Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Farida

Farida

29-01-2014 om 15:34

Opmerking van de juf.

Op maandag heb ik een rapportgesprek gehad over mijn dochter die in groep 7 zit. Het rapport was (vond ik) wat raar. Op 1 blad stonden alle cito resultaten: Rekenen M7 A+ 0 fout; Begrijpend lezen M7 A+ 0 fout; Spelling M7 A+ 1 fout; Woordenschat A+ 2 fout, DMT A+, Avi uit.

Maar de juf had best vaak een kruisje gezet bij ruimvoldoende terwijl de methodetoetsen vrijwel altijd foutloos worden gemaakt. Ik snap dit niet en ik heb dit dus ook aan haar gevraagd. Er kwam een wat vaag antwoord.

Ik heb vervolgens gevraagd naar een indicatie qua schooladvies. Toen zei ze in de range van Havo/Vwo. Ik heb toen niks meer gezegd maar het blijft aan me knagen! Havo/Vwo?? Huh?? Wat moet je scoren om VWO te krijgen dan? Bij werkhouding staat een goed, dus dat kan het niet zijn.

Ik denk erover om een gesprek met de juf hierover aan te gaan. Maar wat moet ik zeggen/vragen. Ik wil ook weer niet over komen alsof ik haar perse op het Vwo wil krijgen maar dit klopt toch niet of heb ik het mis? Ik wil het eigenlijk nu al weten zodat ik nog op tijd kan zijn voor overleg of desnoods een andere school. Scoort dochter niet hoog genoeg voor Vwo? Moet ze alle cito's dan foutloos maken?

Wie kan svp even meedenken? Alvast heel veel dank.

Enne,

Dalarna

Dalarna

29-01-2014 om 16:16

hmm

Veel scholen laten NIETS los tot in groep 8, vaak gewoon zelfs januari groep 8, zoals onze school. Ik denk dus dat deze juf zich gewoon niet wilde laten vastleggen en dat ze heus wel denkt aan VWO maar je dochter heeft nog een jaar tot het definitieve advies.

Maak je niet zo druk, zeker niet nu, geen actie ondernemen, dat kan volgend jaar alsnog (zie draadje: wat voor advies heeft jouw kind).

Celine

Celine

29-01-2014 om 16:43

Nou

Dalarna, ik weet het niet. Sommige juffen en meesters halen rare fratsen uit (qua advies).

Ik zou het wel gewoon vragen. Zeggen dat je er nog even over nagedacht hebt, en anderen hebt gesproken en dat je toch wat verrast bent over havo/vwo advies. Erbij zeggen dat je snapt dat ze nu nog geen advies kan geven, juist omdat er nog een jaar te gaan is.

Maar vervolgens vragen: is er nog een bepaalde reden waarom ze een Havo of havo/vwo ipv een VWO (ik zou zeggen Gymnasium - en nee alles foutloos hoeft niet, top Citoscores zijn dit!) advies zou geven?

Het kan zijn dat werkhouding (uit het raam staren) niet goed is bijv. Handig om dat te weten. Kind kan natuurlijk met dit soort cijfers rustig uit het raam staren maar sommige docenten houden daar niet van en geven dan een lager advies vanwege "slechte werkhouding".

En ik zou dus vragen, ALS ze nog een of meer punten van kritiek heeft, wat kind zou moeten doen/laten zien om volgend jaar echt VWO advies te krijgen. Dan is dat duidelijker en kan kind daar (voor zover nodig) gericht aan werken.

Heeft je kind met zulke scores wel extra werk? Compacten, verrijkingsstof, Plusklas? Die zal zich anders flink vervelen, schat ik zo in.

Angela67

Angela67

29-01-2014 om 16:57

ik zou het zeker zo aanpakken als Celine zegt

gewoon zeggen: wat is er nodig in uw ogen om haar een vwo advies te geven. heel concreet zijn en dan je mond houden. en vooral geen gevoelens toelaten bij je zelf over hoe je misschien overkomt. gewoon als een man zakelijk op je doel afgaan, zonder dat je onaardig hoeft te zijn ;-0. Pen en papier in de aanslag en maar schrijven.
Een goede samenvatting mailen naar haar achteraf met de vraag of ze akkoord is en dat is dat het stappenplan voor het komende jaar!
kun je meteen meetpunten inbouwen met de juf en in mei een afspraak voor juni maken zodat duidelijk is wat deze juf gaat overdragen aan de volgende leerkracht. anders kun je volgend jaar weer opnieuw beginnen.
gr Angela

Farida

Farida

29-01-2014 om 18:16

Nog wat uitleg.

Dochter zit inderdaad in een plusklas. Ze krijgen per week een schema die ze moeten afmaken. Mijn dochter heeft nu inmiddels bijna het werk van week 8 af en we zitten nu in week 5. Ze loopt ver voor in de stof. Ze staat voor aardrijkskunde, Topo, geschiedenis een 10 en voor Natuurkunde een 9,5. De methodetoetsen maakt ze vrijwel altijd foutloos. Dat weet ik zeker omdat ze dan niet mee hoeft te doen met de lessen (en hier krijgen we dan weer een briefje van).

Ik snap die opmerking van de juf dus niet. Ik snap ook niet dat ze bij begrijpend lezen een RV heeft. De methodetoetsen van "goed gelezen" maakt ze ALTIJD foutloos.

De opmerking van havo/vwo blijft aan me knagen.

@Angela dank voor je reactie. Ik weet echter niet wat we nog meer zouden moeten bijhouden of meten. Mijn dochter maakt gewoon zeer zelden fouten. De methodetoetsen zijn foutloos, de cito's ook. Wat moet nog beter dan?

Bah, krijg er gewoon een naar gevoel van.

Dalarna

Dalarna

29-01-2014 om 18:21

belachelijk

Ik vind het bijna belachelijk wat angela voorstelt zeg, samenvatting sturen, stappenplan maken, meetpunten inbouwen.... kom op zeg.

Laat lekker gaan en als het zo verschrikkelijk aan je knaagt ga je terug, zeg je dat je denkt dat het advies opzettelijk nog vaag gehouden wordt omdat het nog een jaar duurt maar dat je wil weten hoe je dochter er een vwo advies van kan maken.

Toch zou ik me met deze cijfers en dit verhaal geen tel zorgen maken, ze haalt heus wel een goede cito of nio en dan wil een gymnasium haar heus wel hebben. TZT ga je gewoon met deze cijfers naar de directeur als je echt een havo/vwo advies krijgt en vraag je inderdaad wanneer iemand een vwo advies krijgt op deze school.

Farida

Farida

29-01-2014 om 18:26

waarom

belachelijk? Ik ben heel blij dat mensen de tijd en moeite nemen om mee te denken.

Waarom die paniek?

Het gaat heel erg goed met je dochter op school, geniet ervan en relax. Met deze scores zou ik lekker achterover leunen!

Juf

Juf

29-01-2014 om 18:57

Juf en zelf kind in groep 8

Ik ben zelf juf en heb dus wel zicht hoe dat advies geven gaat. Mijn zoon heeft nu gymnasium advies gekregen, maar in groep 7 zeker nog niet. Wij zaten in mei op gesprek en kregen ook alle Cito uitslagen te zien. Ook allemaal A scores. Het advies van de juf was havo/vwo, want ze hielden zich aan 3 soorten indelingen: praktijkonderwijs, vmbo en dus havo/vwo. Dat doen ze om zich nog niet vast te leggen. Ik heb mijn schouders erover op gehaald, want ik wist dus zelf ook wel dat hij zeker vwo zou kunnen.
Dus mijn advies: maak je niet druk. Deze scores horen zeker bij vwo/gymnasium. Komt echt wel goed!!

Dalarna

Dalarna

29-01-2014 om 19:10

Precies juf

Zo iets denk ik ook en doordat ze er te weinig uitleg bij geven krijg je dit soort panieksituaties. Onnodig want iedere ouder kan de indeling praktijkonderwijs-vmbo-havo/vwo wel inschatten (tenzij het randje praktijk/basis is over mavo/havo) maar dit is een prima advies hoor.

Farida

Farida

29-01-2014 om 19:18

@Jasam

Achter de verontwaardiging (paniek is het niet) zit een verhaal. Mijn zus had haar zoon vorig jaar in groep 8. Het advies was VMBO-T. Op de eindcito een score van 548. De school heeft toen het advies bijgesteld.

Met dat verhaal in mijn achterhoofd ben ik nu al gaan vragen hoe het zit met het advies van mijn dochter. Ik heb even op internet gekeken en met zo weinig fouten gaat ze straks misschien een 550 score halen. Dus dat zit hopelijk wel goed. Maar ik blijf wel wat verontwaardiging houden. Wanneer is het wel een Vwo advies? kom op nou zeg, een kind wat altijd de beste is in alles..waarom dan nou niet gewoon zeggen: VWO. Wat denken ze..dat ze opeens helemaal achteruitgaat in de laatste 1,5 jaar?

Angela67

Angela67

29-01-2014 om 19:23

toch effe formeel vastleggen zou ik zeggen

toch nog 1 keer die vraag stellen, dan je mond houden en haar laten formuleren. en dat positief maar zakelijk noteren in een mailtje en tussenstapjes bepalen en de juf vragen of je dochter al weer een stap in de goede richting heeft gedaan. ...
weet je als je dit met je liefste vasthoudenste glimlach doet kan ze er toch geen bezwaar tegen hebben?
gr Angela

Farida

Farida

29-01-2014 om 19:33

gesprek

Hartelijk dank voor het meedenken.
Ik ga zeker een gesprek aanvragen heb ik zo juist besloten. Ben gewoon pissed! Als juf twijfels heeft over mijn dochter dan wil ik het NU weten. Ik weet zeker dat een andere school haar zeer graag wil hebben. Vooral met die verplichte eindtoets volgend jaar is ze overal welkom. Maar goed, zo ver ga ik niet want mijn dochter heeft vriendinnen en dat wil ik haar niet aan doen.

En wellicht heeft de juf die in dit draadje gereageerd heeft gelijk en bedoelde ze er niks mee.

@Angela; je schrijft: "de juf vragen of je dochter al weer een stap in de goede richting heeft gedaan." Welke goede richting dan? Wat moet ze nog beter doen? Ik zou echt niet weten waarin ze nog beter moet worden?

Angela67

Angela67

29-01-2014 om 19:41

dat hoef jij ook niet te weten . . .

het gaat erom dat de juf iets vindt, niet jij! laat het haar maar zeggen!
gr Angela

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-01-2014 om 20:08

Denk dat juf gelijk heeft

Op de school van mijn kinderen geven ze in groep 7 zelden een vwo-advies. Alleen als het dan al heel heel duidelijk is. Je hebt gewoon gelijk: als dit geen basis is voor een vwo advies, wat dan wel??? Ik denk dus dat wel goed gaat komen.
De vraag " wanneer krijgt een kind een vwo advies en is mijn kind dan goed op weg?" aan de leerkracht stellen lijkt mij heel terecht. Volgens mij kan ze dan niks anders zeggen dan dat als je dochter zo doorgaat zij zeker bij die groep gaat horen.

raar

Yep ik vind het ook raar. Mijn kinderen scoorden ook altijd A+ scores etc en vanaf de 5e klas (jawel vrije school) kregen we een uitgebreid scoreoverzicht en welk advies daarbij hoorde. Gewoon statistisch gezien. En garantie tot de deur zal ik maar zeggen maar dat weten weldenkende ouders zelf ook wel. Dus juf had moeten zeggen met deze score zal ze als ze dat in groep 8 zo haalt een vwo+ advies mee krijgen. Zo simpel is dat. Maar dat weet Farida ook wel en die voelt zich nu niet serieus genomen en dat begrijp ik helemaal.

Farida

Farida

29-01-2014 om 20:35

@Ginny

Precies. Jij verwoordt het heel mooi. Als mijn dochter nou een twijfelgeval is, prima. Dan is het logisch dat de juf zegt Havo/Vwo. Maar ik hoop toch echt dat mijn dochter geen twijfelgeval is. En daar zit die verontwaardiging in. Ik vind namelijk dat ze geen twijfelgeval is. Ze is al jaren stabiel. In groep 3 was ze al avi-uit en ze heeft al jaren alleen A+. Wat denken ze, dat dat opeens verandert in de laatste 1,5 jaar?! Als ik naar de leerdoelen van groep 8 kijk dan is dat alleen maar herhaling. Ze kan hoogstens beter worden in groep 8 en die 2 foutjes bij woordenschat tot 0 reduceren.

Katniss

Katniss

29-01-2014 om 20:37

Niet vragen

Hier op school geven ze ook geen (voorlopige) adviezen eerder dan halverwege groep 8. Bij ieder 10-minutengesprek worden wel uitgebreid de cito's en werkhouding besproken, dus een beetje oplettende ouder kan daar wel een advies bij verzinnen. En waar het voor de ouders een twijfelgeval is, zal het voor de leerkracht niet anders zijn.

Angela67

Angela67

29-01-2014 om 21:05

ga er maar van uit . . .

Farida, dat de juf het gewoon niet durft te zeggen of dat ze het niet mag. Maar dat weerhoudt jou er niet van het gewoon te vragen en netjes te wachten tot ze uitgesproken is. Laat haar maar uitleggen wat ze bedoelt. Je hoeft niets te doen met je verontwaardiging, zij zit nu eenmaal gevangen in zichzelf/het systeem en durft niet of kan niet uitzichzelf. jij gaat haar hierbij helpen door het in concrete stapjes en vragen uiteen te rafelen.... Gewoon neutraal blijven en ondertussen gewoon je gezond verstand gebruiken en je realiseren dat de juf het nog niet weet maar dat ze het gewoon een vwo kind gaat vinden straks.
Een totaal andere optie is óók je verontwaardiging inslikken en denken: dit komt wel goed volgend jaar.
Maar . . . dat heeft een risico in zich, als de juf dan nog steeds niet durft en geen zin/tijd heeft is het wat laat om bovenstaande tactiek toe te passen.
Zie het als een spel, en doe het tactisch-strategisch. Je hebt haar nodig, denk ik, dus probeer haar voor jouw karretje te krijgen.
gr Angela

Esther

Esther

29-01-2014 om 21:47

principe

Op de school van mijn kinderen zaten juffen in de bovenbouwklassen (montessori) die uit principe nooit vwo-advies gaven maar hooguit havo/vwo. Gevolg was dat deze kinderen zich in onze stad niet op categorale gymnasia konden inschrijven, want daarvoor heb je een vwo-advies nodig. Wat daar vermoedelijk achter zat was dat er in het verleden diverse ruzies waren geweest tussen de school en die gymnasia over de advisering.
Dit hoeft bij jou niet te spelen hoor. Maar ik zou wel even een jaar hoger bij ouders informeren of er daar kinderen zijn met een vwo-advies. Zo nee, dan toch eens aan juf vragen wanneer er dan wel een vwo-advies wordt gegeven.

Celine

Celine

29-01-2014 om 22:15

Wat ook nog kan spelen....

Farida, gezien jouw naam bedacht ik, hoop dat je het niet verkeerd opvat, dat je misschien een wat donker/allochtone achtergrond hebt. Wat je schreef over het kind van je zus, versterkt dat.

Ik heb hier al vaker draadjes voorbij zien komen waaruit blijkt dat allochtone kinderen regelmatig een lager advies krijgen dan je zou verwachten bij de cito-scores. Toch een soort van misschien onbewuste vooroordelen van de docenten.

Als mijn veronderstelling klopt, dan zou ik je nog sterker adviseren wel een gesprek te voeren en te vragen wat ze moet doen voor vwo, en dat vast te leggen. Want zelfs als de school wel vwo-adviezen geeft kan het dan zomaar zijn dat jouw dochter het vanwege haar afkomst niet krijgt.

En zoals gezegd, dan ben je te las, of wordt het allemaal een stuk ingewikkelder.

Ben benieuwd wat ze zegt. Kan ook goed zijn dat ze je zo geruststelt. Dat is dan ook fijn.

guusje

guusje

30-01-2014 om 09:50

paniek

Wat een paniek: met havo-vwo brugklas kan een kind ook nog gewoon vwo doen.
En ja: het kan wel: achteruit gaan. Als je dochter ziek wordt bv. laten we maar hopen van niet.

Farida

Farida

30-01-2014 om 10:07

Nee guusje

paniek is het zeker niet. In paniek zou ik zijn indien hetgeen zou gebeuren wat in jouw 2de alinea staat. Hiernaast kom je bij ons in de stad NIET in een Vwo brugklas bij een gemengd advies.

Het gekke is dat ik het prima vindt als ze naar een gemengde brugklas gaat. Daar zit de boosheid dus niet. Het gaat meer om de toon waarop het gesprek werd gevoerd. Op een belerende toon werd mij meegedeeld dat "het Gymnasium vooral de witte en hoger opgeleide mensen aantrekt." Vervolgens gaf ze aan dat we het advies moesten zoeken in de range van havo/vwo.

Nu wil mijn dochter waarschijnlijk niet eens naar het Gymnasium. Maar als ze dit wel wil dan moet dat kunnen. Zeker met haar resultaten!

Ik heb straks een afspraak met de intern begeleider, die tevens de plusleerlingen begeleid. Ik ga het gelijk even bespreken.

Dalarna

Dalarna

30-01-2014 om 10:17

nou nou farida

Vind je nu zelf niet dat je wat vergat te zeggen in je eerste posting? Nu snap ik dat je zo meepraat met degene die aan jouw kant staan. Ik vind dat flauw, als je meteen had gezegd wat je nu had gezegd had je hele andere reacties gekregen. Nu voel ik mij volledig weggezet door jou terwijl jij maar 10% van de informatie geeft!

mijn verhaal

alhoewel ik ook stilletjes dacht aan vooroordelen van de juf en dergelijke bij naam Farida. Als dat het geval is, is het triest.

Aan de andere kant, ik ben zelf vanuit een autochtoon lager opgeleid milieu op een categoriaal gymnasium terecht gekomen, en daar paste ik niet. Ik heb de school wel geheel doorlopen zonder problemen, maar ook zonder vrienden. Al die kinderen die op hockey en vioolles zaten, uit een ander milieu kwamen, daar paste ik niet bij. Van mijn ouders had ik later gehoord dat de leerkracht hen destijds ook had afgeraden mij naar het gymnasium te laten gaan, maar beter naar een scholengemeenschap met vwo (en evt. latijn). Een kennis van mijn ouders adviseerde hetzelfde, maar mijn ouders hadden dezelfde mening als jij. Misschien wil de juf met haar opmerking dat "het Gymnasium vooral de witte en hoger opgeleide mensen aantrekt." wel zeggen dat je dochter daar geen aansluiting vindt, zoals ik vroeger.

Hoi Farida

Mijn dochter, dochter van een boerderij, kreeg gymnasium advies.
Na het tweede jaar is ze naar een scholengemeenschap overgestapt en haar route op het VWO vervolgt.
In die twee jaar heeft ze geen enkele connectie gehad met klasgenoten, meest kinderen van elitaire afkomst.
Helaas is het maar al te waar, in ons, naar zeggen, tolerante landje, dat er grote klasseverschillen in jonge kinderen gepompt wordt.
Ook de ouderavonden, ik heb me zo verbaasd over die super opgeflufte moeders en bekakt pratende vaders.
En als ze voor haar toekomkstige beroep geen latijn en grieks nodig heeft, wist ik het wel.

S6 met je keuze.

Vera*

Vera*

30-01-2014 om 13:40

Schoolafhankelijk

Ik vind het hier wel grappig dat in de tweetalig gymnasium brugklas relatief veel hoofddoekjes en getinte kinderen zitten.
Het zal erg van de school afhangen of je er tussen past. Hier is ook een elitaire havo/vwo school en daar gaat het al jong om het 'netwerk'.

Farida

Farida

30-01-2014 om 14:02

gymnasium

@Dalarna; Ik zet je niet weg. Integendeel, ik waardeer je reacties in dit topic zeer. Ook als je het niet eens bent met mijn boosheid mag je dat uiteraard zeggen.

Ik vind het ook niet relevant wat de juf zegt over wie een typisch gymnasium leerling is of niet. Alsof haar mening hierover leidend is. Gaat het op school niet om de leerprestaties? De harde cijfers? Daar wordt ook op de Cito naar gekeken. Mijn dochter is wel degelijk een gymnasium leerling als je kijkt naar haar prestaties. Meer dan dat zelfs. Het feit dat deze juf daar wellicht anders over denkt irriteert mij. Wat voor effect heeft dat op mijn dochter?

Mijn dochter wordt wel weggezet als iemand die blijkbaar niet past binnen het gymnasium?! En even voor alle duidelijkheid. Ik ben zelf gewoon Nederlands, mijn man is Indonesisch. Dochter heeft dus een lekker kleurtje.

Farida

Het begint me steeds meer op te vallen dat de gemiddelde Nederlander als door een wesp gestoken reageert als wordt gesuggereerd dat hij/zij zich door vooroordelen laat leiden. Productiever zou het zijn als mensen zouden beseffen dat iedereen zich door vooroordelen laat leiden hoewel dat niet altijd wenselijk is, en dat je dus altijd moet proberen daar een open oog voor te houden, maar zo blijkt het in de praktijk niet te werken (Ik Ben Geen Racist, etc, vul allemaal maar aan).

Met dit in het achterhoofd zou ik de volgende strategie willen bepleiten: als je zo'n opmerking krijgt, zeg dan poeslief "goh, nou is het toch net alsof ik u hoor zeggen dat mijn kind niet naar het gymnasium zou kunnen vanwege haar afkomst. Maar dat heb ik zeker verkeerd begrepen?" Waarop de gesprekspartner zich zal haasten je te verzekeren dat dat natùùrlijk he-le-maal niet is wat er werd bedoeld. Waarop jij dan - nog steeds poeslief en met je meest onschuldige oogopslag - kan vragen wat er dan wel precies bedoeld werd. Net zolang totdat er een duidelijk antwoord komt of de bewuste opmerking wordt ingeslikt.

Mijn oudste zit overigens nu in groep 6, heeft vergelijkbare scores als jouw dochter en het zal mij benieuwen wat we t.z.t. te horen krijgen. Maar ik verwacht geen problemen. Ook ik ben een witneus met een Indonesische partner, maar a) op de school van mijn kinderen zijn de meeste kinderen nog 'allochtoner', en b) mijn partner is een etnische Chinees, en Chinezen worden volgens mij in dit opzicht op eén lijn gesteld met witneuzen.

Enigszins terzijde, maar ik moest eraan denken: een aardig stukje over verwachtingen en vooroordelen dat ik een tijdje geleden zag (wel in het Engels): http://www.slate.com/articles/technology/technology/2014/01/programmer_privilege_as_an_asian_male_computer_science_major_everyone_gave.html

Groeten,

Temet

dán zou ik gewoon vragen wat de juf bedoelde

want nu zit je jezelf alleen boos te maken en vanalles in het hoofd te halen. Het is natuurlijk onzin om gelijk maar te denken dat je dochter wordt weggezet als iemand die niet zou passen op een gymnasium. Misschien is het inderdaad wel zo dat wat iemand hier zei, een leerkracht in dit stadium alleen maar de havo/vwo-richting mag aangeven. Nou en, met zulke scores komt je dochter echt wel op het vwo als ze zo doorgaat, en met het vwo kom je net zover als het gymnasium. Zelfde diploma (op mijn diploma staat tenminste 'vwo' en geen 'gymnasium'). En op de universiteit maakt het helemaal niet uit wat voor voorgeschiedenis je hebt. Sterker nog: mijn ervaring is dat stapelaars, de grootste stapelaars n.b (van het vbo) de meest gemotiveerde studenten zijn.

Maar ik zou het de ervaringen van Jasam en mij wel even in het achterhoofd houden, mocht dat eventueel op jouw dochter van toepassing kunnen zijn. Je praat net als mijn ouders namelijk. Die waren ook zeer verbolgen over de opmerking van de kennis die vond dat 'dat gymnasium' niks voor mij zou zijn. Dat ik later op de middelbare school geen vrienden had vonden mijn ouders wel prima, want dan kwam ik ook niet in de verleiding van 'gevaarlijke' puberdingen als uitgaan en vriendjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.