Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Op zoek naar een vervolgopleiding (MBO), maar wat?

Ze is er al een tijdje mee bezig, wat na de Mavo?
Dochter zit nu in Mavo4 en wist altijd zeker dat ze pedagogisch medewerkster op de afdeling oncologie wilde worden. Omdat ze bang is dat daar geen werk in te vinden is en ze dan HBO moet hebben is ze zoekende wat ze nog meer zou kunnen doen. Kraamverzorgster worden vindt ze ook geweldig en verpleegkundige op de kinderafdeling van een ziekenhuis staat ook hoog op haar lijstje. Dat het `iets` met kinderen gaat worden is wel duidelijk, maar ze springt van de hak op de tak. Biologie is haar slechtste vak, ze is zorgzaam, verantwoordelijk en praktisch ingesteld.

Ons als ouders wordt gevraagd om met de kinderen mee te denken over een vervolgopleiding. Hoe help ik haar nu om de juiste beslissing te nemen? Voor het één heeft ze HBO nodig, voor het ander niveau 4, kraamverzorgster kan weer via niveau 3, maar is dat wel een juiste keuze, voor mijn gevoel worden die straks vanzelf een keer weg bezuinigd. Of HBO wel haalbaar is vraag ik me af. Het mooiste zou zijn als ze een opleiding kan doen waar ze straks nog meerdere kanten mee op kan, maar op het MBO lijk je direct één richting in te gaan.

Op school is ze al een tijd druk met uitzoeken wat ze wil, er volgen nog scholenmarkten waar ze naar toe gaat, dan nog open dagen en dan moet er vrij snel ingeschreven gaan worden. We hebben de site van het ROC al doorgespit. Ze weet welke vakken bij welke opleidingen horen. Ze zit ook met de rekentoets. Gaat ze die wel halen? Op het MBO schijnt deze moeilijker te zijn als die ze nu krijgt, maar die ze nu gehad heeft haalde ze ook niet. Bepaalde praktijkdingen lijken haar ook eng. Prikken geven bijvoorbeeld. Hoe helpen we haar nu om duidelijk te krijgen wat ze straks kan gaan doen? Havo is geen optie.

Mascha

Mascha

30-10-2013 om 13:58

rekentoets

mijn dochter doet nivo 4 toerisme en recreatie 2e klas. Best pittig, veel economie en marketing, ze haalt het allemaal. Onlangs hadden ze in de tweede klas de rekentoets, nivo 2f. NIEMAND had hem gehaald. En uiteindelijk moeten ze naar 3f.
Onze buurjongen doet een technische MBO nivo 4 opleiding. Bij hem in de klas deden ze dezelfde rekentoets. Hier had slecht 25 procent hem gehaald.
Ik weet niet hoe dit allemaal gaat lopen met die rekentoetsen.
Voor de rest heb ik weinig advies. Mijn kind wist wat ze wilde en verder hebben we niet gekeken.

Melleke75

Melleke75

30-10-2013 om 14:02 Topicstarter

Hier ook.

Bij dochter in de klas heeft ook bijna niemand de rekentoets gehaald. Ze krijgen nu één keer in de week rekenles, maar dat moet met een bepaald programma op de computer, maar die werkt vaak niet goed. Gelukkig telt het nu nog niet mee, maar ik houd mijn hart vast voor de toets op het MBO.

Zoveel mogelijk opendagen aflopen

maar daarnaast geeft het nog niet de garantie dat de gekozen opleiding de juiste was.
Mijn oudste dochter is van textiele werkvormen, naar de kappersopleiding gegaan, om ze beide binnen het jaar te verlaten en vervolgens heeft heeft ze een jaar gewerkt, daarna volgde ze SPW, daarna SPH gedaan en afgemaakt.
Mijn tweede dochter is met uiterlijke verzorging begonnen, om daarna over te stappen op een interne opleiding voor drogiste, deze afgemaakt een aantal jaar gewerkt en daarna gestart met boichemisch medical research, wat haar een HBO diploma heeft opgeleverd.
Zoon 1 heeft monteursopleiding niet afgemaakt, volgt nu intern een opleiding bij een bouwmarkt voor manager.
Dochter 3 heeft eerst paardenhouderij gedaan MBO, is nu 3e jaars student rechten i.v.m. geen toekomst zien in de paardenhouderij.
Bovenstaande kids werd de rekentoets nog bespaard.
4e dochter HAVO zit nu ook voor de keuze, we gaan zoveel mogelijk studies bekijken het komende jaar. (rekentoets was onbegrijpelijk en moest ze overdoen)
Zoon 2 1e jaars VMBO weet het al. Hij wordt kok. Wat betreft de rekentoets: Kilo's, grammen, onzen, en ponden, enz. is gesneden koek voor hem, de rest van het rekenwerk is een soort abacadabra voor hem.

Kortom, het blijft een gok!

Mascha

Mascha

30-10-2013 om 15:38

melleke

Dat is inderdaad het probleem bij mijn dochter ook: ze hebben nooit rekenen gehad op VMBO T, dat was er in haar tijd nog niet. Nu op het MBO moet het ineens wel. Allemaal via de computer , met wel juitleg van leraar indien gewenst.
Maar echt niemand die het dus haalde. Terwijl de meeste wel wiskunde eindexamen hadden gedaan. Mijn dochter ook. Maar dat is echt heel anders dan dat rekenen. EN als zelfs de techneuten de toetsen niet halen weet ik niet wie er over 2 en een half jaar een diploma MBO nivo 4 krijgt.

Melleke75

Melleke75

30-10-2013 om 15:44 Topicstarter

Rekenen

vanaf het moment dat dochter in de brugklas kwam ging alles met een rekenmachine. Zelfs de tafels zijn weggezakt, terwijl ze daar nooit moeite mee gehad heeft. Alles moet weer opnieuw geautomatiseerd worden. Ik denk niet dat 45 minuten rekenles in de week alles weer gaat ophalen. Ik vraag me ook af hoe dit uit gaat pakken.

De spw bestaat niet meer, maar ze kan wel mz doen, dat wordt ze opgeleid voor gehandicaptenzorg, ouderenzorg of psychiatrie, een brede opleiding met veel mogelijkheden en daarna eventueel sph.

Wat betreft rekenen, oefenen, oefenen, oefenen, ook thuis! Rekenzeker.nl is een goede site.

Voor de huidige groepen heb ik er ook een hard hoofd in hoe zij het moeten halen. Gelukkig wordt het rekenonderwijs steeds beter opgepakt door middelbare scholen en roc,s .

Fransien

Fransien

30-10-2013 om 16:37

beroepskeuzetest?

Misschien brengt dat wat duidelijkheid?
Of een dagje meelopen met mensen die het beroep uitoefenen wat jij graag zou willen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.