Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Opgejaagd: Zweden het Walhallah

https://www.vpro.nl/programmas/opgejaagd/aflevering-7.html

Wat is het toch prettig radio luisteren. Deel 7 komt het onderwijssysteem van Zweden aan bod. 2 tot 3 volwassenen in een klas. Een klas heeft veel ruimtes ter beschikking, niet alleen de klas, maar ook ruimtes voor muziek of vrij spel. Uiteraard het vele buitenspelen. Academisch opgeleidde opvang- en onderwijskrachten.

Men verwacht academische vaardigheden zo'n twee jaar later dan in Nederland. Er wordt veel minder getoetst, er zijn geen eisen voordat je aan groep 3 begint..

Er was in 2012 een daling in resultaten nadat in Zweden door neoliberale ingrepen het onderwijs meer in handen van de vrije markt was gelegd. Zonder goede randvoorwaarden als de onderwijskwaliteit en de opleiding van de leerkrachten. De PISA uitslag was vernietigend. Inmiddels wordt er weer terrein gewonnen door de overheid.

Meer cijfers in een vergelijking die Jennifer Petterson zelf maakt nadat ze cijfers van het CBS en het Zweedse CBS heeft opgevraagd, tegen het einde van de podcast.

De serie is nog niet afgelopen. Volgende keer wordt bekend gemaakt of het gezin al dan niet naar Zweden gaat om daar de kinderen in een veel ouder- en kindvriendelijk klimaat te laten opgroeien.

mirreke

mirreke

07-06-2018 om 17:50

Nou, als zij niet naar Zweden gaan, komt dat volgens mij

doordat haar man niet zo van veranderingen houdt. Anders kan ik me niet voorstellen waarom ze hier zouden blijven...

De reactie van haar dochter in het eerste deel, namelijk dat ze na het eerste schooljaar niet meer naar school wil, die reactie hadden onze kinderen na onze verhuizing allevier!

Mijn zoon, nu 14, zegt: school is een gevangenis, je bent een kindermishandelaar mama, want je wilt dat ik elke dag ergens naar toe ga waar ik niet wil zijn, omdat het er niet leuk is en ik er niks leer...

Dees

Dees

07-06-2018 om 18:24

Mirreke

Ik volg je niet welke zoon over welke school op welke locatie ?

mirreke

mirreke

07-06-2018 om 18:40

In het algemeen

Ik refereerde aan de podcast Opgejaagd. De maakster ervan vertelt dat haar dochter na het eerste jaar school (in het begin echt zin in school, leergierig enz. ) niet meer naar school wilde. Blijkbaar wordt niet tegemoet gekomen aan de behoeften van zo'n blije, leergierige kleuter; sterker nog, raakt ze enorm teleurgesteld.

Exact dat heb ik bij mijn jongste ook gezien. Onze andere drie hebben tijdens de onderbouw op een andere school gezeten en deze teleurstelling in de kleuterklassen nooit laten zien. Maar bij allevier is ook op latere leeftijd teleurstelling en weerzin opgetreden.
Ik ga hier echter niet zeggen om welke scholen het gaat...

Dees

Dees

07-06-2018 om 20:17

Oke

Aha want dat is juist wat mijn nichtje in Zweden ervaarde. Mijn tante en oom zijn naar Zweden geëmigreerd en na 3 jaar weer teruggekeerd. Hun dochter was gefrustreerd door het gebrek aan uitdaging op school ze mocht alleen maar spelen....en was al 7.

Met mijn zoon loop ik daarin ook deels vast maar daar is het nog maar 7 weken voordat hij klaar is en op 5 jarige leeftijd naar groep 3 mag.....hopenlijk gaat hij dan leren op school.

Dan juist niet naar Zweden idd

Mijn Zweedse vriendin liep precies hier tegen aan. Heerlijk hoor de voorzieningen enzo. Maar haar enorm voorlopende dochter was een brok frustratie. Zij kijkt vol jaloezie naar onze dochter die hier in Nederland gewoon kon versnellen, en vooral ook werd uitgedaagd om verder te gaan en nieuwe dingen op te pakken,. Gewoon op haar elfde naar het gym kon. Wat had zij dat graag gezien voor haar kind. Dochter is door een diep dal gegaan en begint nu op haar 20ste eindelijk haar draai te vinden.

zo heeft dus elk land wel wat ...

Bennikki

Bennikki

11-06-2018 om 22:51

Toch een hele leuke podcast

Maakster gaat uitgebreid in op de voor- en nadelen van de schoolsystemen in Nederland en Zweden. Heel leerzaam en verschrikkelijk herkenbaar. Dank je wel voor de tip AnneJ.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.