Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Loes

Loes

19-08-2015 om 13:58

Open dagen

Dochter gaat naar groep 7 en ik denk dat het goed is dat ze alvast naar wat open dagen gaat. Maar op de sites van scholen in Utrecht zag, was dat die enkel voor kinderen van groep 8 zijn, soms zelfs alleen via school aan te melden.
Dat zou ik echt jammer vinden. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Loes

mijk

mijk

19-08-2015 om 14:12

niet

En ik vond het ook echt niet nodig. Ze veranderd nog zo hard dat jaar en het geeft stress genoeg wilde ik voor mijn kind niet te vroeg aan beginnen. Hier verander d e de hele plaatsingsprocedure bijvoorbeeld toen zoon in groep 8 zat. Zelf ben ik me in groep 7 gaan inlezen veel mensen gevraagd en zo beeld gevormd. In oktober in groep 8 was er een scholenmarkt en toen heeft zoon voor het eerst rondgekeken. In januari opendagen was vroeg genoeg voor ons.

Dochter zit nu in groep 7 doen we het weer zo. Maar die wil naar school van broer en dat past haar denk ik heel goed!

Mijk

Katniss

Katniss

19-08-2015 om 14:18

Wel, denk ik

Ik had er nog niet over nagedacht, maar misschien is het wel een goed idee om alvast in groep 7 naar open dagen te gaan. Bij oudste zijn we alleen in groep 8 naar 1 school geweest, en die werd het, dus ik weet verder niets over de andere scholen in de buurt.

Mikke

Mikke

19-08-2015 om 14:30

Niet

Wij hebben het niet gedaan. Zoon was in groep 7 nog helemaal niet bezig met het VO, dus op zo'n grote school zou hij toch niet weten waar hij op moest letten. We hebben dus alleen in groep 8 scholen bezocht, dat was vroeg zat.

Hier zijn de open dagen altijd behoorlijk druk, dus eigenlijk juich ik alleen maar toe dat ze het aantal bezoekers willen beperken.

Jamie

Jamie

19-08-2015 om 14:35

Wel doen

Wel doen als er meer dan drie scholen zijn om uit te kiezen maar zorg dan dat ze niet haantje de voorste is, laat haar meer rondlopen en de sfeer proeven.

Als er maximaal drie scholen in aanmerking komen dan hoef je het niet te doen en kan het in groep 8 ook nog prima.

Hier geen beperkingen op de echte open dagen in januari, er zijn wel aparte dagen voor groep 8 maar dat is dan met de hele basisschoolklas of het zijn meer workshops. Ga anders naar de school waar je wel naar toe kan in groep 7 of zijn ze allemaal verboden voor die leeftijd?

Loes

Loes

19-08-2015 om 14:42

Praten elkaar na

Bij dochter leeft het al een jaar sterk. Er wordt ook veel over gepraat onderling in de klas.
Het is een kind die dingen langer moet 'verteren' en ik denk dat het voor haar goed is om juist vrijblijvend te kunnen rondkijken.
Nu blaat ze klasgenootjes na en is er dus al van overtuigd dat je bijvoorbeeld echt niet naar het gym moet willen. Ik denk dat zij juist even moet gaan kijken.

mijk

mijk

19-08-2015 om 15:21

dan is het zeker nuttig denk ik!

Zoon was daar helemaal niet mee bezig.

Mijk

havo

havo

19-08-2015 om 15:25

eerlijk?

Deze vraag is al vaker langs gekomen.., maar eerlijk, je loopt kinderen in de weg die echt een keuze moeten maken in groep 8. Voor jullie en je kind is het voor de "leuk", maar niet zinvol. Ik heb het nu 2 maal gezien op scholen waar het alleen bedoeld is voor groep 8 en dat is al druk genoeg.

four

four

19-08-2015 om 15:30

natuurlijk zinvol

Al hangt dat een beetje af van hoeveel keus er is in de jouw omgeving. Als je kunt kiezen uit 1 of 2 scholen dan is oriënteren in groep 8 wellicht vroeg genoeg. Woon je ergens waar meer keus is dan is het handig om al eerder te beginnen.

Als jij het een goed idee vindt

,.. dan zou ik het doen. Je zegt zelf dat je dochter er al erg mee bezig is en tijd nodig heeft om dingen te verteren. Mijn jongste moest dringend een toekomstidee hebben: er is een leukere school mogelijk na de basisschool. We zijn in groep 7 geweest en in groep 8 nog een keer.
Hoe je het moet aanpakken als je moet aanmelden via de school weet ik niet. Misschien de school bellen? En bij negatieve reactie onder valse naam

Jamie

Jamie

19-08-2015 om 15:42

havo

Hier is het echt normaal dat kinderen in groep 7 gaan kijken. Ik zou dat dus niet doen als het echt verboden is maar anders is het geen probleem. De meeste scholen zijn groot genoeg voor al die ouders en kinderen op een open dag en op zo'n open dag zet een school toch zijn allerbeste beentje voor en ik wil juist zien hoe ze dat doen met zoveel mensen. Ik ben eens enorm teleurgesteld door een school die dat niet goed op orde had.

Ja hoor

Als er veel keuze is, kun je beter vast gaan kijken, want in groep 8 wordt het spannend. Soms moet je kiezen tussen de open dagen van twee of meer scholen van je keuze.
Sommigen bezocht ik in groep 7 nog zonder zoon, maar met mijn vader samen.

Els

Els

19-08-2015 om 16:51

Zonder kind

Wij zijn in groep 7 naar een aantal informatieavonden voor ouders gegaan. Dat hebben we vervolgens gebruikt om een lijstje in onze ogen geschikte scholen te maken. Met zoons vervolgens in groep 8 die scholen bezocht en hun wensen daarover besproken. En toen gekozen natuurlijk.

Moni

Moni

19-08-2015 om 16:55

Hier met beide kinderen in groep 7 begonnen

Vooral bij de oudste was het nodig omdat ze niet meer gemotiveerd was voor school. En het was handig omdat ze geen idee had hoe een middelbare school eruit zag. Zo kreeg ze in groep 7 tijd om te wennen zodat ze in groep 8 niet meer zo overdonderd was en kritischer om zich heen kon kijken, zelf vragen stellen.
Jongste was meer gewend door oudste. Maar kiezen was moeilijker. Daarom ook voor hem en ons handig om op tijd te beginnen.

Scholen hebben hier geen probleem met groep 7 kinderen die komen op de open dag. Soms is er een speciale avond of proeflesmiddag. Dat is wel voor groep 8.

Christel

Christel

19-08-2015 om 16:58

Eens met havo

Het is vaak ontzettend druk, je loopt mensen in de weg die echt een keus moeten maken.

Angela67

Angela67

19-08-2015 om 17:17

geen keuze

in Utrecht moet je juist vroeg gaan kijken, de scholen hebben dat zelf in de hand gewerkt doordat er veel geloot wordt. Je hebt dus eigenlijk geen keuze en als je alles moet aflopen in groep 8 dan heb je daar geen tijd voor. En als het te druk is, dan moeten scholen dus meer open dagen organiseren, bijvoorbeeld voor groep 7.
gr Angela

Vroegst begonnen

Vroegst begonnen

19-08-2015 om 17:22

Christel hoezo in de weg lopen?

Hoezo lopen groep 7 kinderen en ouders in de weg voor kinderen die echt een keus moeten maken?
Onze zoon heeft een heel bijzondere zorgvraag, voor hem ben ik afgelopen serie open dagen al op pad geweest zonder zoon, toen nog groep 6. Ik meldde mij dan meteen bij zorgcoördinatoren. Plezierige gesprekjes gehad en complimenten dat ik al zo vroeg bezig ben met een goede school voor hem zoeken.
Op 1 school willen ze hem hebben maar wel lange tijd hebben om zijn komst voor te bereiden. In groep 7 moet hij zelf komen en dan gaan we met het zorgteam een jaar werken om zijn komst voor te bereiden.
Soms is het gewoon nodig om vroeg te beginnen.

Wat ik tijdens de open dagen ergerlojker vond waren de hele gezinnen die op zoek waren naar een school voor de oudste en dan kleuters of peuters meezeulden die de hele boel bij elkaar jankten. De meeste open dagen van scholen voor de oudste hebben we gedaan zonder haar broertje, we zochten een school voorde oudste!
Een keer is hij mee geweest, omdat we hem anders na de wedstrijd op zaterdag in de sporthal moesten laten rondhangen.

Jamie

Jamie

19-08-2015 om 18:00

Helemaal eens!

Inderdaad, je hebt meer last van jongere kinderen die óók mee willen doen en kijken dan van die groep 7 kinderen die eigenlijk ook gewoon recht hebben om mee te kijken.

Als het te druk is moeten ze meer open dagen organiseren.

'Vroegst begonnen': wat is er precies met jouw zoon?

Krullevaar

Krullevaar

19-08-2015 om 19:35

bij ons ook

In onze regio is enorm veel keus en veel open dagen vallen tegelijkertijd (lekker slim). Hier wordt ook echt aangeraden om in groep 7 te gaan kijken en dat zullen wij dan ook gaan doen.

Overigens in zoon (nu gr 7) er nog helemaal niet mee bezig en door hem de scholen te laten bezoeken hoop ik dat hij een goed beeld gaat krijgen van zijn toekomstige jaren.

Vroegst begonnen

Vroegst begonnen

19-08-2015 om 19:46

Visueel beperkt

Onze zoon is visueel beperkt (een niet veel voorkomende kwaal) en hij volgt regulier onderwijs. Dat willen we ook voor zijn middelbare schooltijd.

Ja doen

Wij hebben het bij alle drie kinderen gedaan. De keus in onze regio is gewoon heel groot en in groep 8 kun je echt niet alle scholen bezoeken op 1 dag.

Het bezoeken van de open dag opende voor mijn kinderen echt het perspectief van de school-na-de-basisschool. Ze hadden geen idéé wat ze zich daarbij voor moesten stellen. Dus echt een beetje sfeerproeven.

In groep 8 komt dan het serieuze werk, maar het voorwerk werd bij ons al in groep 7 gedaan.

guera

guera

19-08-2015 om 19:57

heeeeeel erg zinvol

Wat raar dat gezegd wordt dat het niet zinvol is. Er lopen bovendien heel veel kids uit groep 7 rond en niemand vindt dat raar. Alleen de open lessen zijn voor groep 8 ers.
Voor zoon was het heel fijn om een beeld te krijgen wat VO is. Hij had geen idee. Er is veel keus en dus vielen open dagen ook samen. In groep 7 hebben we een stuk of 5 scholen bezocht. In groep 8 nog 3. Het maakte voor hem echt wel helderder op basis waarvan hij kon en wilde kiezen en wat voor hem belangrijk was. Anders is het zon korte moment opname. Dus zeker doen!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-08-2015 om 21:39

Wel gedaan

Onze dochter is toen ze in groep 7 zat al met haar vader naar open dagen gegaan. Heel relaxed vonden ze dat. Leuk meegedaan met al die leukigheidjes die op z'n avond worden aangeboden en alvast een beetje sfeer geproefd. Gewoon een gezellig uitje.
In groep 8 is ze heel gericht gegaan en heeft ze verder gekeken dan haar neus lang is. Ook docenten wat gevraagd enzo.

Emma

Emma

19-08-2015 om 23:55

Leerwegondersteuning

Toen mijn dochter in groep. 7 zat heb ik een gesprek gehad met de zorgcoördinator van een school die eventueel in aanmerking zou komen. Mijn dochter was er totaal niet mee bezig, ik wilde haar zo vroeg ook niet lastig vallen. Zij heeft veel zorg nodig en voor mij is het heel verhelderend geweest in dit stadium al op een school te gaan praten.
Het hangt erg van je kind af denk ik, of je in groep 7 samen zou gaan. Het kan voor een kind ook juist heel prettig zijn.
Ik hoorde dat dit jaar in Amsterdam de open dagen overvol waren, omdat je daar je kind voor veel scholen moet opgeven. De scholen waren niet voorbereid op een dergelijke toestroom. Misschien was er daarom niet zoveel aandacht voor kinderen uit groep 7. Ik hoop dat dat volgend jaar beter gaat.

Potlood

Potlood

20-08-2015 om 12:47

Vroegst begonnen

Wij zijn met onze visueel gehandicapte dochter ook al in groep 7 gaan praten, en alle scholen die heeeeeel moeilijk keken en meteen zeiden dat daar speciaal onderwijs voor is, vielen af.
Nu zit ze in 5 atheneum op een school van 99 jaar oud waar het lekker donker is. De nieuwbouwschool met veel glas viel af: te licht
Ze letten op heel andere dingen....

Vroegst begonnen

Vroegst begonnen

20-08-2015 om 15:06

Potlood

Mijn dochter deed vorig jaar brugklas op een ruim 90 jaar oude school, waar in de bovenbouw een meisje met geleidehond rondloopt, is dat jouw dochter? Unieke school binnen Nederland.
Ik wil hier geen namen noemen, want dan weet iedereen uit mijn dorp dat ik het ben. Het zorgteam van die school zag mijn zoon als uitdaging in plaats van een probleem, misschien doordat ze met jouw dochter al geoefend hadden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.