Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Opzetten enquete continurooster

Ik zit als ouder in de MR van onze basisschool. Binnenkort gaan we een enquete naar ouders versturen over de eventuele overstap naar het continurooster. Ik lees op het forum al veel hierover. Ik ben benieuwd of er ouders/leerkrachten zijn die ook mee kunnen denken over de volgende vragen:
- stemmen ouders per kind of per gezin in zo'n enquete;
- is er een quotum om een enquete valide te kunnen verklaren? Welk percentage van alle ouders moet überhaupt reageren om betrouwbare uitspraken over de uitslag te doen?
- welk percentage van ouders is nodig om het continurooster daadwerkelijk in te voeren? Hebben jullie hiervoor een bepaalde grens gehanteerd? En is dit dan gebaseerd op het leerlingenaantal van school of op het aantal mensen dat daadwerkelijk op de enquete gereageerd heeft (zwijgen = toestemmen?)?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Yaron

Yaron

11-03-2014 om 17:00

Hier

Het is al weer een aantal jaar geleden dat hier een enquête was, maar volgens mij was het zo dat minimaal 75% van de gezinnen moest stemmen en dat minimaal 70% van de stemmers voor moest zijn om het door te laten gaan. Het ging per gezin en niet per kind. Uiteindelijk stemden hier 87% van de gezinnen voor het continurooster en daar draaien we nu naar alle tevredenheid mee.

bibi63

bibi63

11-03-2014 om 22:08

Bianca

- stemmen ouders per kind of per gezin in zo'n enquete;
Mij lijkt per gezin. Uiteraard zijn afwegingen bij onderbouw anders dan bij bovenbouw, maar als ouder zou je toch voor een keuze moeten gaan: het is het 1 of het ander. Dus per gezin.
- is er een quotum om een enquete valide te kunnen verklaren? Welk percentage van alle ouders moet überhaupt reageren om betrouwbare uitspraken over de uitslag te doen?
Hoe kleiner de response hoe 'onbetrouwbaarder', maar....... geen response zou voor mij betekenen: voor de niet-reagerende ouders blijkbaar niet belangrijk genoeg om te reageren, dus daar hoef je dan ook geen rekening mee tehouden, dus je gaat uit van degenen die wél reageren. Hoe klein het aantal ook is.
- welk percentage van ouders is nodig om het continurooster daadwerkelijk in te voeren? Hebben jullie hiervoor een bepaalde grens gehanteerd? En is dit dan gebaseerd op het leerlingenaantal van school of op het aantal mensen dat daadwerkelijk op de enquete gereageerd heeft (zwijgen = toestemmen?)?
Hetzelfde als bij antwoord 2. Het hoogste percentage van degenen die hebben gereageerd. Degenen die niet reageren hebben blijkbaar geen mening. Zet dat ook in de enquete, dan is het duidelijk.
Gr. Bibi

Sanne

Sanne

12-03-2014 om 06:51

Enquete of referendum?

Ik zou zeggen: bij een enquete verzamel je informatie en meningen. De schooldirectie (of het schoolbestuur) kan continurooster invoeren als er toestemming is van de MR.
Kennelljk wil de MR nu inventariseren hoe de ouders erover denken en vervolgens op basis hiervan beslissen of zij toestemming geven? Houd er rekening mee dat veel ouders niet kunnen overzien welke consequenties het invoeren van een continurooster heeft, niet alleen voor de schooltijden maar ook voor de inrichting van de schoolorganisatie en de begroting. Ik denk dat als je wilt dat ouders hier iets over kunnen zeggen, dan moet je ervoor zorgen dat de ouders ook op dit gebied goed en juist geïnformeerd worden. En dan ook op onderdelen hun mening vragen.
En als je de mening van de ouders wilt gebruiken om vervolgens de beslissing te bepalen dan zou ik zeggen: 2/3 meerderheid voor (waarbij geen mening niet bij 'voor' geteld mag worden. En afhankelijke van de grootte van de school (hoe minder leerlingen, hoe groter percentage antwoorden nodig om de stemming valide te vinden) bepalen wanneer je de enquete volgt.

Dalarna

Dalarna

12-03-2014 om 08:02

hnmm

Het probleem is vaak dat men geen verandering wil, je zult dus heel goed moeten uitleggen wat er gaat veranderen, wat de consequenties zijn en hoe dat wordt opgelost. Ik las geloof ik van Temet dat daar een overgangssituatie was waarbij je nog een jaar een uur eerder gratis je kind naar de bso mocht brengen omdat je anders meer zou moeten betalen. Geef ook aan wat er met de overblijf gebeurt, zijn er nog steeds ouders nodig? Wordt de overblijf echt gratis? Vangt de BSO de tijd op na school?

Ga ook in op het 'zo nodig thuis moeten zijn met de lunch en bijkomen', hoe gaat school om met kinderen die de overblijf niet gewend zijn? Wat zijn de ervaringen van scholen in de buurt met overblijven, hoe vinden de ouders en kinderen het? Verwerk dit er allemaal in zodat je kans hebt dat de mensen hun keuze goed overdenken.

Inderdaad er in zetten dat niet stemmen betekent dat je niet meetelt (of je die stemmen mee mag tellen met voor weet ik niet, beetje vreemd...).

Precies

Veel ouders hebben hun werkuren op de oude schooltijden aangepast. Een continurooster betekent doorgaans kortere dagen en veel ouders kunnen niet nog korter werken dus zouden dan bso moeten inhuren. Dat zijn kosten die ze nu niet hebben. Wordt hieraan tegemoetgekomen of een oplossing voor bedacht? Of zijn de dagen even lang? Leg alle verschillen en voors en tegens goed uit.

Hier is enkele jaren geleden zo'n enquete geweest met als resultaat 85% tegen. Nu willen ze de vraag opnieuw stellen. Ben benieuwd of de invulling anders gaat zijn want anders vrees ik voor het resultaat.

raadpleging of meeste stemmen gelden

Wat Sanne ook al zei: wil je de mening peilen of de ouders laten beslissen. Wil je raadplegen, dan moet je duidelijk communiceren dat het niet 'meeste stemmen gelden' is. Wel zou je als mr van te voren met elkaar afspreken hoe je de resultaten wil gaan wegen. Soms kan een beperkt aantal bezwaren toch zwaarwegender zijn dan een groot aantal positieve geluiden. Bij democratisch stemmen leg je de beslissing bij de ouders. Dat heeft als nadeel dat je met de uitslag niets anders kan als hem accepteren en als voordeel dat je achteraf geen afweging meer hoeft te maken en ook geen verantwoording meer hoeft af te leggen, omdat je ouders beslist hebben.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.