Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Oudste misschien naar andere school, waarop letten?

Oudste is een slimmerik. (getest, niet hoogbegaafd. Tester hield
wat slagen om de arm, enkele omstandigheden zouden het moeilijk maken om tot een duidelijke score te komen, waardoor score wellicht wat hoger had kunnen zijn)

Op advies van één van de docenten van een basisschool met een afdeling voor meer-en hoogbegaafde kinderen, ga ik volgende week voor een gesprek om te kijken of dit iets voor oudste zou kunnen zijn.

Wie heeft een kind dat ook een soortgelijke stap heeft gemaakt, en heeft tips voor me waar ik op moet letten/wat ik beslist niet moet vergeten te vragen?

Trui

Trui

21-06-2014 om 22:18

Dat hangt ervan af

Dat lijkt me helemaal afhangen van waar je kind nu op vastloopt? Wat wil je dat zijn nieuwe school biedt wat zijn huidige niet biedt? Wat vind je belangrijk? Maar vooral: (if any) wat gaat er nu niet goed wat beter moet?

Voor de volledigheid: wie hebben voor onze oudste de stap destijds overwogen maar het niet gedaan omdat hij het in zijn klas enorm naar zijn zin had en met een goeie plusklas geholpen bleek. Bij hem was onderpreseteren de issue, verder was hij vrolijk en sociaal. Soms wel erg baldadig (verveling) maar door hem extra uitdagend werk te geven en wat ruimte in de klas was dat uiteindelijk opgelost. Niet zomaar op stel en sprong hoor.
Maar het sociale was voor hem erg belangrijk en ik ben nog steeds blij dat we hem in zijn vertrouwde omgeving hebben gelaten (andere school hier niet in de buurt).
Mijn nichtje daarentegen is wel overgestapt. Voor haar was de reguliere basisschool alsof ze in de verkeerde wereld zat. Ze had wel aansluiting en vrienden maar op de andere school was ze echt op haar plek.

Fenix78

Fenix78

22-06-2014 om 16:51 Topicstarter

Zoon is hierin wat dubbel

Het lastige is dat ik niet het idee heb dat oudste nou enorm vastloopt. Ik heb alleen mijn twijfels of wat er inzit, er wel uitgehaald wordt.

Docent van groep 4 was van mening dat zoon vanwege flinke voorsprong op alle vakken na een poosje groep 5 wel versneld doorkon naar groep 6, docenten groep 5 zeggen dat hij alleen voorloopt met rekenen, plusklas kwam hij niet voor in aanmerking wegens niet hoogbegaafd. Wel pluswerk omdat hij heel snel klaar is met het gewone werk.

Af en toe eens aan kind gevraagd of hij tevreden was, hij vond het allemaal wel best.
Ik dacht vervolgens; oke, dan zal het zo wel goed zijn, en wie weet wat de docenten van volgend jaar zeggen.

Totdat eergister bleek dat oudste dus dezelfde docenten gaat krijgen als dit jaar, én ineens met de mededeling kwam dat hij zich dan weer een jaar moest vervelen. Blijkt hij zich al tijden te vervelen in de klas, benoemt zelf dat hij helemaal niets voor hoeft te doen om toch goede resultaten te halen... Aan de andere kant vind hij dit wel prettig, hij hoeft er niets voor te doen, en da's wel lekker makkelijk zo.

Voor mezelf heb ik wel duidelijk wat ik voor hem van die andere school zou willen. Uitdaging, prkkeling, een goede leerhouding aangeleerd krijgen. Maar ik ga vast wel iets vergeten te vragen, vandaar dat ik benieuwd ben naar de ervaring van anderen; eigenlijk de 'o sjips, helemaal niet aan gedacht om te vragen'-vragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.