Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Op zoek naar VO school

Even een tip voor iedereen met een kind in groep 8 die dit jaar op zoek moet naar een VO school. Als je nogal twijfelt waar je kind het beste terecht kan, dan loont het de moeite om nu al contact te leggen met scholen.
Van onze 2e zoon verwachten we dat hij veel uitdaging nodig zal hebben op het VO. Dus heb ik alvast contact gezocht met een aantal scholen, om eens te peilen wat ze zoal te bieden hebben.
Heel leerzaam is hoe scholen reageren. De ene school (een categoriaal gymnasium) heeft veel te bieden, maar reageert heel star. Er is wat er is, en dat is per definitie goed genoeg, en op de open dag zijn we van harte welkom.
Een andere school (waar onze oudste op zit), geeft aan geen kant-en-klaar pluspakket te hebben liggen, maar overal voor open te staan en er graag over mee te willen denken. Ze nodigden zoon meteen uit om vast een dagje mee te lopen met de gymnasium brugklas. Dus zoon is vanmorgen met zijn grote broer mee vertrokken. Ik ben heel benieuwd hoe hij het vindt!
Bij weer een andere school werden zoon en ik uitgenodigd door de onderbouw coördinator voor een gesprek en rondleiding.
Moraal van dit verhaal: je hoeft dus niet te wachten op de open dagen. Door zo eens rond te informeren krijg je al een heel aardig beeld van scholen, misschien wel een realistischer beeld dan op een open dag!


Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-10-2013 om 10:37

Ja idd

En zo hebben wij voor dochter vorig jaar in groep 7 al een school gezocht en een keuze gemaakt. Dit schooljaar mag ze al een dagje meedraaien. Dochter vind het ook fijn zo, geeft heel veel rust.

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet zo waarom mensen het pas in groep 8 gaan regelen en bekijken. Toen er gekozen moest worden voor een basisschool deden we dit ook niet op het laatste moment. Waarom zou je dat dan voor het VO wat eigenlijk veel belangrijker is wel doen?

Dendy

Dalarna

Dalarna

09-10-2013 om 10:51

Nog een tip

Ik zou niet weten wat het toevoegt om in oktober een dagje mee te lopen met de brugklassen. Vind het ook helemaal niet zo handig voor de bruggers die net een beetje gewend zijn. Tot voor kort was het ook helemaal niet zo normaal om al in groep 7 te gaan kijken. Veel mensen hier denken ook dat dat niet mag en het is superdruk geworden met al die groepers 6, 7 en 8. Ik denk dat ze een speciale avond voor groep 7 en een speciale avond voor groep 8 moeten gaan organiseren. Groep 7 meer ter oriëntatie en om al wat scholen weg te strepen en in groep 8 voor de daadwerkelijke keuze.

Mijn tip voor de open dagen: Zorg dat je er 5-10 minuten vóór de open dag begint bent en kijk eens hoe daar mee wordt om gegaan. Heel toevallig hadden we dat in januari twee keer aan de hand. De ene school ontving ik ons meteen hartelijk, met een hand, het regende hard en er was plek voor natte jassen, we werden naar een lokaal gebracht waar koffie/thee/limonade was en omdat er al zoveel mensen vroeg waren startten ze meteen met een presentatie. De werd na ons voor de volgende groep opnieuw gedaan en zo de hele avond door.

Op een andere school was het één grote puinhoop (5 min ervoor) en waren er nog leerlingen aan het rommelen met welk kleur shirt ze aanmoesten (later bleek dat dat het verschil uitmaakte tussen rondleidpubers en uitlegpubers dus waarom dat zo kort van tevoren niet duidelijk was was ons een raadsel. Ook de leerkrachten die met die pubers moesten rondlopen maakten er een potje van.

Jippox

Jippox

09-10-2013 om 11:29 Topicstarter

dalarna

Gelukkig begrijpt de school waar hij mee mag lopen dat wel. Onze zoon is niet zo doorsnee. Hij is pas 9 jaar, maar zit zijn tijd op de basisschool echt uit. Alle extra uitdaging die hij krijgen kan is van harte welkom. Voor hem is het heel belangrijk dat we een school vinden die vooral flexibel is en wil bieden wat nodig is (wat niet per definitie hetzelfde is als wat zij op voorhand nodig vinden voor een 'slim kind'). Maatwerk dus. En daarom vinden ze het prima als hij vast eens komt kijken, zodat hij zich een beeld kan vormen van deze school en zodat zij zich vast een beeld kunnen vormen van hem.
Ik vind een school die daar voor open staat erg veelbelovend klinken!
En wat die pas gewende bruggers betreft: volgens mij vinden die het juist wel leuk om een dagje zo'n ukkie erbij te hebben.
Ik denk dat als je een 'special need' kind hebt, op wat voor gebied dan ook, dat het handig kan zijn om nu vast contact te leggen met scholen. Die tip wilde ik alleen maar even doorgeven.

Jippox

Het was handiger geweest als je in je eerste bericht had gezegd dat je kind anders is dan doorsnee. Het lijkt me voor scholen niet doenlijk om alle toekomstige eersteklassers al een dagje te laten meelopen. Op de school van mijn kinderen zijn zes eerste klassen van zo'n achtentwintig kinderen. Dat zijn dus 168 kinderen. Komen die allemaal een dagje meelopen dan zit er bijna iedere schooldag zo'n ukkie in een klas. Tel daarbij de kinderen op die komen meelopen en daarna besluiten een andere school te kiezen. Totaal onwenselijk en ook absoluut niet nodig. Voor de meeste doorsneekinderen is het genoeg om in groep 8 te kiezen. En denk je werkelijk dat die middelbare scholen tijd hebben om een gesprekje te voeren met allerlei ouders van kinderen van groep 7 over wat hun kind allemaal nodig heeft en hoe bijzonder hij is? Ze hebbene cht wel wat beters te doen!

Jippox

Jippox

09-10-2013 om 11:47 Topicstarter

ach

Het leek me vanzelfsprekend dat het niet perse voor alle kinderen nodig is, maar vooral voor kinderen met niet doorsnee behoeften. Maar goed, blijkbaar had ik dat explicieter moeten vermelden...
En ik weet inmiddels dus dat er gelukkig wel scholen zijn die tijd maken voor een gesprek met een ouder en kind (uit groep 8) over wat hij 'allemaal nodig heeft'.

Hombre

Hombre

09-10-2013 om 12:31

Valse bescheidenheid

Jippox is natuurlijk heel trots op haar bijzondere zoon en zou dat het liefst van de daken schreeuwen. Maar dat hoort natuurlijk eigenlijk niet en dus verpakt ze het in de noodzaak 'extra uitdaging' en pluspakket.

Ben ik de enige die wel eens het gevoel krijgt dat dit soort draadjes vooral een manier zijn om jezelf op een zeer subtiele en beschaafde manier op je borst te kloppen?

Die scholen zullen ook wel moe worden van al die ouders die bij voorbaat komen zeuren om pluspakketten en speciale aandacht voor hun kinderen. Zouden ze daar bij MIT ook last van hebben?

(het is trouwens categoraal gymnasium)

Jippox

Jippox

09-10-2013 om 12:54 Topicstarter

Hombre

categoraal en categoriaal mag allebei. Wist je dat niet?
En nee, je bent vast niet de enige. Want de wereld zit vol met mensen zoals jij. Erg origineel of uniek ben je dan ook bepaald niet, zoals steeds weer blijkt uit je berichten.
Het was bedoeld als tip. Wat jij er van maakt zegt he-le-maal niets over mij.

Beetje dubbel

Jippox, ik merk dat ik een beetje dubbel in het verhaal sta. Natuurlijk is het voor ouders zoals jijzelf hartstikke fijn om volop mogelijkheden te krijgen om informatie op te doen. Zou ik ook heel fijn vinden.

Maar die tijd moet wel ergens vandaan komen, lijkt me. En gaat misschien af van de zorg voor de leerlingen die al op school zitten.

Open dagen zijn nu net georganiseerd om iedereen de gelegenheid te geven vragen te stellen. Ook de vragen die specifiek zijn voor jouw unieke kind.

Dus vanuit jouw positie kan ik het me goed voorstellen en is het heel fijn als je alle ruimte krijgt om alvast vragen te stellen. Maar als ouder van een kind dat op de middelbare school zit, moet ik eerlijk gezegd niet denken aan drommen ouders (ik overdrijf, ik weet het!!) die de reguliere lesdagen gebruiken om alvast antwoord te krijgen op hun vragen.

Karmijn

Karmijn

09-10-2013 om 13:01

oei Hombre

Als ik een beetje tussen de regels doorlees, dan denk ik, dat Jippox haar/zijn zoon, een zwaar leven heeft gehad. Die paar jaren dat hij op deze wereld rondloopt. En dat er dus geen sprake is van trots (maar misschien ook wel en dan terecht, want iedere ouder mag trots zijn op zijn/haar kind), maar van hartbrekende zorg. Zorg omdat er niets vanzelf is gegaan tot nu toe en je het kind een goede start wil geven in de volgende fase. Een zorg die compleet gerechtvaardigd is, want als je kind anders is dan gemiddeld, gaat er niets meer vanzelf in onderwijsland.

Ik vind het absoluut achterdochtig van je, als je denkt dat iemand zo'n draadje opstart om zichzelf op de borst te kloppen.

Karmijn

Karmijn

09-10-2013 om 13:04

oh ja

En wij hebben ook voor de aanmelding al, kostbare tijd van de school afgesnoept van de mensen op de middelbare school. Om onze bijzondere zoon, waar ik erg trots op ben, een goede start te geven. Maar gek genoeg vonden ze dat op school juist een ontzettend goede zet en werd ons initiatief zeer verwelkomd.

Jippox

Jippox

09-10-2013 om 13:09 Topicstarter

Karmijn

Jij begrijpt het. We hebben zelfs op het punt gestaan onze zoon maar helemaal thuis te houden. Wat we kostte wat kost willen voorkomen is dat de middelbare school net zo'n ervaring wordt als de basisschool. Daarom is het fijn om te merken dat het blijkbaar ook anders kan.
En N@nny, ik snap je punt en ben het er ook wel mee eens. Het is ook zeker niet bedoeld als oproep aan iedereen om maar vast aan de slag te gaan. Maar ik kan mij voorstellen dat als je kind bijvoorbeeld zwaar dyslectisch is (om maar een voorbeeld te noemen) dat het ook dan zinnig kan zijn om nu vast contacten te leggen. Zelfs uit 1 telefoontje met een school haal je al meteen een hoop: namelijk hoe bereid ze zijn tot meedenken.

Dalarna

Dalarna

09-10-2013 om 13:31

Jippox

Het was echt niet uit jouw eerste posting te halen hoor, het leek gewoon op elk kind wat te slim is voor een gemiddeld VWO.

Je voorbeeld over een kind met dyslexie raakt mij. Daarom zijn we in januari, toen jongste nog in groep 7 was uitgebreid gaan kijken en hebben we ook overal vragen gesteld over dyslexie maar goed zo bijzonder is dat ook weer niet tegenwoordig.

Bij de school die het voor 99% gaat worden was nog een avond in februari waar de kinderen een uit te kiezen workshop konden volgen en de ouders konden kiezen uit een tiental informatiebijeenkomstjes van een half uur. Daar was ook dyslexie bij en zodoende weet ik alles al.

Ik ben niet van mening dat welk kind dan ook veel voordeel heeft aan een dagje in oktober meelopen met een brugklas. Ik zie alleen maar nadelen voor de andere leerlingen. Gesprekken van ouders met mensen op de school zijn natuurlijk prima en daar is ook niets mis mee maar ik zou het vreemd vinden als mijn brugpieper volgend jaar er een dagje eentje mee heeft lopen. Dat kinderen dat razend interessant kunnen vinden, zo'n knulletje van 9, doet daar niets aan af. Het heeft in mijn ogen geen zin, op die leeftijd en in de situatie van jouw zoon is ELKE gymnasiumdag een verademing, altijd fijn en leuk om interessant gevonden te worden door die brugpiepers maar wat vertelt hem dat nou waar je niet achter kan komen op een andere manier?

Jippox

Jippox

09-10-2013 om 13:44 Topicstarter

formulering

Ik heb het niet duidelijk geformuleerd. Maar ik bedoelde het als tip voor ouders van kinderen waarover ze twijfels hadden op welke VO school hun kind zou passen. Om wat voor reden dan ook, dus.
Ik vond het zelf wel bijzonder dat een school met zo'n voorstel komt. Dat ze 'out of the box' willen en kunnen denken. Na de basisschool is dat echt een verademing. Ik ben gewoon zo ontzettend blij dat dat bestaat! Dat gun ik andere ouders ook van harte. Juist als je zo zit te puzzelen over waar je kind nou thuis zou horen, is het zo fijn om een school te treffen die met je meedenkt.
En nee, het is natuurlijk helemaal geen noodzaak, zo'n dagje meelopen. Maar het is wel leuk voor hem (en stimulerend). En zo 'schadelijk' voor de andere brugklassers lijkt me het nou ook allemaal weer niet.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-10-2013 om 13:56

Jippox e.a.

Als moeder van een heel slim kind dat ook ADHD heeft begrijp ik Jippox helemaal. Niets gaat vanzelfsprekend en het kost ontzettend veel energie en stress om ervoor proberen te zorgen dat je kind een zo gewoon en leuk leven kan leiden. Dus belangrijke keuzes als die van de geschikte basis- en middelbare school uitzoeken zijn zo mogelijk nog lastiger. Die open dagen zijn leuk voor het krijgen van een heel algemeen, mooi opgepoetst beeld van een school maar voor gedegen informatie over de begeleiding, het aanbod en de kennis en ervaring van en voor "special needs" kinderen bij lange na niet voldoende.
Zoon was al van basisschool veranderd wegens totaal onbegrip en zelfs op de andere basisschool zijn we tegen de nodige problemen aangelopen. Ook hij heeft het laatste jaar maar uitgezeten tot aan het depressieve aan toe want hij was er helemaal klaar mee ondanks twee versnellingen.
Ook ik ben op tijd begonnen met het zoeken naar een geschikte middelbare school. Alle drie de scholen in de omgeving zijn prima middelbare scholen maar niet allemaal zijn ze flexibel, meedenkend en betrokken en geschikt voor dit specifieke kind.
Ik heb begin groep 8 al gesprekken aangevraagd met die scholen en met name gevraagd hoe ze tegenover deze kinderen staan, wat ze hen willen en kunnen bieden en hoeveel ervaring ze hebben met deze kinderen. Deze gesprekken met zorgcoördinatoren en leerlingbegeleiders waren heel verhelderend en nuttig. Zo merk je ook hoe de school communiceert en of men openstaat en meedenkt of niet.
Uiteindelijk is het de school geworden waar zowel zoon als ik een heel fijn gevoel bij kregen; qua sfeer, enthousiaste betrokken docenten en medewerkers, qua mogelijkheden, extra begeleiding en qua lesaanbod. Hij zit nu in 3 Gymnasium en hij had op geen betere school kunnen zitten. Hij gaat graag naar school, ik heb hele goede contacten met alle betrokkenen (persoonlijk mentor, leerlingbegeleider en docenten) en iedereen staat pal achter hem. Ze zien zijn mogelijkheden en onmogelijkheden heel goed in en stimuleren hem om alles eruit te halen wat erin zit. Op zijn manier. Geen vooroordelen zoals we die helaas nog maar al te vaak horen "wat onverantwoord, een kind van 10 al op de middelbare school" of "wat heerlijk een kind dat zo slim is en zo goed kan leren" of "heb je weer zo'n pusherige moeder".
Nee, niets gaat vanzelf en je moet pro-actief zijn en blijven en continu de vinger aan de pols houden. Het zuigt je leeg als ouder maar als je dan een goede keuze hebt gemaakt is het dat compleet waard.
Hele goede tip Jippox! Pro-actief bezig gaan om een zo duidelijk en vooral eerlijk beeld van een school te krijgen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-10-2013 om 14:01

Nou zeg

Ik heb bij de middelbare helemaal niet gevraagd om extra's. Wij zijn gewoon in groep al gaan kijken voor een middelbare school. Er waren er trouwens meer hoor. De school waar dochter heen gaat heeft speciale dagen waar groep8ers mee kunnen doen.
Ik vind het heel normaal om op tijd te gaan kijken. En ik verwacht van een middelbare ook dat ze dat normaal vinden. Een school die zich beperkt tot de open dagen lijkt mij niets.

Dendy

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-10-2013 om 14:01

Warm bad

O ja, dat out-of-the-box denken is zo een verademing en zo fijn als een school (of wie dan ook) dit kan en doet! Dat voelt als een warm bad. Echt, die mensen zijn zeldzaam en goud waard. "Wat kunnen wij doen om te helpen" in plaats van "zo werken wij nu eenmaal en daar heb je het maar mee te doen; geen uitzondering". Of een kind nu heel slim is, dyslectisch, slechthorend of wat dan ook.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-10-2013 om 14:22

Jippox

Jippox, heeft jouw zoon nog andere problematieken naast het heel slim zijn? In zoon zijn klas zitten er een stuk of vijf. Het zijn allemaal hoogbegaafde kinderen maar ongeveer een kwart heeft dus ook AD(H)D, Asperger oid.

Hombre

Hombre

09-10-2013 om 15:09

Karmijn & Jippox

Karmijn: "Ik vind het absoluut achterdochtig van je, als je denkt dat iemand zo'n draadje opstart om zichzelf op de borst te kloppen."

Ja, inderdaad. En wellicht zelfs aan de verkeerde gericht. Maar ik word soms een beetje moe van al die HB-verhalen.

Maar als ik Jippox mening over mij dan weer lees, dan krijg ik er niet echt veel spijt van:

"Erg origineel of uniek ben je dan ook bepaald niet, zoals steeds weer blijkt uit je berichten."

Jippox-lief, ik word er juist dezer dagen weer eens met mijn neus opgedrukt dat ik wel degelijk redelijk origineel en uniek ben. D.w.z. dat mijn zoon's halve basisschool denkt dat ik (en mijn partner) stapelgek zijn door niet slaafs achter 200 andere ouders en het voltallig personeel aan te hobbelen.

Stapelgek of niet zal wel blijken, maar een zekere aanspraak op originaliteit komt me toch wel toe, lijkt me.

(oh ja, en je hebt natuurlijk volkomen gelijk: er zijn twee soorten mensen, zij die categoraal en zij die categoriaal zeggen, het mag allemaal want op taalgebied mag tegenwoordig alles).

(ik zal me verder buiten dit draadje houden)

Dalarna

Dalarna

09-10-2013 om 16:42

Elisa

Ik vind het prima dat je van tevoren contact opneemt met een school, individuele gesprekken aanvraagt etc maar een kind een dag in de brugklas zetten in oktober vind ik dus absoluut een slecht idee.

Het kind moet nog zo lang in groep 8 en dan is ELKE Vo klas leuk en interessant. Het voegt nulkommaniks toe en het maakt het verlangen alleen maar erger.

Verder wil ik er nog in het algemeen, dus niet specifiek naar jou, eens op wijzen dat er ook kinderen zijn die aan de onderkant van het IQ spectrum zitten en echt HELEMAAL klaar zijn met de basisschool. Dat is niet voorbehouden aan de superslimmerikken. Mijn kind nu mee laten draaien in de brugklas maakt het echt niet makkelijker voor hem om het laatste jaar uit te zitten en hij zal daarin echt niet zien of die school een verkeerde keuze gaat worden. Het is allemaal zó aantrekkelijk!

Jippox

Jippox

09-10-2013 om 16:49 Topicstarter

ach hombre-tje toch

Ja hoor jochie, natúúrlijk ben je hartstikke origineel en uniek. Echt waar! Alleen die meninkjes van je zijn dat niet. Ze zijn overigens wel kwetsend, al snap ik ook best dat je gewoon niet beter weet.

Jippox

Jippox

09-10-2013 om 16:53 Topicstarter

Dalarna

Mijn kind heeft een super dag gehad. Het is al goud waard om hem weer eens zo blij te zien. Ik snap dat jij het allemaal niet zo nodig vindt, maar waarom toch zo fel tegen?

Jippox

Jippox

09-10-2013 om 17:04 Topicstarter

Elisa

Zoon heeft geen andere 'problemen', wel heeft hij een afweerstoornis waardoor hij vaak ziek is en zijn hoeveelheid energie beperkt is.
Hij heeft echter de pech gehad een leerkracht te treffen die het niet zo had op 'kinderen zoals hij' en die hem een jaar lang volkomen 'afgebrand' heeft. We zijn daar veel te laat achtergekomen, wat ik mijzelf voorgoed kwalijk zal nemen... Zoon was toen 7. Het effect daarvan is voorlopig nog zomaar niet weg, als het al ooit weer helemaal over gaat.
Mede daarom is voor hem elke ervaring met mensen en plekken waar hij welkom is, waar hij mag zijn wie hij is en mag doen wat hij kan zo verschrikkelijk belangrijk. Vandaag heeft hem dan ook ontzettend goed gedaan. Wat een ander er ook van vindt, wij zien in ieder geval hoe waardevol dat is.

Dalarna

Dalarna

09-10-2013 om 17:10

Jippox

Gewoon omdat het A de keuze niet makkelijker maakt en B het nog erger maakt om de komende maanden te wachten en C ik het gewoon helemaal geen goed idee vind om zomaar een kind een dag mee te laten lopen in de brugklas. Maar goed dat had ik allemaal al gezegd.

Dalarna

Dalarna

09-10-2013 om 17:13

Oja

Mijn zoon zou het OOK geweldig vinden dan vind ik het weer precies hetzelfde als kinderen die nog geen vier zijn eerder naar school te laten gaan. Niet nodig en al helemaal niet onder het motto 'ze zijn al zo slim', die leren niets in groep 1 terwijl mijn kind er achteraf juist wél meer had kunnen leren, maar dat is weer een andere discussie.

Waarom denk je dat het voor jouw kind zo geweldig is om dit te doen en voor een ander kind niet? Waarom die uitzondering? Mijn kind zou het ook heel leuk vinden (alleen vind ik oktober niet zo slim) maar ik geloof niet dat daar veel scholen op zitten te wachten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-10-2013 om 17:21

Jippox

Dat van dat gebrek aan energie herken ik (zoon is al jaren chronisch oververmoeid door een slaapstoornis). En ik snap helemaal hoe waardevol sommige momenten zijn en hoe ontzettend blij je bent als ouder als je kind ook een keertje blij is en zorgeloos en zichzelf kan en mag zijn. "Ik ben ok en ik mag er zijn". Dat geldt voor alle kinderen maar zeker voor kinderen met special needs. Fijn hoor! Ik hoop dat je zoon op net zo'n leuke, fijne en goede middelbare school komt als de mijne. Dat is zoveel waard!

Jippox

Jippox

09-10-2013 om 17:29 Topicstarter

dalarna

Ik zeg toch nergens dat het voor een ander kind niet geweldig zou zijn?
Waarom het voor mijn kind geweldig is heb ik net in mijn bericht aan Elisa hierboven uitgelegd.

Het gaat ook eigenlijk helemaal niet om dat dagje meelopen. Het gaat om een school die meteen mee wil denken en openstaat voor iets anders dan het standaard aanbod. Die zegt "wat zouden wij eens kunnen doen?", in plaats van: "kan niet, lastig, is dat nou wel zo nodig" enz.enz.
Dat vind ik bijzonder. En dat is wat ik iedere ouder met een 'uitzonderlijk' kind gun, op wat voor gebied dat kind dan ook uitzonderlijk is.
Niet alle kinderen passen nou eenmaal in het standaard programma. Mijn zoon in ieder geval niet. Ook niet als allemaal mensen vinden dat dat maar wel zo zou moeten zijn.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-10-2013 om 17:36

Voortouw nemen

Onze school trouwens juicht het alleen maar toe als ouders pro-actief te werk gaan en het heft in eigen handen nemen. Liever goed voorbereid zijn dan dat later blijkt dat de school helemaal niet past bij een kind met ontevreden, boze ouders en een ongelukkig, gefrustreerd kind als resultaat. Een goede voorbereiding is het halve werk.
Hier mogen kinderen vanaf 4 Gym ook al pre-universitaire activiteiten doen dus ook al een keer of wat meedraaien in een universitaire setting. Als voorbereiding op wat komen gaat en als extra uitdaging. Hartstikke goed toch? Zo kunnen WO docenten en studenten ook alvast wennen aan die "jonkies". Waarom overheerst toch nog altijd die starre houding van "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg?" Als niemand het voortouw neemt komen er ook niet meer mogelijkheden voor beter onderwijs aan kinderen met special needs. Meer input is meer inzicht en begrip en hopelijk meer kennis en mogelijkheden.

Manja

Manja

09-10-2013 om 18:03

persoonlijk

Vond ik het erg fijn dat hier weinig te kiezen was. Platteland, 13 km fietsen naar dichtstbijzijnste school. Of 8 km naar station fietsen en een half uur in de trein. Voor mij erg simpel. 13 km fietsen dus.
Heerlijk geen keuzestress.
En op die school moeten mijn NADH kinderen zich gewoon maar redden en een VWO diploma halen. Gelukkig is het een goede school, maar allerlei extra dingen hebben ze niet. Gewoon gezellig en goed onderwijs.
Ik denk dat er vaak veel te ingewikkeld wordt gedaan over schoolkeuze. Niets is echt slecht en mijn kinderen passen zich maar aan. Universitaire studie kunnen ze dan weer helemaal naar eigen zin uitzoeken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-10-2013 om 18:12

Manja

Tja, dat kun je nu wel zeggen... maar als je nu eens niet zo blij was met de weinige keuze die er was? En als jouw kinderen het nu eens geen prettige school zouden vinden?
"Ik denk dat er vaak veel te ingewikkeld wordt gedaan over schoolkeuze"
Waarom zo veroordelend? Omdat jullie goed af blijken te zijn zonder keuze moeten anderen dat ook maar zijn?
Count your blessings zou ik zeggen, maar oordeel nou maar niet gelijk over andere ouders.

Dalarna

Dalarna

10-10-2013 om 10:09

Jippox

"Het gaat ook eigenlijk helemaal niet om dat dagje meelopen. Het gaat om een school die meteen mee wil denken en openstaat voor iets anders dan het standaard aanbod. Die zegt "wat zouden wij eens kunnen doen?", in plaats van: "kan niet, lastig, is dat nou wel zo nodig" enz.enz."

Ja, en ik heb ook al gezegd dat dat geen probleem is, het gaat mij echt alleen om dat dagje meelopen.

Verder, ken je dit boek: http://www.tygomi.nl/ of dus: http://www.tygomi.nl/bestellen.html

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.