Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Flora B

Flora B

09-02-2014 om 10:26

Op welke kosten moeten we rekenen

Onze zoon start volgend schooljaar op het ROC en gaat een opleiding niveau 4 volgen.
Hij heeft een goede laptop nodig (ongeveer 800 euro, aldus mijn zoon)Hij word in juli 16 jaar.
Volgens mij hoeven wij dan nog geen schoolgeld te betalen? En hoe zit het met schoolboeken?
wij wonen 27 km van de school ( er is niets dichterbij) Op de fiets is dit niet dagelijks haalbaar, een bus of trein abonnement zullen wij ook wel moeten bekostigen. Omdat hij geen HBO doet, krijgt hij geen OV vergoeding volgens mij zoon.
Wie weet hier mee meer van?

Marie

Marie

09-02-2014 om 10:39

Tegemoetkoming aanvragen bij DUO

Je kunt bij de DUO een tegemoetkoming aanvragen.
Schoolboeken zijn vaak ook tweedehands verkrijgbaar. En een laptop van € 800,--? Vind ik wel heel erg veel geld.
Kijk ook eens hier:
http://www.duo.nl/particulieren/ouder/studiefinanciering/geld-voor-kind-onder-18.asp
Wij zitten trouwens met hetzelfde, alleen gaat kind niveau-2 doen en zal daarvoor speciaal kleren voor moeten aanschaffen.

Mama

Mama

09-02-2014 om 10:45

hangt erg van de opleiding

Soms heb je nog dingen nodig voor practika. Schoolgeld hoeft idd niet.
Hier hadden we ongeveer 300 euro aan boeken en 75 euro aan licenties voor de computer, ook nivo 4. En dingen als huur kluisje, kleine bedragen.
En voor het OV betalen wel elke maand 101 euro. Ook 25 km enkele reis, geen keus dus.
En geregeld een excursie of reisje oid. Dat is wel vrijwillig, maar als je niet meegaat is het heel erg jammer. Ook 400 euro, maar dat komt ook omdat het een toeristische opleiding is. Ik neem aan dat dat bij andere opleidingen wat minder is.
Best kostbaar vind ik, vooral ook dat OV. Hier is dat meer dan twee hele schooljaren, mijn kind wordt in de zomer 18 en gaat dan naar het derde jaar. Ze krijgt dan pas in oktober haar OV studentenkaart.

Mama

Mama

09-02-2014 om 10:50

tegemoetkoming

is er inderdaad, maar dat dekt bij lange na niet jouw kosten, vooral door dat OV abonnement dat je nodig hebt.

Dalarna

Dalarna

09-02-2014 om 18:57

mama

Je vergeet dat je nog wel kinderbijslag hebt zolang je kind nog geen 18 is.

Mama

Mama

09-02-2014 om 20:34

Dalarna

Nee hoor dat vergeet ik niet! Maar dat krijg je ook als je kind,op het vmbo zit op zijn 16e. En dan heb je de boekenkosten, reiskosten en allerlei ander kosten van het mbo niet. Een 16 jarig kind op het vmbo of havo is veel goedkoper dan op het mbo als je zoals ik en Flora geen mbo op fietsafstand hebt.

Dalarna

Dalarna

10-02-2014 om 08:12

mama

Ja maar je moet dus ook niet vergelijken met kinderen op de middelbare school maar met kinderen van 18 op het MBO.

Mama

Mama

10-02-2014 om 10:02

???

waarom MOET je vergelijken met een 18 jarige die op het MBO zit?
Ik mag toch zelf weten met wie ik vergelijk? Het lijkt mij handiger dat Flora weet wat er verandert met hoe het nu voor haar is. Ze heeft nu een 15 jarige zoon op het VMBO. Daarvan heeft ze kosten. Volgend jaar heeft ze een 16 jarige zoon op het MBO. Het is handig voor haar om te weten hoe de kosten veranderen voor haar 16 jarige zoon die volgend jaar naar het MBO gaat.. En die gaan flink omhoog.
Voor Flora's persoonlijke situatie is het niet van belang wat een 18 jarige op het MBO krijgt. Ze heeft geen 18 jarige op het MBO voorlopig.

Dalarna

Dalarna

10-02-2014 om 10:34

tja

Jij vergeleek toch zelf ook in je posting met iemand van 18 en dat dat zo kostbaar was? Ik zeg dus dat je wel de kinderbijslag mee moet tellen als je vergelijkt met 18 maar goed dat is duidelijk nu.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.