoeft te werken. Elke voldoende is een blije knuffel, elke 7 of hoger een gebakje. Zoiets.

Els

Els

18-07-2016 om 13:17

Ook nog

Toevoeging: probeer zo creatief mogelijk zijn in de hulp die je biedt. Ik ben ervan overtuigd dat bijna alle kinderen op school ouderhulp goed kunnen gebruiken. Gewoon omdat er nog een ontwikkeling moet plaatsvinden en hard werken, leren, je inspannen om iets op langere termijn te bereiken, dingen toch doen ook al vind je ze niet leuk ook aangeleerd moeten worden (door de ouders). Hoe een kind het best geholpen kan worden hangt, net als de manier van opvoeding, af van de chemie tussen ouder en kind. Het ene kind heeft duidelijke grenzen nodig, het andere kind moet naar de grens geduwd worden omdat het overal bang voor is. Dat geldt ook voor schoolhulp. Leidt 'hulp' tot ruzie, dan is de manier waarop de hulp wordt aangeboden niet de juiste. "Hij wil niet" vind ik geen goed argument. Hij leert toch ook met bestek eten, of hij dat nou wil of niet?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-07-2016 om 13:21

Klopt

Maar vanuit 2 vwo is dit al een flinke mijlpaal. Ik ga ervan uit dat ie slaagt.
Hijzelf ook

pia

pia

18-07-2016 om 13:36

minimaal en afstromen

Wat is wijsheid? Je kunt er nog niks over zeggen. Ik ken een jongen die is altijd net overgegaan, wel in 1 keer geslaagd, zeer minimaal en die bleek in zijn eerste studie jaar aan een TU toch te weinig bagage te hebben waardoor hij het eerste jaar niet gehaald heeft en nu op de hts zit wat wel goed gaat. Ik ken een hb'er die met 550 de citotoets heeft gehaald (mijn dochter), steeds minimaal over is gegaan totdat ze in V4 bleef zitten en in de jaren erna nog steeds niet haar best deed tot het examenjaar en prima slaagde. Ik ken een jongen (mijn zoon) die van h2 afgestroomd is naar t3, goed examen heeft gedaan en weer opgestroomd is wat ook prima gaat. Uiteindelijk is dat zelfs prima voor hem geweest: jaartje gerijpt, meer zelfvertrouwen en al examenervaring (waardoor hij weet dat hij echt op tijd moet beginnen).
Dus, kortom, je kunt er niks van zeggen. In atheneum 3 maar eens kijken hoe het gaat en in de loop van het jaar bekijken wat hij verder zal doen. En dan denk ik liever aan het eind van V3 afstromen dan aan het einde van V4 want dat scheelt een jaar, mocht afstromen een optie worden.

Tonny

Tonny

18-07-2016 om 15:53

even aankijken hoe het gaat

Onlangs was ik bij een diploma-uitreiking, mijn neefje kreeg een havodiploma.
Er waren heel wat jongens bij die, al dan niet afkomstig van het VWO, pas op het nippertje 'het licht zagen'. Geen paniek nu, genieten dat het allemaal is gelukt en lekker vakantie houden.

Van mijn eigen zonen herinner ik me dat ze school niet buitengewoon boeiend vonden en zo weinig mogelijk deden. De ene ging van 4 VWO naar 5 havo (ongebruikelijk, van 3 vwo naar 4 havo is logischer), de andere is gewoon alle jaren op de havo gebleven, ondanks Havo/vwo-advies.
Wie op het uiterste nippertje een vwo-diploma halt - of op de havo vrijwel niks doet - loopt er in de vervolgopleiding tegenaan dat er toch echt te weinig bagage is. Een van mijn neven loste dat gebrek op door zelf bij het huiswerkinstituut te gaan werken. Dat hielp!

Teamspirit

Soms speelt er een andere factor stilletjes mee in de demotivatie; je plekje in de klas.
Dat moeilijke gevoel wordt niet snel gedeeld met anderen, uit schaamte dat je je niet thuis voelt in de klas. Je mist dan klasgenoten die ook vrienden zijn.
Ik herken dergelijk gemis en ik zie het vaker om mj heen. Net zo als een verandering van klas een gevoel van waardering kan ontwikkelen.
Vanzelfsprekend wordt er eerst gekeken naar het niveau en werkhouding als een leerling niet lekker draait. Toch is de kracht van vriendschap en met plezier naar school gaan vanwege de sociale aspecten heel sterk.

Voor TS is het belangrijk om te weten of haar zoon in deze klas zich happy voelt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-07-2016 om 17:18

Briljant Tonny

Ik hou hem in beraad voor mijn luie oudste.

Bloempot

Bloempot

19-07-2016 om 18:46

Happy in de klas

Zover ik het weet had hij dit jaar een leuke klas. Het is wel zo dat zijn beste vriendin die bij hem in de klas zat doorgaat naar 3 HAVO. Dat was in mei al bekend, we hebben het er toen wel over gehad met zoon. Hij vertelde toen dat hij toch op het VWO wilde blijven. Het gebrek aan motivatie en slechte werkhouding speelde ook wel in de brugklas, maar toen kwam hij er mee weg ,nu niet meer. .Zijn zus is een stuk ijveriger en komt volgend jaar in de brugklas, zij wil heel graag naar het VWO. Ik hoop stiekem dat dat ook invloed heeft, hij zal niet aan haar onder willen doen. Verder is het een heerlijk kind, vrolijk, lief ,grappig, creatief .
Bedankt voor jullie reacties WIj gaan eerst op vakantie en zien wel hoe het gaat volgend schooljaar!

mirreke

mirreke

19-07-2016 om 23:08

Bloempot

Wat jij beschrijft aan je heerlijke kind, dát is wie hij is. Krijgt hij wel de kans om dat kind te zijn op school?

Ik vraag me altijd af wat al die heerlijke, vrolijke, creatieve, eigenwijze, slimme kinderen toch allemaal moeten op school. Volgens mij is dat nou net de plek waar veel van die creativiteit en vrolijkheid de kans niet krijgt om te stralen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.