Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Opdidakt en ervaring breedonderzoek

Waar kan je het beste een breed onderzoek laten doen?
School had het over Opdidakt.

Mogelijk speelt hoogbegaafdheid/meerbegaafheid een rol.

Moni

Moni

13-03-2016 om 10:55

Ik zou dit op een ander forum vragen

Kijk eens bij hb-kind-forum. Daar kun je je vraag stellen.
Het lijkt me goed als de onderzoeker echt ervaring heeft met hoogbegaafdheid.
Je schrijft niet wat je bedoelt met een breed onderzoek. Wil je ook onderwijskundig onderzoek of emotionele ontwikkeling of dyslectie of gedragsproblemen.
Dat zou ik wel melden bij je vraag.

Waar?

In welke regio woon je?

linda70

linda70

13-03-2016 om 18:24 Topicstarter

Soort onderzoek

Onze zoon heeft maar met enkele leeftijdsgenoten een goede klik.
Zijn ook slimme kinderen.
Met volwassenen heeft hij een zeer goed contact.
Hij komt over als een heel slim kind, maar lijkt ook onder te presteren.
Ook heeft hij last van veel pestgedrag.

We willen onderzoek laten doen naar de emotionele ontwikkeling,intelligentie,gedragsproblemen en didactisch onderzoek.
School heeft dit voorgesteld en wil meebetalen.
Opdidakt is genoemd door school.

Je hoort wel eens van misdiagnoses,hoogbegaafdheid en autisme hebben raakvlakken.Ik zit er niet op te wachten dat we dadelijk een verkeerd etiketje hebben.Welke diagnose het ook wordt ik moet er wel van uit kunnen gaan dat deze diagnose klopt.

Marianne

Marianne

13-03-2016 om 18:31

Oppassen met bureau's

Als dit je vraag is, dan is het ECHT van belang om dit uit te zoeken door een bureau dat gespecialiseerd is in slimme kinderen. Omdat kinderen die slecht in hun vel zitten dit vaak laten zien door gedrag en dat gedrag kan er precies hetzelfde uitzien als het gedrag bij ADHD of autisme. Er zijn bureau's die in beiden gespecialiseerd zijn. 'Normale' bureau's kunnen dat vaak niet, ook al beweren ze dat ze het wel kunnen.
Testen van slimme kinderen, zeker bij vermoedens van onderpresteren is vaak een vak apart.
Stel je vraag eens op het hb-kindforum zoals Elvo ook al zei, daar kun je naar ervaringen vragen. Succes.

Kloppende diagnose

"Welke diagnose het ook wordt ik moet er wel van uit kunnen gaan dat deze diagnose klopt."
Een diagnose is geen wiskunde en het gebeurt echt regelmatig dat een kind aanvankelijk een andere diagnose krijgt en bij voortdurende problemen toch een andere of meerdere.
Het gaat er niet om of een diagnose klopt maar of het betekent dat school je kind meer ruimte kan bieden en bereid is om daar aanpassingen voor te doen die je kind helpen.
Ook voor jezelf kan een diagnose helpend zijn mits je bereid bent je er in te verdiepen en aangepast aan je eigen kind goed te kijken waar die tegenaan loopt en of je dat herkent aan de theorie en de mogelijke aanpassingen die je kind dan zouden kunnen helpen.
Dat zou zelfs zonder diagnose moeten kunnen, maar dat blijkt in de praktijk dus nog steeds een hinderpaal.
Dus neem die diagnoses niet te serieus, dan ben je straks meer bezig met 'bijstellen' van de diagnose dan op zoek naar handvaten voor je kind samen met de school.

De relatie tussen die etiketten

http://www.hoogbegaafd-idee.nl/hoogbegaafd/hb-aanverwant.html

Aardig artikel waarin de raakvlakken benoemd worden en de verschillen.

Hoogbegaafdheid wordt nog weleens over het hoofd gezien. Het is de vraag wat het oplevert als je wel dat etiketje hebt.
Zoon maakte op de basisschool al online intelligentietests met een uitkomst (voor volwassenen) van 130.
School kon verder niets met hoogbegaafdheid, zeker niet in combinatie met autisme. Zoon kreeg al een pluspakket maar omdat hij dat zonder verdere uitleg zelf moest zien uit te vogelen werkte dat niet.
Verder had hij voldoende uitdaging aan de eigen boeken die hij meenam en een enkele docent (vermoedelijk ook iets in die richting) waar hij in de wandelgangen en pauzes literatuur mee besprak als de Odysseus van Imme Dros en andere meer filosofische boekjes of onderwerpen.
Het was verder een goed gestructureerde school met rust en duidelijke voorspelbare afspraken en gang van zaken. Ze begrepen hem niet en hij liep er veel stress aan op, maar aan de andere kant had hij genoeg uitdaging.
Een etiket is alleen belangrijk als het je helpt aan de voorziening(en) die je kind (op school) nodig heeft.
Verder heb je dat liever niet, een etiket.

Marianne

Marianne

13-03-2016 om 20:12

Slecht artikel

Zeer dubieus artikel. HB wordt vastgesteld door een IQ test waar je minimaal 130 op moet scoren, en het is geen stoornis. Da's een.
ADHAD en autisme worden vastgesteld door naar het gedrag te kijken.

Een quote: "Een foutieve diagnose in de psychatrie, in de zin dat een drukke hoogbegaafde foutief de sticker ADHD opgeplakt krijgt, komt niet zo vaak voor; daarvoor zijn de kenmerken van ADHD te duidelijk en eenduidig."

Echt grote, grote onzin, zoals elke gespecialiseerde tester je kan vertellen. Hèt advies van de professionals is dan ook altijd: eerst het onderwijs aanpassen en dan kijken wat er nog van het gedrag overblijft. Dit is dus echt een bureau waar veel te weinig kennis van hb is.

En geen van de gevallen wordt er daadwerkelijk gekeken naar hoe de hersenen wrken. Geen enkel kind krijgt een MRI-scan of ander onderzoek waar daadwerkelijk naar de individuele hersenen van dít kind gekeken worden.

Er zijn onderzoeken die statistische verschillen laten zien, en dan gaat het over kleine verschillen over hele grote groepen. Wat iedereen die statistiek gehad heeft op de middelbare school zou moeten weten is dat je dat nooit mag terugredeneren naar het individue.

Ik wordt er gewoon eng van, dat een dergelijk artikel op de site van professionals te vinden is. Een beter artikel is dit: http://wij-leren.nl/misdiagnose-hoogbegaafden.php
Het bespreekt een boek dat juist speciaal gaat over misdiagnoses en dubbele diagnoses i.v.m. hb.

De voordelen van het etiket hb:
- vaak opent het deuren om wel dat extra uitdagende werk te krijgen. Of versnellen indien nodig. Triest maar waar.
- Weten dat het niet werkt op school omdat je heel erg slim bent, is een stuk prettiger dan te horen krijgen dat er iets mis is met je hersenen.
- School kan een stuk moeilijker zelf gaan diagnosticeren, omdat er al bekendis wat er aan de hand is. Al school dan gaat roepen dat er ander onderzoek moet komen, dan is de eerste vraag die ouders kunnen stellen wat er al gedaan is aan extra uitdaging. Voorkomt veel gedoe.
- Wel passend hb onderwijs is veel beter voor het kind. Ik merk een wereld van verschil bij mijn kinderen die nu eindelijk echt passend onderwijs hebben. Dochter's werkhoudingsproblemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Zoon's faalangst komt nu aan het licht, en hij krijgt daar goede hulp bij. Zou allemaal niet gebeurd zijn als dat etiketje er niet geweest was.
Wat er wel gebeurd zou zijn, is waarschijnlijk een GGD traject met andere etiketjes. Zeker omdat op de vorige school de IB'er ervan overtuigd was, dat zoon Ernstige Problemen had, en dringend professionele hulp nodig had. Dat hij ADHD had waarschijnlijk ook, want hij was druk en heel snel afgeleid. Niet zo gek als je op alle gebieden een voorsprong van een jaar hebt. Dan boeit de uitleg niet meer zo. Nu er daadwerkelik wat te leren valt bij de uitleg, is dat probleem dus verdwenen.

Ms. Simone

Ms. Simone

13-03-2016 om 23:26

Traject

Wij zijn onlangs een vergelijkbaar traject ingegaan met Opdidakt. Zie mijn draadje "licht".

Ms. Simone

Ms. Simone

24-03-2016 om 09:01

Begaafd

Wat de uitkomst van eventuele tests ook moge wezen, ik heb veel gehad aan de site van "Eduratio". Vooral het stuk over "Fixed Mindset" vond ik een eye-opener. Ik kan het niet genoeg aanbevelen!

Fixed mindset

Prijzen voor inspanning, doorzettingsvermogen, volharding - daar had ik altijd moeite mee bij een puber die geen flikker uithaalt.

Ms. Simone

Ms. Simone

30-03-2016 om 18:52

Vast

@aan de kust

Ik bedoel eerder het onderzoek van Dweck over opvattingen over intelligentie:

"Is intelligentie vast of veranderbaar? De ideeën van leerlingen hierover beïnvloeden hun keuze van doelstellingen. Op een bepaald moment begonnen Dweck en haar team te denken dat de obsessie van sommige studenten over hun niveau van intelligentie wel eens zou kunnen te maken hebben met de manier waarop ze erover dachten. Als je voortdurend bezorgd bent over je eigen intelligentie en voortdurend probeert om je intelligentie aan te tonen, dan houdt dit in dat je intelligentie beschouwt als een vast, concreet iets. Je hebt er maar een bepaalde hoeveelheid van, dus dan zou een test maar beter aantonen dat je er genoeg van hebt of verbergen als je er niet voldoende van hebt. Misschien bepaalden leerlingen hun doelen wel op basis van hun idee over intelligentie? Als je erop gericht bent om je intelligentie te verhogen, dan houdt dit in dat je vindt dat intelligentie een dynamische en vormbare eigenschap is, iets dat je kan laten aangroeien door inspanningen."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.