Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ad Hombre

Ad Hombre

08-02-2017 om 21:02

Open dag met zoenles? WTF!

Mijn vriendin en mijn zoon van 10 waren vandaag bij een open dag van een middelbare school. Ze waren wat te laat dus mijn zoon dook een willekeurige proefles in, gescheiden van zijn moeder. Biologie, geen probleem, vindt hij leuk. De les ging over zoenen. OK... Maar nou komt het: Aan het einde van de les werden de jongens aan de meisjes gekoppeld en moesten ze met elkaar zoenen!

Ze mochten kiezen tussen tongzoenen, zoenen op de mond of op de wang. Maar ook (gedwongen) zoenen op de wang vind ik al een aantasting van zijn lichamelijke vrijheid, Hij moest opeens snel naar de WC en kwam er gelukkig onderuit.

Wat vinden jullie er van om kinderen van 10 of 11 in zo'n situatie te brengen. Is dit tegenwoordig normaal? Begrijp me goed, ik ben allesbehalve preuts is en mijn kinderen mogen zoveel zoenen met leeftijdgenoten als ze willen. Maar dat doe je toch niet in een klaslokaal, op een open dag, onder toch wel de nodige sociale druk?

Ik ben eigenlijk geneigd die directeur eens te bellen.

Die school wordt het iig niet!


thea

thea

08-02-2017 om 21:06

nee

Ik kan me je verbijstering goed voorstellen, nee, kan zeker NIET.
Ik zou er wel iets mee doen.

mijk

mijk

08-02-2017 om 21:26

volstrekt bizar

Mijn dochter zou hier ongelooflijk ongelukkig van worden. Helaas zijn er ook kinderen van 11 die op dit gebied al nare dingen hebben meegemaakt en daarvoor zou het nog veel erger zijn. Wij kennen toevallig zo'n kind en van uit dat perspectiefvind ik het nog extra erg. Dus wat mij betreft heb je volkomen gelijk. Dit is ver over de grens en reden voor minimaal een pittige brief wat mij betreft.

Mijk

bieb63

bieb63

08-02-2017 om 21:26

T'is dat je hier regelmatig post, anders had ik gedacht aan een puberende trol

Bizar inderdaad.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-02-2017 om 21:28

bieb

Ik kan het me voorstellen, het is echt te gek voor woorden.

bieb63

bieb63

08-02-2017 om 21:30

nog eens langer over nagedacht

Ik begrijp dat jullie er niet bij waren.
Stel dat dat lesje eigenlijk ging over intimiteiten. En bijv. dat intimiteiten tussen vreemden of engszins vreemden. Dat een bep. afstand gerespecteerd moet worden (aura..). En hoe het zou zijn als iemand je zomaar ging zoenen. En de kinderen laten ervaren dat zelfs een zoen op de wang al onprettig kan zijn.

Mss denk ik te ver door, maar ik kan me werkelijk niet voorstellen dat het werkelijk de bedoeling was dat men elkaar ging zoenen.

Nee

Dat kan niet! Weet je zeker dat je zoon het goed begrepen heeft?

Ad Hombre

Ad Hombre

08-02-2017 om 21:36

bieb

Ik zal de mogelijkheid dat mijn zoon het verkeerd begrepen heeft openhouden, dat zou inderdaad nog wel kunnen. Hij voelde zich in ieder geval helemaal niet veilig.

mijk

mijk

08-02-2017 om 21:38

wat mij betreft zitten ze al fout als een

Kind het zo kan hebben begrepen. Zo'n les is een ding met kinderen die je kent en waarvan de ouders je kunnen mailen. Op een Open dag ga je toch zo'n onderwerp niet behandelen?!

Mijk

Ad Hombre

Ad Hombre

08-02-2017 om 21:39

Drietje

Misschien moet ik morgen die biologieleraar even bellen en uitleg vragen voor ik de inspectie op ze afstuur (en zelf voor gek sta).

bieb63

bieb63

08-02-2017 om 21:39

Ben toch best benieuwd of je zoon er mss nog wat meer uitleg over geeft.
Anders is het wel heel erg idioot.

bieb63

bieb63

08-02-2017 om 21:47

Nóg wat verder nagedacht

Haha, het houdt me bezig, want té bezar.

Stel dat docent biologie een proeflesje voor de open dag in elkaar flanst. Met het idee: het moet wél een beetje leuk zijn, niet iets saais over stampers en meeldraden of zoiets. Kinderen moeten natuurlijk wel een beetje enthousiast raken. Zover kan ik begrijpen.
Hij bedenkt bijv. een heel subtiele vorm van de 'bijtjes en de bloemetjes' ofwel seksuele voorlichting in milde vorm. Puur om het voor de kinderen interessant te maken.
Hij steekt in op zoenen om het een beetje subtiel te houden. Hij vertelt daar wat over: zoenen als beleefdheids uiting of begroetingsgewoonte op de wang (of in de lucht). Zoenen op de mond wat voor onze cultuur al wat intiemer is. En tongzoenen als iets tussen ge(ver)liefden. En de seksuele lading daarvan.
En aan het eind van de les gaan wat kinderen dat 'uitproberen' vol van de les. En zoon denkt: whow moet ik nu iets? Wegwezen!
Pubers onder elkaar hé?

Zou het ook niet zoiets kunnen zijn?

Ad Hombre

Ad Hombre

08-02-2017 om 21:49

Je zal maar...

moeten leven met de herinnering aan je eerste zoen met een vreemde op een Open Dag in een biologielokaal.

Ik zou idd eerst even informeren

Maar een les over zoenen op een open dag is op zich ook nogal absurd. Wij hebben een proefles van biologie gevolgd over amoebes. Weer het andere uiterste...

mijk

mijk

08-02-2017 om 22:28

ik kan best mee in die interpretatie

Maar zoenen is toch op geen enkele manier een onderwerp waar een kind van 11 zich op zijn gemak voelt in een klas vol wild vreemde?

Of zou het een reactie zijn op dat nieuws van de week dat scholen zich niet durfden uit te spreken over gevoelige zaken als seksuele voorlichting en dat deze school dacht wij profileren ons even stevig op de Open Dag. We gaan het over zoenen hebben wat dat durven wij gewoon!

Mijk

Raar!

Echt heel raar! Zou uit nieuwsgierigheid toch eens een poging wagen om erachter te komen.

Hopelijk heeft je zoon het verkeerd begrepen, maar dan nog vind ik het heel raar!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-02-2017 om 23:50

Heel raar en heel fout

idd. Als het waar is, dat zou ik even nagaan. Maar dan nog, het feit dat een kind iets zo kan interpreteren is al bijzonder. Leraar heeft iig geen veilige sfeer gecreëerd.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2017 om 01:11

Óf...

Je zoon heeft een aardje naar zijn vaartje en weet hoe hij pap op de kast kan krijgen .

Ad Hombre

Ad Hombre

09-02-2017 om 01:48

Kaaskopje, mijk

@Kaaskopje
Nee, integendeel. Hij wil niet dat zijn vader of moeder zich ermee gaan bemoeien. Schaamt-ie zich voor. Alles wat met zoenen van meisjes te maken heeft schaamt-ie zich ook voor. Hij is 10!

@mijk
"Of zou het een reactie zijn op dat nieuws van de week dat scholen zich niet durfden uit te spreken over gevoelige zaken als seksuele voorlichting en dat deze school dacht wij profileren ons even stevig op de Open Dag. We gaan het over zoenen hebben wat dat durven wij gewoon!"

Het heeft iets geforceerd progressiefs. Nou wonen we in een nogal religieuze gemeente en deze school is dat niet. Misschien willen ze wel laten zien hoe modern ze zijn. Mijn vriendin heeft i.i.g. de titel van de powerpoint op het scherm zien staan: "Zoenen", dus dat de les daar over ging is vrij zeker. Misschien is de biologieleraar een halve ASS-er die niet begrijpt wat de sociale impact van zo'n les is.

Of....

Ze willen zeker weten dat bepaalde doelgroepen niet naar deze school komen.

clowntje

clowntje

09-02-2017 om 08:57

of...

je zoon ging net te vroeg weg (moest naar de wc) en miste de clou van het verhaal: de leerkracht die toen ging uitleggen dat je nooit, maar dan ook nooit onder dwang iets moet doen op het gebied van intimiteit.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-02-2017 om 09:26

Drietje, clown

@Drietje
Die had ik nog niet bedacht. Een soort moslimfilter. Nou dat werkt dan een beetje te goed.

@clown
Die had ik wel bedacht. Nou ja, ik zal zo even bellen en dan hoor ik het wel. Zou ik nog heel vreemd vinden trouwens. Ik heb wat op die site gekeken en een van de docenten die die les gaf heeft dezelfde voornaam als een van de vertrouwenspersonen, dus dat zou best nog wel eens kunnen.

ben erg benieuwd naar de reactie van school

Want hier moet je meer van weten, te veel vragen over dit absurde praktijklesje biologie.

Ik ook

Heel benieuwd.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-02-2017 om 18:17

De school zegt dat ze niets van dat al hebben gedaan. De titel 'zoenen' sloeg op de negerzoenen (neger mag niet meer) waarmee ze een experiment gingen doen. Zo te zien heeft mijn zoon alles verzonnen of in zijn hoofd gehaald.

Het was ook te gek voor woorden. Misschien had hij geen zin in die school en verzon hij daarom maar een indianenverhaal. Hoe moeten we daar nou weer op reageren...

Sally MacLennane

Sally MacLennane

09-02-2017 om 18:52

zo zie je maar

Geloof niet alles wat er gezegd wordt. Of geschreven Goed dat je het nagevraagd hebt!

Mijntje

Mijntje

09-02-2017 om 18:59

Negeren

Ik zou dit compleet negeren, opschrijven en er (als hij het niet hoort) heel hard om lachen. Hij vindt het gewoon doodeng, zo'n middelbare school, z'n fantasie slaat op hol (of hij wil jullie stangen, dat is dan gelukt )
Ik dacht als brugklasser vroeger werkelijk dat er bij 'schoolonderzoeken' dokters rondliepen om iedereen medisch te keuren

Ik werk op een middelbare school ....En mijn dochter....

Heeft jaren een heel fout beeld gehad bij onze 'sexy' vergaderingen...hahaha!

Ingrid

Wat grappig!

Hilarisch dit! Had mijn zoon kunnen zijn. Hoe reageerde de directeur? Ik denk dat hij wel even een aantekening heeft gemaakt in het dossier: vader is zeker koekoek, mogelijk zoon ook

liary

liary

09-02-2017 om 20:39

haha

Ik lig helemaal dubbel. Ik zie het helemaal voor me. Een onzekere, toekomstige brugklasser ziet "zoenen' staan. Hij kan zich, naast zo'n grote middelbare school, niets ergers voorstellen en dan gaat de fantasie op de loop. Hoe schattig.(laat het hem niet horen/lezen, dat ik hem schattig noem )

Li

Li

09-02-2017 om 20:50

Ach

Wat schattig. Even uitleggen wat er aan de hand was (anders gaat hij middelbare scholen in het algemeen misschien eng vinden) en dat het een misverstand was, maar dat hij er in het algemeen heel goed aan doet om te verdwijnen uit een mogelijk bedreigende situatie. En wel je lachen inhouden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.