Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even zo

Even zo

01-06-2018 om 11:54

Opstromen, met welk gemiddelde en bepaalt school dit zelf

Hallo, ik had even een algemene vraag. Ik kan mij van mijn oudste herinneren dat als je wilde opstromen je voor de kernvakken een 7.5 moet staan en de overige vakken bij elkaar ook een 7.5. Bij mijn jongste (andere school) hoorde ik dat je voor elk vak een 8 moet staan om op te stromen. Nu zal hier wel een beetje bandbreedte in zitten maar die discussie heb ik nog niet gevoerd. Ik was even benieuwd. Mag de school dit zelf bepalen? Of zijn er landelijke regels voor? Het gaat hier overigens om een vmbo school en het opstromen binnen het vmbo.

@nnemoon

@nnemoon

01-06-2018 om 15:12

Volgens mij bepaalt de school dit zelf.

Volgens mij bepalen de scholen dit zelf. Zoon hier zit in de brugklas van een VMBO school. In de schoolgids staat: Leerlingen hebben gemiddeld een 7,5 op het niveau waarop ze nu zitten, hebben een cito die een niveau hoger adviseert en leerlingen hebben een positief advies van de docentenvergadering mbt werkhouding en zelfstandigheid. Ouders kunnen geen rechten ontlenen aan de 7,5 gemiddeld.

Ja, was hier ook.

Gemiddeld een 7,5. En Ned/Eng/Wis liever richting 8. Minimaal "zoveel punten" bij elkaar opgeteld.
Verder moest het docententeam een positief advies geven.

Het ligt in handen van school. Maar allemaal 7ens en 8en is wel een goede basis voor een gesprek over opstromen.

Even zo

Even zo

04-06-2018 om 11:46

Bedankt!

Bedankt voor de reacties! Ik ga de schoolgids er eens op nalezen. Ik vond een 8 voor elk vak wel erg hoog. Maar misschien heb ik dat 'voor elk vak' niet helemaal goed begrepen. Ook omdat het op vmbo niveau is wordt het dan bijna onmogelijk om op te stromen. Kind heeft sowieso 2 jaar brugklas dus voor nu is het nog niet aan de orde. Het is overigens een fijne school dus ik zie ook geen beren op de weg maar was even benieuwd of er landelijke regels voor waren of dat school dit zelf mag bepalen. Dank je wel!

Paperclip

Paperclip

04-06-2018 om 13:25

Hier ligt de lat lager hoor

Op de school van jongste (die hopelijk op gaat stromen van VMBO-t naar Havo) is de eis een 6,8 gemiddeld en geen onvoldoende in de kernvakken NL, EN en Wisk.
Nu doen ze hier al in 7 vakken eindexamen om opstromen makkelijker te maken en wordt er na het eindexamen bijscholing aangeboden voor (in ieder geval) economie en wiskunde, omdat de methodes niet helemaal op elkaar aansluiten.
Dus ik vind een 7,5 gemiddeld al veel, laat staan een 8.

De school van jongste staat landelijk in de top 3 van scholen qua aantal doorstromers van VMBO naar Havo. Daar wordt echt op ingezet. Ik neem aan dat ze, ondanks dat ze de lat blijkbaar lager leggen dan elders, toch veel succes boeken. Als veel mensen toch de Havo niet halen snijden ze toch in hun eigen vingers lijkt me. Dus ook met een 6,8 gemiddeld lijkt de Havo me haalbaar na VMBO...

bloemetje

bloemetje

04-06-2018 om 14:10

wat is opstromen?

Wat wordt precies bedoeld met opstromen? Gaat het om tussentijds opstromen (dat meen ik op te maken uit bericht van Even Zo) of om doorstromen na het eindexamen? (ik vermoed dat Paperclip het daarover heeft)

Paperclip

Paperclip

04-06-2018 om 14:32

Bloemetje

Ik denk dat je gelijk hebt, niet goed gelezen. Dan voegt mijn bijdrage weinig toe...

Even zo

Even zo

04-06-2018 om 14:45

Ja klopt

Het gaat om tussentijds opstromen. Sorry dat dit niet helemaal duidelijk was. Het gaat ook om opstromen binnen het vmbo en dus geen vmbo tl/Havo. Ik vond die 8 nogal streng maar heb daar verder ook nog niet over gesproken met de leerkrachten. Dochter scoort op veel vakken een 7 en hoger. Ook 8en. Maar goed, dit jaar is het niet aan de orde, volgende jaar, overgang naar klas 3 wel.

Triva

Triva

04-06-2018 om 22:28

Bedenk dat je zo niet kunt vergelijken

De ene school geeft les op het hoogste niveau maar cijfers op het laagste.
De andere geeft les én cijfers op het hoogste niveau.
Een volgende geeft les op het laagste niveau en cijfers op het laagste.
Weer een andere les op het laagste en cijfers op het hoogste
Tenslotte zijn er scholen die toetsen geven met vragen op beide niveaus en dan krijg je twee cijfers. Ik ken verhalen van kinderen die goed inzicht hadden en het land aan kennisfeitjes en zo hogere cijfers haalden op het hogere niveau.
Oja er zijn nog scholen met 1 toets en twee cijfers.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.