Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fransien

Fransien

04-07-2019 om 16:51

Opstromen en van pakket switchen

Mijn buurjongen heeft toen hij 15 was en flink aan het puberen behoorlijk slechte resultaten gehaald en moest van 4 vwo naar 4 havo. Hij heeft toen een E&M pakket gekozen omdat grote broer en zus dat ook hadden.
Hij heeft op de havo eigenlijk amper wat gedaan, was flink gedemotiveerd, maar op het nippertje zakken (tsja, waarom leren als je meestal wel een 5,6 of een 5,7 haalt...) heeft hem wakker geschud. Plus dat hij nu weet dat hij tandarts wil worden.
Voor tandarts heb je vwo NT of NG nodig, dus als hij op mag stromen naar VWO wil hij graag een pakketwissel doen. Hij wil graag 3e en 4e klas natuurkunde en biologie inhalen, wiskunde B heeft hij al.
Hoe kan hij het beste de boeken alvast in huis halen en in de vakantie vast beginnen met leren?

Je buurjongen?

En jij vraagt dat omdat ...?

Is hij nu al klaar met havo of moet ie nog een jaar? Hij kan met havo e&m naar een Hbo Mondheelkunde. Veel hbo hebben een loting dus biologie en/of scheikunde als extra vakken zijn wenselijk. Na het hbo kan hij of aan het werk of alsnog naar de universiteit voor tandheelkunde...aldus google. Googelen kan iedereen. Maar het lijkt mij dat de decaan of mentor van je buurjongen een betere bron voor informatie is dan een buurvrouw die het via een forum vraagt.

Fransien

Fransien

04-07-2019 om 22:03

Oké

Mijn buurjongen komt al jaren langs als hij moeite heeft met een vak, zijn moeder spreekt niet zo goed Nederlands en is zelf nooit naar de middelbare school geweest.
Hij moet zijn laatste jaar havo overdoen.
HBO mondheelkunde stroomt niet makkelijk door naar de universiteit, zowel de tandarts als de mondhygiënist raden hem aan om via het vwo te gaan.
Maar ik snap dat de mening hier is dat ik hem maar alles alleen moet laten uitzoeken. Ik zal het niet meer vragen.

Mia9

Mia9

04-07-2019 om 22:12

En scheikunde...

Ik zie dat er NT met bio of NG met natuurkunde wordt gevraagd, verder numerus fixus, ongeveer 1 op de 4 à5 studenten lukt het een plekje te bemachtigen, aldus de keuzegids bacheloropleidingen.
Uitwijken naar België is ook een mogelijkheid, maar dan moet je toelatingsexamen doen.

School zelf vragen

Scholen stellen best strenge eisen aan doorstroom van Havo naar Atheneum. Zou het school zelf vragen of het überhaupt mogelijk is en zo ja wat hun dan aanraden. Misschien kan hij als het roostertechnisch mogelijk is, alvast 1 van die vakken meedoen.
Maar het zou me niet verbazen, als doorstromen niet kan.

Als hij 5 havo nog een keer moet doen en daarna 2 jaar VWO is dat sowieso nog 3 jaar. Misschien is 4 VWO met het juiste pakket ook nog een optie, duurt het ook nog 3 jaar ? Maar dan moet hij wel echt heel gemotiveerd zij , want dan heeft hij voorlopig nog geen diploma.

V@@s

V@@s

04-07-2019 om 22:29

kan school hem detacheren op de Vavo

en daar de laatste twee jaar in één doen? Dus inclusief pakket wissel.

Biebel

Biebel

04-07-2019 om 23:00

Is vavo hem sowieso niet aangeboden?

Eens met V@@s; Mijn ervaring is dat leerlingen die zakken in vijf havo haast standaard de vavo keuze krijgen en in dit geval zou dat zomaar goed kunnen uitpakken. Hij hoeft dan alleen de vakken in te halen die nu onvoldoende zijn en kan dan gelijktijdig de ‘nieuwe’ vakken natuurkunde en biologie volgen. Als hij écht de smaak te pakken heeft (en net zo slim als je denkt dat hij is), kan hij het jaar erna ook twee jaar vwo in een doen op de vavo.
Daarmee is het een beduidend snellere route, waarin hij meer kans heeft op succes dan denken dat hij zelf de vwo3 en vwo4 stof inhaalt en erop gokken dat de school dat afdoende vindt.

Vavo

Op dit forum roept iedereen masr dat een kind naar de vavo zou kunnen. Maar dat is voor de meeste mensen toch helemaal niet te betalen? Een vak kost al ruim 3000 euro, een heel schooljaar 25.000!

V@@s

V@@s

05-07-2019 om 07:38

Je verward vavo met particulier onderwijs

En bij detacheren kost het niets.

Biebel

Biebel

05-07-2019 om 07:43

Dat klopt niet Knurf; heel andere kosten

Euh nee knurf, dat klopt niet.

De prijzen die jij noemt zijn van particuliere scholen, zoals luzac.
Vavo zit vaak bij een ROC. Als je kind onder de 18 is, wordt het door de huidige middelbare school gedetacheerd en kost het je niets. Is het boven de 18, dan zijn de kosten Minder dan €1200 voor een full time opleiding - dus als je een volledig profiel hebt - en een gedeelte daarvan als je slechts een beperkt aantal vakken doet. Waarbij je in aanmerking komt voor een tegemoetkoming scholieren.

Kijk maar eens op https://www.roc-nijmegen.nl/student/opleidingen/vavo of (volgens mij met net iets oudere kosten) https://www.roctilburg.nl/docs/default-source/kostenoverzichten-december-2015/school-voor-vavo/kostenoverzicht-vavo-schooljaar-2019-2020a23a983b77bc647897b6ff00006ae40d.doc?sfvrsn=1586fc4e_2

Flavia

Flavia

05-07-2019 om 07:44

Knurf

Gezakte leerlingen maken gebruik van de Rutte-regeling.
Blijven ingeschreven bij hun middelbare school maar worden uitbesteed naar vavo en betalen dezelfde bedragen als op de middelbare school.

Aha

Dat wist ik niet. Weer wat geleerd!

Fransien

Fransien

05-07-2019 om 15:22

Wat antwoorden

School wil hem niet detacheren op de vavo (helaas), ze hebben dit jaar een slagingspercentage van 70% en een hoop ontevreden ouders (het slagingspercentage lag namelijk niet aan de te soepele doorstroming naar havo 5). Het is de school er echt wel wat aan gelegen om dat zoveel mogelijk binnenskamers te houden. Moeder was al lang blij dat hij gewoon het jaar over kan doen en vindt school school.

Opstromen wordt nooit toegestaan bij kinderen die een keer gezakt zijn voor hun examen. En bij onvertraagt ook alleen maar in speciale omstandigheden. Dat lijkt me amper mogelijk.
Na dit jaar gaat hij proberen om naar de vavo te komen en dan een NT/NG pakket te gaan doen, maar dan moet hij aantonen dat hij de basis beheerst. Hij wil zelfs in de vakantie stevig gaan leren, ik wil (en kan) hem daarbij helpen maar heb een methode nodig.

Ik heb mijn buurjongen gewezen op de numerus fixus en hij moet van mij ook over een plan B nadenken, maar hij heeft echt zoiets dat hij dit wil. Persoonlijk ben ik al lang blij dat hij eindelijk iets weet wat hij wil worden. Toen hij 14 was was dat profvoetballer maar dat was echt een jongensdroom.

Pluk

Pluk

05-07-2019 om 15:37

Examenbundels

Ik zou de examenbundels bestellen en daarbij misschien nog een online methode voor opdrachten, oefentoetsen, filmpjes, etc. Er zijn ook websites die dit gratis aanbieden.

anoniem

anoniem

06-07-2019 om 07:27

google op tweedehands schoolboeken

Examenbundel lijkt me nog wat vroeg voor het inhalen van 3/4 VWO stof.
Overigens staan alle eindexamens op de site van

Ik zou even googlen op tweedehands schoolboeken en kijken of er boeken beschikbaar zijn voor dit vak, dan kun je er mee aan de slag.

Weet niet of het mogelijk is, maar zou je naast regulier examen, ook voor deze vakken tegelijkertijd staatsexamen kunnen doen?

Biebel

Biebel

06-07-2019 om 10:27

En als school weet van de profiel wissel?

Eigenlijk stuitend dat school omwille van binnenkamers houden niet wil meewerken aan detachering. Slaat ook nergens op, want de slaag en gezakt cijfers zijn gewoon openbaar.

Lief van je dat je hem wil helpen, maar is het een idee dat je hem helpt om het gesprek met school over vavo nog een keer aan te gaan? Met juist de profielwissel als argument, waardoor school het beter aan zichzelf kan verkopen?

En boeken, ik weet dat in elk geval bij van dijk je boeken uit ander leerjaar kunt bestellen. Die bestel je dan na je reguliere boekenpakket als ‘extra boeken’. Dan kun je ook meteen zien welke methode de school gebruikt.

L.

L.

06-07-2019 om 21:39

Flauwekul

De school heeft niks te zeggen over of een leerling na het zakken voor het eindexamen naar de VAVO gaat of niet. Ze kunnen hoogtens zeggen dat ze hem niet willen detacheren, wat onzinnig is want ze krijgen gewoon geld voor detachering van de leerling.
De VAVO bepaalt of ze een leerling toelaten en over het algemeen worden leerlingen die 3 of minder vakken te doen hebben automatisch toegelaten. (bij meer dan de helft van je eindexamen onvoldoendes behaald hebben is het lastiger, maar ook zeker niet onmogelijk.)

In de OP staat dat hij op het nippertje gezakt is dus dat kost hoogtens 150 euro per vak plus eenmalig inschrijfgeld is misschien 450 euro voor twee vakken en dus 45 euro per maand als de school niet wil detacheren... (de boeken, als die worden voorgeschreven, moet hij wel zelf betalen)

Een profielwissel zou ik voor nu niet doen. Belangrijk is dat hij eerst zijn diploma haalt, daarna kan hij naar bv. de Boswell Beta om alsnog de benodigde vakken te behalen.

Inschrijven voor staatsexamens kan ook voor 31 december, dat mag iedereen op ieder niveau.

Fransien

Fransien

07-07-2019 om 10:15

Volgend jaar

Volgend jaar gaat hij havo 5 overdoen, moeder heeft daarvoor getekend. Haar maakt het niet uit in wat voor pakket als hij maar een diploma heeft.
Het jaar daarop is hij 18 en kan hij in principe zelf naar de vavo, we nemen contact op met hen om te kijken wat zij voor eisen aan een pakketwissel stellen.
Moeder wil graag dat hij zoveel mogelijk kans heeft op een goed betaalde baan, wat die baan is mag hij zelf weten. En een diploma is een toegangskaartje dus belangrijk.
Persoonlijk had ik liever dat hij op de vavo de extra vakken erbij had kunnen nemen, maar ik snap moeder wel dat ze dat minder vertrouwt, buurjongen heeft wel vaker grootse plannen gehad (maar ik heb hem nog nooit vrijwillig in de boeken zien duiken).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.